Дизелови локомотиви серия 04.00

Информация, спомени и дискусии за историята, съдбата, техническите характеристики, настоящото местоположение и състояние и т.н. на локомотиви, мотриси и вагони, които вече не са на редовна служба в БДЖ.

Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот Administrator » Чет Юли 18, 2013 9:57 am

.
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2419
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот Димитър Деянов » Съб Ное 16, 2013 1:54 pm

Дизелхидравличните локомотиви серия 04 са строени по поръчка на БДЖ от австрийската фирма SIMMERING-GRAZ-PAUKER (SGP). В изграждането им са вложени материали, агрегати, възли и части на около 200 поддоставчици. Монтажът, тракционните изпитания и приемането на локомотивите са извършени в един от заводите на фирмата - прочутата WIENER LOKOMOTIVFABRIK - FLORIDSDORF (WLF), която вече не съществува и на нейното място са построени жилищни квартали. Локомотивите са доставени на две последователни партиди: първата (30 броя), от март 1963 г. до септември 1964 г. и втората (20 броя), от юни 1965 г. до февруари 1966 г.
Това са нашите първи магистрални дизелови локомотиви и според преобладаващото мнение, най-елегантните по външен вид и конструктивно оформление досега. Те имат две машинни групи, които задвижват съответно по една локомотивна талига. Всяка машинна група се състои от 12-цилиндров дизелов двигател с мощност 1100 PS (809 kW), хидравлична предавка, ходообръщател, групов колоосен редуктор, индивидуален колоосен редуктор и карданни валове. Локомотивите имат парен генератор (правотоков парен котел) с производителност 750 кг пара/час, за отопляване на пътнически влакове.

Първият локомотив Дх 1-01 пристига и е посрещнат тържествено в Локомотивно депо София на 8 март 1963 г. Още същата вечер той обслужва редовният бърз влак номер 26 от София до Русе.
С идването и на следващите машини започва постепенно замяната на парните локомотиви от сериите 01, 10, 11 и 15 в Локомотивно депо София. Пристъпва се и към нов начин на обслужване на пътническите влакове. Те поемат без смяна по маршрута бързите влакове София - Варна, София - Русе и София - Бургас (по трета линия). С тях стана възможно да се пусне бързият влак "Варна експрес", без спиране от София до Варна ( по 3-та линия, с времепътуване 7 часа - виж разписанието 1966/1967 г.). Така за първи път в нашите железници се изминава без спиране най-дългото разстояние, при едно редовно движение на бърз влак.
През началния период от експлоатацията на дизеловите локомотиви серия 04, когато с тях се обслужват предимно бързи и пътнически влакове, е реализиран и най-големият средноденонощен пробег за цяла серия локомотиви в БДЖ - над 750 км, а за отделни машини - над 1000 км.

Лок. Дх 1-01 (04-01, 04 001.4).jpg
Лок. Дх 1-01 (04-01, 04 001.4).jpg (149.83 KiB) Прегледано 10138 пъти

Лок. 04-01 до 04-30.jpg
Лок. 04-01 до 04-30.jpg (127.26 KiB) Прегледано 10138 пъти

Лок. 04-50 (04 050.1).gif
Лок. 04-50 (04 050.1).gif (160.31 KiB) Прегледано 10138 пъти

Лок. 04-31 до 04-50.jpg
Лок. 04-31 до 04-50.jpg (126.98 KiB) Прегледано 10138 пъти

Локомотиви серия 04.jpg
Локомотиви серия 04.jpg (286.83 KiB) Прегледано 10138 пъти


До 1972 г. всичките 50 локомотива серия 04 домуват в депо София. Още след 1967 г. обаче, дългите тракционни рамена са ограничени от електрификацията: най-напред София - Русе и Варна (от Мездра нататък), 0т 1972 г. цялото разстояние София - Бургас по 3-та линия, а от 1975 г. и до Варна по 3-та линия. Така локомотивите серия 04 - пионери на пределните за БДЖ тракционни рамена, останаха блокирани от изток. Те поемат всички влакове по 2-ра линия до Мездра, пътническото движение по 7-ма линия до Видин, изцяло влаковете по 1-ва линия до Цариброд и редица влакове по 5-та и 6-та линия. Но това не може да ги заангажира изцяло. Ето защо, начиная от 1973 г. са предадени на депо Пловдив най-напред 6, а до 1979 г. общо 18 локомотива, които поемат обслужването предимно на бързи и пътнически влакове от Пловдив до Бургас, Свиленград и Момчилград. От тези машини пловдивчани опожариха две: 04-33 през 1978 г. и 04-39 през 1981 г. Така те останаха в историята като първите принудително бракувани локомотиви от серията 04.
По изложените по-горе причини и с цел по-удобното обслужване на влаковете (по метода "колцева езда") за цялата 5-та линия, след 1980 г. са предадени на депо Дупница (тогава Станке Димитров) други 8 локомотива серия 04.
С малки промени в това разпределение, локомотивите серия 04 достигат до края на определените им 25 години нормиран амортизационен срок. Първите две машини бракувани поради износеност, са: 04 008.9 и 04 023.8 през 1989 г. До края на 1991 г. са бракувани още 36 единици. За това ускорено преждевременно бракуване допринася и обстоятелството, че поради липса на резервни възли и части (не се доставят), ЛВЗ - Русе, преустанови редовното приемане за ремонт на локомотиви серия 04 от средата на 1988 г.
Въпреки горното, Локомотивно депо София продължи още няколко години, с големи усилия и заздравителни ремонти, да поддържа самостоятелно необходимите за графика по 1-ва линия до Цариброд, 10 локомотива серия 04.

Лок. 04-47 (04 047.7).jpg
Лок. 04-47 (04 047.7).jpg (220.41 KiB) Прегледано 10138 пъти

Фабр. табела на лок. 04 050.1.jpg
Фабр. табела на лок. 04 050.1.jpg (170.71 KiB) Прегледано 10138 пъти


Първоначалните намерения, да се запази за музейната колекция на БДЖ един годен за движение локомотив от серията 04 (04 048.5), не се осъществиха и днес можем само да съжаляваме за това. Отдавна вече всяка година постъпват запитвания за атракционни пътувания с локомотив от серията 04, но ние, докато беше възможно, не предприехме нищо за възстановяване на оцелялата макар и в много тежко състояние, машина 04 012.1. Сега, като имам предвид състоянието на останалото от 04 012.1 и 04 025.3 мисля, че не е вече възможно да се мисли за възстановяване в движение, а само за стационарно експониране на някоя от тези машини, като паметник на първите магистрални дизелови локомотиви на БДЖ.

04 012.1 - 23.05.2002 г..jpg
04 012.1 - 23.05.2002 г..jpg (203.23 KiB) Прегледано 10138 пъти

04 025.3 - 23.05.2002 г..jpg
04 025.3 - 23.05.2002 г..jpg (222.73 KiB) Прегледано 10138 пъти

Лок. 04 012.1 - 23.10.2004 г..jpg
Лок. 04 012.1 - 23.10.2004 г..jpg (253.9 KiB) Прегледано 10138 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 663
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот ПЖИ43в » Съб Ное 16, 2013 3:55 pm

Ех,като видя материали и снимки на локомотиви 04 ми доставя голямо удоволствие и едновременно сърцето ми се свива от спомените за тях!!!
ПЖИ43в
 
Мнения: 364
Регистриран на: Чет Авг 08, 2013 5:00 pm

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот Fantomas » Нед Ное 17, 2013 12:22 am

Толкова ли е зле положението с 04 012 и 04 025? Виждал съм ги отвън, наистина изглеждат ужасно към днешна дата, но винаги съм вярвал, че при добро желание от страна на ръководството и отпуснати достатъчно средства биха могли да се намерят начини да се възстанови за движение поне 04 012, а 04 025 може да послужи за стационарен експонат.
Аватар
Fantomas
 
