Въпроси и отговори

Информация, спомени и дискусии за историята, съдбата, техническите характеристики, настоящото местоположение и състояние и т.н. на локомотиви, мотриси и вагони, които вече не са на редовна служба в БДЖ.

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот semafor » Чет Юни 15, 2017 1:10 pm

Димитър Деянов написа:Четириосните фургони бяха по-малък брой. Имаше 4-осни фургон-пощи. Всички те пътуваха по главните линии с бързите влакове.
С пътн. влакове и по ж п клоновете пътуваха обикновено 2-осни или 3-осни фургони, като показаните тук.

Фургон.gif

Untitled-54.JPG

За съжаление нямам под ръка снимка на 3-осен фургон. С товарните влакове пък пътуваха само 2-осни фургони, с конструкция на обикновени 2-осни товарни вагони или преустроени от такива.


Във връзка с казаното в последния пасаж ми хрумна въпрос - виждал съм много фотографии от минали епохи показващи подобни фургони в състава на товарни влакове както е отбелязал и г-н Деянов. Днес това вече не се среща, а и като цяло не си спомням някога да съм виждал фургон в състава на товарен влак. Каква е била идеята да се слагат подобни фургони към товарните влакове или поне към някои от тях? Фургоните и пощенските вагони прикачвани към ПВ-тата не са били достатъчни да поемат всички пратки или е имало друга причина за наличието на подобни вагони в съставите на някои ТВ? Друго което ми прави впечатление е че изглежда това се е случвало предимно във времената на парните локомотиви. Ако някой може да даде малко повече информация ще съм много благодарен :)
semafor
 
Мнения: 177
Регистриран на: Вто Сеп 17, 2013 10:43 am

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот ПЖИ43в » Чет Юни 15, 2017 1:25 pm

А ,виждали ли сте такъв подобен ,или товарен вагон, на опашката на редовен пътнически влак? И ЗА КАКВО е бил предназначен?!?
ПЖИ43в
 
Мнения: 337
Регистриран на: Чет Авг 08, 2013 5:00 pm

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот Димитър Деянов » Чет Юни 15, 2017 5:14 pm

semafor написа:Каква е била идеята да се слагат подобни фургони към товарните влакове или поне към някои от тях? Фургоните и пощенските вагони прикачвани към ПВ-тата не са били достатъчни да поемат всички пратки или е имало друга причина за наличието на подобни вагони в съставите на някои ТВ?


Фургони се поставяха на товарните влакове в далечното минало (преди Втората св. война), когато почти целият наш (а доста и от чуждия) товарен вагонен парк беше все още на ръчно спиране и до към 1960 г., когато в първата половина на тов. влак се поставяха вагоните, които имат въздушна спирачка, за да се управлява спирането им от локомотива, а след тях тези с ръчно спиране.
При тези условия, освен началник влак, за спирането на влака с него пътуваха в спирачните будки на вагоните и до около 12 - 20 спирачи, които при сигнал от машиниста със парната свирка на локомотива, задържаха или разхлабваха спирачните калодки на вагоните. При по-дълги престои по гарите, особено зимно време, тези хора отиваха във фургона, където имаше печка за да се постоплят за следващото пътуване в спирачните будки.
Освен това, тогава, почти всички товарни вагони имаха колоосни букси с плъзгащи лагери. С влака пътуваше и т.н. "гард-вагон", а нашите железничари му казваха "гъдивагон". Той носеше голяма масленка с вагонно масло и по негова преценка, при престой на влака, отваряше капаците на колоосните букси и доливаше масло. Той отговаряше ако се допусне да загрее и недай Боже, да се разплави някой буксов лагер. Носеше и най-необходимите инструменти. Носеше и поставяше на опашката на влака сигналите - дневни и нощни (факелни фенери) по два броя, сигнализиращи края на влака. Всичкото това имущество стоеше във фургона, а за редовното изпълнение на службата по движението на влака отговаряше началник-влака. Нему беше подчинена и локомотивната бригада, докато локомотива беше прикачен на влака.
Сега, както знаете, по силата на изменените условия, всички тези служебни задължения са опростени и даже опростотворени до поставянето за края на влака, на един малък червен диск с жълта окантовка, който не се забелязва или трябва да го търсиш с очи за да разбереш, че това е край на влака, а не просто маневриращи вагони.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 535
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот semafor » Пет Юни 16, 2017 1:40 pm

Димитър Деянов написа:
semafor написа:Каква е била идеята да се слагат подобни фургони към товарните влакове или поне към някои от тях? Фургоните и пощенските вагони прикачвани към ПВ-тата не са били достатъчни да поемат всички пратки или е имало друга причина за наличието на подобни вагони в съставите на някои ТВ?


Фургони се поставяха на товарните влакове в далечното минало (преди Втората св. война), когато почти целият наш (а доста и от чуждия) товарен вагонен парк беше все още на ръчно спиране и до към 1960 г., когато в първата половина на тов. влак се поставяха вагоните, които имат въздушна спирачка, за да се управлява спирането им от локомотива, а след тях тези с ръчно спиране.
При тези условия, освен началник влак, за спирането на влака с него пътуваха в спирачните будки на вагоните и до около 12 - 20 спирачи, които при сигнал от машиниста със парната свирка на локомотива, задържаха или разхлабваха спирачните калодки на вагоните. При по-дълги престои по гарите, особено зимно време, тези хора отиваха във фургона, където имаше печка за да се постоплят за следващото пътуване в спирачните будки.
Освен това, тогава, почти всички товарни вагони имаха колоосни букси с плъзгащи лагери. С влака пътуваше и т.н. "гард-вагон", а нашите железничари му казваха "гъдивагон". Той носеше голяма масленка с вагонно масло и по негова преценка, при престой на влака, отваряше капаците на колоосните букси и доливаше масло. Той отговаряше ако се допусне да загрее и недай Боже, да се разплави някой буксов лагер. Носеше и най-необходимите инструменти. Носеше и поставяше на опашката на влака сигналите - дневни и нощни (факелни фенери) по два броя, сигнализиращи края на влака. Всичкото това имущество стоеше във фургона, а за редовното изпълнение на службата по движението на влака отговаряше началник-влака. Нему беше подчинена и локомотивната бригада, докато локомотива беше прикачен на влака.
Сега, както знаете, по силата на изменените условия, всички тези служебни задължения са опростени и даже опростотворени до поставянето за края на влака, на един малък червен диск с жълта окантовка, който не се забелязва или трябва да го търсиш с очи за да разбереш, че това е край на влака, а не просто маневриращи вагони.


Благодаря за изчерпателния отговор, г-н Деянов. Забелязал съм, че и в други страни края на влака се означава по сходен начин както и при нас. Например в Чехия на края на влака се поставят идентични на нашите дискове само, че не са с формата на диск, а с правоъгълна форма и са винаги 2 броя. Сега се сещам май само за Англия като място където вместо дискове или правоъгълници се слага ако не се лъжа устройство с пулсираща червена светлина. Имам съмнения дали и във Франция няма нещо подобно, но не съм сигурен.

ПЖИ43в написа:А ,виждали ли сте такъв подобен ,или товарен вагон, на опашката на редовен пътнически влак? И ЗА КАКВО е бил предназначен?!?


Дали е вярно не знам, но съм чувал, че към състава на ПВ може да бъде прикрепен двуосен или четириосен закрит товарен вагон за превоз на починали лица. Преди 20-на години на един ПВ минаващ през Роман съм виждал прикачен закрит двуосен вагон като последен в състава. Когато попитахме началник-гарата защо тоя вагон е на ПВ-то той каза, че в него прекарвали някакъв починал човек в ковчега му. Звучи странно и дори невероятно, но все пак това е било преди 20 години и тогава все още нямаше толкова много коли, катафалки, погребални агенции и тн. та може и да има доза истина в това. За прикачени двуосни фургони в края на ПВ нямам идея.
semafor
 
Мнения: 177
Регистриран на: Вто Сеп 17, 2013 10:43 am

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот ПЖИ43в » Пет Юни 16, 2017 8:15 pm

semafor написа:

ПЖИ43в написа:А ,виждали ли сте такъв подобен ,или товарен вагон, на опашката на редовен пътнически влак? И ЗА КАКВО е бил предназначен?!?


Дали е вярно не знам, но съм чувал, че към състава на ПВ може да бъде прикрепен двуосен или четириосен закрит товарен вагон за превоз на починали лица. Преди 20-на години на един ПВ минаващ през Роман съм виждал прикачен закрит двуосен вагон като последен в състава. Когато попитахме началник-гарата защо тоя вагон е на ПВ-то той каза, че в него прекарвали някакъв починал човек в ковчега му. Звучи странно и дори невероятно, но все пак това е било преди 20 години и тогава все още нямаше толкова много коли, катафалки, погребални агенции и тн. та може и да има доза истина в това. За прикачени двуосни фургони в края на ПВ нямам идея.[/quote]
ПЖИ43в:-
Точно така,колега! Имало е такива случай и ТОЧНО ЗА ТОВА са били предназначени! :x Но е било преди повече от 35-40 години!
ПЖИ43в
 
Мнения: 337
Регистриран на: Чет Авг 08, 2013 5:00 pm

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот ivajlo_nikolov » Пет Юни 16, 2017 9:23 pm

Вагоните за покойници бяха инцидентно явление. А на опашката на нощните влакове от Видин и Варна ежедневно пътуваха за София вагони цистерни с мляко. Ако не се лъжа ги прикачаха съответно на Враца и Червен Бряг.
Аватар
ivajlo_nikolov
Глобален модератор
 
Мнения: 956
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 8:39 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот Achtung » Съб Юни 17, 2017 10:08 am

От старите разписания които разглеждам, забелязвам доста често забележката: "ДТВ има в състава си вагони с габарит 0-Т" с какво се различават от нашите вагони, могат ли да използват цялата ни жп мрежа или има линии по които е забранено движението им?
Achtung
 
Мнения: 22
Регистриран на: Пет Юни 10, 2016 11:32 am

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот Димитър Деянов » Съб Юни 17, 2017 10:39 am

Отговор на semafor, на последния му коментар за сигнализиране края на влака.

През 2002 г. предложих две изменения в инструкцията за сигнализация и ги изложих (сп. ЖТ - бр. 6/2002 г.), тази статия я има във флашката, която ти изпратих (CD1- E отделни статии 2001-2006, стр. 31). Там едното от предложенията беше да се върнем на традиционните за БДЖ, от 30-те до 60-те години на ХХ век, опашни сигнали на влака (примери показани тук на снимката), с необходимата обосновка, но им се видя по-сложно от сега използваните малки дискчета и не се прие. По подобен начин се сигнализира края на влаковете в Полша, Германия и редица други ж п администрации.

сигнализация-1.jpg
сигнализация-1.jpg (68.81 KiB) Прегледано 986 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 535
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот ivajlo_nikolov » Съб Юни 17, 2017 10:48 am

Achtung написа:От старите разписания които разглеждам, забелязвам доста често забележката: "ДТВ има в състава си вагони с габарит 0-Т" с какво се различават от нашите вагони, могат ли да използват цялата ни жп мрежа или има линии по които е забранено движението им?

Габарит 0-Т е габарит по ГОСТ /Държавен стандарт на СССР / за П.С. с ширина на коша 3400 мм., височина 4700, автосцепка и сменяеми талиги, предназначен за движение както на междурелсие 1520мм., така и на европейско междурелсие. Не мога да се движат по цялата ЖП мрежа в България - например по 4-та линия между Горна Оряховица и Дъбово поради по-голямата ширина. От руските габарити напълно съвместим с европейския е 01-Т.
Аватар
ivajlo_nikolov
Глобален модератор
 
Мнения: 956
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 8:39 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот bdz43r » Вто Юни 27, 2017 9:50 pm

Димитър Деянов написа:Там едното от предложенията беше да се върнем на традиционните за БДЖ, от 30-те до 60-те години на ХХ век, опашни сигнали на влака (примери показани тук на снимката), с необходимата обосновка, но им се видя по-сложно от сега използваните малки дискчета и не се прие. По подобен начин се сигнализира края на влаковете в Полша, Германия и редица други ж п администрации.
Показаните табели за край на влака бяха допуснати от 2014 г, но явно поради нечии необясним отказ да бъдат приети за пълноценен сигнал и същевременно натиск отвън да бъдат въведени, използването им беше абсурдно ограничено само до влакове, пресичащи вътрешна граница на ЕС, съответно товарен влак Русе - Каспичан не може да се движи с такива табели, но ако идва от Румъния - може. Не е ясно поради каква причина се смята, че края на влака има различно значение за ръководител-движение в гара Сеново според това дали е тръгнал от Русе или от Гюргево.
bdz43r
 
Мнения: 3133
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот 07 » Сря Юни 28, 2017 11:33 am

ivajlo_nikolov написа:
Achtung написа:От старите разписания които разглеждам, забелязвам доста често забележката: "ДТВ има в състава си вагони с габарит 0-Т" с какво се различават от нашите вагони, могат ли да използват цялата ни жп мрежа или има линии по които е забранено движението им?

Габарит 0-Т е габарит по ГОСТ /Държавен стандарт на СССР / за П.С. с ширина на коша 3400 мм., височина 4700, автосцепка и сменяеми талиги, предназначен за движение както на междурелсие 1520мм., така и на европейско междурелсие. Не мога да се движат по цялата ЖП мрежа в България - например по 4-та линия между Горна Оряховица и Дъбово поради по-голямата ширина. От руските габарити напълно съвместим с европейския е 01-Т.

Между Велико Търново и Дебелец има намаления за влакове возещи вагони с руски габарити - дали са поставени погрешно, или до някъде могат да се движат такива вагони?
07
 
Мнения: 3117
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот ivajlo_nikolov » Сря Юни 28, 2017 12:21 pm

Вагони на СЖД ходеха до МЗ "Червена Звезда" - Дебелец, защото голяма част от продукцията му се изнасяше за СССР. Габарита на линията предполагам е оправен успоредно със строежа на завода.Той и самия завод е до гарата. Сега завода не знам дали работи, а и да работи е малко вероятно да изнася нещо за Русия, но табелите са останали - все пак на практика няма проблем такива вагони да се движат до там. Но да пресекат Балкана по 4-та не могат.
Аватар
ivajlo_nikolov
Глобален модератор
 
Мнения: 956
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 8:39 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот CH_M » Сря Юни 28, 2017 12:48 pm

ivajlo_nikolov написа: Сега завода не знам дали работи

От години завода е с разпуснат персонал, я има-няма 20-на човека в администрацията, доста от цеховете са с разпродадено оборудване .
Някакъв инвестиционен фонд ги придоби при "приватизацията" и го докара до тоя хал завода .....
CH_M
 
Мнения: 186
Регистриран на: Вто Авг 20, 2013 9:19 pm

Предишна

Назад към Исторически тягов подвижен състав и вагони

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта