Железопътен музей

Информация, спомени и дискусии за историята, съдбата, техническите характеристики, настоящото местоположение и състояние и т.н. на локомотиви, мотриси и вагони, които вече не са на редовна служба в БДЖ.

Железопътен музей

Мнениеот Димитър Деянов » Сря Яну 08, 2014 7:51 pm

На днешният ден - 8 януари 2014 г. се навършват точно 35 години от излизането на вече отдавна известната заповед номер 18/8 януари 1979 г., относно музейната дейност в БДЖ. Всъщност това е изобщо първата в нашите железници, голяма, широкообхватна и конкретна заповед, с която се определят пономерно образците на изваденият от експлоатацията тракционен подвижен състав, които следва да се запазят и съхраняват, с крайна цел, да послужат като база за създаването на един истински железопътен музей в България.
За тези, които се интересуват, ще кажа, че съм показал пълният текст на заповед 18/08.01.1979 г. тук в раздел "Общи теми" - тема "Трудовете на инж. Д.Деянов" - диск 2 - тема "Докладни записки, заповеди и други интересни преписки".

През тези 35 години, не само заповед 18, но нито една от последвалите я други заповеди, относно музейната колекция на БДЖ, не бяха изпълнени в целия заповядан обем. Има и такива, които въобще не са изпълнени и сега още не се изпълняват. И резултатите са плачевни. Като изключим няколкото възстановени за движение парни локомотива, всички останали, от така наречената "музейна колекция на БДЖ", са в крайно тежко, а за някои бих казал - катастрофално тежко състояние. Те, бавно, но непрекъснато продължават да се рушат и доунищожават: от ръждата и крадците на метали.

За съжаление, изминалите 35 години показаха, че не сме в състояние да направим дори и едно бледо подобие на някой от известните железопътни музеи в Европа. Вероятно и по-нататък няма да направим, защото няма да има с какво да се направи. А ние имахме най-интересният тракционен подвижен състав на Балканите и в Югоизточна Европа.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Железопътен музей

Мнениеот Димитър Деянов » Пон Фев 10, 2014 9:40 am

УВАЖАЕМИ УЧАСТНИЦИ ВЪВ ФОРУМА,

Преди няколко дни (на 06.02.2014 г.) пуснах в деловодството на Холдинг БДЖ показаното тук предложение. Призовавам всички от Вас, които споделят идеята, да помогнат кой с каквото може, както за предоставянето на въпросната сграда, като се популяризира целта на предложението, така и за създаването на това, от всяка гледна точка удобно място, на един истински представителен железопътен музей, какъвто нашата железница заслужава.

До изп. дир. на БДЖ - 06.02.2014 г..jpg
До изп. дир. на БДЖ - 06.02.2014 г..jpg (488.85 KiB) Прегледано 5206 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Железопътен музей

Мнениеот vlado » Пон Фев 10, 2014 10:43 am

Каузата е благородна! Пожелавам успех!
vlado
 
Мнения: 751
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:15 am

Re: Железопътен музей

Мнениеот turboto » Сря Апр 16, 2014 11:39 am

Идеята е страхотна!

Струва ми се обаче че ако по някакъв начин упеем да установим собствеността на бившия вече ЖПЗ там е значително по-подходящо, най малкото защото е закрит. А това да остане като резервен вариант.

Владо направихме опит да установим собственика обаче ударихме на камък. И вероятно само юрист ще успее :( Иначе там +-совете са много. Освен че от историческа гледна точка сградата е интересна, има и двустранен достъп към нея.
turboto
 
Мнения: 30
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 5:31 pm

Re: Железопътен музей

Мнениеот Димитър Деянов » Пет Апр 18, 2014 5:28 pm

niroulf написа:Мнение от niroulf » Сря Апр 16, 2014 11:17 pm
Има ли някакъв отговор на предложението?


До сега няма отговор. И не очаквам да има. Очевидно в "Холдинг БДЖ" имат пренебрежително отношение към подобни предложения, а и към всякакви други. Ще ги разбера, ако имат кой знае какви големи постижения, че да се пъчат и да не възприемат никой нищо да им се каже, а то, каквато им е цялата работа, такова им е и елементарното деловодство. Предложението вероятно е изхвърлено вече в някое канцеларско кошче и въпросът е приключен.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Железопътен музей

Мнениеот railjet » Пет Апр 18, 2014 5:35 pm

Единственото спасение е всички исторически возила и ценности да се откупят от жп асоциация (нова и по-богата), така че да нямат повече нищо общо с този уродлив социалистически пансион.

Пътят за възраждането на миналото на железопътния транспорт в България, а и неговото бъдеще, задължително минават през инициативни частни ръце. Това трябва да е пределно ясно на всички.
railjet
 
Мнения: 7799
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: Железопътен музей

Мнениеот misan » Нед Апр 27, 2014 6:25 pm

Инициативните частни ръце се интересуват от печалба. За разлика от атракционните пътувания,които са си вид бизнес,един музеи трудно може да носи печалба. Разбира се ,има много частни железпътни музеи,но те се издържат с помощта на сериозни дарения от любителите на железниците.

Идеята на инж. Деянов е много добра и трябва да направим всичко възможно за подкрепата и.
misan
 
Мнения: 11
Регистриран на: Нед Сеп 01, 2013 5:04 pm

Re: Железопътен музей

Мнениеот Димитър Деянов » Пон Апр 28, 2014 12:06 pm

Когато направих предложението от 6 февруари т.г. (поместено по-напред тук), за използването на недовършената сграда, в която трябваше да се обработват пощенските вагони (такива вече няма), за железопътен музей, имах предвид следното:
1. Холдинг БДЖ да поиска от Министерството на транспорта и съобщенията, да му бъде прехвърлена собствеността на въпросната сграда;
2. След тази процедура, да се направи проект за музея:
3. С този проект Холдинга да кандидатства пред съответните оперативни програми на ЕС и с получените от там средства за 2-3 години да се създаде един истински железопътен музей на българските железници.

Както се подразбира обаче, никой няма намерение да си мръдне и пръста по това предложение.
Сега имам въпрос:
Знае ли някой от кого конкретно зависи да бъде прехвърлена недовършената сграда и прилежащият към нея район на Холдинг БДЖ, та да попитаме там и да кажем на Холдинга, та белким се съгласят, да поискат нейната собственост ?

Витае в главата ми и друг вариант: Дали не трябва тази сграда да се предаде на НКЖИ, които да направят музея по горния ред, а Холдинг БДЖ да предаде след това експонатите ? Защо да намесваме и НКЖИ ? Защото музеят може да приюти и експонати от железопътната инфраструктура, която има също почти 150-годишна история.

Вече не зная кое е по-правилно да се направи и постепенно губя надеждата, за създаването на един наистина добре уреден музей, за който имаме предостатъчно експонати и какъвто нашите железници, най-старото мащабно предприятие в България, заслужават да има.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Железопътен музей

Мнениеот zabrehnm » Пон Апр 28, 2014 2:21 pm

Г-н Деянов, във връзка с всички събития, случващи се напоследък в БДЖ, мисля, че най-важното е всички парни локомотиви и въобще исторически подвижен състав да бъде изваден от активите на Холдинга и вписан към Товарни или Пътнически превози. Ако евентуално се стигне до фалит на Холдинга, каквито и да е операции с подвижния състав ще бъдат прекратени и тогава ще трябва да забравим за спасяване, музей и др.
zabrehnm
 
Мнения: 2
Регистриран на: Вто Авг 27, 2013 2:08 pm

Re: Железопътен музей

Мнениеот vlado » Пон Апр 28, 2014 3:51 pm

Мисля, че историческият подвижен състав и сега е актив на БДЖ ПП...
vlado
 
Мнения: 751
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:15 am

Re: Железопътен музей

Мнениеот turboto » Пон Апр 28, 2014 3:57 pm

Аз друго си мисля има ли начин (признавам че не съм се интересувал) ПЖС да бъде картотекиран като движима културна ценност - иначе казано да се регистрират като паметници на културата с което дори и да се фалира холдинга да не мога да се пипнат.

По подобен начин в момента е Царската гара на Казичене и за това НКЖИ все още не я е "отстранило"
turboto
 
Мнения: 30
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 5:31 pm

Re: Железопътен музей

Мнениеот Димитър Деянов » Пон Апр 28, 2014 9:02 pm

turboto написа:Аз друго си мисля има ли начин (признавам че не съм се интересувал) ПЖС да бъде картотекиран като движима културна ценност - иначе казано да се регистрират като паметници на културата с което дори и да се фалира холдинга да не мога да се пипнат.


Законите у нас са такива, че за да се регистрират официално като паметници на културата и техниката, трябва за всеки отделен експонат (пък бил той и някакъв малък предмет, например сигнален фенер) да се платят луди пари на оторизирания за целта Национален политехнически музей, респективно Министерството на културата, а както казват сърбите: аз съм "върло против" тези институции, защото много се пъчат и се правят на велики, събират само чакръци, а досега не са запазили (спасили), или помогнали за запазването, на нито един музеен локомотив или вагон.
Както ВВС си направиха отделна музейна сбирка на летище Крумово, така и ние можем да си направим железопътен музей, като адаптираме за целта посочената в предложението от 6 февруари 2014 г.,изоставена сграда.

Колкото до активите на музейното дело в БДЖ, има известна, макар и неголяма част от тях, които се водят на Холдинга. Например: имуществото на музея в Русе, музейния локомотив 15.215, лок. 36.10 и някои други, са в активите на Холдинг БДЖ.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Железопътен музей

Мнениеот ivajlo_nikolov » Пон Апр 28, 2014 10:28 pm

Ако недовършената сграда на Български Пощи, намираща се в района на Централна гара е все още собственост на МТИТС, то за да се направи музей в нея не трябва да се прехвърля на НКЖИ, камо ли на БДЖ. Министерството на транспорта и съобщенията,като наследник на създаденото през 1913 г. Министерството на железниците, пощите и телеграфите е структурата, на чието пряко подчинение трябва да е музея. Като пример може да се посочи един от най - добрите технически музеи в България - Националния военноисторически музей, който е пряко подчинена структура на МО, а Военноморския музей във Варна и Музея на авиацията на летище Крумово са негови филиали, а не се стопанисват примерно от ВМС, ВВС или България Еър. За целта на ниво МТИТС трябва да се действа за създаване на Национален музей на транспорта и съобщенията. Сградата е перфектна за такъв, защото помещенията на кота 0 са достатъчно високи за експозиция на закрито на ПС, от изток има достатъчно място за експозиция на открито, и защо не - за гариране на действащи експонати. На откритата площ от запад пък могат да се експонират малкото товарни и леки автомобили, родно производство, а на горните нива - тематични експозиции за историята на българския железопътен транспорт, шосеен транспорт, както и на пощите и далекосъобщенията. Пък ако министъра реши - защо да няма и експозиция за морския и речен транспорт ;) Музея в Русе, включващ най - старата гара, трябва да стане филиал на един евентуален такъв музей.

П.П. - всичко това само при условие, че сградата не е наистина приватизирана заедно с ВТД Деспред.
Аватар
ivajlo_nikolov
Глобален модератор
 
Мнения: 960
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 8:39 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Железопътен музей

Мнениеот Димитър Деянов » Нед Авг 31, 2014 6:08 pm

Моят приятел инж. Иван Гогев ми изпрати тук поместената снимка, с надпис :
МУЗЕЯТ, КОЙТО НИКОГА НЯМА ДА ИМАМЕ !
Мисля, за голямо съжаление, че трябва да се съгласим с неговата констатация.

Музеят, който никога няма да имаме !.jpg
Музеят, който никога няма да имаме !.jpg (226.67 KiB) Прегледано 4432 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Железопътен музей

Мнениеот инфо » Нед Авг 31, 2014 8:15 pm

и у враца има жп музей
Аватар
инфо
 
Мнения: 153
Регистриран на: Вто Юли 01, 2014 5:20 pm
Местоположение: ФСБ - Обичам те до тук

Re: Железопътен музей

Мнениеот Недев » Пон Сеп 01, 2014 3:20 pm

Къде пък у Враца има жп музей?
Недев
 
Мнения: 140
Регистриран на: Сря Мар 12, 2014 6:18 pm

Re: Железопътен музей

Мнениеот инфо » Съб Дек 06, 2014 2:05 pm

на гарата,къде иначе - точно тук това червеното е махнато и е остъклено жп музейче

https://www.google.bg/maps/@43.2091867, ... !2e0?hl=bg
Аватар
инфо
 
Мнения: 153
Регистриран на: Вто Юли 01, 2014 5:20 pm
Местоположение: ФСБ - Обичам те до тук

Re: Железопътен музей

Мнениеот Димитър Деянов » Сря Мар 27, 2019 1:58 pm

Всеки който ме познава знае, че от много години (десетилетия) се боря за запазване на историческата памет, свързана с развитието на железопътния транспорт у нас и за създаването на един добре уреден музей на българските железници. Конкретно по тази тема съм направил 28 публикации, пуснал съм десетки докладни записки и писма до най-висшите управленски органи на железниците и началници на всички равнища, с редица конкретни предложения за спасяване от унищожаване на уникални образци на подвижен състав, недвижими обекти и предмети с висока историческа за нашите железници стойност.
След като времето показа, че мястото на откритият през 1966 г. железопътен музей на първата гара Русе не е подходящо, особено за експониране на исторически подвижен ж п състав (локомотиви, вагони, машини за железен път и пр.), не се намери нито едно от многото сменени оттогава ръководства на железниците, да подеме инициативата за създаване на един наистина подходящ за историческото развитие на БДЖ музей.
За съжаление, досега няма резултат от поддържането на идеята и постоянното напомняне за създаването на музей на БДЖ. През последните 20 – 25 години се унищожиха и продължава унищожаването на много от уж запазените за музейната колекция возила (локомотиви, мотриси, вагони и др.), техническа документация, литература и архиви, свидетелстващи за историческия път на развитие на нашите железници.
Последните ми конкретни предложения, за място на един Централен железопътен музей и филиални музейни колекции в съответни пунктове по ж п мрежата, датират от 2017 и 2018 г.
Тук си позволявам да публикувам най-последното ми предложение до най-новото ръководство на Холдинг БДЖ, на което вече не се надявам да получа отговор или да видя конкретни стъпки за реализирането му.
За мен това предложение ще е наистина последното, защото напредналата ми възраст и недостигащите вече сили, не ми позволяват да продължавам отстояването на тази кауза. Единствената ми надежда е, че все пак ще се намерят хора, които ще си дадат сметка какво богатство е миналото на нашите железници и ще продължат борбата за създаването на един наистина добре уреден и достоен за историческата памет в БДЖ музей.

Писмо до Изп. директор БДЖ  2019 г. - стр. 1.jpg
Писмо до Изп. директор БДЖ 2019 г. - стр. 1.jpg (395.03 KiB) Прегледано 898 пъти

Писмо до Изп. директор БДЖ 2019 г. - стр. 2.jpg
Писмо до Изп. директор БДЖ 2019 г. - стр. 2.jpg (370.7 KiB) Прегледано 898 пъти

справка.jpg
справка.jpg (376.27 KiB) Прегледано 898 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 666
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Железопътен музей

Мнениеот ПЖИ43в » Чет Мар 28, 2019 3:44 pm

Този форум и членовете му вече не го четат и не взимат отношение по темите и проблемите!! А /не/заитересованите висши ръководители и началници в железниците ни,едвам ли и знаят за съществуването му, та какво остава да ги интересува нещо и да взимат отношение по нещата и проблемите в железниците!!??!!
ПЖИ43в
 
Мнения: 365
Регистриран на: Чет Авг 08, 2013 5:00 pm

Re: Железопътен музей

Мнениеот diesel07 » Чет Мар 28, 2019 9:14 pm

Зя разлика от някои по-активни в миналото членове на форума аз го следя редовно.Работя в ДП НКЖИ като жп работник и каквото мога спасявам от скрапа и унищожение от историята на железниците.При моя молба към началник гара ми бе отказан достъп до едно от многото помещения в гарата да изложа всичко събрано до момента.Но отказа не ме отказа от моето занимание по събиране на антики и реликви.По голямата част от събраното го подарих на Методи Панайотов за музея на фабриката на Братя Балабанови в Бараково.
diesel07
 
Мнения: 384
Регистриран на: Сря Фев 12, 2014 5:22 am


Назад към Исторически тягов подвижен състав и вагони

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта