Във връзка с появилата се напоследък идея, да се възобновят усилията за създаването на един наистина добре уреден Национален железопътен музей, показвам тук
съдържанието на последното писмо, което изпратих на Министъра на транспорта по тази тема през 2019 г. :
Т Р Е Т О П Р Е Д Л О Ж Е Н И Е за създаването на ЦЕНТРАЛЕН ЖЕЛЕЗОПЪТЕН МУЗЕЙ
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
На 7 юни 2017 г., с писма до Министерството на транспорта информационните технологии и съобщенията, НКЖИ и Холдинг БДЖ, обосновано предложих на територията на Сточна (товарна) гара София, да се създаде Централен железопътен музей. И трите институции одобриха веднага предложението.

- Приемно здание на Товарна гара София (в миналото Сточна гара - малка бързина).jpg (119.04 KiB) Прегледано 36 пъти
Създадената по нареждане от Министерството съвместна работна група на НКЖИ и Холдинг БДЖ обаче, направи само едно събиране и то в не пълен състав. Всичко приключи до тук. Никой дори не отиде, макар само от любопитство, да погледне района на Сточна гара.
Когато стана ясно, че тази съвместна работа, този общ проект, на НКЖИ и Холдинг БДЖ няма да го бъде, предложих с достатъчно подробна обосновка, вече само на Холдинг БДЖ, на два пъти (веднаж на предишния и веднаж на новия изпълнителен директор), защото това предложение ще зависи само от Холдинга, да се започне още от сега, с постепенното превръщане на старата част на Локомотивно депо София в един бъдещ железопътен музей.
Локомотивно депо София е изградено на това място преди повече от един век – през 1913 г. То е предназначено за обслужване само на парни локомотиви. Днес вече, централното деповско хале, останалите към него работилници, водоснабдителната кула, самите те и цялото оборудване и обзавеждане в тях, имат вече висока музейна стойност. При такава съществуваща даденост, защо да търсим друго място за железопътен музей ?

- депо София.jpg (326.81 KiB) Прегледано 36 пъти

- Поглед в Централното деповско хале - строителна конструкция ФАХВЕРК от 1913 г..JPG (116.92 KiB) Прегледано 36 пъти
Очудващо е, че въпреки подробно обоснованото предложение, от Холдинг БДЖ не отговориха нито на писмото ми от 15.10.2018 г., нито на това от 20.02.2019 г. Явно, продължава пренебрежителното отношение към темата за железопътен музей, която витае и ту заглъхва, ту се събужда в железничарските среди, вече повече от 40 години.
А идеята е, да започне постепенно събирането на определените за музея возила, както и събирането на други ценни предмети с доказана историческа стойност. Този процес ще продължи 2 – 4 години. През това време ще се търси програма, евентуално по линията на културно-историческото наследство на ЕС, за да се осигури финансирането за основен ремонт на сградния фонд на депото, но така, че той да запази оригиналният си автентичен вид и същевременно да бъде пригоден за новото му предназначение като музеен фонд.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
Нарекох това писмо трето предложение, защото през последните две години за трети път се обръщам към най-висшите органи на управление на българските железници, с идеята, да поставим началото на един добре уреден Централен железопътен музей.
Предлагам Ви и моля, наред с основната и не лека работа, за изправяне на крака на българските железници, да помогнете ефективно, за запазването на историческата памет във вече над 150 години съществуващия железопътен транспорт у нас.
Ако не го направим сега, старият сграден фонд на депо София, който не може да предложи нужните условия за ремонт и поддържане на никакъв нов (съвременен) подвижен ж п състав, постепенно ще бъде изоставен. Ще започне неговото разграбване, разрушаване, унищожаване, а може да бъде и продаден „на сметка”, но във всички случаи ще го загубим, с цялата му вековна историческа стойност, както вече загубихме безвъзвратно Железопътния завод (ЖПЗ) – София.
София, 18 юни 2019 г. С УВАЖЕНИЕ: (п)
Инж. Димитър Деянов
Клуб на железничара – София