Въпроси и отговори

Информация за състоянието на гарите и спирките.
Историческа информация за развитието на железния път, гари, спирки, тунели, мостове, сигнализации и др.
Информация за състоянието на закрит и неизползван железен път. Информация за индустриални клонове.

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот Димитър Деянов » Сря Юни 15, 2016 9:26 pm

Пещите на първите локомотиви, с които започва експлоатацията на линията Русе – Варна, построена от англичаните и на линията Цариград – Белово, построена от Барон Хирш, не са устроени (по скарна повърхност и дълбочина) за използването на дърва като гориво. Напротив, те изискват употребата на висококалорични каменни въглища. Такива, предимно кардифски въглища (по името на областта „Кардиф” в Англия), са внасяни по море с кораби. Не напразно, успоредно с изграждането на линията Цариград – Белово, Барон Хирш строи и връзката на тази линия Кулели Бургас – Дедеагач (Александруполис), през което пристанище, наред с внос-износ на търговски стоки, са доставяни и въглищата за локомотивите на Компанията експлоатираща Източните железници (СО).
Не напразно, след учредяването на БДЖ като администрация, една от първите ж п линии, които се изграждат е София – Перник (1893 г.), за да се използва местно гориво. В статията „100 години ж п линия София-Перник” (сп. ЖТ-бр. 11-12/1993 г.) споменавам като пример обявеният търг през 1891 г., за превозът на 10 000 тона въглища „...от мината при с. Мошино до софийската гара, нужни за експлоатацията на държавната железница Цариброд-София-Вакарел- Белово ....” Помислете само как са били превозвани това количество въглища, с коли теглени от коне и волове.
И въпреки това, въпреки усилията да се използват местни въглища, до Първата световна война, че и известен период след нея, едно макар и постоянно намаляващо количество въглища за БДЖ, са набавяни от внос.
След 1920 г. и особено след въвеждането на новото конструктивно оформление на нашия локомотивен парк от 1930 г., в специалните технически условия за доставка на локомотиви, задължително стои изискването: пещите на котлите им да са разчетени за изгаряне на въглища с топлотворна способност 4500 ккал / кг (колокалории на килограм) – толкова, колкото е средната топлотворна способност на въглищата, които са били добивани в пернишкия каменовъглен басейн.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 732
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот транзитен пътник » Сря Юни 15, 2016 11:10 pm

Благодаря Ви, г-н Деянов!

Димитър Деянов написа:Помислете само как са били превозвани това количество въглища, с коли теглени от коне и волове.

Именно, това е поразително!
транзитен пътник
 
Мнения: 373
Регистриран на: Пет Сеп 20, 2013 4:49 am

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот Otskov » Чет Юни 16, 2016 11:49 pm

Мисля че тук е моментът да попитам за жп линията Одрин - Свиленград - Александруполис и жп връзките между България - Гърция - Турция; както знаем в резултат на множеството войни, през първата половина на 20-ти век, се променят няколко пъти държавните граници и съответно някои жп участъци са били изоставяни, а други построявани; може ли да опишете този процес по-подробно ?
Аватар
Otskov
 
Мнения: 1989
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 12:00 am
Местоположение: Горна Оряховица

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот транзитен пътник » Пет Юни 17, 2016 12:28 am

Да, интересно е как промените (кратковременни и дълговременни) на границите по тези места са значително по-многобройни от промените по железопътните линии, а и как последните стават доста време след като първите приключват (и двата добавени участъка, обходът в Гърция и новата пряка връзка между България и Турция, са построени доста след Втората световна война, втората през 1971).
Последна промяна транзитен пътник на Пет Юни 17, 2016 7:55 pm, променена общо 1 път
транзитен пътник
 
Мнения: 373
Регистриран на: Пет Сеп 20, 2013 4:49 am

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот diesel07 » Пет Юни 17, 2016 1:36 am

Изоставен ж.п. ГКПП http://old.wikimapia.org/#lat=41.660135 ... 11&m=s&v=9 на гръдско-турската граница.
diesel07
 
Мнения: 386
Регистриран на: Сря Фев 12, 2014 5:22 am

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот транзитен пътник » Пет Юни 17, 2016 1:56 am

А около два километра на югоизток е отбелязана и изоставената гара Караагач.
транзитен пътник
 
Мнения: 373
Регистриран на: Пет Сеп 20, 2013 4:49 am

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот транзитен пътник » Пет Юни 17, 2016 7:54 pm

Една справка показва, че:

Гара Караагач е работила сто години (според един източник — от 1871 до 1971, според друг — от 1874 до 1975) и през този интервал е била, разбира се, гара Одрин, на първоначалната следа по десния бряг на Марица между гара Свиленград (Мустафа паша при построяването на линията) и Питио (Кулели Бургас по онова време).

Новата следа между Свиленград и Пехливанкьой (80 км), по която сега минава движението между България и Турция и която пресича Марица при Свиленград и минава през самия Одрин, е построена през 1971.

Гръцкият обход на Караагач (заедно с околността си единствената турска територия на десния бряг на Марица) между Неа Виса и Мараш (9 км) е построен според един източник пак през 1971, а според друг — през 1975.

(Зданието на гара Караагач, построено през 1890, сега се използува от одринския Тракийски университет.)
транзитен пътник
 
Мнения: 373
Регистриран на: Пет Сеп 20, 2013 4:49 am

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот assen5 » Вто Юни 21, 2016 9:38 am

Интересна информация.
Аватар
assen5
 
Мнения: 152
Регистриран на: Сря Юли 24, 2013 6:01 pm

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот Otskov » Вто Юни 21, 2016 2:59 pm

Т.е. линията на барон Хирш е минавала Uzunköprü (Узункьопрю) - Karaağaç (Караагач) - Дикея - Свиленград ?
Аватар
Otskov
 
Мнения: 1989
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 12:00 am
Местоположение: Горна Оряховица

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот 07 » Сря Юни 22, 2016 1:26 pm

Otskov написа:Т.е. линията на барон Хирш е минавала Uzunköprü (Узункьопрю) - Karaağaç (Караагач) - Дикея - Свиленград ?

Във wikimapia си личи трасето, описани са и изоставените ЖП - ГКПП между Гърция и Турция
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот Otskov » Сря Юни 22, 2016 1:28 pm

Точно по тях си правя това заключение, но там има отбелязано като жп линия и нещо като канал, което не е логично да е било линия, но знам ли.
Аватар
Otskov
 
Мнения: 1989
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 12:00 am
Местоположение: Горна Оряховица

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот Otskov » Пет Юли 15, 2016 2:52 am

Колко тежи СТ4 ?
Аватар
Otskov
 
Мнения: 1989
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 12:00 am
Местоположение: Горна Оряховица

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот bdz43r » Пет Юли 15, 2016 8:49 am

224 кг.
bdz43r
 
Мнения: 3170
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот railjet » Пет Юли 15, 2016 1:16 pm

Три шерпи сменят по две СТ4 на ден.
railjet
 
Мнения: 7809
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот Otskov » Пет Юли 15, 2016 1:31 pm

Има легенда за мой съсед, че навремето когато работел в жепето, вдигал СТ4-ките сам :shock:
Аватар
Otskov
 
Мнения: 1989
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 12:00 am
Местоположение: Горна Оряховица

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот railjet » Пет Юли 15, 2016 1:43 pm

Ако му се е случило нявгяш да легне някоя "четворка" върху него, може да се приеме условно, че е била "повдигната" (той под нея).
railjet
 
Мнения: 7809
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот ivajlo_nikolov » Пет Юли 15, 2016 2:11 pm

Otskov написа:Има легенда за мой съсед, че навремето когато работел в жепето, вдигал СТ4-ките сам :shock:

А колко тежи език на стрелка? Защото великият българин Дончо Колев - Дан Колофф, който е започнал трудовия си път в началото на 20-ти век отвъд океана като Ж.П. строител, е забил език за стрелка, който е носел на рамо, пред краката на шефа си. Оня, вместо да го изгони, хване, че го продаде на мениджър на кечисти. А тогава кеча е бил истински. :mrgreen:
Аватар
ivajlo_nikolov
Глобален модератор
 
Мнения: 961
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 8:39 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот bdz43r » Пет Юли 15, 2016 3:16 pm

Зависи от стрелката. В началото на 20-ти век са били с доста по-леки тип релси. Сегашните тип 60 едва ли ще може и да ги мръдне, какво остава да ги забива.
bdz43r
 
Мнения: 3170
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот disell » Пон Авг 01, 2016 8:38 pm

Когато учех в ЖП-то в ГО един ден ни хванаха да пренасяме такива железобетонни трверси и бяхме по 6 хлапетии на траверс , направо ни се разката фамилията....
Аватар
disell
 
Мнения: 1187
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 10:45 pm

Re: Въпроси и отговори

Мнениеот CH_M » Вто Авг 02, 2016 7:53 pm

disell написа:Когато учех в ЖП-то в ГО .....

Не е по темата ама коя година си учил там?
CH_M
 
Мнения: 186
Регистриран на: Вто Авг 20, 2013 9:19 pm

ПредишнаСледваща

Назад към Инфраструктура / Railway Infrastructure

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron