от Димитър Деянов » Сря Юли 02, 2014 9:59 pm
Наскоро пътувах с влак 2612 от Г.Оряховица до София и ей така, за да ми мине пътуването по-забавно, реших да проследя движението на пътниците в един от второкласните вагони (случайно избран). Денят беше най-обикновен присъствен ден - вторник. Та, с пристигането в Г.Оряховица, от въпросния вагон слязоха около 25 човека, но почти толкова или малко повече се качиха и при потеглянето заетостта на местата беше към 75 процента. На Павликени и Левски отново близо половината от пътниците слязоха (имаше опразнени цели купета), но и толкова се качиха. На Плевен се качиха повече отколкото слязоха и вагона се напълни към 90 процента. От Червен бряг и Мездра въпреки много слизащи, качващите се бяха повече и местата се заеха почти 100 процента, а от Своге имаше вече и правостоящи. Както се казва: един добър ден, един добре запълнен вагон по маршрута на влака. Но аз си направих друга сметка:
Излиза, че само от Г.Оряховица до София, вагонът обслужи около 180 - 200 пътници (заедно с тези които останаха до София), т.е. масовият пътник по дължината на главната линия е този, който пътува на разстояние 50 - 80 км, и на този фон далечните пътници, които пътуват на 300 и повече километра, се оказаха около 20 процента от общия брой обслужени пътници. Следователно, през един обикновен работен ден, масовото движение на населението по дължината на главната линия не са далечните разстояния. Същото и в по-голяма степен важи и за районите от двете страни на главната линия, а от тук и изводът, че колкото по-развита е железопътната мрежа, включително и тази от второстепенни линии, толкова по-добре ще бъде обслужено населението. Опитът на другите страни показва, че второстепенните линии, обслужвани с леки мотриси и шинобуси, с необходимата честота на движението и удобни връзки, дават значителен приток от пътници за главните линии. Затова голяма грешка е закриването на железопътни линии. Затова, особено за нашата страна, която е с недостатъчно развита железопътна мрежа, закриването на ж п линии, построени с много труд и лишения от българския народ, трябва да се обяви за престъпление.
Същото се отнася и за товарните превози. Много голяма грешка е, че БДЖ отблъснаха масовите, по-малки товародатели и останаха да разчитат само на няколко крупни такива и когато последните се сринаха, се сринаха и българските железници. Защо не се учим от опитът на другите ? В SNCF например, се държи с еднакво значение на всички товародатели: както на тези, които товарят по 100 вагона на ден, така и на тези, които товарят по един вагон на седмица. А у нас имаше голяма маса от по-дребни товародатели, които искаха да возят с железница, но по времето на "социализма" бяха отблъснати и самите чиновници на железниците ги съветваха да отиват на автотранспорт. През това време си унищожихме и всичките двуосни вагони, които бяха удобни именно за по-малките товародатели.
Лоши държавни управници, некадърни началници, грешки след грешки и затова българските железници са в сегашното плачевно състояние.