150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Обсъждане на по-общи теми, които не попадат в обхвата на горните форуми (например обсъждане на ръководните структури на БДЖ и НКЖИ). Макар и "общи", темите трябва да са свързани с железниците или поне с някакъв друг вид транспорт или транспортна инфраструктура. Координация на срещи за наблюдение на влакове, обиколка на линии, обмяна на идеи и т.н.

150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот Димитър Деянов » Съб Фев 27, 2016 6:05 pm

150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

В края на настоящата година ще отбележим 150 години от началото на железопътните съобщения в нашата страна (Русе – Варна, 7 ноември 1866 г.). За съжаление обаче, не можем да се поздравим по този повод с постижения, каквито би трябвало да има една съвременна 150-годишна железница.
Още през 1885 г. когато, по предложение на министър-председателя Петко Каравелов, Народното събрание решава да се избере системата на държавна собственост и експлоатация на железниците, става ясно, че за държавата България железниците трябва да са един от основните приоритети и наистина е така, до Втората световна война, когато по оценка на техническата комисия на UIC (Международния железопътен съюз) към 1939 г. в техническото си развитие БДЖ са били само на 5 до 8 години след DR (германските железници) – по това време, най-развитата и напреднала железопътна администрация в Европа.
След войната обаче, наложилата се нова обществено-политическа система у нас, отреди друг път на техническо и експлоатационно развитие на БДЖ, съпроводен с пълна ориентация към съветския опит и СЖД, към налагане на неподходящи, дори вредни за нашите условия технически и експлоатационни решения, към отдаване на пълно предимство на партийно-политическата работа всред персонала и бавното разрушаване на установената дисциплина и традиции в железницата.
По времето на така наречения „социализъм”, бяха нанесени няколко тежки удара срещу по-нататъшното развитие на БДЖ. Най-напред, през 1956 г., с един замах беше ликвидирана програмата за развитие на ж п мрежата, предвиждаща изграждането на над 2000 км нови ж п линии. При замяната на парната тракция с дизелова и електрическа не се оставиха специалистите да решават кое е най-доброто за БДЖ, а се налагаха много политически решения, което попречи да се набави най-подходящия, най-добрия по вид и мощностен ред, нов локомотивен парк. Същевременно се пристъпи към постепенното източване на БДЖ, с безвъзмездното предаване за нуждите на промишлеността и мините над 200 локомотива и над 1500 вагона. Последва бавното ликвидиране на образцовото материално-техническо снабдяване на БДЖ и превръщането на Централната складова база в разграден двор. Не се направи необходимото, за да се създаде достатъчен капацитет (база) за ремонта и поддържането на новия подвижен състав, а накрая практически се ликвидира и нашата ж п промишленост.
Както е известно, основният приход на всяка железница идва от товарните превози. След като, по примерът на СЖД, където отдавна няма двуосни вагони, изоставихме и след това си унищожихме нашите двуосни вагони (а имахме хубави такива вагони – серия 150, отговарящи на конвенцията RIV), последствието беше: загуба на голямата маса от по-малки и средни товародатели. Направихме големите четириосни „хамбари” Gabss, но скоро се оказа, че за тях няма подходящи товари. В същото време, нямахме нито един специализиран вагон за превоз на камиони, нямахме нито един нископодов вагон за превоз на голямогабаритни товари, нямахме нито един вагон от съчленените за превоз на голямотонажни контейнери и пр. и пр.
На това отгоре, си закрихме повечето сточни гари и останахме с малък брой, т.н. „опорни товарни гари”. Последствието беше: нова загуба на още товародатели. Накрая БДЖ останаха да разчитат само на малкия брой крупни товародатели, а когато те фалираха железницата изпадна в нокдаун, който продължава и до днес.
Към 80-те години на миналия век вече се очертаваше приближаващият срив в БДЖ, но нямаше никакви адекватни решения, за противодействие на този процес.
А какво прави държавата ? Вече трето десетилетие държавата е абдикирала от грижата за собствените си железници. За какво говори фактът, че 10 -12 и повече години не можем да изплатим закупените ДМВ-та и ЕМВ-та, а в същото време се хвърлят стотици и стотици милиони за скъпо и прескъпоструващите шосета. Държавата, в лицето на редица висши държавни институции, завзети от частнособственическите интереси на отделни обществени групи, целящи облагодетелстване от различни фондове и държавни пари, не само че не се грижат за държавната железница, каквото е и задължението им, ами са заели негативна, да не кажа, враждебна позиция спрямо развитието на железопътния транспорт в България. Такава е позицията и на редица услужливи медии у нас спрямо железниците.

Сегашното състояние на железопътният транспорт в България не може и не трябва да се търпи повече. Нашите железници, който са най-икономичния, най-екологичния и най-безопасния сухопътен транспорт, ще се възродят и трябва да се изравнят по състояние и възможности с железниците в най-напредналите страни на Европа, а историческата памет за тези 150 години железници в България, трябва да се запази, най-обективно и точно, такава каквато е !
За съжаление през изминалите много години, пред нито едно от централните ръководства на БДЖ не е стояла задачата, да се създаде един истински железопътен музей, какъвто нашите железници, със своето богато историческо минало, заслужават. Подредената по инициатива на русенци музейна сбирка в първата гара на Русе, след 50 годишно съществуване, не можа да стане един достоен за БДЖ железопътен музей. Някои чуждестранни автори го посочват като пример, как не трябва да се прави железопътен музей.
В по-ново време, когато стана ясно, че ЖПЗ – София ще се разрушава, беше направено предложение, в локомотивния цех на завода и прилежащите му сгради, да се създаде един централен железопътен музей, но не се намери сила, която да разреши положително този казус. Същото стана и когато направихме предложение за създаване на железопътен музей в новопостроената сграда за обработка на пощенските вагони и нейния район, които така и така, няма да се използват по първоначалното си предназначение.
Тази незаинтересованост, към изключително наситеното със събития минало на българските железници, е уникална! Вие сами виждате, че дори такова елементарно предложение, каквото е това: да се постави локомотив 19.62, като символ на историческата памет в железопътния възел Горна Оряховица, не намира никакъв отзвук.
През изминалите много десетилетия, в нашите железници са унищожени хиляди и хиляди архивни документи, разпиля се и богатият технически и чертежен архив на БДЖ, унищожиха се уникални образци локомотиви, вагони, машини за ремонт и поддържане, инвентарни предмети и др., една голяма част от тях използвани и характерни само за БДЖ.
За съжаление времето, този безпристрастен съдник на нашите постъпки, показа, че ние българските железничари сме ненадминати по унищожаването на материални ценности, свидетелстващи за богатото историческо минало на нашите собствени желеазници.
Тук илюстрирам със снимка, поглед в един от британските музеи. Под тази снимка, която често разглеждам, съм написал с едър шрифт:
Железопътен музей, какъвто ние българите никога няма да имаме !
Железопътен музей какъвто ние българите никога няма да имаме !.jpg
Железопътен музей какъвто ние българите никога няма да имаме !.jpg (128.25 KiB) Прегледано 3777 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 631
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот dobo » Съб Фев 27, 2016 9:45 pm

С тия ти ми планове, май друго ще отбележим в края на годината....
dobo
 
Мнения: 435
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:16 pm

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот Варужан Апелян » Пон Фев 29, 2016 1:46 am

АПЖТ подкрепя инициативата за създаване на железопътен музей и предлага ня 7 ноември 2016 г да бъде учредена на фондация Национален железопътен музей, която да набере средства за новия музей.
Варужан Апелян
 
Мнения: 1405
Регистриран на: Пет Дек 20, 2013 12:16 pm

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот Димитър Деянов » Сря Мар 02, 2016 6:58 pm

Варужан Апелян написа:АПЖТ подкрепя инициативата за създаване на железопътен музей и предлага ня 7 ноември 2016 г да бъде учредена на фондация Национален железопътен музей, която да набере средства за новия музей.

До сега такива предложения удрят винаги на камък. Кой мислите, че трябва, или кой се надявате, да учреди фондацията Национален железопътен музей, във връзка с юбилея 150 години железници в България ?
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 631
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот railjet » Сря Мар 02, 2016 7:38 pm

Както споменах преди време, имам готовност за финасово участие в това мероприятие, и най-вече за локомотивите 04 012/04 025.
Единственото условие е учредителна среща със желаещите, включително инж. Деянов- естествено!
railjet
 
Мнения: 7795
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот Florian » Пет Мар 04, 2016 12:57 pm

Подредената по инициатива на русенци музейна сбирка в първата гара на Русе, след 50 годишно съществуване, не можа да стане един достоен за БДЖ железопътен музей.

Едва ли целта на музея в Русе е била да става музей точно на БДЖ. Похвална е идеята за създаване на музей, но на железопътния транспорт в България, а не на един от превозвачите.
Винаги съм казвал, че железопътен транспорт в България е имало 20 години преди БДЖ, ще има и поне 20 години след БДЖ :) Железопътният транспорт е нещо много по-важно и велико от един оператор (пък бил той и със 130-годишна история).
Това, че в Русе преди 150 години е бил построен локомотивен завод и ЖП линия е ключово събитие в българската история и ще бъде отбелязано тържествено тази година. БДЖ ще бъдат поканени, както и всички останали железопътни оператори.
А доколкото БДЖ трябва да има собствен музей - наистина - по-подходящо място за това би била гара София или околностите й. Духът на района на гарата, архитектурата й и всичко останало идеално пасват на днешната компания. Остава неразрешимият въпрос това да се припознае като кауза и да се финансира от МТ или директно от БДЖ.
Florian
 
Мнения: 124
Регистриран на: Пет Апр 18, 2014 6:53 pm

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот disell » Съб Мар 05, 2016 5:21 pm

В духа на казаното по-горе и на фона на плачевното състояние на голяма част от жп.мрежата,морално и технически остарелия подвижен състав единственото що годе подходящо събитие с което да се отбележи поне малко този юбилей би трябвало да се състои в следното :ако все още е останало поне малко разум на Вазов 3 и М.Луйза 110 да се организират два влака с парна тракция(примерно с по два локомотива начело) единия да тръгне от Русе а другия от Варна и да се срещнат на гара Хитрино където е открита линията а там естетсвено може да се направи някакво малко тържество.
А другия да се направи нещо като парад на подвижен състав како от БДЖ така и от частните превозвачи на Ц.Г.София и отново да има атракционен влак с парна тяга.
Аватар
disell
 
Мнения: 1187
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 10:45 pm

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот Nikss » Нед Мар 06, 2016 10:29 am

Парад от страна на БДЖ няма как да се направи по 2 причини:
-по-голямата част от определения за музеен подвижен състав е съсипан почти безвъзвратно
-наличният подвижен състав е в плачевно състояние
Nikss
 
Мнения: 591
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 11:35 am
Местоположение: Сф

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот Варужан Апелян » Пет Мар 11, 2016 12:02 am

Димитър Деянов написа:
Варужан Апелян написа:АПЖТ подкрепя инициативата за създаване на железопътен музей и предлага ня 7 ноември 2016 г да бъде учредена на фондация Национален железопътен музей, която да набере средства за новия музей.

До сега такива предложения удрят винаги на камък. Кой мислите, че трябва, или кой се надявате, да учреди фондацията Национален железопътен музей, във връзка с юбилея 150 години железници в България ?


Защо все трябва да чакаме някой друг да свърши работата, ние ще я учредим.
Варужан Апелян
 
Мнения: 1405
Регистриран на: Пет Дек 20, 2013 12:16 pm

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот Димитър Деянов » Чет Юни 23, 2016 5:07 pm

От радио "Хоризонт" чух, че е пусната юбилейна сребърна монета с номинал 10 лева, а се продава за 66 лева, по случай "150 години на линията Русе - Варна". От колеги разбрах, че има хора закупили вече такава монета. Не можах да разбера чия е инициативата за тази емисия, нито какво представлява монетата. Има ли някой, който може да снима двете страни на монетата в по едър план и да я покаже тук във форума ?
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 631
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот CH_M » Чет Юни 23, 2016 5:14 pm

CH_M
 
Мнения: 186
Регистриран на: Вто Авг 20, 2013 9:19 pm

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот BDZ 07 » Чет Юни 23, 2016 5:18 pm

Такива монети се секат мо заявка от БНБ за специални поводи, годишнини, юбилеи. Обикновено това става в монетния двор на Швейцария.

Има и частни инициативи разбира се, но тази е от БНБ.
Аватар
BDZ 07
 
Мнения: 1078
Регистриран на: Пон Фев 09, 2015 5:32 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот Варужан Апелян » Пон Юни 27, 2016 1:47 am

Наближава 7 ноември, моето предложение за Фондация Национален железопътен музей е ощи в сила.
Варужан Апелян
 
Мнения: 1405
Регистриран на: Пет Дек 20, 2013 12:16 pm

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот Димитър Деянов » Вто Юни 28, 2016 2:12 pm

Варужан Апелян написа:Наближава 7 ноември, моето предложение за Фондация Национален железопътен музей е ощи в сила.

Уважаеми г-н Апелян,
Кой и какво трябва да направи, за да се създаде Фондация "Национален (Централен) железопътен музей" - София ? Например, ние, най-обикновените участници във форума, какво можем да направим ?
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 631
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот Варужан Апелян » Пет Юли 01, 2016 3:37 pm

Трябва да се съберат поне 10-тина учредители и да се намери адвокат за регистрацията.
Варужан Апелян
 
Мнения: 1405
Регистриран на: Пет Дек 20, 2013 12:16 pm

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот bdz46203 » Пон Юли 18, 2016 11:39 am

Варужан Апелян написа:Учудвам се как може да ме надцениш толкова, де да можех да права сам всичко това, което прави асоциацията...

Всъщност можеш, защото асоциацията прави едно голямо НИЩО.
bdz46203
 


Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот Варужан Апелян » Съб Окт 22, 2016 4:46 pm

150-тата годишнина на жп-линията Варна-Русе в снимки
публикувано на 22.10.16 в 13:08 | обновено на 22.10.16 в 16:35 / 49 преглеждания
снимки: Валери Великов

150 години от въвеждането в експлоатация на железопътната линия Варна-Русе се отбелязва днес с атракционно пътуване с влак, който изминава маршрута на първата железопътна линия в България. По време на пътуването юбилейната композиция спря на гарите Белослав, Синдел, Провадия, Каспичан, Хитрино, Самуил, Разград, Вятово и Музея на транспорта и съобщенията в Русе. Влаковата композиция е теглена от парен локомотив 03.12, като в състава й е включен вагон от царската композиция на Цар Борис III – „Корона експрес”.

Строителството на жп линията започва едновременно както от Русе, така и от Варна. Изграждането приключва със съединяването й в района на гара Каспичан. В тази връзка празникът ще е запечатан с откриването на юбилейни плочи във Варна, Каспичан и Русе.В Каспичан влакът бе посрещнат с организирана от общината празнична програма, включваща възстановка на първото пътуване от 07.11.1866 г.

За празничното настроение на жп гара Варна рано тази сутрин се погрижиха духовия оркестър и мажоретния състав към Второ основно училище „Н. Й. Вапцаров”. В 08:30 ч. влакът отпътува от жп гара Варна, очаква се да пристигне в Русе към 16 часа.

http://bnr.bg/varna/post/100751102/150-tata-godishnina-na-jp-liniata-varna-ruse-v-snimki
Варужан Апелян
 
Мнения: 1405
Регистриран на: Пет Дек 20, 2013 12:16 pm

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот Димитър Деянов » Пон Окт 24, 2016 12:22 pm

По различни причини не можах да отида на отбелязването 150 години от началото на железопътния транспорт по българските земи. Проследих обаче всички съобщения по медии и получих достатъчно информация от мои колеги и приятели. Направиха ми впечатление някои факти, които искам да споделя.

От медиите научихме, че на гарите Русе, Каспичан и Варна са поставени паметни плочи, отбелязващи събитието, а от колеги разбрах, че на паметната плоча на гара Варна линията е изписана Варна – Русе. Направи ми впечатление това необичайно изписване и веднага си зададох въпроса: И на паметната плоча на гара Русе ли е изписана линията Варна – Русе ? Без да зная отговорът на този въпрос, съм сигурен, че е Русе – Варна.
Както е известно, първата копка на този строеж е направена на 21 май 1864 г., на брега на Дунав (мястото на първата гара, където е сега музея на транспорта), строителството започва като начало от Русе и от край-време линията се нарича и изписва Русе – Варна. Защо сега трябва да нарушаваме традицията ?
Надявам се, че любители на железниците са фотографирали тези паметни плочи и ще бъдат така добри да покажат снимките тук, за да видим на коя гара как са изписани.
Сигурен съм, че някои ще кажат: Какво значение има тук изписването ? Има и то голямо, защото показва колко сме разединени понастоящем във вижданията и действията ни като народ и това разединение ще ни съсипе.

Друго нещо, което ми направи впечатление е, че специалният влак, с който се отбеляза събитието, е наречен „атракционен” а не „юбилеен”. Като атракция ли се възприема поставеното начало на железопътния транспорт у нас ? Така ли наричаме железницата, която има колосалната заслуга и има изключителното значение при създаването и развитието на третата българска държава ?

Защо събитието не беше уважено от нито един държавен ръководител от най-висок ранг в централната власт ? Защо не видяхме със съответни изяви и първите началници на НК ЖИ и Холдинг БДЖ ?

За медиите, особено телевизиите, да не говорим, едва отделиха броени минути да покажат по нещо от събитието, колкото да не кажат, че са го отминали мълчешком, а в същото време ни разказват и показват с най-големи подробности за всички криминални престъпления.

Тези малки на пръв поглед обстоятелства и тихи (мълчаливи) жестове ни показват, голямото пренебрежително отношение на държавата към развитието на железниците в България. Това пренебрежително отношение продължава вече много години и ако нещата не се променят, ще се достигне до катастрофални последствия за цялата транспортна система на страната.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 631
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: 150 ГОДИНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ В БЪЛГАРИЯ

Мнениеот railjet » Пон Окт 24, 2016 12:33 pm

Милчо и министърчето присъстваха на "атракцията". И двамата споделиха, че предизвикателствата са огромни, и че се усвояват безпрецедентни по размери пакети за железницата.
Влатко е прекалено зает с футбол и финанси, и не успя да се разпише.
railjet
 
Мнения: 7795
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Следваща

Назад към Общи теми / Other railway topics

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron