Получих писмо, от едно съвсем младо момче – ученик в гимназията, в което ентусиазирано ми пише, че отдавна е впечатлен от железницата и нейните големи възможности като транспортна система, че много иска да научи повече за историята на железниците, а конкретния въпрос беше: „какво ни показва приложеното към писмото копие на снимка ?”
Тази снимка представям и тук.

- 8 март 1924 г..jpg (82.88 KiB) Прегледано 7196 пъти
Надявам се, че отговорът който изпратих на момчето, ще разшири неговите познания и ще му даде кураж да продължи да търси още и още информация за нашите железници.
Същевременно реших, че няма да е излишно и тук във форума, да си припомним за тази твърде отдавна (преди 96 години) станала катастрофа, причинена от изпуснат товарен влак в надолнището от Вакарел. На този случай съм отделил място в книгата „Локомотивното стопанство на БДЖ 1947-1990” (на страниците за „Експлоатационна съдба на локомотивите серия 49”).
И така :
На 8 март 1924 г. товарен влак № 111А, идващ откъм Пловдив и обслужван от локомотив № 804, се спуска по надолнището от Вакарел към гара Милковица (дн. Побит камък). В същото време откъм София, в междугарието Новоселци (дн. Елин Пелин) – Милковица се движи друг товарен влак – № 124, начело с локомотивите № 3012 – помощен и № 968 – влаков. Влак № 124 приближава и спира пред затворения входен семафор на гара Милковица, където трябва да изчака влизането в последната на влак № 111А. Влак № 111А обаче е изпуснат в надолнището, преминава през гара Милковица с 70 км/час и връхлита върху спрелия на семафора – страна Новоселци влак № 124.
Нанесени са тежки повреди на трите локомотива и най-вече на 3012, попаднал между двете по-тежки машини. Разбити са напълно 8 вагона с различни стоки.
Снимката показва състоянието (видът отстрани) на локомотивите след този удар.
Впоследствие двата влакови локомотива, сравнително по-леко пострадали при катастрофата, са възстановени в Главната ж п работилница – София. От 1936 г. локомотив № 804 получава серия и номер 17.03, а локомотив № 968 – серия и номер 19.68. Помощният локомотив № 3012 остава в бездействие до 1934 г., когато решават, че възстановяването му ще струва много скъпо. Тогава е бракуван и разкомплектован, а запазените части са използвани при ремонта на останалите локомотиви от серията 49.