Извадка от стр. 48 на сп. „Железопътен транспорт” – брой 3 / 2019 г.
- vt.jpg (90.06 KiB) Прегледано 12009 пъти
Не можех и да си представя, че едно толкова авторитетно списание като „Железопътен транспорт”, може да си позволи да тиражира означеният с червено кьорфишек, разпространяван и от други медии, затова ще кажа няколко думи за ж п връзката с Македония.
Незавършената част от тази линия (Куманово – Гюешево) се строи от нашата Дирекция на постройките при Главната дирекция на БДЖ, с наш технически персонал и наемни работници, през периода 1942 – 1944 г., с параметри: максимален наклон 15 ‰ по цялата дължина и минимален радиус на кривите Rmin = 500 m в участъка Куманово – Беляковци – Крива паланка и Rmin = 300 m в най-трудната част Крива паланка – Гюешево.
Изборът на максимален наклон 15 ‰ е продиктуван от това, че линията ще се експлоатира с парна тракция, при която мощността и теглителните възможности на локомотивите са ограничени. Но за да се реализират тези параметри, между Крива паланка и тунела под Девебаир (L=2362 м), са направени две тежки изкуствени развития. Всичко това съм описал подробно в сп. „Железопътен транспорт” – брой 6 / 1993 г.
Сега тази линия се строи (и ще продължава да се строи) от Македония и за да се избегнат тежките изкуствени развития между Крива паланка и тунела под Девебаир е възприет наклон 25 ‰ , тъй като ще се експлоатира с електрическа тракция, при която възможностите на локомотивите са далеч по-големи.
Следователно от македонска страна линията Скопие – Куманово – Крива паланка – Гюешево ще позволява допустими скорости, в по-леките участъци до 130 км/час и в по-трудните участъци 80-100 км/час.
Изводът за нас е логично да бъде, че ние трябва да реконструираме линията Радомир – Гюешево като второстепенна, за допустими скорости от 100 – 130 км/час.
Или, ако приемем, че след всички предвидени реконструкции по ж п трасето за връзка с Македония, разстоянието между София и Скопие ще стане около 270 – 280 км., опитайте да си представите как „пътуването с влак от София до Скопие ще отнеме
малко повече от един час” !
Отговорът е : ако стане за
малко повече от три часа, пак ще е добре !