Парни локомотиви серия 46.оо

Информация, спомени и дискусии за историята, съдбата, техническите характеристики, настоящото местоположение и състояние и т.н. на локомотиви, мотриси и вагони, които вече не са на редовна служба в БДЖ.

Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот Administrator » Чет Юли 18, 2013 9:59 am

.
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2420
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот Димитър Деянов » Нед Сеп 15, 2013 6:53 pm

Серията е образувана от 20 единици, представящи две констуктивни разновидности : първата, състояща се от 12 машини, тип 1F2-h2Gt, строени в H. CEGIELSKI - Poznan, е доставена през 1931 г., с експлоатационни номера 4.501 до 4.512 (след 1936 г.- 46.01 до 46.12) и втората, състояща се от 8 машини, тип 1F2-h3Gt, строени в SCHWARTZKOPFF - Berlin, е получена след 12 години - през 1943 г., с експлоатационни номера 46.13 до 46.20.
Като конструкция и изпълнение, те са едно от върховите постижения на полското и германското локомотивостроене. Това са най-големите тендерни локомотиви в Европа и най-мощните парни локомотиви в цялата история на БДЖ. Всяка от тези машини беше наричана от персонала "баба Меца" (има някаква логика, нали физически най-силното животно по нашите земи е мечката ?). Тези локомотиви са и единствените в нашия локомотивен парк, които имат в екипажа си по две безребордни колооси, а машините 46.13 до 46.20 са изобщо с най-голямата адхезионна маса (108 тона), измежду всички парни локомотиви в БДЖ.
По-подробно за конструктивните особености и тракционни възможности на парните локомотиви серия 46 съм изложил в книгите "Тракцията в БДЖ 1866-1946", изд. 1988 г., с. 182 и "Локомотивното стопанство на БДЖ 1947-1990", изд. 1993 г., с.220.

Lok.-46.01----46.12.gif
Lok.-46.01----46.12.gif (100.19 KiB) Прегледано 5339 пъти

Lok.-46.13----46.20.gif
Lok.-46.13----46.20.gif (84.7 KiB) Прегледано 5339 пъти


Първоначално формулираното предназначение на локомотивите серия 46, е: обслужване на тежките въглищни влакове по линията Перник - София и тежки товарни влакове по Презбалканската линия Стара Загора - Г. Оряховица и дефилето Мездра - София. В действителност, поради малкият им брой (серията остава недостатъчно попълнена, за обслужването на всички изброени участъци), техният експлоатационен живот преминава по участъка София - Владая - Перник, а след 1950 г. и по участъка София - Разменна - Перник.
Отделни машини от подсерията 46.01-46.12 са опитвани за късо време, като помощни локомотиви и по други участъци на ж п мрежата, но това по-скоро е епизодично. Единствено лок. 43.03 е бил зачислен най-дълго (от 1938 до 1942 г.) в депо Сараньово (Септември), където е помагал за изкарването на товарните влакове в участъка Белово - Костенец - Немирово.
Основните локомотивни депа, които десетилетия наред експлоатираха успешно и поддържаха най-мощните шестосни парни богатири на тракцията в БДЖ, са София и Подуяне. За музейната колекция са запазени локомотивите 46.03, от системата "Zwilling" и 46.13, от системата "Drilling". Те се намират в база Асеново, но не са в много добро техническо състояние, особено 46.13.
Използването на парни локомотиви с шест двигателни (сцепни) колооси в една рама у нас, което има за начало локомотивите серия 45 от 1922 г. и след това серия 46, продължи общо около 50 години (с каквото трудно може да се похвали някоя друга ж п администрация) и ще остане в историята като една от характерните, специфичните особености на техническото развитие в БДЖ.
Тук използвам две от великолепните снимки на G.Robinson, за да илюстрирам: с лок. 46.05 двуцилиндровите и с лок. 46.18 трицилиндровите машини в серията.

Lok.-46.05.gif
Lok.-46.05.gif (166.34 KiB) Прегледано 5339 пъти

Lok.-46.18.gif
Lok.-46.18.gif (162.64 KiB) Прегледано 5339 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 670
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот KRAKOMOBILA » Пет Фев 07, 2014 10:22 am

Нещо за 46.03 ?
KRAKOMOBILA
 
Мнения: 966
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 9:13 pm

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот Димитър Деянов » Пет Фев 07, 2014 9:42 pm

KRAKOMOBILA написа:Нещо за 46.03 ?


Предстои да се решава в УС на Холдинг БДЖ, за евентуалното възстановяване на 46.03, като действаща машина.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 670
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот KRAKOMOBILA » Пет Фев 07, 2014 9:52 pm

Да това ми беше питането, тъй като в страницата си IGE Erlebnisreisen (тези, които бяха миналата година с Балкан Експрес в България) са писали, че имат потвърждение от БДЖ, че локомотив 46.03 ще се възстановява в депо София - като до края на годината ще направят пътуване с нея.
KRAKOMOBILA
 
Мнения: 966
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 9:13 pm

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот bdz43r » Пет Фев 07, 2014 10:37 pm

В БДЖ не се знае дали утре ще има локомотиви за бързите влакове, какво остава за парен локомотив след месеци. За 03.12 също беше така и пътуванията не се състояха, защото работата по локомотива не беше и започвала.
bdz43r
 
Мнения: 3169
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот Димитър Деянов » Пет Фев 07, 2014 11:02 pm

KRAKOMOBILA написа:Да това ми беше питането, тъй като в страницата си IGE Erlebnisreisen (тези, които бяха миналата година с Балкан Експрес в България) са писали, че имат потвърждение от БДЖ, че локомотив 46.03 ще се възстановява в депо София - като до края на годината ще направят пътуване с нея.


Това с "потвърждението от БДЖ" е малко като оная приказка за: още рибата в морето, а ние сме сложили тигана на печката.
Да кажем, че УС на Холдинг БДЖ реши за възстановяването на машината, което не е сигурно, защото не е факт. Но да кажем, че има положително решение.
Следват: металографско и якостно изследване на котелната стомана , която трябва да удовлетвори няколко показателя, включително да няма изменение на нейната структура по цялата дебелина на стената на котелния барабан, улразвукова дефектоскопия на редица отговорни възли и части по локомотива, оценка за тежестта на ремонтните операции и дали можем да възстановим някои сложни напълно негодни възли и части.
Ако това до тук е направено и отговаря на всички норми, трябва да се сформира ремонтна бригада и в зависимост от нейните сили, техническите възможности на работилницата и средствата с които разполага, чак тогава може да се правят някакви сметки, кога ще стане готова машината след възстановителния ремонт.
И пак не е сигурно, защото това не е обикновен, а уникален възстановителен ремонт, защото може да се явят непредвидени трудности (машината е престояла почти 40 години в студено състояние и повечето време на открито, без да се полагат особени грижи за нейното запазване). Едва когато бъде завършен ремонта и се направят функционалните проби и ходовите изпитания, с отстраняване на появилите се недостатъци, чак тогава може да се говори за началото на атракционните пътувания с нея.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 670
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот Petko Ivanov » Нед Мар 09, 2014 5:21 pm

Научих, че утре към Асеново заминава екип от депо София за подготовка и транспортиране на 46.03 в София. До края на седмицата "Баба Меца" би трябвало да е в депото за възстановяване като действащ музеен локомотив. На добър час и успешно завършване на начинанието :)
Petko Ivanov
 
Мнения: 316
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот diesel07 » Нед Мар 09, 2014 5:41 pm

Дано видим още един действащ парен локомотив.На добър час.
diesel07
 
Мнения: 384
Регистриран на: Сря Фев 12, 2014 5:22 am

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот Petko Ivanov » Нед Мар 09, 2014 7:21 pm

diesel07 написа:Дано видим още един действащ парен локомотив.На добър час.

46.03 не е просто "още един действащ парен локомотив". Това е уникален локомотив без аналог в света. Ако всичко по възстановяването мине нормално, ще има огромен наплив от туристи да видят на живо и пътуват с влак, теглен от внушителната "Баба Меца" с колоосна формула 1-6-2 :shock: За събитието още от сега се пише в световните медии за ретро железници и даже има заявки за пътувания есента на тази година. Дано всичко по ремонта мине нормално и наесен 46.03 да чака "Балкан експрес" на Цариброд.
Petko Ivanov
 
Мнения: 316
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот 44 134.5 » Нед Мар 09, 2014 7:53 pm

Заедно с 46.03 в четвъртък от Калояновец за Горна Оряховица трябва да тръгне 16.27 също за възстановяване.
44 134.5
 
Мнения: 169
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 11:03 am

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот Petko Ivanov » Нед Мар 09, 2014 8:28 pm

Него ли ще правят или ще го използват за части за 16.01? Поне видимо 16.27 беше в доста окаяно състояние.
Petko Ivanov
 
Мнения: 316
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот 44 134.5 » Нед Мар 09, 2014 8:32 pm

ще се прави 16.27 като липсите ще се попълнят от 16.01. 16.27 е от заводски ремонт с нови котелни тръби и бандажи. Ще се вземе тендера от 16.01 тъй като на 16.27 е много изгнил.
44 134.5
 
Мнения: 169
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 11:03 am

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот Petko Ivanov » Нед Мар 09, 2014 8:40 pm

Много добри новини тази вечер. Дано наесен да видим и 16.27 под пара.
Тук темата е за 46. Моля модераторите да преместят последните няколко мнения в съответната тема.
Petko Ivanov
 
Мнения: 316
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот KRAKOMOBILA » Пон Мар 10, 2014 12:03 am

Има ли как да получиме телеграмата за извънредните влакове превозващи 16.27 и 46.03 ?
KRAKOMOBILA
 
Мнения: 966
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 9:13 pm

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот bdz43r » Пон Мар 10, 2014 12:07 am

Все още няма такава.
bdz43r
 
Мнения: 3169
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот KRAKOMOBILA » Пон Мар 10, 2014 12:10 am

Това ясно - просто ако някой му попадне да я пусне тук.
KRAKOMOBILA
 
Мнения: 966
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 9:13 pm

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот vlado » Вто Мар 11, 2014 9:58 am

Новини?
vlado
 
Мнения: 755
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:15 am

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот plastikat » Вто Мар 11, 2014 10:03 am

Видях снимка на която 44002 тегли някаква 55-ца и някакъв тендер .Пише ,че снимката е от дефилето .
Изображение
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1327
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: Парни локомотиви серия 46.оо

Мнениеот vlado » Вто Мар 11, 2014 10:19 am

То си пише - екс тендера на 05.01 и няма връзка с нашите вълнения в момента...
vlado
 
Мнения: 755
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:15 am

Следваща

Назад към Исторически тягов подвижен състав и вагони

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron