Локомотивни тендери

Информация, спомени и дискусии за историята, съдбата, техническите характеристики, настоящото местоположение и състояние и т.н. на локомотиви, мотриси и вагони, които вече не са на редовна служба в БДЖ.

Локомотивни тендери

Мнениеот Димитър Деянов » Вто Авг 13, 2013 6:24 pm

Преди два дни нашият съфорумник Vlado (Владимир Колев) поиска да му изпратя, за нуждите на моделистите, снимки на тендери тип 4Т30 ("кенгуру"). Изпълних желанието му и същевременно си дадох сметка, че темата "Локомотивни тендери" не присъства, нито в предишния форум, нито в сегашния. А това са много интересни железопътни возила от ерата на парната тракция, които ние обикновено приемаме само като даденост към парните локомотиви, като насочваме вниманието си и обсъждаме преди всичко локомотива и по-рядко неговият тендер, като конструкция и експлоатационни параметри.
Възнамерявам с няколко участия да развия тази тема и предлагам всеки, който има въпроси по нея да участва, за да се получи нещо като катехизис по темата, а сега ще изложа с няколко уводни изречения най-общото за локомотивните тендери:
Наименованието тендер (tender) има английски произход. Така са наричани във Великобритания по времето на парния флот онези малки кораби, които товарят въглища на пристанището и зареждат с тях големите параходи стоящи на рейда, тъй като поради голямото "газене", с което се отличават, не могат да влезнат в пристанището. Това зареждане на корабите с гориво (на рейда или в самото пристанище) и до днес се нарича "бункероване". От флота наименованието тендер е преминало в ж п транспорта, още в родината на железниците Англия. Питал съм се и не мога да си обясня, защо и особено красноречивата дума "бункероване" не е дошла по същия начин в ж п транспорта.
Локомотивният тендер е релсово возило, което се прикачва към парния локомотив и главното му предназначение е да носи основните експлоатационни запаси (вода и гориво) на последния. По време на експлоатацията локомотивът и тендерът не се разкачват. Това може да става само при необходимост в ж п работилниците. По броя на колоосите тендерите биват: дву-осни, три-осни, четири-осни, пет-осни, шест-осни и повече-осни. В нашите железници са разпространени само три-осните и четири-осните тендери.
Има парни локомотиви, които нямат прикачен тендер. Те носят сами експлоатационните си запаси, които обикновено са по-ограничени като количество, в окачени към тях вместимости. Затова тези локомотиви се наричат още и "тендерни". В нашият локомотивен парк имаше и от двата вида локомотиви, като повечето бяха тези с отделен тендер.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот Димитър Деянов » Пет Авг 16, 2013 11:38 am

Общ преглед на по-характерните локомотивни тендери разпространени в БДЖ

На снимката се вижда тендерът, който са имали първите пътнически локомотиви с последни експлоатационни номера 142 - 149, експлоатирани по линията Русе - Варна. Типично английско изпълнение от средата на XIX век. Триосен с листова рама, колоосни букси с плъзгащи лагери и високо разположено (над рамата) ресорно окачване с листови ресори, без балансерна връзка между тях, което обуславя обикновено 6-точково окачване на тендера. Водният резервоар е вместен между ресорите, което го ограничава в ширина, поради което въпреки, че тендера е дълъг почти колкото локомотива, водният запас е само 8,8 куб.м., а запасът от въглища - около 6 тона. Брутната маса на тендера при пълни запаси е 26,7 тона.
Диаметър на колоосите по кръга на търкаляне 1044 мм.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот Димитър Деянов » Съб Авг 17, 2013 7:47 pm

148 za tender.jpg
148 za tender.jpg (203.94 KiB) Прегледано 4952 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот Димитър Деянов » Нед Авг 18, 2013 11:27 am

Тук представям тендерите на локомотивите 243 -246, произведени през 1878 г. в StEG (Staatseisenbahn Gesellschaft) - Wien. Те са типични представители на тендерите с три оси, разпространени по това време в железниците на Австрия, Германия, Полша. Имат събрана конструкция (колоосна база само 3100 мм), но за водният резервоар е използвана цялата ширина на габарита, поради което побира 9,5 куб.м, вода и над него 5,6 тона въглища. Общата брутна маса на тендера при пълни запаси е 26,8 тона. Отворът за пълнене на водният резервоар с вода се намира в най-задната чст на тендера. Рамата е листова, ресорното окачване(6-точково)е разположено зад рамните листове, но са предвидени съответно отвори за наблюдаване и смяна на ресори и спирачни калодки при нужда. Спирачната лостова система се задейства ръчно с един върток и верикално стоящо винтово вретено в лявата страна откъм будката на машиниста. Предвидено е с ръчната спирачка да действа огняра на локомотива. Всъщност това е и единствената спирачка на локомотива, защото локомотивните колооси нямат спирачни калодки.
Такава е конструкцията на всички тендери на доставените в продължение на следващите 20 години локомотиви: експл. номера 151 - 157, 201 - 207, 101 - 106 и 171 - 178, еднакви или с малка разлика в експлоатационните запаси.
243-246 za tender - 1.jpg
243-246 za tender - 1.jpg (93.46 KiB) Прегледано 4911 пъти

243-246 za tender - 2.jpg
243-246 za tender - 2.jpg (96.88 KiB) Прегледано 4911 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот Димитър Деянов » Пон Авг 19, 2013 9:06 pm

Първият четириосен тендер на БДЖ се появява с единствения в цялата история на нашите железници парен локомотив система Mallet (тип 1В+В-n4vG). Той е строен от J.A.Maffei - Мюнхен и е показан през през 1901 г.на Парижкото изложение, от където е закупен за БДЖ. Това е първият влаков локомотив у нас с работно налагане на парата в котела 15 кг/см2. До 1912 г. е най-тежката и най-мощната машина в БДЖ. Съгласно възприетите правила типовото означение на тендера е 22Т18.
Върху масивната тендерна рама е разположен водния резервоар, а над последния е оформен въглищен бункер. Цялата тази маса се носи от две двуосни талиги. Всички елементи образуващи тендера са нитована конструкция. Колоосните букси са с горно и долно мазане на плъзгащите лагери. Горното мазане е фитилно, а долното - с мазилна възглавница (падушка). Колоосите са със спицови звезди и бандажи с диаметър по кръга на търкаляне 1005 мм. Ресорното окачване е едностепенно. То се състои от по един листов ресор на колоосна букса, а талиговите рами е носят от тях окачени на ресорни подвески. При преминаването на кривите по релсовия път талигите се завъртат около централни болтове. Последните са монтиран здраво на централната надлъжна греда на тендерната рама. Върху тендерната рама, по цялата ширина на в задната част на водния резервоар са оформени шкафове за инструменти, инвентар и бидони за масло.
Вместимостта на водния резервоар е 18 куб.м, а въглищния бункер е предвиден а 6 тона въглища. Общата маса на тендера при пълни запаси е 44,7 тона, което обуславя едно максимално колоосно натоварване около 11 тона.
В процеса на експлоатацията обаче, се е наложило увеличаване на въглищните запаси с още няколко тона и както се вижда на снимката, въглищният бункер е надстроен с дървени (от дебели дъски) страници. Това не е създавало проблем с колоосното натоварване, защото по това време в нашите железници допустимото натоварване е вече 14 тона/колоос.
29.01 za tender - 1.1.jpg
29.01 za tender - 1.1.jpg (93.09 KiB) Прегледано 4844 пъти

29.01 za tender - 1.2.jpg
29.01 za tender - 1.2.jpg (133.71 KiB) Прегледано 4844 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот plastikat » Пон Авг 19, 2013 10:39 pm

Поздравления ,г-н Деянов !!! Отново отлично поднесена и ценна информация , в приятен за четене вид !Благодаря ви и продължавайте в същият дух !!!
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1327
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот Димитър Деянов » Чет Авг 22, 2013 11:52 am

Тедерите на първите бързоходни локомотиви на БДЖ
Първите бързоходни локомотиви с експлоатационни номера от 1 до 20 (след 1936 г.-серия 08), тип 2-3-0, строени от J.A.Maffei - Мюнхен от 1897 до 1908 г.,са две конструктивни разновидности:

Локомотиви от 1 до 8 (2 броя през 1897 г. и 6 броя през 1904 г.) сами са предшественици на 43 машини строени за баварските железници - серия CV (впосл. в DR - BR 17-3). Те са с триосни тендери - образец 1897 г., при които колоосните букси се водят от вилки спускащи се от рамата на тендера. Ресорното окачване е едностепенно с листови ресори, като последните на 2-ра и 3-та колоос са свързани с балансери, чрез което се обуславя 4-точковото окачване на тендера. Спирането на тендерните колооси е двустранно, като спирачната лостова система се задвижва ръчно от будката на машиниста. Вместимостта на водния резервор за локомотивите от 1897 г. е 10 куб.м., а на тези от 1904 г. - 13 куб.м., а въглищния бункер и в двата случая е за 7 тона. При пълни запаси общата маса на първите тендери е 31,55 тона, а на другите - 35,7 тона.

Локомотиви от 9 до 12 (доставени през 1905, 1906 и 1908 г.) са еднотипни с баварските машини P3/5N (впосл. в DR - BR 38-0) и са строени едновременно: 12 броя за БДЖ и 36 броя за баварските железници. Те са с четириосни тендери- образец 1905 г., при които колоосите се разположени в две двуосни талиги с листова рама и нитована конструкция. Колоосните букси са вече с новите за онова време еднокорпусни букси тип KPEV ( от Koniglich Preussische Eisenbahn-Verwaltung). Ресорното окачване е едностепенно с листови ресори. Талигите обуславят 4-точково окачване на тендера. Спирачната лостова система се задвижва от будката на машиниста с топуз. Спирателни калодки има и действт само от вътрешната страна на колоосите в талигата. Водният резервоар на тези тендери събира 18,25 куб.м, а въглищния бункер е предвиден за 6,5 тона въглища. Общата маса на тендера при пълни запаси е 46 тона.
Интересно е да се отбележи, че след 1908 г. в продължение на 22 години (до 1930 г.) всички доставени локомотиви са само с триосни тендери. И че типът 2-3-0 повече не е доставян за БДЖ, по което има доста предположения, но това е друга отделна тема.

08 za tender - 1.1.jpg
08 za tender - 1.1.jpg (99.75 KiB) Прегледано 4773 пъти

08 za tender - 1.2.jpg
08 za tender - 1.2.jpg (76.52 KiB) Прегледано 4773 пъти

08 za tender - 2.3.jpg
08 za tender - 2.3.jpg (67.75 KiB) Прегледано 4773 пъти

08 za tender - 2.2.jpg
08 za tender - 2.2.jpg (82.46 KiB) Прегледано 4773 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот Димитър Деянов » Съб Авг 24, 2013 12:12 pm

Тендерите на първата голяма серия четириосни локомотиви за товарни влакове, с експлоатационни номера 320 до 372 (след 1936 г. - серия 26)
Тези еднотипни машини са строени от 1901 до 1909 г. в 4 локомотивни фабрики: Hanomag, J.A.Maffei, G.Sigl и Henschel. Доставени са общо 53 единици. Получени са с три вида тендери, както следва:

Локомотиви 320 до 327 и 334 до 343 с триосни тендери тип 3Т9,8 - модел от края на XIX век. Рама листова със съответните отвори за достъп до ресорите, които са разположени зад рамните платна. Окачването е едностепенно в 6 точки (без балансерна връзка между ресорите). Спирачната лостова система обхваща трите колооси и се задейства ръчно от будката на машиниста, посредством вретено с винтова резба и върток. Колоосите се спират двустранно. Вместимост на водния резервоар 9,8 куб. м. Въглища 6,2 тона. Обща маса на тендера при пълни запаси 29,5 тона. В задния край с обемисти шкафове за инструменти, инвентар, масла и помощни материали.

