Страница 1 от 4

Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Чет Юли 18, 2013 9:57 am
от Administrator
.

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Съб Ное 16, 2013 1:54 pm
от Димитър Деянов
Дизелхидравличните локомотиви серия 04 са строени по поръчка на БДЖ от австрийската фирма SIMMERING-GRAZ-PAUKER (SGP). В изграждането им са вложени материали, агрегати, възли и части на около 200 поддоставчици. Монтажът, тракционните изпитания и приемането на локомотивите са извършени в един от заводите на фирмата - прочутата WIENER LOKOMOTIVFABRIK - FLORIDSDORF (WLF), която вече не съществува и на нейното място са построени жилищни квартали. Локомотивите са доставени на две последователни партиди: първата (30 броя), от март 1963 г. до септември 1964 г. и втората (20 броя), от юни 1965 г. до февруари 1966 г.
Това са нашите първи магистрални дизелови локомотиви и според преобладаващото мнение, най-елегантните по външен вид и конструктивно оформление досега. Те имат две машинни групи, които задвижват съответно по една локомотивна талига. Всяка машинна група се състои от 12-цилиндров дизелов двигател с мощност 1100 PS (809 kW), хидравлична предавка, ходообръщател, групов колоосен редуктор, индивидуален колоосен редуктор и карданни валове. Локомотивите имат парен генератор (правотоков парен котел) с производителност 750 кг пара/час, за отопляване на пътнически влакове.

Първият локомотив Дх 1-01 пристига и е посрещнат тържествено в Локомотивно депо София на 8 март 1963 г. Още същата вечер той обслужва редовният бърз влак номер 26 от София до Русе.
С идването и на следващите машини започва постепенно замяната на парните локомотиви от сериите 01, 10, 11 и 15 в Локомотивно депо София. Пристъпва се и към нов начин на обслужване на пътническите влакове. Те поемат без смяна по маршрута бързите влакове София - Варна, София - Русе и София - Бургас (по трета линия). С тях стана възможно да се пусне бързият влак "Варна експрес", без спиране от София до Варна ( по 3-та линия, с времепътуване 7 часа - виж разписанието 1966/1967 г.). Така за първи път в нашите железници се изминава без спиране най-дългото разстояние, при едно редовно движение на бърз влак.
През началния период от експлоатацията на дизеловите локомотиви серия 04, когато с тях се обслужват предимно бързи и пътнически влакове, е реализиран и най-големият средноденонощен пробег за цяла серия локомотиви в БДЖ - над 750 км, а за отделни машини - над 1000 км.

Лок. Дх 1-01 (04-01, 04 001.4).jpg
Лок. Дх 1-01 (04-01, 04 001.4).jpg (149.83 KiB) Прегледано 13848 пъти

Лок. 04-01 до 04-30.jpg
Лок. 04-01 до 04-30.jpg (127.26 KiB) Прегледано 13848 пъти

Лок. 04-50 (04 050.1).gif
Лок. 04-50 (04 050.1).gif (160.31 KiB) Прегледано 13848 пъти

Лок. 04-31 до 04-50.jpg
Лок. 04-31 до 04-50.jpg (126.98 KiB) Прегледано 13848 пъти

Локомотиви серия 04.jpg
Локомотиви серия 04.jpg (286.83 KiB) Прегледано 13848 пъти


До 1972 г. всичките 50 локомотива серия 04 домуват в депо София. Още след 1967 г. обаче, дългите тракционни рамена са ограничени от електрификацията: най-напред София - Русе и Варна (от Мездра нататък), 0т 1972 г. цялото разстояние София - Бургас по 3-та линия, а от 1975 г. и до Варна по 3-та линия. Така локомотивите серия 04 - пионери на пределните за БДЖ тракционни рамена, останаха блокирани от изток. Те поемат всички влакове по 2-ра линия до Мездра, пътническото движение по 7-ма линия до Видин, изцяло влаковете по 1-ва линия до Цариброд и редица влакове по 5-та и 6-та линия. Но това не може да ги заангажира изцяло. Ето защо, начиная от 1973 г. са предадени на депо Пловдив най-напред 6, а до 1979 г. общо 18 локомотива, които поемат обслужването предимно на бързи и пътнически влакове от Пловдив до Бургас, Свиленград и Момчилград. От тези машини пловдивчани опожариха две: 04-33 през 1978 г. и 04-39 през 1981 г. Така те останаха в историята като първите принудително бракувани локомотиви от серията 04.
По изложените по-горе причини и с цел по-удобното обслужване на влаковете (по метода "колцева езда") за цялата 5-та линия, след 1980 г. са предадени на депо Дупница (тогава Станке Димитров) други 8 локомотива серия 04.
С малки промени в това разпределение, локомотивите серия 04 достигат до края на определените им 25 години нормиран амортизационен срок. Първите две машини бракувани поради износеност, са: 04 008.9 и 04 023.8 през 1989 г. До края на 1991 г. са бракувани още 36 единици. За това ускорено преждевременно бракуване допринася и обстоятелството, че поради липса на резервни възли и части (не се доставят), ЛВЗ - Русе, преустанови редовното приемане за ремонт на локомотиви серия 04 от средата на 1988 г.
Въпреки горното, Локомотивно депо София продължи още няколко години, с големи усилия и заздравителни ремонти, да поддържа самостоятелно необходимите за графика по 1-ва линия до Цариброд, 10 локомотива серия 04.

Лок. 04-47 (04 047.7).jpg
Лок. 04-47 (04 047.7).jpg (220.41 KiB) Прегледано 13848 пъти

Фабр. табела на лок. 04 050.1.jpg
Фабр. табела на лок. 04 050.1.jpg (170.71 KiB) Прегледано 13848 пъти


Първоначалните намерения, да се запази за музейната колекция на БДЖ един годен за движение локомотив от серията 04 (04 048.5), не се осъществиха и днес можем само да съжаляваме за това. Отдавна вече всяка година постъпват запитвания за атракционни пътувания с локомотив от серията 04, но ние, докато беше възможно, не предприехме нищо за възстановяване на оцелялата макар и в много тежко състояние, машина 04 012.1. Сега, като имам предвид състоянието на останалото от 04 012.1 и 04 025.3 мисля, че не е вече възможно да се мисли за възстановяване в движение, а само за стационарно експониране на някоя от тези машини, като паметник на първите магистрални дизелови локомотиви на БДЖ.

04 012.1 - 23.05.2002 г..jpg
04 012.1 - 23.05.2002 г..jpg (203.23 KiB) Прегледано 13848 пъти

04 025.3 - 23.05.2002 г..jpg
04 025.3 - 23.05.2002 г..jpg (222.73 KiB) Прегледано 13848 пъти

Лок. 04 012.1 - 23.10.2004 г..jpg
Лок. 04 012.1 - 23.10.2004 г..jpg (253.9 KiB) Прегледано 13848 пъти

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Съб Ное 16, 2013 3:55 pm
от ПЖИ43в
Ех,като видя материали и снимки на локомотиви 04 ми доставя голямо удоволствие и едновременно сърцето ми се свива от спомените за тях!!!

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Нед Ное 17, 2013 12:22 am
от Fantomas
Толкова ли е зле положението с 04 012 и 04 025? Виждал съм ги отвън, наистина изглеждат ужасно към днешна дата, но винаги съм вярвал, че при добро желание от страна на ръководството и отпуснати достатъчно средства биха могли да се намерят начини да се възстанови за движение поне 04 012, а 04 025 може да послужи за стационарен експонат.

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Нед Ное 17, 2013 12:42 am
от транзитен пътник
Тези локомотиви са били доста разпространени из Европа (поне), нали? Имате ли под ръка информация в кои страни са използувани?

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Нед Ное 17, 2013 9:49 am
от bdz43r
В Европа никъде другаде няма такива локомотиви, освен единствен прототип в Австрия.
Fantomas написа:Толкова ли е зле положението с 04 012 и 04 025?
Много е зле. Вътре всичко е изтърбушено.

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Нед Ное 17, 2013 11:00 am
от Fantomas
Много тъжно! Способни сме да унищожим с лека ръка уникални локомотиви, които нямат аналог в света! Все пак се надявам разума да надделее и да се направят може би някакви връзки с австрийците, да дадат ако е възможно да се ползват части и агрегати от техния прототип (ÖBB 2020), в случай че се реши да се възстановява 04 012. Ако не, дали ще е възможно да се използват някои възли и агрегати от серия 2043 на Австрийските железници?
Изображение

Те също са дизел-хидравлични локомотиви, предполагам че като устройство може би са подобни на 2020 и нашите 04. Надявам се инж. Деянов да може да внесе яснота по този въпрос.

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Пон Ное 18, 2013 6:38 pm
от Димитър Деянов
Нито показаните от Fantomas OBB локомотиви серия 2043, нито по-усъвършенстваните - ОВВ серия 2143, които показвам тук, не могат да бъдат донори за възстановяването на една от нашите машини серия 04. Те освен малко по външен вид, иначе въобще не приличат на нашите 04. Първите са с по един 12-цилиндров двутактов Jenbash-дизелов мотор, с директно впръскване, N = 1500 PS при 1000 U/min и друга система на хидропредаването, а вторите с по един SGP 12-цилиндров-V-мотор, N = 1500 PS при 1500 U/min, хидропредавка с вграден ходообръщател и друг вид на системите на задвижване на помощното оборудване.

OBB - 2143.jpg
OBB - 2143.jpg (172.32 KiB) Прегледано 13609 пъти

OBB - 2143.02.jpg
OBB - 2143.02.jpg (199.88 KiB) Прегледано 13609 пъти


Не е необходимо да търсим резервни възли и части от прототипа 2020.01, защото по наше искане се направиха значителни промени за нашите локомотиви по редица системи и агрегати. Така че няма да ни послужат, а сигурно и по него са правени изменения по времето на експлоатацията му.

Основната пречка да не се пристъпи към възстановяването на 04 012.1, освен липсата на инициатива и постоянство в решенията, е липсата на цилиндрови глави за дизелмоторите Т12с (Т12b). Те са индивидуални за всеки цилиндър, или общо 24 броя цилиндрови глави на локомотив. Една голяма част от цилиндровите глави на двигателите са спукани, шансът заварката им да бъде сполучлива е малък. Такива глави, които имат доста сложна форма, отдавна не се произвеждат, нито в Австрия нито у нас. Иначе всички машини по пътя на силопредаването при оцелялата 04 012.1, са на място и в добро състояние.

През 2002 г. направих предложение (повторно), да закупим някои необходими части и да комплектоваме два дизелови двигателя МB 820 Bb (от теснолинейните дизелови локомотиви - има такава възможност), които да монтираме на мястото на двигателите Т12с в локомотива 04 012.1. Двигателите МВ 820 Вb (N = 1100 PS при 1500 U/min) имат почти еднаква тягово-динамична характеристика с двигателите Т12с, а и системата за управление на двигателя и хиропредавката на теснолинейните локомотиви серия 75 е принципно еднаква, с тази на серия 04.
Но и по това предложение не се направи нищо.

Зная, че локомотивите серия 04 имаха и сега имат много страдащи по тях приятели. Но няма инициатива, да се намери изход от положението, може би да се търси някаква форма на спонсорство. Толкова богати фирми и милионери има вече.

Времето минава. Напредват корозионните процеси по конструкцията (обшивките) на 04 012.1 и 04 025.3. Може ли да каже някой каква ще е съдбата на тези машини, стоящи на открито вече много години в средата на Локомотивно депо София ? Дали няма да чакаме да се разпаднат пред очите ни, както стана с мотрисите 21-01 и 22-03 в същото депо ?

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Пон Ное 18, 2013 7:35 pm
от Fantomas
Разбирам ви! :( Явно наистина възстановяването до годен за движение локомотив серия 04 ще е изключително трудно и скъпо начинание. Остава да се надяваме поне да се възстанови една за стационарен експонат.

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Съб Яну 11, 2014 8:40 am
от plastikat
Не е за хора със слаби сърца : Изображение
Изображение
Изображение

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Съб Яну 11, 2014 12:30 pm
от 07
Градски, това е нормален процес - няма вечна техника, уморените коне ги застрелват и стават на кучешка храна.... Не е нормално обаче двете музейни машини да са в състоянието което са сега. Идея за използване на двигателите на 75ци + запазване от сега на работеща 75ца бях подхвърлил още 2005/6 във тогавашния форум, но какво да ти кажа - имаше една началничка в БДЖ дето отговаряше за музейните машини - бяха ходили да я "притесняват" за пари за една от парните та тая уфсъ беше казала "не можаха да ги нарежат всичките тея железа, ами ми ги натресоха на главата"...

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Съб Яну 11, 2014 1:09 pm
от bdz43r
Не само началниците, а и половината персонал разсъждава по същия начин.

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Нед Яну 12, 2014 1:30 am
от Nikss
Ама ако някой друг плати масрафа, става друга баницата. ;) :twisted:

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Пон Яну 13, 2014 5:40 pm
от railjet
От 04 012 много трудно ще стане нещо. Поне коша да се спаси. За което ще трябват едно 50 000 лв..

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Пон Яну 13, 2014 5:47 pm
от 44 134.5
с половината от тея дето си написал ще тръгне 46.03 ти само за коша...

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Пон Яну 13, 2014 5:51 pm
от railjet
На парни се нагледахме. От 04 няма нито спасен, а шансовете се смаляват с всеки изминал ден.

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Пон Яну 13, 2014 5:56 pm
от 07
railjet написа:От 04 012 много трудно ще стане нещо. Поне коша да се спаси. За което ще трябват едно 50 000 лв..

За 50 може и машината да тръгне....

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Пон Яну 13, 2014 6:09 pm
от railjet
Едва ли. Части няма откъде дя се свалят. Трябва да се поръчват. Извън серийно производство, кой ли ще се наеме...

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Пон Яну 13, 2014 10:06 pm
от 07
railjet написа:Едва ли. Части няма откъде дя се свалят. Трябва да се поръчват. Извън серийно производство, кой ли ще се наеме...

Може да тръгне с двигатели от 75ца, дори и само с един...

Re: Дизелови локомотиви серия 04.00

МнениеПубликувано на: Пон Яну 13, 2014 10:19 pm
от bdz43r
Коя 75-ца да съсипем и кой влак по 16-та да отменим?