Страница 1 от 1

Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Сря Яну 08, 2014 7:51 pm
от Димитър Деянов
На днешният ден - 8 януари 2014 г. се навършват точно 35 години от излизането на вече отдавна известната заповед номер 18/8 януари 1979 г., относно музейната дейност в БДЖ. Всъщност това е изобщо първата в нашите железници, голяма, широкообхватна и конкретна заповед, с която се определят пономерно образците на изваденият от експлоатацията тракционен подвижен състав, които следва да се запазят и съхраняват, с крайна цел, да послужат като база за създаването на един истински железопътен музей в България.
За тези, които се интересуват, ще кажа, че съм показал пълният текст на заповед 18/08.01.1979 г. тук в раздел "Общи теми" - тема "Трудовете на инж. Д.Деянов" - диск 2 - тема "Докладни записки, заповеди и други интересни преписки".

През тези 35 години, не само заповед 18, но нито една от последвалите я други заповеди, относно музейната колекция на БДЖ, не бяха изпълнени в целия заповядан обем. Има и такива, които въобще не са изпълнени и сега още не се изпълняват. И резултатите са плачевни. Като изключим няколкото възстановени за движение парни локомотива, всички останали, от така наречената "музейна колекция на БДЖ", са в крайно тежко, а за някои бих казал - катастрофално тежко състояние. Те, бавно, но непрекъснато продължават да се рушат и доунищожават: от ръждата и крадците на метали.

За съжаление, изминалите 35 години показаха, че не сме в състояние да направим дори и едно бледо подобие на някой от известните железопътни музеи в Европа. Вероятно и по-нататък няма да направим, защото няма да има с какво да се направи. А ние имахме най-интересният тракционен подвижен състав на Балканите и в Югоизточна Европа.

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Пон Фев 10, 2014 9:40 am
от Димитър Деянов
УВАЖАЕМИ УЧАСТНИЦИ ВЪВ ФОРУМА,

Преди няколко дни (на 06.02.2014 г.) пуснах в деловодството на Холдинг БДЖ показаното тук предложение. Призовавам всички от Вас, които споделят идеята, да помогнат кой с каквото може, както за предоставянето на въпросната сграда, като се популяризира целта на предложението, така и за създаването на това, от всяка гледна точка удобно място, на един истински представителен железопътен музей, какъвто нашата железница заслужава.

До изп. дир. на БДЖ - 06.02.2014 г..jpg
До изп. дир. на БДЖ - 06.02.2014 г..jpg (488.85 KiB) Прегледано 7737 пъти

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Пон Фев 10, 2014 10:43 am
от vlado
Каузата е благородна! Пожелавам успех!

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Сря Апр 16, 2014 11:39 am
от turboto
Идеята е страхотна!

Струва ми се обаче че ако по някакъв начин упеем да установим собствеността на бившия вече ЖПЗ там е значително по-подходящо, най малкото защото е закрит. А това да остане като резервен вариант.

Владо направихме опит да установим собственика обаче ударихме на камък. И вероятно само юрист ще успее :( Иначе там +-совете са много. Освен че от историческа гледна точка сградата е интересна, има и двустранен достъп към нея.

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Пет Апр 18, 2014 5:28 pm
от Димитър Деянов
niroulf написа:Мнение от niroulf » Сря Апр 16, 2014 11:17 pm
Има ли някакъв отговор на предложението?


До сега няма отговор. И не очаквам да има. Очевидно в "Холдинг БДЖ" имат пренебрежително отношение към подобни предложения, а и към всякакви други. Ще ги разбера, ако имат кой знае какви големи постижения, че да се пъчат и да не възприемат никой нищо да им се каже, а то, каквато им е цялата работа, такова им е и елементарното деловодство. Предложението вероятно е изхвърлено вече в някое канцеларско кошче и въпросът е приключен.

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Пет Апр 18, 2014 5:35 pm
от railjet
Единственото спасение е всички исторически возила и ценности да се откупят от жп асоциация (нова и по-богата), така че да нямат повече нищо общо с този уродлив социалистически пансион.

Пътят за възраждането на миналото на железопътния транспорт в България, а и неговото бъдеще, задължително минават през инициативни частни ръце. Това трябва да е пределно ясно на всички.

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Нед Апр 27, 2014 6:25 pm
от misan
Инициативните частни ръце се интересуват от печалба. За разлика от атракционните пътувания,които са си вид бизнес,един музеи трудно може да носи печалба. Разбира се ,има много частни железпътни музеи,но те се издържат с помощта на сериозни дарения от любителите на железниците.

Идеята на инж. Деянов е много добра и трябва да направим всичко възможно за подкрепата и.

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Пон Апр 28, 2014 12:06 pm
от Димитър Деянов
Когато направих предложението от 6 февруари т.г. (поместено по-напред тук), за използването на недовършената сграда, в която трябваше да се обработват пощенските вагони (такива вече няма), за железопътен музей, имах предвид следното:
1. Холдинг БДЖ да поиска от Министерството на транспорта и съобщенията, да му бъде прехвърлена собствеността на въпросната сграда;
2. След тази процедура, да се направи проект за музея:
3. С този проект Холдинга да кандидатства пред съответните оперативни програми на ЕС и с получените от там средства за 2-3 години да се създаде един истински железопътен музей на българските железници.

Както се подразбира обаче, никой няма намерение да си мръдне и пръста по това предложение.
Сега имам въпрос:
Знае ли някой от кого конкретно зависи да бъде прехвърлена недовършената сграда и прилежащият към нея район на Холдинг БДЖ, та да попитаме там и да кажем на Холдинга, та белким се съгласят, да поискат нейната собственост ?

Витае в главата ми и друг вариант: Дали не трябва тази сграда да се предаде на НКЖИ, които да направят музея по горния ред, а Холдинг БДЖ да предаде след това експонатите ? Защо да намесваме и НКЖИ ? Защото музеят може да приюти и експонати от железопътната инфраструктура, която има също почти 150-годишна история.

Вече не зная кое е по-правилно да се направи и постепенно губя надеждата, за създаването на един наистина добре уреден музей, за който имаме предостатъчно експонати и какъвто нашите железници, най-старото мащабно предприятие в България, заслужават да има.

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Пон Апр 28, 2014 2:21 pm
от zabrehnm
Г-н Деянов, във връзка с всички събития, случващи се напоследък в БДЖ, мисля, че най-важното е всички парни локомотиви и въобще исторически подвижен състав да бъде изваден от активите на Холдинга и вписан към Товарни или Пътнически превози. Ако евентуално се стигне до фалит на Холдинга, каквито и да е операции с подвижния състав ще бъдат прекратени и тогава ще трябва да забравим за спасяване, музей и др.

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Пон Апр 28, 2014 3:51 pm
от vlado
Мисля, че историческият подвижен състав и сега е актив на БДЖ ПП...

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Пон Апр 28, 2014 3:57 pm
от turboto
Аз друго си мисля има ли начин (признавам че не съм се интересувал) ПЖС да бъде картотекиран като движима културна ценност - иначе казано да се регистрират като паметници на културата с което дори и да се фалира холдинга да не мога да се пипнат.

По подобен начин в момента е Царската гара на Казичене и за това НКЖИ все още не я е "отстранило"

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Пон Апр 28, 2014 9:02 pm
от Димитър Деянов
turboto написа:Аз друго си мисля има ли начин (признавам че не съм се интересувал) ПЖС да бъде картотекиран като движима културна ценност - иначе казано да се регистрират като паметници на културата с което дори и да се фалира холдинга да не мога да се пипнат.


Законите у нас са такива, че за да се регистрират официално като паметници на културата и техниката, трябва за всеки отделен експонат (пък бил той и някакъв малък предмет, например сигнален фенер) да се платят луди пари на оторизирания за целта Национален политехнически музей, респективно Министерството на културата, а както казват сърбите: аз съм "върло против" тези институции, защото много се пъчат и се правят на велики, събират само чакръци, а досега не са запазили (спасили), или помогнали за запазването, на нито един музеен локомотив или вагон.
Както ВВС си направиха отделна музейна сбирка на летище Крумово, така и ние можем да си направим железопътен музей, като адаптираме за целта посочената в предложението от 6 февруари 2014 г.,изоставена сграда.

Колкото до активите на музейното дело в БДЖ, има известна, макар и неголяма част от тях, които се водят на Холдинга. Например: имуществото на музея в Русе, музейния локомотив 15.215, лок. 36.10 и някои други, са в активите на Холдинг БДЖ.

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Пон Апр 28, 2014 10:28 pm
от ivajlo_nikolov
Ако недовършената сграда на Български Пощи, намираща се в района на Централна гара е все още собственост на МТИТС, то за да се направи музей в нея не трябва да се прехвърля на НКЖИ, камо ли на БДЖ. Министерството на транспорта и съобщенията,като наследник на създаденото през 1913 г. Министерството на железниците, пощите и телеграфите е структурата, на чието пряко подчинение трябва да е музея. Като пример може да се посочи един от най - добрите технически музеи в България - Националния военноисторически музей, който е пряко подчинена структура на МО, а Военноморския музей във Варна и Музея на авиацията на летище Крумово са негови филиали, а не се стопанисват примерно от ВМС, ВВС или България Еър. За целта на ниво МТИТС трябва да се действа за създаване на Национален музей на транспорта и съобщенията. Сградата е перфектна за такъв, защото помещенията на кота 0 са достатъчно високи за експозиция на закрито на ПС, от изток има достатъчно място за експозиция на открито, и защо не - за гариране на действащи експонати. На откритата площ от запад пък могат да се експонират малкото товарни и леки автомобили, родно производство, а на горните нива - тематични експозиции за историята на българския железопътен транспорт, шосеен транспорт, както и на пощите и далекосъобщенията. Пък ако министъра реши - защо да няма и експозиция за морския и речен транспорт ;) Музея в Русе, включващ най - старата гара, трябва да стане филиал на един евентуален такъв музей.

П.П. - всичко това само при условие, че сградата не е наистина приватизирана заедно с ВТД Деспред.

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Нед Авг 31, 2014 6:08 pm
от Димитър Деянов
Моят приятел инж. Иван Гогев ми изпрати тук поместената снимка, с надпис :
МУЗЕЯТ, КОЙТО НИКОГА НЯМА ДА ИМАМЕ !
Мисля, за голямо съжаление, че трябва да се съгласим с неговата констатация.

Музеят, който никога няма да имаме !.jpg
Музеят, който никога няма да имаме !.jpg (226.67 KiB) Прегледано 6963 пъти

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Нед Авг 31, 2014 8:15 pm
от инфо
и у враца има жп музей

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Пон Сеп 01, 2014 3:20 pm
от Недев
Къде пък у Враца има жп музей?

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Съб Дек 06, 2014 2:05 pm
от инфо
на гарата,къде иначе - точно тук това червеното е махнато и е остъклено жп музейче

https://www.google.bg/maps/@43.2091867, ... !2e0?hl=bg

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Сря Мар 27, 2019 1:58 pm
от Димитър Деянов
Всеки който ме познава знае, че от много години (десетилетия) се боря за запазване на историческата памет, свързана с развитието на железопътния транспорт у нас и за създаването на един добре уреден музей на българските железници. Конкретно по тази тема съм направил 28 публикации, пуснал съм десетки докладни записки и писма до най-висшите управленски органи на железниците и началници на всички равнища, с редица конкретни предложения за спасяване от унищожаване на уникални образци на подвижен състав, недвижими обекти и предмети с висока историческа за нашите железници стойност.
След като времето показа, че мястото на откритият през 1966 г. железопътен музей на първата гара Русе не е подходящо, особено за експониране на исторически подвижен ж п състав (локомотиви, вагони, машини за железен път и пр.), не се намери нито едно от многото сменени оттогава ръководства на железниците, да подеме инициативата за създаване на един наистина подходящ за историческото развитие на БДЖ музей.
За съжаление, досега няма резултат от поддържането на идеята и постоянното напомняне за създаването на музей на БДЖ. През последните 20 – 25 години се унищожиха и продължава унищожаването на много от уж запазените за музейната колекция возила (локомотиви, мотриси, вагони и др.), техническа документация, литература и архиви, свидетелстващи за историческия път на развитие на нашите железници.
Последните ми конкретни предложения, за място на един Централен железопътен музей и филиални музейни колекции в съответни пунктове по ж п мрежата, датират от 2017 и 2018 г.
Тук си позволявам да публикувам най-последното ми предложение до най-новото ръководство на Холдинг БДЖ, на което вече не се надявам да получа отговор или да видя конкретни стъпки за реализирането му.
За мен това предложение ще е наистина последното, защото напредналата ми възраст и недостигащите вече сили, не ми позволяват да продължавам отстояването на тази кауза. Единствената ми надежда е, че все пак ще се намерят хора, които ще си дадат сметка какво богатство е миналото на нашите железници и ще продължат борбата за създаването на един наистина добре уреден и достоен за историческата памет в БДЖ музей.

Писмо до Изп. директор БДЖ  2019 г. - стр. 1.jpg
Писмо до Изп. директор БДЖ 2019 г. - стр. 1.jpg (395.03 KiB) Прегледано 3429 пъти

Писмо до Изп. директор БДЖ 2019 г. - стр. 2.jpg
Писмо до Изп. директор БДЖ 2019 г. - стр. 2.jpg (370.7 KiB) Прегледано 3429 пъти

справка.jpg
справка.jpg (376.27 KiB) Прегледано 3429 пъти

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Чет Мар 28, 2019 3:44 pm
от ПЖИ43в
Този форум и членовете му вече не го четат и не взимат отношение по темите и проблемите!! А /не/заитересованите висши ръководители и началници в железниците ни,едвам ли и знаят за съществуването му, та какво остава да ги интересува нещо и да взимат отношение по нещата и проблемите в железниците!!??!!

Re: Железопътен музей

МнениеПубликувано на: Чет Мар 28, 2019 9:14 pm
от diesel07
Зя разлика от някои по-активни в миналото членове на форума аз го следя редовно.Работя в ДП НКЖИ като жп работник и каквото мога спасявам от скрапа и унищожение от историята на железниците.При моя молба към началник гара ми бе отказан достъп до едно от многото помещения в гарата да изложа всичко събрано до момента.Но отказа не ме отказа от моето занимание по събиране на антики и реликви.По голямата част от събраното го подарих на Методи Панайотов за музея на фабриката на Братя Балабанови в Бараково.