Локомотиви 328 до 333 с триосни тендери тип 3Т10 - същите като тендерите на локомотивите 1 до 8, което се обяснява с това, че са строени по едно и също време - 1904 г. и от една и съща фабрика - J.A.Maffei. Тук обаче колоосните букси са вече тип KPEV - еднокорпусни с въртящи се капаци. Ресорно окачване - едностепенно, четириточково (с балансерна връзка отляво и от дясно на ресорите на втора и трета колоос). Всички колооси имат двустранно спирачни калодки. Спирачката се задейства, както на тендерите 3Т9,8 - с върток от будката на машиниста. Воден запас - 10 куб.м. Въглища 7 тона. Обща маса при пълни запаси 31.6 тона.

Локомотиви 344 до 372 с триосни тендери тип 3Т12 , с листова рама образец 1908 г., една конструкция с различни модификации, която е приложена на много наши локомотиви до към 1925 г. Колоосни букси тип KPEV. Ресорно окачване в 4 точки, двустранно спиране на колоосите, но задвижването на спирачната лостова система от будката става ръчно с топуз, разбира се, докато беше въведена въздушна спирачка по-късно, на останалите все още в експлоатация машини. Воден запас 12 куб.м. Въглища 5 тона. Обща маса при пълни запаси 32,8 тона. Това е предвидената от фабриката вместимост на въглищния бункер. У нас почти на всички въглищните запаси са увеличени с надстрояване на въглищния бункер.

Lok. 320-327, 334-343.jpg
Lok. 320-327, 334-343.jpg (86.64 KiB) Прегледано 4706 пъти

Tender 320-327,334-343.jpg
Tender 320-327,334-343.jpg (74.02 KiB) Прегледано 4706 пъти

Lok. 328 - 333.jpg
Lok. 328 - 333.jpg (99.74 KiB) Прегледано 4706 пъти

Tender 328 - 333.jpg
Tender 328 - 333.jpg (76.51 KiB) Прегледано 4706 пъти

Lok. 344 - 372.jpg
Lok. 344 - 372.jpg (71.93 KiB) Прегледано 4706 пъти

Tender 344 - 372.jpg
Tender 344 - 372.jpg (78.26 KiB) Прегледано 4706 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот Димитър Деянов » Вто Авг 27, 2013 6:40 pm

Локомотивни тендери на масовите локомотивни серии: 500 (след 1936 г. - серия 28)- доставени 87 единици, 800 (след 1936 г.- серия 17)-доставени 74 единици, 900 (след 1936 г. - серия 19)- доставени 70 единици, както и по-малобройната серия 700 (след 1936 г. - серия 27)-доставени 18 единици.
Всички тендери на тези почти 250 машини са триосни, с еднакви листови рами, еднаква колоосна база 3300 мм, колооси с отлети спицови звезди и диаметър по кръга на търкаляне 1000 мм, еднокорпусни колоосни букси с въртящи се капаци тип KPEV, едностепенно 4-точково ресорно окачване (ресорите на 2-ра и 3-та колоос са свързани с балансери), всички колооси са с двустранно спиране, а спирачната лостова система се задейства с топуз от будката на машиниста. Различават се само по оформлението на надстройката (водния резервоар и въглищния бункер) и обемът на предвидените експлоатационни запаси. Прикачените към локомотивите тендери при доставката им са 6 типа: 3Т12, 3Т14, 3Т14,5, 3Т16,5, 3Т17 и 3Т18,6. Означаването дава следната информация: най-отпред е колоосната формула на возилото - в случая числото 3 значи 3 колооси в обща рама, след това буквата Т-означава возило тендер и накрая числото, което показва водния запас в куб.м.

Локомотивите серия 500 (28) са доставени с тендери, както следва: 501-507 с 3Т12, 508-520 с 3Т14, 521- 575 с 3Т16,5 и 576-587 с 3Т17:

Локомотивите серия 800 (17) - с тендери: 801-820 с 3Т16,5, 821-862 с 3Т18,6 и 863-874 с 3Т17;

Локомотивите серия 900 (19) - с тендери: 901-915 с 3Т16,5 и 916-970 с 3Т18,6;

Локомотивите серия 700 (27) - с тендери 3Т14,5.

Впоследствие при различните ремонти е правена масова размяна на тендерите. Увеличаван е въглищния запас с надстрояване на въглищния бункер. Някои тендери са приспособявани при затваряне на локомотивната будка отзад с мех между тендера и машината. При монтиране на кнорова помпа на локомотивите, са обзавеждани с въздушна спирачка и т.н.

Lok.  506-1.jpg
Lok. 506-1.jpg (72.82 KiB) Прегледано 4616 пъти

Tender серия 28-1.jpg
Tender серия 28-1.jpg (79.13 KiB) Прегледано 4616 пъти

Lok 17-1.jpg
Lok 17-1.jpg (83.56 KiB) Прегледано 4616 пъти

Tender  серия  17 и 19 -1.jpg
Tender серия 17 и 19 -1.jpg (75.48 KiB) Прегледано 4616 пъти

с.19.gif
с.19.gif (117 KiB) Прегледано 4616 пъти

Tender  серия 17 и 19 -2.jpg
Tender серия 17 и 19 -2.jpg (70.22 KiB) Прегледано 4616 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот Димитър Деянов » Чет Авг 29, 2013 6:39 pm

Локомотивни тендери на машините от новото конструктивно оформление доставени от 1930 до 1936 г.

Локомотиви 01.01 до 01.03 - доставени 1930 г. Тендери четириосни - тип 22Т28, една двуосна талига и още две колооси в задната част на тендерната рама. База на тендера 4750 мм. Ресорно окачване едностепенно. Ресорите на последните две колооси са свързани с балансери. За първи път в БДЖ колоосните букси на тези тендери са самомажещи се тип "ISOTHERMOS", с маслоподаваща перка. Обем на водния резервоар 28 куб.м., въглищен бункер за 10 тона. Общата маса на тендера при пълни запаси е 65,3 тона.

Локомотиви 01.04 до 01.13 и 10.01 до 10.10 - доставени 1931 г. Тендери четириосни - 22Т30 с конструкция на ходовата част еднаква с тази на тендерите от 1930 г. Воден запас 30 куб. м., въглища 11 тона. Общата маса на тендера при пълни запаси е 69,5 тона.

Локомотиви 01.14 до 01.23, 02.01 до 02.02 и 10.11 до 10.16 - доставени 1935 и 1936 г. Тендери четириосни - тип 22Т30, с две двуосни талиги. База на тендера 5150 мм. Ресорно окачване едностепенно. Колооси и колоосни букси еднакви с тендерите от 1930 и 1931 г. Вода 30 куб.м. Въглища 11 тона. Обща маса при пълни запаси 69,5 тона.

От 1930 г. с редовните доставки в БДЖ се въвеждат само четириосни тендери, самомажещи се колоосни букси от две системи, а по-късно и такива с ролкови лагери. Тук посочените тендери идват с локомотивите при тяхната доставка. Впоследствие тендерите са разменяни. По-голямата част от тендерите са преустроявани при затваряне на локомотивните будки отзад, а така също при привеждането на локомотивите на мазутно-въглищно или пълно мазутно горене.

Lok. 01.01-готова.jpg
Lok. 01.01-готова.jpg (86.92 KiB) Прегледано 4563 пъти

Tender 01.01-готова.jpg
Tender 01.01-готова.jpg (87.12 KiB) Прегледано 4563 пъти

Lok. 01.04-готова.jpg
Lok. 01.04-готова.jpg (74.13 KiB) Прегледано 4563 пъти

Tender 01.04-готова.jpg
Tender 01.04-готова.jpg (79.14 KiB) Прегледано 4563 пъти

01.16.gif
01.16.gif (75.34 KiB) Прегледано 4563 пъти

Tender 01.14-готова.jpg
Tender 01.14-готова.jpg (80.42 KiB) Прегледано 4563 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот Димитър Деянов » Съб Авг 31, 2013 10:59 am

Тендери на локомотивите доставени по стандартизационната програма на БДЖ от 1939 г.

Локомотиви серия 03, серия 05 и серия 11 - доставени 1941 - 1943 г. Тендери четириосни тип 22Т28, с две двуосни талиги. База на тендера 5300 мм. Ресорно окачване едностепенно. Колоосните букси са самомажещи се тип "FRIEDMANN", с маслоподаващ диск - за първи път въведени в БДЖ. Обем на водния резервоар 28 куб.м., въглищен бункер за 13 тона. Общата маса на тендера при пълни запаси е 70,98 тона. Впоследствие по-голямата част от тендерите са преустроявани при въвеждане на мазутно-въглищно или пълно мазутно горене.

Lok. 03-готова.jpg
Lok. 03-готова.jpg (81.92 KiB) Прегледано 4513 пъти

Tender 03, 05 и 11.jpg
Tender 03, 05 и 11.jpg (74.54 KiB) Прегледано 4513 пъти

Tender 03,05 и 11 сн..jpg
Tender 03,05 и 11 сн..jpg (241.67 KiB) Прегледано 4513 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот Димитър Деянов » Съб Авг 31, 2013 5:26 pm

Тендери въведени в БДЖ с закупуването на локомотиви, които не са предвидени за доставка
по стандартизационната програма.


Локомотиви серия 12 - закупени общо 17 единици ( 7 броя през 1940 г. и 10 броя през 1941 г.) Те са от произвежданите по това време в Германия локомотиви тип 1Е за турските железници (в TCDD - серия 56). Поради това обстоятелство, още с пристигането им в нашите железници персонала ги нарича "туркините" и докато бяха в експлоатация, това нарицателно често се употребяваше в ежедневните разговори. Тендерите им са четириосни - тип 22Т29, с две двуосни талиги. Общото изпълнение на тендерната конструкция, в сравнение с локомотива, е малко в ретро-стил (поне едно по-ранно поколение). Базата на тендера е 5200 мм. Талигите му са обикновени - поясни, тип "DIAMOND" с еднокорпусни колоосни букси тип KPEV (от Koniglich Preussische Eisenbahn-Verwaltung), буксови лагери - обикновени, плъзгащи с композиционна заливка и долно мазане от мазилна възглавница (падушка), ресорното окачване - едностепенно централно, с две двойки елиптични листови ресори, поставени напречно и едностранно (вътрешно) спиране на колоосите с обикновени единични чугунени калодки. Обемът на водния резервоар е 29 куб.м., а предвиденият запас от въглища е 8 тона. Общата маса на тендера при пълни запаси е 63,5 тона. И тези тендери са преустроявани впоследствие, при преминаване на локомотивите от чисто въглищно, на мазутно-въглищно горене.

12.03.jpg
12.03.jpg (97.54 KiB) Прегледано 4492 пъти

Lok. 12.jpg
Lok. 12.jpg (86.88 KiB) Прегледано 4492 пъти

Tender 12.jpg
Tender 12.jpg (72.73 KiB) Прегледано 4492 пъти

Drehgestell 12.jpg
Drehgestell 12.jpg (85.5 KiB) Прегледано 4492 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот misan » Нед Сеп 01, 2013 5:22 pm

Темата за тендерите наистина е много интересна и досега не сме я разглеждали.
Инж. Деянов ни дава много подробна и интересна информация.

В конструкциите на тендерите понякога има и много нелогични решения. Такова е например размерът и разположението на капаците на водните резервоари. Много често,капаците са със съвсем малки размери,което изисква от локомотивния машинист изключително майсторство при работата със спирачката,за да може водния кран да е срещу капака. За щастие,при тендерите на много от по модерните парни локомотиви,както е например при серия 01,капаците са по цялата дължина на тендера. Едно просто и ефективно приспособление в тендерите,което за съжаление в европейските железници почти не е разпространено ,е така наречения пушер,преведено прибутвач.Пушера представлява нещо като широко гребло,разположено в задната част на въглищния бункер и което се задвижва със цилиндри със сгъстен въздух. Така той прибутва въглищата напред в тендера,когато те се изчерпят в предната част .

Сега ,като подробно разгледах чертежа на тендера на 01-01 ,които ни показва иж. Деянов ,се вижда ,че и при него капаците на водните резервоари не са по цялата дължина на тендера,а само в средната част
misan
 
Мнения: 11
Регистриран на: Нед Сеп 01, 2013 5:04 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот Димитър Деянов » Нед Сеп 01, 2013 8:58 pm

misan написа:Сега ,като подробно разгледах чертежа на тендера на 01-01 ,които ни показва иж. Деянов ,се вижда ,че и при него капаците на водните резервоари не са по цялата дължина на тендера,а само в средната част


Наистина капаците на тендерите 01.01 до 01.03 са по един, в средата на водния резервоар от всяка страна, но са с дължина по около 2,5 метра, което е значително подобрение в сравнение с тендерите на по-старите серии локомотиви. Един от тези тендери сега, все още оцелял, може да се види прикачен на локомотив 10.10, който се намира в база Калояновец. От локомотив 01.04 нататък капаците са по два от всяка страна и заемат цялата дължина на водния резервоар.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот misan » Нед Сеп 01, 2013 9:45 pm

Ще бъде много интересно да разгледаме връзката между локомотива и тендера.
misan
 
Мнения: 11
Регистриран на: Нед Сеп 01, 2013 5:04 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот Димитър Деянов » Пон Сеп 02, 2013 4:32 pm

misan написа:Ще бъде много интересно да разгледаме връзката между локомотива и тендера.


Това ще го направим след представянето на още няколко тендера, попаднали в БДЖ извън стандартизационната програма.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот Димитър Деянов » Пон Сеп 02, 2013 5:55 pm

Тендери въведени в БДЖ със закупуването на локомотиви, които не са предвидени за доставка по стандартизационната програма.

Локомотиви серия 20 - закупени общо 8 единици ( 3 броя през 1942 г. и 5 броя през 1943 г.) Те са от произвежданите по това време в SKODA - Plzen локомотиви, за Южната манджурска железница ( SMR - South Manzurien Railway, China). Поради това обстоятелство, още с въвеждането им в експлоатация, персонала ги нарича "манджурките" и с това нарицателно те бяха известни по цялата южна ж п мрежа, където работиха около 30 години. Конструкцията на локомотивите серия 20, включително изпълнението на редица крупни агрегати, възли, части и системи, е твърде различна от характерният облик на всички останали БДЖ-локомотиви и в този смисъл, като имаме предвид общото им устройство и малко екзотичен вид, те могат да минат за куриоз в нашата железопътна експлоатация.
Тендерите им са четириосни - тип 22Т25, в две двуосни талиги. Базата на тендера е 6400 мм.- най-голяма, в сравнение с всички останали тендери в БДЖ. Талигите са обикновени, лека конструкция - вагонен тип, с поясна рама система "DIAMOND", с еднокорпусни колоосни букси и капаци, отварящи се напред и нагоре, при което се открива цялата вътрешност на буксата. Буксовите лагери са обикновени плъзгащи с долно мазане от мазилна възглавница (падушка). Ресорното окачване е едностепенно - централно, с две двойки елиптични листови ресори, поставени напречно, а спирачните калодки действат едностранно (от вътрешната страна) на колоосните бандажи. Обемът на водният резервоар е 25 куб.м., а въглищния бункер побира 15 тона - най-много, в сравнение с всички тендери в БДЖ.. Общата маса на тендера при пълни запаси е 63,5 тона.

Lok. 20.jpg
Lok. 20.jpg (81.84 KiB) Прегледано 4296 пъти

Tender 20.jpg
Tender 20.jpg (66.05 KiB) Прегледано 4296 пъти

Tender  20 - сн..jpg
Tender 20 - сн..jpg (102.2 KiB) Прегледано 4296 пъти

Drehgestell--20.jpg
Drehgestell--20.jpg (79.26 KiB) Прегледано 4296 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот Otskov » Пон Сеп 02, 2013 9:24 pm

Има ли запазени до днес представители на серия 20 ?
Аватар
Otskov
 
Мнения: 1971
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 12:00 am
Местоположение: Горна Оряховица

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот misan » Пон Сеп 02, 2013 9:39 pm

Запазен е локомотив 20-06 в базата в Калояновец. Въпреки лошото си състояние,това е един от най интересните ни музейни локомотиви- поради неговата чисто американска конструкция и свързания с това своеобразен външен вид.
Много интересна е и неговата кабина-с широки странични прозорци,възможност за излизане на дясната площадка от кабината,с дългия си регулаторен лост и парен ходообръщач,позволяващи на локомотивния машинист да работи седнал.

Изобщо-много интересна и ценна машина. В Китай са работили под серия JF11 и има много стара информация да е запазена една машина там. Но много вероятно е нашата да е последната оцеляла. Което още повече увеличава нейната ценност. От интересните снимки и чертежи ,които ни показа инж. Деянов на серия 20,се вижда една неприятна особеност на нейния тендер. С изключение на задния край,въглищния бункер е със съвсем равно дъно. Това означава ,че въглищата дори частично няма да се свличат сами напред и трябва да се прехвърлят напред ръчно.
misan
 
Мнения: 11
Регистриран на: Нед Сеп 01, 2013 5:04 pm

Re: Локомотивни тендери

Мнениеот Димитър Деянов » Вто Сеп 03, 2013 5:24 pm

Тендери въведени в БДЖ със закупуването на локомотиви, които не са предвидени за доставка по стандартизационната програма.

Локомотиви серия 14 - закупени общо 50 единици ( 30 броя през 1943 г. от DR и 20 броя през 1960 г. от CSD). Всички локомотиви от тази серия са закупени на старо. Те са от известният германския тип BR 50, който от 1939 до 1944 г. е произведен в над 3100 броя. Тендерите на тези локомотиви са тип 22Т26, имат по две двуосни талиги и база 5700 мм. Те са носители на три нови особености в нашите железници. Най-напред това са първите тендери в БДЖ с напълно заварена конструкция. Всички предишни тендери, включително и тези по стандартизационната програма, са с нитована конструкция. След това, те са първите с двустепенно окачване - централно, състоящо се от две двойки елиптични листови ресори, разположени напречно и буксово - състоящо се от по две цилиндрични винтови пружини на колоосна букса, работещи паралелно. И накрая, това са първите тендери с ролкови буксови лагери, които се смазват с консистентна смазка (грес) и се отварят за ревизия на значително по-дълги периоди, от дотогава въведените след 1930 г. самомажещи се колоосни букси. Водният резервоар на тези тендери е за 26 куб.м., а въглищният бункер е предвиден за 8 тона. Общата маса на тендера при пълни запаси е 60,3 тона.

Lok. 14.24.jpg
Lok. 14.24.jpg (146.4 KiB) Прегледано 4101 пъти

Lok. 14.jpg
Lok. 14.jpg (83.37 KiB) Прегледано 4101 пъти

Tender 14.jpg
Tender 14.jpg (48.91 KiB) Прегледано 4101 пъти

Tender 14 - сн. 2.jpg
Tender 14 - сн. 2.jpg (97.04 KiB) Прегледано 4101 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Следваща

Назад към Исторически тягов подвижен състав и вагони

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта