Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Обсъждане на по-общи теми, които не попадат в обхвата на горните форуми (например обсъждане на ръководните структури на БДЖ и НКЖИ). Макар и "общи", темите трябва да са свързани с железниците или поне с някакъв друг вид транспорт или транспортна инфраструктура. Координация на срещи за наблюдение на влакове, обиколка на линии, обмяна на идеи и т.н.

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Сря Сеп 27, 2017 5:10 pm

През 1978 г. се обсъди варианта да продължи доставката на локомотиви от серия 07 ( V = 100 км/час, без генератор за отопление на пътн. влак), с такива серия 08 ( V = 120 км/час, с генератор за отпление на пътн. влак) - аналогични на германската серия 132, но освен предварителни преговори повече нищо не се направи, защото по това време ръководството на БДЖ се насочи към почти тотална електрификация на железопътната мрежа в България.

Относно ДМВ серия 18 : това са първите в историята на БДЖ комплектни дизел-мотрисни влакове. Те се доставиха за обслужване на крайградски пътнически влакове и такива на къси разстояния. Първоначалното им разпределение според разчета за нуждите тогава беше - 15 броя за София, 10 броя за Пловдив и 5 броя за Г. Оряховица. Така започна обслужването на пътн. влакове : София - Банкя (изцяло), редица пътн. влакове по участъците София - Драгоман - Станянци, София - Благоевград, София - Пирдоп, София - Мездра, Пловдив - Карлово и Хисар, Пловдив - Ямбол, Пловдив - Асеновград (изцяло), Пловдив - Панагюрище, Г.Оряховица - Габрово (за кратко време) и др. Имаше възможност и за около 2 години (до 1970 г.) два ДМВ, куплирани и управлявани по системата "много единици", обслужваха бързия влак "Сините камъни" (София - Сливен - София) по 3-та линия, а така също до 1974 г. и бързия влак "Шипка" (София - Габрово - София) по 3-та, 4-та и 42 линии.
След това, въпреки доказване на нуждата от още ДМВ, поради значително намаляване на експлоатационните разходи при замяната на парните влакове с ДМВ, заради споменатата вече ориентация към тотална електрификация на железопътната мрежа в България, не се предприе нито продължаване на доставката на ДМВ серия 18, нито доставката на други ДМВ, а продължи доставянето на ЕМВ серия 32, а от 1990 до 1992 г. и на ЕМВ серия 33.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 532
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот bdz_55-089 » Чет Сеп 28, 2017 9:36 pm

Грешката не е в това, че са спрели да доставят ДМВ в един момент, а че когато отново решиха да внасят, избраха боклуците Дезиро, вместо да вземат ДМВ от Русия или Латвия или там някъде. Ако техните ДМВ са поне наполовина толкова яки и добри колкото и ЕМВ-та им (т. нар. чемуги), нещата сега щяха да стоят друго яче.
bdz_55-089
 
Мнения: 857
Регистриран на: Пон Мар 30, 2015 10:03 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Съб Сеп 30, 2017 7:54 pm

bdz_55-089 написа:Мнение от bdz_55-089 » Чет Сеп 28, 2017 9:36 pm
Грешката не е в това, че са спрели да доставят ДМВ в един момент, а че когато отново решиха да внасят, избраха боклуците Дезиро, вместо да вземат ДМВ от Русия или Латвия или там някъде. Ако техните ДМВ са поне наполовина толкова яки и добри колкото и ЕМВ-та им (т. нар. чемуги), нещата сега щяха да стоят друго яче.

Не си прав за мотрисните влакове серия 10. Тези ДМВ-та работят успешно в много европейски страни, но искат разумна експлоатация, а така също, редовно и интелигентно планово обслужване (поддържане и ремонт).
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 532
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот plastikat » Съб Окт 07, 2017 5:45 pm

Г-н Деянов, имате ли някаква информация за изоставените вагони край спирка Арковна? Според някои източници това са били вагони от царския влак. Дали наистина е така или са просто стари вагони?
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1323
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Нед Окт 08, 2017 10:49 am

plastikat написа:Г-н Деянов, имате ли някаква информация за изоставените вагони край спирка Арковна? Според някои източници това са били вагони от царския влак. Дали наистина е така или са просто стари вагони?

Вагоните на сп. Арковна са били първоначално единия ресторант-вагон, а другия салон-вагон, след това са преустроени и стационирани на спирката като железничарска почивна база. Пълно описание за тях може да намерите в книгата на Стефан Стоичков -"Вагони" от стр. 89 до 94.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 532
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот SGP » Пет Ное 10, 2017 2:01 am

Здравейте, инженер Деянов!

Отдавна съм регистриран във форума, притежавам всичките Ви книги, дори и успях да стисна ръката Ви!

Следя отблизо форума, но някак избягвах да се включвам в дискусиите. Но все пак имам специфичен исторически въпрос, касаещ българските железници.

Преди около десетина години на "пазара" около храма "Св. Александър Невски" попаднах на табели от локомотиви 15.204 и 15.208. Понеже табелите бяха емайлирани /черни цифри на бял фон/, се усъмних в тяхната идентичност и не ги закупих, за което се упреквам и до днес... Впоследствие, след като разгледах внимателно стари снимки, включително и такива, публикувани във Ваши книги, се убедих, че такива табели са присъствали на локомотивите на БДЖ около началото на 60-те години. Цитираните от мен номера по-горе са от локомотиви, доставени от СЖД и предполагам, че поради големия им брой, са били набързо направени номерни емайлирани табели, без да съответстват на приетия тогава стандарт от 1936 година /месингови цифри по размер, отделени с точка на червено поле, с обозначение на типа на локомотива и колоосното натоварване/. По стари снимки /може и да бъркам, поради качеството им/, подобни табели е имало и на серия 13.00 - явно по същото време - 60-те години.

Въпросите ми са следните:

Кога се появяват подобни табели в БДЖ?
Присъствали ли са на други серии локомотиви, освен 15.00?
Какво е наложило погазването на стандарта от 1936 година по отношение на тези табели?
Просъществували ли са до края на експлоатационния живот на машините, или поетапно са били заменяни с такива, отговарящи на стандарта?

Последният ми въпрос е продиктуван от стар спомен и записки към 1991 година - ясно си спомням локомотив 15.154 под навеса в Асеново с червени табели и месингови цифри.

Благодаря предварително!
SGP
 
Мнения: 1
Регистриран на: Пон Май 12, 2014 11:23 am

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Пет Ное 10, 2017 10:03 pm

Уважаеми г-н SGP,
Пренебрегването на редица традиционни и установени за БДЖ правила и норми започва още преди началото на Втората световна война. Това важи най-напред относно нарушаването на вече установената стандартизационна програма за бъдещо развитие на локомотивния парк, с доставката на непредвидените в нея локомотивни серии 12 (7 +10 машини) и 8 локомотива серия 20. Какви са причините, това е отделен въпрос.
С доставката на серия 20 обаче, освен редицата конструктивни несъответствия с приетите в нашите железници устройства и възли, се забелязва и първата промяна на вида на табелите. Тук показвам една снимка (за съжаление не много качествена), на която самият цар Борис III е фотографиран на една от току що доставените „манджурки” (20.02) през 1942 г. От снимката се вижда, че всички табели не са по приетия за БДЖ стандарт.

Цар Борис III - 1942 г..jpg
Цар Борис III - 1942 г..jpg (61.86 KiB) Прегледано 118 пъти

Отдел Локомотивен на Гл. дирекция на БДЖ обаче нарежда и табелите на тези машини са сменени със стандартните за нашия локомотивен парк. Същото става и със закупените на старо през 1943 г. локомотиви серия 14 (30 броя – 14.01 до 14.30).
С идването на Червената армия в нашата страна през есента на 1944 г., всички взети под наем и останали у нас DR локомотиви серия 52 (85 броя) и серия 58 (42 броя) са обявени за трофейни и веднага са шаблонирани като серия ТЕ 52 и ТЕ 58. ТЕ ще рече: „Т” – трофеен и „Е” – локомотив с 5 свързани (сцепни) колооси.
Когато в края на 1946 г. закупуваме от СССР тези локомотиви, се образуват двете БДЖ серии: 15 (15.01 до 15.85) и 13 (13.01 до 13.42). На всички тези машини, при влизането им в заводски ремонт табелите са сменени със стандартните.
През 1952 г., когато се доставят последните нови парни локомотиви за нашите железници (серия 16), те си идват със стандартните БДЖ-табели. Така отдел Локомотивен в Главната дирекция успява да поддържа еднаквостта на възприетите от 1936 г. типове локомотивни табели.

Вече в края на 50-те и в началото на 60-те години, когато заради увеличеният трафик се налага закупуването на старо на още 190 машини серия 15 и 20 машини серия 14 (общо 210 локомотива), поради големият им брой и очакването, че ще се експлоатират за късо време (до въвеждането на дизелова и електрическа тракция), не се полагат усилия за поставянето на всички на стандартни табели и се получава така: една част (но не по ред) наистина са снабдени със стандартни табели, други (като 15.93, 15.95, 15.99 до 15.102 и др.) върху табелите номерата са изписани като са използвани цифри от германските стандартни табели (тук показвам снимка на 15.93 с такива табели), а една голяма част, за по-лесно и по-бързо, са снабдени с познатите Ви емайлирани табели и остават до края на експлоатацията им с тях.

15.93.jpg
15.93.jpg (86.37 KiB) Прегледано 118 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 532
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Предишна

Назад към Общи теми / Other railway topics

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron