от Димитър Деянов » Пон Мар 30, 2020 11:43 am
От публикация на Белчо Цанев в последния брой на сп. „Икономика” научаваме, че „Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия” (RASTIA), в писмо до министъра на транспорта Росен Желязков предлага спешни мерки за преодоляване на транспортната криза, създадена от COVID-19.
RASTIA иска одкрепата и съдействието на министъра за организиране на товарни интермодални влакове по маршрутът от Турция (Истанбул), преминава през България (Пловдив, София), продължава към Западна Европа през Сърбия (влизане при Драгоман) или Румъния (влизане при Дунав мост 1 или 2) и достига до Унгария (Будапеща) – Австрия ( Виена) или Чехия ( Прага). RASTIA имат предвид, че и сега когато товарите достигнат до Будапеща, Виена или Прага придвижването на влаковете в посока Германия, Франция и Италия е възможно в много кратки срокове.
В писмото са изложени предложения свързани с железопътните такси, както и пожелание българското правителство да приеме „допълнителни стимулиращи мерки и политики за интермодалния транспорт“. Посочени са и очакваните резултати от реализирането на тези предложения.
Интересно е, че и в Министерството на транспорта са се сетили, за кой ли път вече, без да е направено нищо през последните 20 – 30 години, за интермодалните превози. На 24-и февруари 2020 г., т.е. само около месец преди предложението на RASTIА, министър Росен Желязков подписва заповед за учредяване на Управляващ комитет по проекта за „Изготвяне на Национален план за развитието на комбинирания транспорт в Република България до 2030 г.“. За председател на комитета е назначен зам.-министърът на транспорта Велик Занчев, а за негов заместник – шефът на дирекции „Национална транспортна политика“ в транспортното ведомство. Сред членовете на комитета са и зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков, Николай Найденов, директор на Националното тол управление и много други експерти от морска и автомобилна администрация, НКЖИ и пр.
Не се опитвам и да си представя какво ще се случи след тези ДВЕ УСИЛИЯ: това на RASTIА и поредното на Министерството на транспорта, но като имам предвид сегашното плачевно състояние на българските железници и досегашната практика, предполагам, че по-скоро НИЩО !
Тук се изкушавам да представя и особено красноречивото становище за горните усилия на Николай Анев, който казва:
Теоретично е правилно, но от 1990 год. до сега не е проработило. Не се случи контейнерния терминал в София. Няма налични платформени вагони. Няма вагони за превоз на ТИР-ове или ремаркетата им. А, този комитет със Занчев, Нанков и Савов, . . ., просто не е за коментар. В БДЖ пропаднаха всички търгове за локомотиви, вагони . . . RASTIА ако иска да направи впечатление и да се осъществи такава транспортна схема е правилно да отнесе предложението си до Ердоган и TCDD. В България е жп. пустиня. Затова допринесе и Комитета по стратегия.