Европейска железопътна политика

Информация и дискусии за железниците извън границите на България. Новини за чуждите железници, трамваи, метрополитени и фирми-производители на оборудване и подвижен състав за тях

Европейска железопътна политика

Мнениеот Administrator » Пон Фев 03, 2014 3:18 pm

Регламент (ЕС) № 1315 на Европейския парламент и на Съвета от 11 декември 2013 г. изисква:

Обновени, безопасни, оперативно съвместими и свързани железници

Брой 5 от 03/02/2014

Автор: Милена ВАСИЛЕВА


Изображение
Новият жп и пътен коридор, който минава през България.

На 20 декември 2013 г. в Официален вестник на ЕС беше публикуван Регламент (ЕС)№ 1315 на Европейския парламент и на Съвета и влезе в сила от тази дата. Той се отнася до насоките на съюза за развитието на трансевропейската транспортна мрежа и се позовава на Бялата книга за транспорта (озаглавена "Пътна карта за постигането на единно европейско транспортно пространство – към конкурентоспособна транспортна система с ефективно използване на ресурсите"), като поставя въпросите за транспорт, който щади околната среда. Такъв е железопътният. Не случайно в Регламент 1315 е записано, че
"(46) Коридорите на основната мрежа следва да бъдат съобразени с коридорите за железопътен товарен превоз, установени съгласно Регламент (ЕС) № 913/2010 на Европейския парламент и на Съвета (1), както и Европейския план за внедряване на Европейска система за управление на железопътния трафик (ERTMS), предвиден в Решение 2009/561/ЕО на комисията (2)."
Пак в Регламент 1315 е включен следният текст:
"Трансевропейската транспортна мрежа следва да се развива:
- чрез изграждане на нова транспортна инфраструктура
- чрез рехабилитация и подобряване на съществуващата инфраструктура и
- чрез мерки за насърчаване на ефикасното използване на ресурсите."
А в следващото изречение и записано допълнение специално за железопътната инфраструктура: "В конкретни случаи поради липсата на редовна поддръжка в миналото е необходима рехабилитация на железопътната инфраструктура."
България е именно от тези страни, които поради занемарена поддръжка се нуждаят от рехабилитация на почти цялата си жп инфраструктурата. Затова в пълна сила за страната ни важат и основните европейски приоритети: изграждане и обновяване на железния път, внедряването на европейската система за управление на жп трафика, преминаването към номинално междурелсие от 1435 мм, смекчаването на въздействието на шума и вибрациите, предизвикани от железопътния транспорт, по-специално чрез мерки за подвижния състав и инфраструктурата, включително шумозащитни екрани и др. (виж карето).
Като припомня Бялата книга, Европейската железопътна агенция (ERA) настоява за:
• Подобряване на конкурентоспособността на железопътния с другите видове транспорт, за да се увеличи пазарният дял на най- щадящия околната среда транспорт
• По-ефективно изразходване на публични средства на обществения железопътен транспорт
• Насърчаване навлизането на пазара чрез намаляване на административните и техническите пречки
• Отваряне на вътрешния пътнически железопътен транспорт за конкуренция
• Насърчаване навлизането на пазара без дискриминация и чрез по-добро управление на инфраструктурата.
Към тези условия за създаване на единно европейско железопътно пространство се добавя подобряване на техническата оперативна съвместимост и общ подход към безопасността на железопътната система на ЕС. В средносрочен план тази цел се изразява главно в четири стратегически приоритета на ЕС за по-добро функциониране на железопътната система:
- Хармонизирана регулаторна рамка за безопасност
- Опростен лиценз за превозно средство
- Единна европейска система за комуникация и управление на влаковете ( ERTMS)
- Опростен достъп за клиентите.

Железопътната транспортна инфраструктура обхваща:
а) високоскоростни и конвенционални железопътни линии, в това число:
- странични коловози
- тунели
- мостове.
б) товарни терминали и логистични платформи за претоварване на стоки в рамките на железопътния транспорт и от железопътен към други видове транспорт;
в) гари по линиите за прехвърляне на пътници в рамките на железопътния транспорт и от железопътен към други видове транспорт;
г) връзките на гарите, товарните терминали и логистичните платформи с останалите видове транспорт в трансевропейската транспортна мрежа;
д) съответното оборудване;
е) телематични приложения.


Железопътните линии приемат една от следните форми:
а) железопътни линии за високоскоростен транспорт, които са:
- специално изградени високоскоростни линии, оборудвани за скорости, равни на или по-високи от 250 км/ч.
- конвенционални линии, специално преустроени за скорости от порядъка на 200 км/ч.
- специално преустроени високоскоростни линии, които имат специфични характеристики в резултат на трудности от топографски, релефен или градоустройствен характер, по които скоростта трябва да се адаптира според всеки отделен случай. Тази категория включва, inter alia, и свързващи линии между мрежата за високоскоростни влакове и конвенционалната мрежа, линии, минаващи през гари, подстъпи към терминали, депа и пр., по които "високоскоростен" подвижен състав се движи с конвенционална скорост.
б) железопътни линии за конвенционален превоз.


Европейски приоритети за развитието на железопътната инфраструктура
При насърчаването на проекти от общ интерес, свързани с железопътната инфраструктура, и в допълнение към общите приоритети, за железниците е важно следното:
а) внедряването на ERTMS;
б) преминаването към номинално междурелсие от 1 435 мм;
в) смекчаването на въздействието на шума и вибрациите, предизвикани от железопътния транспорт, по-специално чрез мерки за подвижния състав и инфраструктурата, включително шумозащитни екрани;
г) спазване на изискванията относно инфраструктурата и увеличаване на оперативната съвместимост;
д) подобряването на безопасността на железопътните прелези;
е) където е приложимо, свързването на железопътната транспортна инфраструктура с пристанищната инфраструктура на вътрешните водни пътища.

Източник: Строителство Градът
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2403
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Европейска железопътна политика

Мнениеот Administrator » Вто Мар 25, 2014 2:52 pm

Видео от Европарламента: Приватизация на жп линиите - свобода в перспектива

25 мар 2014, 11:05

Европейската комисия иска да разбие монопола в жп сектора в Европа. Товарният превоз вече е либерализиран, защо същото да не се случи и с пътническия, пита в репортаж EuroparlTV.

Но свободната конкуренция за железопътните линии в Европейския съюз не се харесва на жп работниците. Те са убедени, че примерите на приватизация сочат, че тя не прави услугите по-евтини. Според тях общественото управление на железниците означава по-ниски цени и по-добро качество, които да гарантират връщане на приходи обратно в държавата.

При модела на либерализацията държавата задава условията на външните изпълнители. Договорите включват задължения, свързани с услугите, инвестициите в гарите и нивото за максимално увеличение на цените на билетите годишно.

"Тя ще позволи на политическите органи да избират доставчик на услуги, ще се засили конкуренцията, ще паднат цените, ще се вдигне контролът", обясни Франсоа Коарт, председател на Асоциацията за европейските жп товари.

Европейският парламент настоява за отваряне на жп линиите за конкуренция от 2019 г., но някои инициативи трябва да се оставят на страните за разпределяне на обществени поръчки.

Източник: Дневник
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2403
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Европейска железопътна политика

Мнениеот Administrator » Сря Май 04, 2016 11:48 am

ЕК съобщи за напредък по споразумението за либерализиране на железопътните услуги в ЕС (аудио)

публикувано на 03.05.16 в 18:37

Автор: Снежана Иванова

От Европейската комисия съобщиха, че има напредък по споразумението за либерализиране на железопътните услуги в Европейския съюз. По т.нар. "Четвърти железопътен пакет" Европейският парламент и Съветът на министрите се споразумяха какви да бъдат мерките, за да стане железопътният транспорт в ЕС по-конкурентен и отговарящ на принципа на предлагането и търсенето в икономиката. ЕК твърди, че така ще се позволи постепенното проникване на нови модерни бизнес модели в европейския железопътен транспорт, който в момента е силно зависим от държавна помощ и териториално фрагментиране. "Постепенното отваряне на пазара ще подобри работата на железопътния сектор. Това споразумение също ще създаде възможности за инвестиции и ще стимулира създаването на работни места в сектора", коментира европейският комисар за транспорта Виолета Булц. Всъщност новият пакет от законодателни мерки ще позволи на европейските предприятия да предлагат железопътни услуги на територията на целия Европейски съюз.

Новите участници на пазара ще могат да извършват търговски услуги след 2020 г., а от 2023 г. националните органи ще бъдат задължени да сключват договори за железопътен превоз чрез отворени конкурентни обществени поръчки за всички предприятия в Европейския съюз, с изключение на определени случаи. В интервюто Варужан Апелян споделя, че споразументието ще направи железопътните услуги в ЕС по- конкурентни и пътниците ще се върнат към железниците. Той дава пример с автобусния и самолетния транспорт, където пътниците получават по- качествена услуга, на по-евтини цени. Според Апелян споразумението ще помогне и на БДЖ да подобри услугата, която предлага.

Източник: БНР
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2403
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am


Назад към Чужди железопътни администрации / Railways Outside Bulgaria

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта