Otskov написа:Може ли да опишете по-подробно сериите парни локомотиви за междурелсие 760 мм. експлоатирани у нас в миналото ?
Парните локомотиви за междурелсие 760 мм, доставени в БДЖ са общо
32 броя. Особенното е, че първите от тези локомотиви се набавят почти
5 – 6 години след като междурелсието 760 мм вече се експлоатира у нас. Този феномен се получава по времето на Първата световна война. След влизането ни във войната нашите войски имат успех и скоро Западните покрайнини, както и Поморавието са присъединени към България. Тогава, от изоставената теснолинейна 760 мм ж п линия мина „Връшка чука” – брикетната фабрика при Радуевац на Дунава, са пренесени:
7 локомотива тип 0-3-1,
4 пътнически и
145 товарни вагона,
50 стрелки и релсов материал за
50 км железен път. С тези материали и подвижен състав е построена и започва експлоатацията на теснолинейката Червен бряг – Бяла Слатина, на части през 1917 и 1918 г.
Така междурелсието 760 мм се въвежда за първи път в България. БДЖ пък закупуват първият си локомотив за това междурелсие чак през 1922 г. Това е една машина тип D (0-4-0), система „Zwilling”, произведена в HENSCHEL - Cassel и е единствената в нашите железници за ширина на пътя 760 мм с 4 свързани колооси. Получава експлоатационен №
400-76 и няма особено значение за развитието на нашия теснолинеен локомотивен парк
- Lok. 400-76.jpg (69.9 KiB) Прегледано 18155 пъти
Както е известно, ние излизаме от войната като победена страна и наред с тежките репарации, с които е натоварена България, трябва да върнем и споменатите по-горе локомотиви и вагони. Затова през 1923 г. е направена доставката на първата за БДЖ серия от 10 теснолинейни локомотива и нужното количество вагони, а пренесеният през войната подвижен състав, е върнат в Сърбия.
Локомотивите от нашата серия са почти еднакви с дотогава използваните. Те са строени през 1922 г. във фабриката REINMETALL – Dűsseldorf, тип C1 (0-3-1), работят с наситена пара и двукратно разширение (система „Compound”). Получават експлоатационни №№
1-76 до 10-76.
- Lok. 10-76.jpg (109.61 KiB) Прегледано 18155 пъти
Когато започва строителството на теснолинейката Сараньово – Лъджене, от Червен бряг в Сараньово са изпратени най- напред два, а за откриването на линията през 1926 г. още два локомотива от серията 176 – 1076. Така с тези машини започва експлоатацията и по линията Сараньово – Лъджене. Първоначално влаковете Сараньово – Лъджене – Сараньово са по един чифт на ден и смесени. Един от първите товародатели се оказва горското стопанство „Ракитово”, което започва да товари дървен материал на гара Костандово. Машинките, със само три свързани колооси, всяка от които персонала наричаше с гальовното „Кака Любка”, едва са се справяли с тежките нагорнища, особено непрекъснатото – между Долене и Костандово, дори само да изкарват празните вагони за дървен материал до Костандово. За да се реши проблема, още на следващата година (1927 г.), са поръчани и през 1928 г. пристигат, специално за линията Сараньово – Лъджене, първите 4 машини от серията
500-76 (
501-76 до 504-76). Строени са в ČESKOMORAWSKA KOLBEN - Praha. Те са първите теснолинейни машини у нас с паропрегревател и първите с 5 свързани (сцепни) колооси, тип Е (0-5-0). Парната им машина е система „Zwilling” и имат значителни за времето си тракционни възможности (допирателна теглителна сила 9700 kgf и адхезионна маса 50 t).
- Lok. 502-76.gif (96.93 KiB) Прегледано 18155 пъти
Няколко години след доставката на първите 4 машини в серията, поради увеличаващия се трафик и предстоящото завършване на линията до Якоруда, са закупени последните два локомотива на серията №
505-76 и №
506-76. Те са строени в SCHWARTZKOPFF- Berlin през 1931 г. и са тип Е (0-5-0). Новото при тях е прилагането за първи път гредова рама в теснолинейни машини на БДЖ и безребордна ведуща колоос.
- Lok. 505-76.jpg (90.18 KiB) Прегледано 18155 пъти
През 1941 г. са доставени първите 5 локомотива серия
600-76 (
601-76 до
605-76). Те са строени в SCHWARTZKOPFF – Berlin и са тип 1Е1 (1-5-1). Характерно за локомотивите от тази серия е, че в общата им конструкция и външен вид широко са приложени стандартизащионните принципи. Всички основни части, възли и повтарящи се агрегати са нормирани.
- Lok. 601-76.jpg (125.17 KiB) Прегледано 18155 пъти
Lok. 601-76 във фабриката строител, преди изпращането му за България.
Още през 1942 г. е трябвало да продължи доставката на още 10 локомотива, но поради военното положение това не се осъществява. Едва през 1947 г. се подписва договор с полската фабрика PIERWSZA FABRYKA LOKOMOTYW W POSCE – Chrzanow. Локомотивите
606-76 до
615-76 пристигат в депо Септември и са пуснати в експлоатация в края на 1949 и началото на 1950 г. Това са последните парни локомотиви, доставени в БДЖ, за междурелсието 760 мм.
- Lok. 608-76.jpg (132.54 KiB) Прегледано 18155 пъти
Локомотив 608-76 с товарен влак на гара Септември-теснолинейна.