Мнения: 84
Регистриран на: Пет Юли 26, 2013 7:41 pm

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот транзитен пътник » Нед Ное 17, 2013 12:42 am

Тези локомотиви са били доста разпространени из Европа (поне), нали? Имате ли под ръка информация в кои страни са използувани?
транзитен пътник
 
Мнения: 373
Регистриран на: Пет Сеп 20, 2013 4:49 am

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот bdz43r » Нед Ное 17, 2013 9:49 am

В Европа никъде другаде няма такива локомотиви, освен единствен прототип в Австрия.
Fantomas написа:Толкова ли е зле положението с 04 012 и 04 025?
Много е зле. Вътре всичко е изтърбушено.
bdz43r
 
Мнения: 3169
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот Fantomas » Нед Ное 17, 2013 11:00 am

Много тъжно! Способни сме да унищожим с лека ръка уникални локомотиви, които нямат аналог в света! Все пак се надявам разума да надделее и да се направят може би някакви връзки с австрийците, да дадат ако е възможно да се ползват части и агрегати от техния прототип (ÖBB 2020), в случай че се реши да се възстановява 04 012. Ако не, дали ще е възможно да се използват някои възли и агрегати от серия 2043 на Австрийските железници?
Изображение

Те също са дизел-хидравлични локомотиви, предполагам че като устройство може би са подобни на 2020 и нашите 04. Надявам се инж. Деянов да може да внесе яснота по този въпрос.
Аватар
Fantomas
 
Мнения: 84
Регистриран на: Пет Юли 26, 2013 7:41 pm

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот Димитър Деянов » Пон Ное 18, 2013 6:38 pm

Нито показаните от Fantomas OBB локомотиви серия 2043, нито по-усъвършенстваните - ОВВ серия 2143, които показвам тук, не могат да бъдат донори за възстановяването на една от нашите машини серия 04. Те освен малко по външен вид, иначе въобще не приличат на нашите 04. Първите са с по един 12-цилиндров двутактов Jenbash-дизелов мотор, с директно впръскване, N = 1500 PS при 1000 U/min и друга система на хидропредаването, а вторите с по един SGP 12-цилиндров-V-мотор, N = 1500 PS при 1500 U/min, хидропредавка с вграден ходообръщател и друг вид на системите на задвижване на помощното оборудване.

OBB - 2143.jpg
OBB - 2143.jpg (172.32 KiB) Прегледано 9899 пъти

OBB - 2143.02.jpg
OBB - 2143.02.jpg (199.88 KiB) Прегледано 9899 пъти


Не е необходимо да търсим резервни възли и части от прототипа 2020.01, защото по наше искане се направиха значителни промени за нашите локомотиви по редица системи и агрегати. Така че няма да ни послужат, а сигурно и по него са правени изменения по времето на експлоатацията му.

Основната пречка да не се пристъпи към възстановяването на 04 012.1, освен липсата на инициатива и постоянство в решенията, е липсата на цилиндрови глави за дизелмоторите Т12с (Т12b). Те са индивидуални за всеки цилиндър, или общо 24 броя цилиндрови глави на локомотив. Една голяма част от цилиндровите глави на двигателите са спукани, шансът заварката им да бъде сполучлива е малък. Такива глави, които имат доста сложна форма, отдавна не се произвеждат, нито в Австрия нито у нас. Иначе всички машини по пътя на силопредаването при оцелялата 04 012.1, са на място и в добро състояние.

През 2002 г. направих предложение (повторно), да закупим някои необходими части и да комплектоваме два дизелови двигателя МB 820 Bb (от теснолинейните дизелови локомотиви - има такава възможност), които да монтираме на мястото на двигателите Т12с в локомотива 04 012.1. Двигателите МВ 820 Вb (N = 1100 PS при 1500 U/min) имат почти еднаква тягово-динамична характеристика с двигателите Т12с, а и системата за управление на двигателя и хиропредавката на теснолинейните локомотиви серия 75 е принципно еднаква, с тази на серия 04.
Но и по това предложение не се направи нищо.

Зная, че локомотивите серия 04 имаха и сега имат много страдащи по тях приятели. Но няма инициатива, да се намери изход от положението, може би да се търси някаква форма на спонсорство. Толкова богати фирми и милионери има вече.

Времето минава. Напредват корозионните процеси по конструкцията (обшивките) на 04 012.1 и 04 025.3. Може ли да каже някой каква ще е съдбата на тези машини, стоящи на открито вече много години в средата на Локомотивно депо София ? Дали няма да чакаме да се разпаднат пред очите ни, както стана с мотрисите 21-01 и 22-03 в същото депо ?
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 663
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот Fantomas » Пон Ное 18, 2013 7:35 pm

Разбирам ви! :( Явно наистина възстановяването до годен за движение локомотив серия 04 ще е изключително трудно и скъпо начинание. Остава да се надяваме поне да се възстанови една за стационарен експонат.
Аватар
Fantomas
 
Мнения: 84
Регистриран на: Пет Юли 26, 2013 7:41 pm

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот plastikat » Съб Яну 11, 2014 8:40 am

Не е за хора със слаби сърца : Изображение
Изображение
Изображение
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1327
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот 07 » Съб Яну 11, 2014 12:30 pm

Градски, това е нормален процес - няма вечна техника, уморените коне ги застрелват и стават на кучешка храна.... Не е нормално обаче двете музейни машини да са в състоянието което са сега. Идея за използване на двигателите на 75ци + запазване от сега на работеща 75ца бях подхвърлил още 2005/6 във тогавашния форум, но какво да ти кажа - имаше една началничка в БДЖ дето отговаряше за музейните машини - бяха ходили да я "притесняват" за пари за една от парните та тая уфсъ беше казала "не можаха да ги нарежат всичките тея железа, ами ми ги натресоха на главата"...
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот bdz43r » Съб Яну 11, 2014 1:09 pm

Не само началниците, а и половината персонал разсъждава по същия начин.
bdz43r
 
Мнения: 3169
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот Nikss » Нед Яну 12, 2014 1:30 am

Ама ако някой друг плати масрафа, става друга баницата. ;) :twisted:
Nikss
 
Мнения: 592
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 11:35 am
Местоположение: Сф

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот railjet » Пон Яну 13, 2014 5:40 pm

От 04 012 много трудно ще стане нещо. Поне коша да се спаси. За което ще трябват едно 50 000 лв..
railjet
 
Мнения: 7799
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот 44 134.5 » Пон Яну 13, 2014 5:47 pm

с половината от тея дето си написал ще тръгне 46.03 ти само за коша...
44 134.5
 
Мнения: 169
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 11:03 am

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот railjet » Пон Яну 13, 2014 5:51 pm

На парни се нагледахме. От 04 няма нито спасен, а шансовете се смаляват с всеки изминал ден.
railjet
 
Мнения: 7799
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот 07 » Пон Яну 13, 2014 5:56 pm

railjet написа:От 04 012 много трудно ще стане нещо. Поне коша да се спаси. За което ще трябват едно 50 000 лв..

За 50 може и машината да тръгне....
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот railjet » Пон Яну 13, 2014 6:09 pm

Едва ли. Части няма откъде дя се свалят. Трябва да се поръчват. Извън серийно производство, кой ли ще се наеме...
railjet
 
Мнения: 7799
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот 07 » Пон Яну 13, 2014 10:06 pm

railjet написа:Едва ли. Части няма откъде дя се свалят. Трябва да се поръчват. Извън серийно производство, кой ли ще се наеме...

Може да тръгне с двигатели от 75ца, дори и само с един...
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

Мнениеот bdz43r » Пон Яну 13, 2014 10:19 pm

Коя 75-ца да съсипем и кой влак по 16-та да отменим?
bdz43r
 
Мнения: 3169
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Следваща

Назад към Исторически тягов подвижен състав и вагони

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron