Царска теснолинейка?

Информация, спомени и дискусии за историята, съдбата, техническите характеристики, настоящото местоположение и състояние и т.н. на локомотиви, мотриси и вагони, които вече не са на редовна служба в БДЖ.

Царска теснолинейка?

Мнениеот Administrator » Чет Юли 18, 2013 9:56 am

.
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2397
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Царска теснолинейка?

Мнениеот turboto » Сря Апр 16, 2014 11:46 am

Тук има проведени разговори с н.в. относно идеен проект, финансирането, собствеността на земята, старото трасе, кметството твърдо стои зад този проект и възстановяването на царската гара. Познайте къде удряме обаче... столична община и Петър Диков :(
turboto
 
Мнения: 30
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 5:31 pm

Re: Царска теснолинейка?

Мнениеот vlado » Пон Яну 26, 2015 1:14 pm

Две снимки от т. нар. по-горе Царска теснолинейка:

Изображение

Изображение

Пояснение към снимките: Цар Фердинанд с брат си Принц Филип, племеника си Леополд, а в локомотива са князете Борис и Кирил.

По-големи ТУК
vlado
 
Мнения: 735
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:15 am

Re: Царска теснолинейка?

Мнениеот Димитър Деянов » Сря Яну 28, 2015 6:46 pm

Така наречената Царска теснолинейка (междурелсие 600 мм) е построена в началото на XX век между царското имение "Врана" и гара Казичене и е служила като снабдителна линия (за превоз на въглища и дърва за огрев, строителни материали и др.). Следи от нея имаше до към 1960 г. зад т.н. Царска спирка (гара) до входните стрелки (страна София) на гара Казичене.
На показаните тук снимки, направени вероятно през 1911-1912 г., се вижда, че локомотива се обслужва от князете Борис и Кирил. По това време Борис вече е положил изпит за машинист в БДЖ (на 10.09.1910 г.- почти 17-годишен, с локомотив номер 324, по линията Каспичан - Варна - има снимка).
Локомотивът на снимката (видно от фабричната табела) е произведен във фабриката A.BORSIG - Берлин, с фабричен номер 5912 от 1906 г. Тази машина през 1916 г. (както редица други такива на частни фабрики и предприятия) е предадена на УЖПС и участва в голямото строителство на военни снабдителни теснолинейки през Първата световна война. След войната (през 1920 г.), заедно с всички останали на наша територия теснолинейки и подвижен състав, е предадена на БДЖ където получава експлоатационен номер 202 и участва в редица ж п и пристанищни строежи.
От 1938 г. е предадена на Военната фабрика в Казанлък и работи по теснолинейката между фабриката и гара Казанлък. След закриването на тази теснолинейка остава в бездействие.
От 1965 г., вече с много липси (липсва задната стена на кабината, кумина е заменен с водосточна тръба, няма ги лубрикаторите на парната машина, арматура, различни тръби и др.), е изложена като експонат в двора на Локомотивно депо Стара Загора.

202 - Sz - 3.jpg
202 - Sz - 3.jpg (108.23 KiB) Прегледано 1656 пъти

В началото за локомотива-експонат, който наближава вече да навърши 110 години, се полагаха грижи. Сега обаче не изглежда така, както е тук на показаната снимка.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 593
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Царска теснолинейка?

Мнениеот vlado » Вто Мар 10, 2015 1:57 pm

Още две снимки от дековилката:

Изображение

Изображение
vlado
 
Мнения: 735
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:15 am

Re: Царска теснолинейка?

Мнениеот assen5 » Вто Мар 10, 2015 5:51 pm

Браво! Уникално!
Аватар
assen5
 
Мнения: 148
Регистриран на: Сря Юли 24, 2013 6:01 pm


Назад към Исторически тягов подвижен състав и вагони

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта