Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Обсъждане на по-общи теми, които не попадат в обхвата на горните форуми (например обсъждане на ръководните структури на БДЖ и НКЖИ). Макар и "общи", темите трябва да са свързани с железниците или поне с някакъв друг вид транспорт или транспортна инфраструктура. Координация на срещи за наблюдение на влакове, обиколка на линии, обмяна на идеи и т.н.

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот semafor » Вто Фев 18, 2020 11:18 am

Здравейте, г-н Деянов. Снощи във Фейсбук група се натъкнах на снимка на 06-32 като локомотив участвал в катастрофа. Според информацията от снимката кадъра би трябвало да е заснет в района на Русе, но година не беше посочена. 06-32 видимо беше получил тежки повреди по едната кабина, а пред него се търкаляха колооси от товарни вагони. Явно 06-32 е бил начело на ТВ и се е сблъскал с друг товарен състав поради някаква причина. Сблъсъкът е бил доста силен и предполагам с определена скорост тъй като 06-32 беше и дерайлирал заедно с товарни вагони от състава зад него. Имате ли някаква информация за подобен случай в района на Русе предполагаемо от 1970-те години, съдейки по останките и вагоните, които се виждаха на снимката? Понеже съм на работа, довечера бих могъл да кача и самата снимка тук във форума.
semafor
 
Мнения: 231
Регистриран на: Вто Сеп 17, 2013 10:43 am

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Petko Ivanov » Вто Фев 18, 2020 7:26 pm

Г-н Деянов, тази снимка вероятно ще Ви е интересна - локомотив 08 доставка 1897 г на гара Борисовград през 1911 г. Прави впечатление отсъствието на табелата с име "Борис" или "Кирил", каквато локомотива е имал до 1904 г.

Изображение
Petko Ivanov
 
Мнения: 358
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Чет Фев 20, 2020 6:40 pm

semafor написа:Мнение от semafor » Вто Фев 18, 2020 11:18 am
Здравейте, г-н Деянов. Снощи във Фейсбук група се натъкнах на снимка на 06-32 като локомотив участвал в катастрофа. Според информацията от снимката кадъра би трябвало да е заснет в района на Русе, но година не беше посочена. 06-32 видимо беше получил тежки повреди по едната кабина, а пред него се търкаляха колооси от товарни вагони. Явно 06-32 е бил начело на ТВ и се е сблъскал с друг товарен състав поради някаква причина. Сблъсъкът е бил доста силен и предполагам с определена скорост тъй като 06-32 беше и дерайлирал заедно с товарни вагони от състава зад него. Имате ли някаква информация за подобен случай в района на Русе предполагаемо от 1970-те години, съдейки по останките и вагоните, които се виждаха на снимката? Понеже съм на работа, довечера бих могъл да кача и самата снимка тук във форума.

Уважаеми Semafor. Прегледах едни мои стари записки, които съм правил навремето, но за съжаление не можах да открия никаква информация за описаната катастрофа.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 808
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Чет Фев 20, 2020 6:43 pm

Petko Ivanov написа:Мнение от Petko Ivanov » Вто Фев 18, 2020 7:26 pm
Г-н Деянов, тази снимка вероятно ще Ви е интересна - локомотив 08 доставка 1897 г на гара Борисовград през 1911 г. Прави впечатление отсъствието на табелата с име "Борис" или "Кирил", каквато локомотива е имал до 1904 г.

Драги Петко, Както знаеш, през 1904 г. са доставени нови 6 локомотива от същата конструкция, като тези от 1897 г. На снимката е сигурно локомотив от по-новата доставка, защото : обърни внимание, че между пясъчника и парния дом върху парния котел има един изправен цилиндър. Това е заглушителя на парата изпускана от парния ежектор за задействане на вакуумните спирачки на влака. На това място е заглушителя само на машините от втората доставка. Парата от парния ежектор при двата локомотива от 1897 г. се изпуска под машината, затова при тях липсва този заглушител върху парния котел.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 808
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Petko Ivanov » Чет Фев 20, 2020 10:52 pm

Уважаеми г-н Деянов, локомотивът на снимката на гара Борисовград е без контрапръти на цилиндрите, което е характерно само за машините доставка 1897 г. Също така пясъчника е по-нисък от този на локомотивите по-нова доставка.
Преди време с Вас дискутирахме снимките на локомотив с номер 8 и име "Константин Стоилов": viewtopic.php?f=20&t=267&start=1100 и достигнахме до общо становище, че този локомотив е една от машините доставка 1897 г. Както се вижда ясно на снимката, на локомотив 8 има заглушител на парата от парния ежектор между парния дом и пясъчника. Това се вижда ясно и на снимката, правена през 1919 г на един от двата локомотива от първата доставка.
Изображение
Вероятно по време на ремонти на локомотивите доставка 1897 г между пясъчника и парния дом са монтирани заглушители на парата от парния ежектор по аналогия с локомотивите от новата доставка.
Petko Ivanov
 
Мнения: 358
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Пет Фев 21, 2020 5:48 pm

Petko Ivanov написа:Мнение от Petko Ivanov » Чет Фев 20, 2020 10:52 pm
Уважаеми г-н Деянов, локомотивът на снимката на гара Борисовград е без контрапръти на цилиндрите, което е характерно само за машините доставка 1897 г. Също така пясъчника е по-нисък от този на локомотивите по-нова доставка.

Драги Петко, Вярно е, че липсата на котрастержени на парната машина е по-съществен признак, за разликата между локомотивите доставка 1897 г. и тези от 1904 г. Приемам твоето заключение, че локомотивът на снимката в Борисовград през 1911 г., е една от машините доставка 1897 г. А защо е без табели с името през 1911 г. ? Защото още през 1904 г. табелите с имената БОРИСЪ и КИРИЛЪ са демонтирани от по-старите две машини и са поставени на по-новите № 1 и № 2 (доставка 1904 г.). Малко по-късно, към 1906 г. и локомотивите с № 3 и № 4 са именувани съответно ЕВДОКИЯ и НАДЕЖДА.

Лок. 4 - Надежда - 1908 г..jpg
Лок. 4 - Надежда - 1908 г..jpg (135.75 KiB) Прегледано 19270 пъти
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 808
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот KRAKOMOBILA » Чет Апр 16, 2020 8:57 am

Здравейте господин Деянов, интересува ме следният въпрос:
Кога и къде са бракувани и нарязани локомотивите: 15.10, 12, 22,23,25,26,27,59,60,91,97,98,102,115,124,127,129,130,169,189,201,208,234,235,237,239,241,245 и 270. По информация от приятел от Германия локомотивите са съществували към 90-те години, предполагам са нарязани в Бодрово и ЖПЗ София, но ще се радвам на по-точни данни. Благодаря Ви! Бъдете здрави всички.
KRAKOMOBILA
 
Мнения: 973
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 9:13 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот ПЖИ43в » Чет Апр 16, 2020 2:30 pm

.
ПЖИ43в
 
Мнения: 375
Регистриран на: Чет Авг 08, 2013 5:00 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Пет Апр 17, 2020 10:47 am

KRAKOMOBILA написа:Здравейте господин Деянов, интересува ме следният въпрос:
Кога и къде са бракувани и нарязани локомотивите: 15.10, 12, 22,23,25,26,27,59,60,91,97,98,102,115,124,127,129,130,169,189,201,208,234,235,237,239,241,245 и 270. По информация от приятел от Германия локомотивите са съществували към 90-те години, предполагам са нарязани в Бодрово и ЖПЗ София, но ще се радвам на по-точни данни. Благодаря Ви! Бъдете здрави всички.

Здравейте "KRAKOMOBIL",

Локомотивите: 15.10, 12, 26, 27, 59, 91, 97, 98, 102, 115, 124, 127, 189, 201, 208, 234, 235, 237, 241 и 245 са бракувани през 1993 г.
Локомотив 15.22 е бракуван през 1984 г. и котелът му е продаден за използването му като стационарен за производство на пара в промишлеността.
Локомотивите: 15.23, 60, 129, 239 и 270 са бракувани през 1989 г.
Локомотив 15.25 е бракуван през 1963 г.
Локомотив 15.130 е бракуван през 1982 г.
Локомотив 15.169 е продаден на СМЕК - Перник през 1979 г.

Най-масово бракуване на локомотиви от серия 15, които до тогава бяха в режим на "М-запас", се извърши през 1993 г., за да се освободят машините за нарязване. Те са нарязани в периода 1994 - 1996 г.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 808
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Petko Ivanov » Пет Апр 17, 2020 8:43 pm

KRAKOMOBILA написа:Здравейте господин Деянов, интересува ме следният въпрос:
Кога и къде са бракувани и нарязани локомотивите: 15.10, 12, 22,23,25,26,27,59,60,91,97,98,102,115,124,127,129,130,169,189,201,208,234,235,237,239,241,245 и 270. По информация от приятел от Германия локомотивите са съществували към 90-те години, предполагам са нарязани в Бодрово и ЖПЗ София, но ще се радвам на по-точни данни. Благодаря Ви! Бъдете здрави всички.


Освен на Бодрово и ЖПЗ София, през 1993-1995 парни локомотиви се режеха и на гарите Тодор Каблешков, Славяново, Хан Крум.
Petko Ivanov
 
Мнения: 358
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Вто Май 05, 2020 8:27 pm

Къде е KRAKOMOBILA да напише защо му бяха нужни данните за бракуването на толкова много "лодки" серия 15. Някаква статистика ли прави, или просто целта е била да се размърда малко форума, че напоследък много малко са участниците, които споделят становищата си по железничните теми ?
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 808
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Fantomas » Сря Май 27, 2020 2:04 pm

Може би аз ще раздвижа темата, макар и за кратко. Инж. Деянов, споменахте, че локомотив 15.10 е бракуван през 1993 г. Мой познат от Германия, фен на тези локомотиви обаче твърди, че има данни, че локомотив 15.10 не е бракуван, а е все още що годе цял, но е с номер 15.21 и се намира в локомотивно депо Мездра. Преди години бях посещавал депо Мездра и нямам спомен там да съм виждал парен локомотив. Но ако все пак е възможно 15.10/21 да е там или който и да било друг локомотив от серията, то състоянието му сигурно ще е трагично и е възможно да е бил забутан някъде, където да не съм го видял.

Ще се радвам ако дадете малко повече информация по тези две загадки:
1. Преномериран ли е наистина 15.10 на 15.21 поради някаква причина?
2. Има ли в депо Мездра към днешна дата някакъв парен локомотив, независимо от състоянието му?

Благодаря предварително! :)
Аватар
Fantomas
 
Мнения: 88
Регистриран на: Пет Юли 26, 2013 7:41 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот semafor » Чет Май 28, 2020 9:34 am

Fantomas написа:Може би аз ще раздвижа темата, макар и за кратко. Инж. Деянов, споменахте, че локомотив 15.10 е бракуван през 1993 г. Мой познат от Германия, фен на тези локомотиви обаче твърди, че има данни, че локомотив 15.10 не е бракуван, а е все още що годе цял, но е с номер 15.21 и се намира в локомотивно депо Мездра. Преди години бях посещавал депо Мездра и нямам спомен там да съм виждал парен локомотив. Но ако все пак е възможно 15.10/21 да е там или който и да било друг локомотив от серията, то състоянието му сигурно ще е трагично и е възможно да е бил забутан някъде, където да не съм го видял.

Ще се радвам ако дадете малко повече информация по тези две загадки:
1. Преномериран ли е наистина 15.10 на 15.21 поради някаква причина?
2. Има ли в депо Мездра към днешна дата някакъв парен локомотив, независимо от състоянието му?

Благодаря предварително! :)


Преди много години на бившата гара Струпец имаше гарирани стари товарни вагони на задните коловози. Между тях имаше и поне един стар парен локомотив 15 серия. Мисля, че при ремонта на участъка Мездра - Роман и развалянето на гара Струпец всичко това беше преместено в Мездра заедно с т.н. "санитарен влак", който стоеше на Струпец като част от Държавния резерв. Парната машина беше набутана в депото, но след известен престой изчезна. Беше в района на водонапорния кран. Когато човек пътуваше с влак в посока източната гърловина на гара Мездра машината се виждаше по-ясно особено при по-малък брой локомотиви в депото. Къде е отишла нямам идея, но мисля, че в момента в депо Мездра няма парна машина. Вагоните докарани от Струпец така изгниха и някои от тях все още гният по задните коловози в Мездра.
semafor
 
Мнения: 231
Регистриран на: Вто Сеп 17, 2013 10:43 am

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Чет Май 28, 2020 4:38 pm

Уважаеми Fantomas,
Локомотив 15.10 е DR № 52 2280, произведен от Henschel-Kassel, с фабричен № 27448 / 1943 г. Той имаше тендер тип 4 Т 30 (известен оше с нарицателното “кенгуру”) – показвам го тук. Машината е бракувана през 1993 г. и е нарязана за скрап.
Tender  4 Т 30 - кенгуру.jpg
Tender 4 Т 30 - кенгуру.jpg (63.77 KiB) Прегледано 17910 пъти

Същият тендер има и локомотив 15.24 (DR 52 3240, Arn. Jung-Jungenthal, фабр. № 11251 / 1943 г.) – показвам го тук в експлоатация (12.06.1960 г.). 15.24 е бракуван през 1979 г., обявен е за музеен с зап. № 18 / 1979 г. и понастоящем все още се намира в база Асеново. Именно приликата на 15.10 с 15.24 може би кара Вашият познат от Германия да мисли, че 15.10 още съществува но под друг експлоатационен номер.
15.24 - 20 юни 1960 г..jpg
15.24 - 20 юни 1960 г..jpg (53.16 KiB) Прегледано 17910 пъти

Локомотив 15.10 не е преномериран на 15.21. Такава практика в БДЖ няма. Локомотив 15.21 е съвсем друга машина (DR № 52 2803 - Henschel-Kassel, фабр. № 28367 / 1944 г.). Той си беше с обичайния за тази серия тендери тип 2'2' Т30 (тип "лодка"). Като по-запазен, локомотив 15.21 също беше обявен да се пази за музеен – зап. № 200 / 1993 г., но е нарязан заедно с други бракувани локомотиви през 1995 г.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 808
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Fantomas » Пет Май 29, 2020 3:45 pm

Благодаря Ви инж. Деянов за подробният отговор! Очевидно моят познат от Германия се е заблудил поради някаква причина. Ще му предам информацията, която ми дадохте.
Аватар
Fantomas
 
Мнения: 88
Регистриран на: Пет Юли 26, 2013 7:41 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот bdz43r » Вто Юни 02, 2020 2:43 pm

Димитър Деянов написа:Локомотивите серия 61 са доставени в средата на 1994 година.
И сега обърнете внимание: от 1 януари 1993 г., т.е. повече от една година преди доставката, държава с име Чехословакия вече няма, но върху фабричните табели на нашите локомотиви през 1994 година, я има !
Това има своето просто обяснение. Локомотивите са произведени през 1992 г в Чехословакия и същата година е означена на фабричните табели. Когато доставката се проточва и локомотивите накрая са изпратени през 1994 г, табелите са "редактирани" - първоначалната година е фрезована и на нейно място е набита новата година.
Част от локомотивите междувременно са изгубили оригиналните си отляти табели (най-вероятно и с оригиналната година на тях) и имат табели от обикновена ламарина и самозалепващо фолио.

Фрезоването на годината добре личи на снимката на табелата на локомотив 61 002, както и неизвестна дума преди "мощност", може би сбъркана.
bdz43r
 
Мнения: 3178
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Сря Юни 03, 2020 10:05 am

Каквато и да е причината, не отива на такъв голям и световно известен концерн като Skoda, да допуска неточности по фабричните си табели. По-добре беше да си стои истинската година на производство и тогава всички надписи по табелите щяха да бъдат точни.
Например, нашите парни локомотиви серия 16 са закупени като нови, стоящи на склад във фабриката, през 1952 г. и дойдоха с фабричните си номера от 1947, 1948 и 1949 г. В по-ново време, първите 12 машини от магистралните дизелови локомотиви серия 04 се доставиха през 1963 г. с фабрични номера от 1962 г. Както при първия, така и при втория случай, от Wiener Lokomotivfabrik не си позволиха да "прередактират" фабрични табели, за да не се изопачава историческата действителност.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 808
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот gtabakov » Нед Юли 19, 2020 1:37 pm

Здравейте господин Деянов, попаднах на тази снимка в феиса и ме интересува имате ли някаква инфирмация за нея? Коя година е било това и евентуално кои са хората на снимката?
Пишеше че е правена в депо Подуене при проби на френски локомотив за БДЖ. Номерът на лок. е ВВ16775. При опит да открия други снимки на този локомотив има разлика във външния вид : брой челни стъкла и фарчета.

предварително Благодаря!

https://www.flickr.com/photos/139027215 ... ed-public/

https://www.flickr.com/photos/58977065@ ... otostream/
gtabakov
 
Мнения: 16
Регистриран на: Сря Юли 31, 2013 7:46 am

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Вто Юли 21, 2020 9:49 am

Уважаеми gtabakov,
Първата снимка, която показвате е наистина направена в ел. депо Подуяне - зад локомотива се вижда корпусът на познатото деповско хале. Не разпознавам никой от хората на снимката. Възможно е те да са френският екип, пристигнал с локомотива за пробите и снимката да е направена за спомен от България, но това е само предположение. За локомотивът и пробите у нас мога да кажа следното:
Електрическият локомотив ВВ-16775 е произведен от френската фирма ALSTHOM и е собственост на SNCF (френските национални железници). Изпробван е в България през последната седмица на май и първата седмица на юни 1965 г. Той е със статични преобразователи и е от серията локомотиви ВВ-16500, която има няколко разновидности. Тук показвам някои от по-важните технически данни на локомотив ВВ-16775:
Техн. данни на SNCF лок. ВВ-16775.jpg
Техн. данни на SNCF лок. ВВ-16775.jpg (90.32 KiB) Прегледано 16955 пъти

Най-характерното при този локомотив са мономоторните талиги. Това изпълнение води до значително намаляване на общия обем и масата на тяговите двигатели, защото за четири колооси се използват два тягови двигателя. Независимо, че мощността на един двигател става два пъти по-голяма, все пак общата икономия на мед, стомана и пр. материали за един локомотив е значителна. От друга страна, използването само на един двигател на талига позволява да се намали разстоянието между колоосите (базата) на талигата, с всички благоприятни от това последици. Освен това, мономоторната талига създава механична връзка (общ редуктор) между двете колооси, което означава, че те се задвижват групово, а това води до подобряване условията за сцепление, спрямо талигите с индивидуално задвижвани колооси, при равни други обективно действащи фактори на взаимодействието между колелата и релсите.
Тук показвам и една снимка от пробите на локомотив ВВ-16775 по линията София – Пловдив, която не е особено качествена, но такава имам.
SNCF лок. ВВ-16775 на проби в България - 1965 г..jpg
SNCF лок. ВВ-16775 на проби в България - 1965 г..jpg (102.01 KiB) Прегледано 16955 пъти

В началото на 1968 г. френското железничарско списание „La vie du rail” посвети цял един брой на България и в него се намира илюстриран материал за пробите на локомотив ВВ-16775 у нас. Аз имах този брой, но тъй като преди няколко месеца предадох (подарих) целият си личен архив в Централния държавен архив (ЦДА – ул. „Московска” № 5), където приеха да го съхраняват по-нататък, споменатият брой на „La vie du rail” отиде там.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 808
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm


ПредишнаСледваща

Назад към Общи теми / Other railway topics

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта

cron