assen написа:Пътуването с парен локомотив си е малко приключение, но, както открих съвсем случайно, в Германия то е лесно достъпно всеки ден и за смешни пари - без да чакате 1 юни и благоволението на държавния превозвач да покаже парен локомотив веднъж годишно.
У нас, от 1988 до 2015 г. бяха възстановени за обслужване на атракционни, юбилейни и туристически пътувания, общо 9 парни локомотива и една дизелова мотриса. Със същата цел бяха определени и известен брой пътнически ретро-вагони. Идеята беше този подвижен състав да излиза редовно за назначени атракционни пътувания, като освен да задоволява желанието на любителите на ретро-локомотиви да се возят с такива влакове, да носят и определени немалки приходи, както в редица други ж п администрации.
Забелязал съм обаче, че ние българите, дори да направим нещо хубаво, после не полагаме усилия да го поддържаме и то постепенно се унищожава и забравя. За съжаление, дано не съм лош пророк, но вероятно така ще стане и в нашия случай. Към настоящият момент, по-голямата част от ретро-локомотивите не могат да се изкарат за атракционни пътувания, заради неосигуряването им с ремонтен и поддържащ персонал. Някои от тези машини са с изтекла ревизия на парния котел, други се нуждаят от ремонт по необходимост. Например: локомотив 03.12 чака за смяна на димогарни тръби (тръбите са закупени и са налице, но няма кой да работи), локомотив 26.26 чака довършване на котлярски ремонт и т. н. В депо Г. Оряховица започналото възстановяване на локомотив 15.131 е на практика спряно заради, липсата на работна ръка. В депо София очакващите възстановяване, локомотив 36.10 и евентуално 48.04 (първият изцяло произведен в България парен локомотив) вероятно няма да дочакат такова.
Да не говорим, че възстановената дизелова мотриса 14 008.7 е вече унищожена, а и пътническите ретро-вагони са ограбени и неизвестно къде.
Напоследък забелязвам, че не се полагат необходимите грижи и за външният вид на ретро-локомотивите. Например, локомотив 05.01, тази елегантна бързоходна машина, беше изкарана за отбелязване на 130 години от административното учредяване на БДЖ, меко казано, леко опушена и недостатъчно почистена от предишното пътуване.
Освен, че трябва да са технически изправни, локомотивите които излизат за атракционни пътувания трябва да са идеално почистени и да имат образцов външен вид. Това очакват да видят любителите на парни локомотиви, които са готови да платят скъпо и прескъпо, за да се возят и фотографират с ретро-подвижния състав.
Преди 30 години, когато поставихме началото на възстановяването и поддържането на ретро-локомотивите, използвахме старите майстори и шлосери, които са започнали работа още по времето, когато парните локомотиви бяха алфата и омегата в железниците. С тези хора продължихме тази дейност, но те издържаха до към 2012-2015 г., когато поради напреднала възраст, трябваше да се оттеглят. Докато те бяха на работа, не се осигури за обучение по-младо попълнение и сега, на практика, няма кой да се грижи и работи по поддържането на парните локомотиви.
Ако искаме този малък парк от ретро-локомотиви да се поддържа, да излиза редовно и да печели от атракционни пътувания, трябва да се осигури задължително необходимият ремонтен персонал. Нужни са разбира се и опитни локомотивни машинисти, които съобразявайки се с възможностите на машините-ветерани (всяка от тях е отработила в редовната експлоатация между 30 и 50 години), трябва да ги пазят и експлоатират разумно, без претоварване, за да издържат по-дълго време като локомотиви за атракционни пътувания.
Не се ли осигури за тази специфична дейност, каквато са атракционните, туристическите и юбилейните пътувания, необходимия ремонтен и поддържащ персонал, работата скоро ще замре и 30 годишните усилия, да се създаде описания ретро-локомотивен парк, ще отидат безвъзвратно в историята.