от assen » Сря Авг 31, 2022 9:39 pm
В рамките на три месеца успях да сравня моментното състояние на високоскоростните влакове в три европейски държави (Италия, Германия, Франция) и ето какво излезе:
В Германия положението е най-зле. Хубавите бели влакчета на “Дойче бан” повечето време са обикновени бързи влакове, каращи с до 160 км/ч. Изключения има малко, защото инфра, дето да е само за тях, също има малко - напр., по най-натоварения коридор Хамбург - Мюнхен единствено между Манхайм и Щутгарт има обособен участък; извън него всичко върви заедно и често закъснели интер-сити експреси трупат още и още отгоре, изчаквайки пътнически влакове, защото няма кой да ги пусне на празния съседен коловоз на гарата, примерно. В резултат големите закъснения са ежедневие, а влаковете са бавни. Иначе комфртът на пътуване става, но само ако не бързате - и не гоните връзки.
Италия със сигурност бие по честота на влаковете. Само тук има два конкурентни превозвача и частният от тях, “Итало”, не дава на държавния да мигне дори. Слабите страни са три: първо, заради жестоката експлоатация, инфрата (и влаковете) са зле - не като безопасност или чистота, а като комфорт; возенето с 300 км/ч и в “Итало”, и във “Фречаросса” е все едно и също - дрънчене, клатене, тракане, изобщо далеч от истината. За час хубаво, но 6 часа така си е изпитание. Второ, мрежата е малка - реално, само едно голямо Y между Наполи-Рим-Фиренце-Болоня и после Милано-Торино в едната посока и част от Венеция в другата. Извън тези трасета всичко си е като едно време, а нови, общо-взето, няма (с изключение на бавното строителство на връзката до Венеция). Вярно, в общия клон Рим-Фиренце-Болоня влаковете стигат до четири-пет на всеки час, така че влак винаги има - но само там. Трето, високоскоростна инфра има само извън градовете - затова 120-те км между Милано и Торино се пътуват цял час, половината от който е влачене с 10 км/ч на изход от единия град и на вход в другия; единствено Болоня може да се похвали с високоскоростен транзит и обособена гара (подземен етаж на градската), така че там само забавяне няма (и въпреки това тя беше построена поне 10 години след пускането на самата линия).
Франция със сигурност бие по комфорт на возенето. При 300 км/ч TGV-то се плъзга като филия с масло - плавно, равномерно, неусетно; накланящите се кошове работят много добре и е удоволствие да се возиш (това на фона на малкото място за багаж във вагоните, създаващо масово неудобства, както и на ужасните в логистично отношение гари като “Монпарнас” в Париж, например). Голям плюс - мрежата тук е широко развита, TGV има почти за навсякъде; минус - по същата причина влаковете са по-нарядко, може да има “дупки” от по 2-3 часа между два влака в едно направление; някои градове пък имат само по 2-3 влака на ден.
И така, ако искате да се возите приятно, идете във Франция; ако искате да имате удобен влак по всяко време, идете в Италия. А в Германия може изобщо да не ходите.