България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Информация за състоянието на гарите и спирките.
Историческа информация за развитието на железния път, гари, спирки, тунели, мостове, сигнализации и др.
Информация за състоянието на закрит и неизползван железен път. Информация за индустриални клонове.

България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот Administrator » Пет Юли 19, 2013 11:29 am

.
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2429
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот Димитър Деянов » Сря Авг 28, 2013 9:56 pm

В предишният форум отворих нарочно тази тема и там изложих историята на не до там добронамерените отношения на румънците, що се касае за преговорите, отколешни и по-нови, за дунавските мостове между нашите страни. За съжаление форумът пропадна, а с него и много ценна информация, не само по тази, а и по редица други теми. Като начало по темата "България - Румъния и мостовете на р. Дунав" за настоящият форум, предлагам текстът на една моя публикация направена през 1999 г. (в-к "Жлезничар", бр. 9 / 1999 г.), във връзка с изненадващото тогава предложение на румънската страна, за изграждането на тунел под реката.

СЕГА ПЪК ТУНЕЛ ПОД ДУНАВА

След като протакаха близо 8 години решението за втори мост на Дунава, сега нашите северни съседи - румънците, искат да ни впечатлят с ново предложение -транспортен тунел под реката и то източно от съществуващия мост между Русе и Гюргево. Като се имат предвид поддържаното от нашата страна становище за нов мост в западната част от българо-румънската граница, подкрепата от безпристрастното чуждестранно експертно-икономическо проучване и уж традиционно добрите отношения между България и Румъния, това ново предложение изглежда най-малкото странно, за да не кажем и някое по-конкретно определение. Както е известно обаче, всяко нещо си има обяснение. В над 100-годишната история на преговорите за дунавските мостове между двете страни, които са били винаги продължителни и мъчителни, има поучителни моменти, които показват характерната позиция на румънската страна, обикновено пренебрегваща тотално интересите на партньора. Нека да припомним някои от тези моменти.
През последната четвърт на XIX век, когато Цариград е на път да получи железопътна връзка с Виена и Западна Европа, румънското правителство показва голяма заинтересованост от пряка железопътна връзка между Букурещ и Цариград. Румънците чакат да бъде продължена линията Търново Сеймен - Нова Загора - Ямбол (открита през 1875 г.) и да бъде свързана с вече съществуващата железница Русе - Варна, за да започнат преговори и конкретни действия по строителството на мост между Гюргево и Русе. След 1895 г. обаче, когато е открит железопътният мост при Черна вода, румънската позиция се променя коренно.
През същата 1895 г., на основание приетите вече от нашето Народно събрание закони, за проектиране и построяване на железопътната мрежа, българското правителство предлага строителството на моста при Русе. Румънците не са съгласни. Те не приемат строителството на мост източно от Свищов. Обърнете внимание ! Сега всички знаят, че държат точно обратната позиция - не приемат строителството на мост западно от Свищов.
Тогава (в края на XIX век), решени да превърнат Констанца в главна морска врата на Румъния и едно от най-големите пристанища на Черно море, румънците се страхуват, че един мост при Русе би отклонявал трафик от моста Чера вода и пристанището Констанца, към българското пристанище Варна. Затова всячески отклоняват желанието на българите за мост при Русе и предлагат такъв при Свищов. По-нататък преговорите продължават с големи прекъсвания. През 1909 г. дори е създадена смесена българо-румънска комисия, за да определи мястото на моста, но пак без резултат. Румънците поставят редица нови условия и предлагат едно единствено място - района на Корабия - Гиген.
През 1913 г. при водене на преговорите по Букурещкия мирен договор, нашата страна повдига отново въпроса за мост на Дунава между България и Румъния. Тогава ние имаме излаз на Бяло Море, между реките Марица и Места, а това е предпоставка и много добра възможност за директна железопътна връзка на всички държави разположени северно от р. Дунав, с Егейския бряг, но съгласие отново не е постигнато.
Към 1929 г. заинтересованите ж п администрации на Полша (РКР) и Румъния (CFR) предлагат да се пусне ферибот межди Гюргево и Русе. В края на продължилите близо 8 години контакти, при които българското правителство държи за строителство на мост, но от румънската страна няма разбиране и става ясно, че преговорите отиват към провал, българите отстъпват и дават съгласието си за ферибот. Поръчани са два еднакви кораба - български с име "София" и румънски с име "Букурещ". Те са еднопалубни, имат три коловоза, които събират до 17 двуосни вагона. Строени са в корабостроителницата на Валзум (до Дуисбург) - Германия. Фериботът "София", след едно продължило близо 2 месеца пътуване, теглен от влекачи през Ламанша, край бреговете на Атлантическия океан, през Средиземно, Бяло, Мраморно и Черно море, достига устието на Дунав и от там на собствен ход пристига в Русе на 9 май 1940 г. Другият ферибот - "Букурещ", тръгнал по същия път през 1941 г., в Средиземно море се натъква на мина и е потопен. Така фериботната линия Русе - Гюргево остава само с един кораб.
Въпреки че е на път да се осъществи предложената от самите румънци фериботна връзка, те не бързат с корабното гнездо на техния бряг. Ето какво пише по този повод инж. Г. Згурев: "Най-силно впечатление направи, обаче, протакането от румънска страна на работите по ферибота Русе - Гюргево. Тук пролича вече съвсем явното нежелание да се изпълнят официално и тържествено поети ангажименти" (вж. "Списание на Държавните железници и пристанища в България", бр. 8-9 / 1940 г., стр. 442).
По тази причина фериботния кораб "София" започва да работи редовно чак от 18 май 1942 г.
Едва през 1952 г. главно с натиск от Москва, поради нарастващия външнотърговски обмен на България със Съветския съюз, започва да се строи сега съществуващият мост на Дунава между Русе и Гюргево - пуснат в експлоатация през 1954 г. По ирония на съдбата съоръжението беше наречено "Мост на дружбата". Хубава "дружба", след като за този мост България трябваше да чака близо 60 години.
А какво да кажем за споразуменията на най-високо държавно равнище, които не се изпълниха и причиниха големи загуби на страната ни. Преди да се построи мостът при Русе, имаше такова споразумение за мост между Гиген и Корабия. Щом е на най-високо държавно ниво, значи е сигурно и българите започват през 1948 г. да строят усилено ж п линията Червен бряг - Гиген. Изградени са множество големи съоръжения, между които мостът над р. Искър при Чомаковци и др. След това линията се изостави, а съоръженията продължават да стърчат там като паметници на румънско-българската "дружба", вече 50 години. Или забравеният вече хидротехнически комплекс Никопол - Турну Магуреле, по стената на който трябваше да мине железопътна линия и на който беше направена дори първа копка от Т. Живков и Н. Чаушеску.
С новото си предложение - тунел под Дунава при Русе, румънците продължават тихата война срещу мостовете на реката между двете страни, започнала преди повече от един век. Сега те явно саботират набелязаният трансевропейски транспортен коридор - 4 с надеждата, ако не могат да отклонят неговото главно направление към пристанището Констанца, то поне да осигурят максимално превозно разстояние през Румъния, за най-доходоносната част от транспортния поток - международния сточен транзит.
Е, добре ! Навсякъде и по всяко време правилата на добрите отношения между съседите изискват всеки от тях да пази зорко двустранния интерес, защото добросъседството е именно това. Тогава, къде е мястото на двустранния интерес в румънската позиция и коя е причината за неразбирателството между двете държави относно дунавските мостове, в миналото и днес ?
София, март 1999 г.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 732
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот strugatsky » Чет Авг 29, 2013 11:34 am

Хубава статия. Румънците винаги са гледали да ни изолират. Затова смятам, че и ДМ2 ще е пълен провал както и високоскоростната линия до Видин. По-добре да се разберем със сърбите да направят Димитровград Запад - Ниш иначе ще си останем отрязани.
Аватар
strugatsky
 
Мнения: 47
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 4:39 am
Местоположение: Frankfurt am Main

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот rain » Чет Авг 29, 2013 11:43 am

strugatsky написа:Хубава статия. Румънците винаги са гледали да ни изолират. Затова смятам, че и ДМ2 ще е пълен провал както и високоскоростната линия до Видин. По-добре да се разберем със сърбите да направят Димитровград Запад - Ниш иначе ще си останем отрязани.

Те ще я оправят ...... някога и без да се разбираме с тях.
Аватар
rain
 
Мнения: 235
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 10:33 am
Местоположение: София

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот vlado » Чет Авг 29, 2013 11:49 am

rain написа:
strugatsky написа:Хубава статия. Румънците винаги са гледали да ни изолират. Затова смятам, че и ДМ2 ще е пълен провал както и високоскоростната линия до Видин. По-добре да се разберем със сърбите да направят Димитровград Запад - Ниш иначе ще си останем отрязани.


Те ще я оправят ...... някога и без да се разбираме с тях.


Съгласен! Така както навремето СССР ги заставиха да строят Дунав мост 1, така сега или в обозримо бъдеще Европа ще ги застави да си модернизират/създадат връзките с Дунав мост 2.
Не знам дали знаете, но в момента се прави анализ на Дунав мост 2 по отношение приходи/разходи и това неминуемо ще доведе до реакции от ЕС, особено за жп транспорта, който в момента го няма никакъв.
vlado
 
Мнения: 766
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:15 am

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот railjet » Чет Авг 29, 2013 6:16 pm

БЖК са поискали трасета за изолирани машини през моста.
railjet
 
Мнения: 7809
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот Димитър Деянов » Нед Сеп 08, 2013 9:23 pm

vlado написа: Така както навремето СССР ги заставиха да строят Дунав мост 1, така сега или в обозримо бъдеще Европа ще ги застави да си модернизират/създадат връзките с Дунав мост 2.
Не знам дали знаете, но в момента се прави анализ на Дунав мост 2 по отношение приходи/разходи и това неминуемо ще доведе до реакции от ЕС, особено за жп транспорта, който в момента го няма никакъв.


Мисля, че вече никой не може да застави румънците, нито да си подобрят експлоатационното състояние на линията Калафат - Крайова, нито да построят пряката връзка Калафат - Турну Северин. Това не е соц. лагера, сега времената са други. Убеден съм, че те няма да предложат нито един редовен влак през моста. На тях този мост не им е нужен. Те протакаха разговорите за ДМ-2 почти 8 години, докато успяха най-накрая да го поставят на най-лошото за железопътния транспорт място - с средата на обратния S , който прави реката в този район. Обърнете внимание на приложената тук част от картата. Там нарочно съм сложил стрелката сочеща север. Нашата страна на моста е по-на север от румънската. Транспортът трябва да повтаря обратния S на реката и да обикаля излишно на това място. И в предишния форум бях споменал, че спрямо мост при Лом - Расту, сега ж п транспорта през ДМ-2 трябва да обикаля над 100 км повече, за да достигне до Брусарци. Кой превозвач ще си позволи да плаща по-големите транспортни разходи?
Мостът се строеше доста години. За това време румънците дори не мръднаха да направят поне една къса връзка с разделен пост, за да се влиза от моста направо към гара Калафат, а не това да става с обръщане посоката на движение. Така можеше да се пусне поне една мотриса, да циркулира по няколко пъти на ден, между Видин-пътническа и гара Калафат, за да ползват гражданите на двата града евтиния ж п транспорт. Сега автомобилните превозвачи скубят и българи и румънци както си знаят.
След последната си среща с румънското държавно ръководство нашият президент Плевнелиев, започна да говори за паралелен мост на русенски ДМ-1 и такъв при Силистра -Кълараш (на кого му трябва мост там ?). Все едно, че говори с устата на румънците! Как не разбраха досега нашите държавници, че след като си изиграха умело играта за ДМ-2 (щом искате българите мост - ето ви мост, ако можеха на устието на Тимок щяха да го сложат), сега искате още мостове - добре, обаче само на изток, че ако има транзит по-дълго да се вози през Румъния, иначе на нас мостове към България не ни трябват. Това е.
Сега чувам някакви лакардии, че ДМ-2 е едва ли не центъра на Европа, че там се събирали 3 - 4 транспортни коридора, че ще видите какво ще стане, като рукнат товарите през моста. Нямам думи да коментирам. За сега зная само, че по моста вече трети месец, откакто е открит, а още не е минал и един редовен влак по него.

WIDIN.jpg
WIDIN.jpg (135.83 KiB) Прегледано 6445 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 732
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот railjet » Пон Сеп 09, 2013 12:53 pm

Най-удачен нов жп мост би бил такъв между Никопол и Турну Магуреле порт. Линията ни отвежда после до Рошиори де Веде (към Букурещ) и до Драгънещи Олт (към Крайова). Линията от Ясен до Черквица е на разположение и само това чака. А за да бъдем по-точни, мост може да се опъне от междугарието Сомовит-Черквица диагонално през най-тесната точка на Дунава - директно към Турну град.

Автомобилният трафик между Букурещ и София (а после и към Солун) бие рекорди с всяка измината година. Този нов жп мост ще скъси драстично разстоянието Сф-Бщ по релси, а времепътуването може да падне под 5часа. При сегашните условия Сф-Сомовит се пътува с влак за Зчаса. Дори да предположим, че линията Турну-Рошиори е много кьопава (Ванчо ще ни каже), движението Рошиори-Букурещ е със 100-120. Мамалигите са включили Magistrala900 в периода след 2014 за 160/200. Така че..
railjet
 
Мнения: 7809
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот railjet » Вто Сеп 10, 2013 8:19 pm

А при хърватите е... :| ...
railjet
 
Мнения: 7809
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот Димитър Деянов » Чет Фев 06, 2014 10:27 pm

Знае ли някой каква е перспективата за железопътни превози през Дунав мост-2 ? Нали трябваше да има разговори с румънците по този въпрос, в началото на 2014-та ? Нали, по думите на един наш министър, ДМ-2 щеше да събере трафикът на няколко транспортни коридора ?

Питам се: не трябва ли някой да понесе отговорност за "особено адекватната" българска политика по избора на място за новия мост между България и Румъния ? Ами всички останали варианти: Лом - Расту, Гиген - Корабия, Никопол - Турну Магуреле, че и Оряхово - Бекет, бяха къде, къде, по добри от този. Дали и от ЕС няма да ни "поздравят" за успешното "оползотворяване" на парите от европейските данакоплатци в един мост, на "най-удачното място" между двете страни.

Истината е, че на румънците този мост въобще не им трябва и в над 100-годишната история на нашите отношения с тях, по темата мостове, пак ние сме губещата страна.

И ако от българска страна не може да се осигури железопътен трафик, то можеха да се споразумеят поне, да се пусне една малка дизелова мотриса (румънците имат такива двуосни мотриси), да циркулира 3 - 4 пъти на ден между гара Видин-пътническа и гара Калафат, за да се поддържа връзката между двата града и за да не ръждясат съвсем релсите по моста.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 732
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот plastikat » Чет Фев 06, 2014 10:46 pm

За мен е съботаж от страна на Румъния . Проблема би се решил с едно временно затваряне на Дунав мост при Русе за ремонт. Ама ремонт по български - 3-4-5 години . Тогава искат не искат ще пренасочат влаковете и тировете през Дунав мост 2 . А тогава искат не искат ,ще трябва да си стегнат и пътищата и железопътната инфра .Просто политиците ни нямат топки !
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1328
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот rosenvd » Пет Фев 07, 2014 3:09 am

Много добре си е избрано мястото,Дунав мост 2 си генерира трафик от 10000 ППС-та седмично и си се изплаща.Това,че няма жп трафик,са виновни политиците,които трябваше да предвидят инфраструктура водеща до този мост.Според мен,трябва да се помисли за повече мостове над река Дунав,а не да казваме,че мястото на моста "Нова Европа" не е правилно избрано,то вече е факт и по-добре е да се работи в посока увеличение на трафика и пускането на влакове.
rosenvd
 
Мнения: 19
Регистриран на: Сря Юли 24, 2013 6:48 pm

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот rexkos1991 » Пет Фев 07, 2014 9:34 am

За да има смисъл от ж.п. трафик по Дунав мост 2 е крайно необходимо построяването на директна връзка Голенци - Дробета Турну Северин, с което ще се спестят около 4 часа от времепътуването в сравнение с това през Крайова.
rexkos1991
 
Мнения: 875
Регистриран на: Сря Юли 24, 2013 4:45 am

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот 07 » Пет Фев 07, 2014 9:48 am

rexkos1991 написа:За да има смисъл от ж.п. трафик по Дунав мост 2 е крайно необходимо построяването на директна връзка Голенци - Дробета Турну Северин, с което ще се спестят около 4 часа от времепътуването в сравнение с това през Крайова.

Е да де, ама изцвъкахме мост без да направим инфрата от наша страна, та поне да има за какво да мрънкаме... без да сме започнали Враца Видин в комбинация с готово Пловдив-Свиленград - нямаме никакво право да хленчим защо мамалигата не правят Голенци Турну Севереин..
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот railjet » Пет Фев 07, 2014 11:41 am

Линия Голенци-Дробета никога няма да има. Теренът е супер паянтов за жп линия. И не задължително маршрутът да минава рез Дробета-Тимишоара. През Филяш-Петрошани-Симерия-Арад е по-добре. И сега по този отсечка отчасти се развиват 120км/час, а мегдан за 160+ колкото щеш. До есента на тази година 44 км отсечка влизат в експлоатация за 160.
railjet
 
Мнения: 7809
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот rexkos1991 » Пет Фев 07, 2014 11:49 am

Да, през Филяш-Петрошани-Арад също може, но трябва капитален ремонт на Голенци - Крайова. После Крайова - Филяш - Търгу Жиу е добре, там е 100-120, ама дефилето около Петрошани е трагично и скоростта е 40-50 км/ч. Симерия - Арад - граница кога се очаква да стане 160 км/ч?
rexkos1991
 
Мнения: 875
Регистриран на: Сря Юли 24, 2013 4:45 am

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот railjet » Пет Фев 07, 2014 11:56 am

Работят се 15 км от гара Арад към Симерия и и от другата страна- до унгарската граница. Изпълнено е на 75-80%. С график 2014/2015 очаквам да го пуснат за 160, с около -23мин спестено време.
Към Симерия имат други 53 км в тръжни процедури.
railjet
 
Мнения: 7809
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот Някой » Съб Фев 08, 2014 10:12 am

Думав мост 1 тази година чества 60 годишнина от построяването си. След официалната част е предвидено бракуване и демонтиране на жп връзата, за да може да процъфти видинският мост. Този път не може да се отрече гениалността на политиците ни.
Някой
 
Мнения: 88
Регистриран на: Чет Авг 15, 2013 10:08 am

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот 07 » Съб Фев 08, 2014 10:26 am

Някой написа:Думав мост 1 тази година чества 60 годишнина от построяването си. След официалната част е предвидено бракуване и демонтиране на жп връзата, за да може да процъфти видинският мост. Този път не може да се отрече гениалността на политиците ни.

Да бе.... още малко и швепс...
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: България - Румъния и мостовете на р. Дунав

Мнениеот Vancho_4647 » Чет Фев 13, 2014 11:13 pm

plastikat написа:За мен е съботаж от страна на Румъния . Проблема би се решил с едно временно затваряне на Дунав мост при Русе за ремонт. Ама ремонт по български - 3-4-5 години . Тогава искат не искат ще пренасочат влаковете и тировете през Дунав мост 2 . А тогава искат не искат ,ще трябва да си стегнат и пътищата и железопътната инфра .Просто политиците ни нямат топки !

:shock: Значи мостът при Русе дискриминира този при Видин :lol: Надявам се не говориш сериозно...

По темата: румънците казват, че моста сме си го направили ние и е наше задължение за инициатива относно пускане на влакове по него. Да, ама те пък самите нямат митнически пункт в Голенци и нямат намерение да разкриват иначе казват : ''много глупаво си построихте мост, а не пускате влакове по него''. :roll: Балкански синдром винаги някой друг е виновен, не и ние
Vancho_4647
 
Мнения: 1510
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 5:32 pm

Следваща

Назад към Инфраструктура / Railway Infrastructure

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта

cron