Страница 54 от 57

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Сря Дек 19, 2018 1:05 pm
от KRAKOMOBILA
Инж. Деянов, благодаря Ви за изчерпателната информация. Открих статията и ми беше изключително интересна и полезна.

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Чет Дек 20, 2018 11:23 pm
от KRAKOMOBILA
Имам друг въпрос към вас инж. Деянов (надявам се да не ви ставам досаден). Локомотив 14.45 е разполагал с димоповдигащи щитове witte, а не wagner, което е стандартното за 14-та серия. Освен 14.45 имало ли е друга машина от серия 14 с такива димоповдигащи щитове - и ако да, кои номера са били те ?

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Съб Дек 22, 2018 10:47 am
от Димитър Деянов
В серията 14 на нашия локомотивен парк единствено локомотив 14.45 беше с димоповдигащи щитове Witte защото, при един от капиталните заводски ремонти на машината, е сменен целия парен котел-компкект с такъв от БДЖ серия 15 (DR 52), което се вижда и от външния вид на локомотива. Парните котли на BR 50 (БДЖ 14) и на BR 52 (БДЖ 15) са еднакви по габарити. Ремонтираният котел от серия 15, така както си е с монтираните на димната камера крила Witte, е бил поставен върху локомотивната рама. Страничните площадки, както и предната част на локомотива са оформени като на серия 15, но машината си запазва експлоатационния номер 14.45.

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Съб Дек 22, 2018 6:16 pm
от Petko Ivanov
Уважаеми г-н Деянов, позволявам си да оспоря Вашето твърдение. 14.45 е DR 50 2826, заводски номер 16343/1942 г. Тази машина е представител на т.н 50 UK (ubergang kriegslokomotiven), силно опростени локомотиви серия 50 с крила Witte, от които впоследствие произлизат локомотивите серия 52, производството на които започва същата 1942 г. Поради това последните локомотиви 50 UK вече почти по нищо не се различават от новите локомотиви серия 52 с тендер 2'2'Т26-разликите са отворена будка при серия 50 UK при затворена при 52, два прозореца при 50 UK срещу един при 52, едни оребрения около шибърите при 50 UK които липсват при 52. Така че 14.45 е напълно оригинална машина от последното поколение 50 UK.
На линковете долу може да видите още информация и снимки на други локомотиви 50 UK.
http://www.bundesbahnzeit.de/seite.php?id=602
https://de.wikipedia.org/wiki/Übergangskriegslokomotive

P.S Ако разгледате внимателно снимковия материал на първия линк, ще видите, че 50 2262 е даже с един прозорец на будката, т.е с още една разлика по-малко спрямо 52.

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Нед Дек 23, 2018 4:39 am
от Димитър Деянов
Уважаеми Петко, възможно е и да си прав, но аз също съм се интересувал от съдбата на парните локомотиви и имам друга информация за 14.45 и тя е, че няколко години след идването му в България, през 1964 или 1965 г., при постъпването му в ЖПЗ - София за първия у нас капитален ремонт, заради извънредно тежък котлярски ремонт, свързан с пукнатини по вътрешната пещ, мантелът и крепсът на стоящия котел, решават да сменят оригиналния парен котел-комплект серия 14, с такъв отремонтиран серия 15. С този котел 14.45 продължава да работи и дочаква бракуването си през 1984 г.
Аз съм приел за вярна тази информация, още повече, че локомотив 14.45 пристига у нас с CSD N 555.120, което означава, че е поставен в CSD - серия 555.1, където са само типичните представители на DR - серия 50. В Чехия всички UK - локомотиви са поставени в CSD - серия 555.0, както и в България - всички UK - локомотиви в БДЖ - серия 15.
Разбира се, за да се приеме едно от тези твърдения за вярно (дали е UK - локомотив или после е сменен парния котел), трябват още доказателства.
А на въпросът, е ли локомотив 14.45 единствен в нашата серия 14 с димоповдигащи щитове Witte, отговорът е : Да, единствен !
Желая на всички, весели Коледни и Новогодишни празници !

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Нед Дек 23, 2018 6:13 pm
от Petko Ivanov
Уважаеми г-н Деянов,
Качвам снимки на локомотиви 50 2830 и 50 2832, съответно с фабрични номера 16347 и 16349 Krauss Maffei. Те са много близки до 14.45, 50 2826, фабричен номер 16343 Krauss Maffei. Приликата между тях е очевидна, даже са с един прозорец на будката вместо с два. Това ме кара да мисля, че 14.45 е оригинална 50 UK, а не е със сменен котел от серия 15, каквата е Вашата информация. За съжаление практиката показва, че информацията от на пръв поглед достоверни източници често не е вярна - пример за това е 50.10, която се оказа, че е била докрая с водеща четвърта колоос, а не със сменена на трета при капитален ремонт, както се е твърдяло.
Весели Коледни празници на Вас и Вашето семейство.

Изображение

Изображение

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Пон Дек 24, 2018 11:21 pm
от Petko Ivanov
Здравейте г-н Деянов,
Качвам една снимка, направена от моя баща на гара Пловдив през 1958 г. Локомотивът е от наетите тогава под наем от ГДР машини серия 52, като според мен номера е 52 6411. Интересното е, че след покупката на локомотивите от БДЖ тази машина става 15.133, която е известна с тендер 2'2' Т26, а не със стандартния тендер "лодка", както е на снимката. Възможно ли е при заводски ремонт 15.133 да е получил тендер 2'2' Т26 от друга машина?
Изображение

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Сря Дек 26, 2018 1:15 pm
от Димитър Деянов
[quote="Petko Ivanov"]Здравейте г-н Деянов,
Качвам една снимка, направена от моя баща на гара Пловдив през 1958 г. Локомотивът е от наетите тогава под наем от ГДР машини серия 52, като според мен номера е 52 6411. Интересното е, че след покупката на локомотивите от БДЖ тази машина става 15.133, която е известна с тендер 2'2' Т26, а не със стандартния тендер "лодка", както е на снимката. Възможно ли е при заводски ремонт 15.133 да е получил тендер 2'2' Т26 от друга машина?

Напълно е възможно, защото имаше първоначално няколко локомотива серия 15 с тендери 2'2' Т 26 (напр. 15.09, 15.131 и др.).
Замяната (смяната) на тендери в БДЖ са правени и преди времето на серия 15. Сменяни са тендери например в серии 01 и 10, както в самата серия, така и между локомотиви от едната и другата серия. Когато трябваше да се възстанови лок. 01.08, който дълго време беше разкомплектован, освен рамата и комплект машинни колооси предадахме в ЖПЗ (тогава ЛВЗ "Г.Димитров") - София и намиращия се при нас в депо София, като резервен, тендер на който имаше табела с номер 01.15.
Сменяни са тендери и по-рано, във и между по-старите локомотивни серии 17, 19, 27 и 28.
През 1981 г. беше заменен триосният тендер на роторния снегорин 99.081 с тендер четириосен, от бракувания през 1975 г. локомотив 11.08. И не само това. На този тендер, който е оригинално със самомажещи се колоосни букси "Фридман", ще видите и една колоос със самомажещи се букси "Изотермос". Въобще в края на експлоатацията на парната тракция се правеха всевъзможни замени, само и само да се поддържа и да има изправен подвижен състав.
Последната замяна на тендер е, когато възстановявахме за движение лок. 05.01 за атракционни пътувания. Взехме тендера на лок. 11.10, който беше с по-запазен въглищен бункер и след възстановяването му, под него се поставиха основно ремонтираните талиги от тендера на 05.01, а за лок. 11.10, който е в Асеново, се изпрати тендера на 05.01 поставен върху талигите на 11.10.

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Чет Дек 27, 2018 10:57 am
от Димитър Деянов
Като допълнение на казаното вчера за смяна на тендерите, във връзка с въпроса към снимката на 15.133, направена от инж. Константин Иванов през 1958 г., може да има и друго обяснение:
Локомотивът е от групата 15.126 - 15.135 (10 машини) взети под наем от DR през юни 1959 г.(което значи, че сн. на 15.133 е направена по-късно от 1958 г.), за срок от една година и след това закупени за нуждите на БДЖ.
В книгата-албум "Локомотивите на БДЖ" сме показали БДЖ-номерата на тези локомотиви, както е по заповедта за тяхното преномериране. Оказва се, че в действителност за тази група (15.126 - 15.135) при преномерирането в депата не е спазена точно заповедта. Например, 15.131, която Алберт Иванов сега възстановява в депо Г.Оряховица, е трябвало да бъде 15.134 (52.2009 -Не 27337/1944). Тази машина - 52.2009 е известна с това, че е произведена от Henschel първоначално с конденз-тендер, а след това тендерът е заменен с 2'2' Т26. Напълно е възможно локомотивът на снимката с номер 15.133, да не е точно 52.6411 - Schk 12964/1944.
Тук показвам снимка на 15.131 (52.2009 -Не 27337/1944), която е трябвало да бъде 15.134, преди закарването и в депо Г.Оряховица за възстановяване.

15.131.jpg
15.131.jpg (141.88 KiB) Прегледано 2132 пъти

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Чет Дек 27, 2018 4:16 pm
от Petko Ivanov
Г-н Деянов, благодаря за изчерпателния отговор. За мен е учудващо как е допуснато да не се спази заповедта за преномерация и локомотив, който е трябвало да получи номер 15.134 да бъде преномериран на 15.131, но явно такава е била действителността тогава.
За съжаление Вашата информация прави невъзможна идентификацията на локомотива на снимката с номер 52 6411. Много е вероятно логиката на заповедта да е била съседни номера 15.133 и 15.134 да получат локомотивите с тендери 2'2'Т26 от тази доставка, т.е 15.133 е била оригинално с тендер 2'2'Т26.

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Пет Дек 28, 2018 7:30 pm
от Petko Ivanov
Г-н Деянов, кой е локомотива серия 47 с име "Добрич" на приложената снимка? Би трябвало да е между 47.04 и 47.08, но във Вашите книги не се споменава за имена на тези локомотиви.
Изображение

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Съб Дек 29, 2018 6:52 pm
от Димитър Деянов
С малки изключения имената поставяни в миналото на отделни машини (където ги има) не са били приоритет при моите изследвания на локомотивния парк. Затова се консултирах със Стефан Стоичков, който има събрани статистически данни за тези имена. Според тези данни, освен първите три машини на тази серия (47.01 до 47.03), които са били именувани , "Тракия", "Добруджа" и "Мизия", само една от доставените две от J.A.MAFFEI през 1909 г. машини с експл. номера 1019 и 1020, а именно 1019 е била именувана "ДОБРИЧЪ". Тази машина е загубена по време на войните 1915-1918 г., а машината 1020 от 1936 г. получава номер 47.18.
По конструкция тези две машини (1019 и 1020) са почти еднакви с доставените също от J.A.MAFFEI през 1900 г. пет локомотива 47.04 - 47.08 , но имат някои минимални разлики, една от които се вижда е, че колелата на първата колос са покрити отгоре с кожух-отливка, закрепена към рамата на машината, което може да се обясни само с предпазване на обливане на колоосните букси от евентуални пропуски на питателните гърнета, които стоят точно над тази колос, или при валеж, защото тези букси са напълно открити отгоре.
Други локомотиви от серия 47 не са били именувани.

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Съб Дек 29, 2018 9:59 pm
от Petko Ivanov
Г-н Деянов, благодаря за изчерпателния отговор. Прилагам снимка на локомотив 1020, аналогичен на дискутирания 1019 "Добрич".
Желая на Вас и Вашето семейство щастлива Нова 2019 г

Изображение

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Сря Яну 02, 2019 12:25 am
от Petko Ivanov
Здравейте г-н Деянов,

Честита Нова 2019 г на Вас и Вашето семейство. Нека тя Ви донесе много здраве, щастие и приятни моменти.

Връщам се към много дискутирания въпрос относно номерацията на локомотивите 08 и по-специално на първите два локомотива, доставени през 1897 г с имена "Борис" и "Кирил". В таблица 6 на стр.64 на книгата Ви "Тракцията в БДЖ 1866-1946" е написано, че през 1904 г тези локомотиви получават номера А-5 и А-6. Новодоставените бързоходни локомотиви от "Maffei"-Munchen получават номера от А-1 до А-4 и имената "Борис", "Кирил", "Евдокия" и "Надежда". Известна е снимката на локомотив 08.02 с име "Кирил" на гара Лозарево през октомври 1936 г. Тук прилагам снимка на локомотив "Надежда" с номер 4, който впоследствие придобива номер 08.04

Изображение

Разлика между локомотивите доставка 1897 г и 1904 г е наличието на контра прът на цилиндрите на локомотивите доставка 1904 г. Този контрапрът ясно се вижда при локомотив 4 "Надежда" и липсва при локомотив 1 "Борис" на приложената снимка". Също така пясъчника на локомотивите доставка 1897 г е по-малък в сравнение с този на локомотивите доставка 1904 г


Изображение

Първият ми въпрос към Вас е: На приложената снимка е локомотив с име "Борис", явно доставка 1897 г поради отсъствието на контра пръти на цилиндрите и по-малкия пясъчник. Защо локомотивът е със серия А-1, като би трябвало да бъде А-5 съгласно таблица 6 от книгата Ви?

Изображение


Вторият ми въпрос е: На приложената снимка вляво е локомотив 08 доставка 1897, отново поради отсъствието на контра пръти на цилиндрите и малък пясъчник. Вдясно са локомотиви 28, т.е снимката е правена най-рано 1909-1910 г. Ясно се вижда обаче, че локомотивът 08 е с име. Известно е, че първоначалните имена "Борис" и "Кирил" на тези локомотиви са преминали към локомотивите А-1 и А-2, доставка 1904 г . Какво име би могъл да има показания на снимката локомотив 08, доставка 1897 г, след преименуването през 1904 г?

Изображение

Завършвам с една уникална за мен снимка - един от двата локомотива доставка 1897 г преди унищожението си в ж.п.завод София. Съгласно текста на гърба снимката е правена 04.1919 г

Изображение

Изображение

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Чет Яну 03, 2019 2:55 pm
от Димитър Деянов
Здравей Петко,
Честита новата 2019 г. и от мен, с пожелания за задраве, успех, по-доходни и по-щастливи дни занапред !

В темата за номерацията на първите два локомотива от серията 08, може би имаш предвид таблица 6 на страница 38 (а не стр. 64) от книгата „Тракцията в БДЖ 1866-1946”.
В тази таблица, понеже колоните стават много и за да не стане таблицата много дребна, е изпусната нарочно колоната „означение от 1902 г.”. Иначе таблицата с тази колона, трябва да изглежда така :
2-1.jpg
2-1.jpg (178.35 KiB) Прегледано 1944 пъти

Обърни внимание също на таблици 3 , 4 и 5. Там колоната „означение от 1902 г.” съществува защото буквеното означение на сериите е въведено от 1902 г.
И сега отговорът на въпросите :

1. Локомотивът БОРИСЪ е с означение А-1 защото снимката е правена между 1902 и 1904 г., преди да бъде преномериран през 1904 г. с А-5.

2. На снимката, за която казваш, че е правена най-рано през 1909 -1910 г., се вижда една от машините (обект на нашето внимание), доставени през 1897 г. Вижда се, че тя си носи табелите с името БОРИСЪ, или респективно КИРИЛЪ и според мен в този факт, както и в наличието на снимката на локомотиви серия 500 (серия 28), няма нищо особено. Защо ? Ами защото в миналото съм се интересувал много за първите две машини от 1897 г. и съм разпитвал много стари железничари за тях. Накратко казано, съм научил следното: първите локомитиви доставка 1904 г. не са именувани веднага, а много по-късно – към 1912 г. Чак тогава табелите БОРИСЪ и КИРИЛЪ са свалени от локомотивите 1897 г. и са поставени на първите две машини доставени през 1904 г., а следващите две са именувани ЕВДОКИЯ и НАДЕЖДА. И понеже буквените локомотивни серии отпадат след 1908 г., на снимката машината НАДЕЖДА не е означена с А-4, а само с № 4.

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Чет Яну 03, 2019 5:04 pm
от Petko Ivanov
Г-н Деянов, много благодаря за отговора Ви. Таблица 6 е на стр.64 в електронното издание на книгата Ви, което съм гледал. В потвърждение на думите Ви прилагам снимка на локомотив А-4 от 1905 г без име "Надежда"

Изображение

На снимката на локомотив 08.06 в Пловдив през 1937 г се забелязва, че пясъчника е с малки размери, характерни за локомотивите доставка 1897 г. Както сме дискутирали и преди, вероятно по време на ремонт на 08.06 е монтиран котела на някой от двата локомотива, доставка 1897 г.

Изображение

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Нед Яну 06, 2019 12:00 pm
от Димитър Деянов
Понеже става дума за локомотив 08.06 (бивш № 6), само ще маркирам един епизод от неговата експлоатационна съдба :
На 6 октомври 1012 г. локомотив № 6 пада в р. Янтра близо до гара Дебелец,поради свличане на земна маса и отнасяне на железния път.
На първата снимка, която показвам тук, се вижда, че при падането пясъчникът на локомотива е откъртен и вероятно смачкан под машината.
След изваждането му от реката, локомотивът е възстановен в ж п работилница Русе през 1913 г. – на втората снимка. Не е сменян парният котел, защото пясъчникът не може да е причина за смяната му, а е монтиран пясъчник вероятно от друг локомотив (може и от друга серия), или е изработен нов пясъчник в ж п работилницата. Изобщо, независимо че стои върху котела пясъчника не е част от него и може да бъде сменян при необходимост когато се наложи.

Лок. № 6 в Янтра - 06.10.1912 г..jpg
Лок. № 6 в Янтра - 06.10.1912 г..jpg (106.06 KiB) Прегледано 1855 пъти

Лок. № 6 в ж п р-ца Русе - 1913 г..jpg
Лок. № 6 в ж п р-ца Русе - 1913 г..jpg (83.2 KiB) Прегледано 1855 пъти

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Нед Яну 06, 2019 9:00 pm
от Petko Ivanov
Г-н Деянов, кое е събитието с 08.10 на приложената снимка?
Изображение

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Пон Яну 07, 2019 1:03 pm
от Димитър Деянов
Това е официалното откриване (освещаване) на нормалната ж п линия Бургас - Поморие на 15 август 1939 г. Локомотивът 08.10 е с име "НЕЗАВИСИМА БЪЛГАРИЯ" и е именуван още при обявяването на НЕЗАВИСИМОСТТА на 22 септември 1908 г.(тогава е с номер 12). През 1939 г. е в експлоатационния парк на депо Бургас.
Тук показвам още една снимка от това събитие, на която се вижда НВ цар Борис III, който произнася реч стъпил върху челната буферна греда на локомотива. На арката е изписано "Чрез труд към културен напредък и благоденствие".
Бс-Поморие-откриване 1939 г..jpg
Бс-Поморие-откриване 1939 г..jpg (79.18 KiB) Прегледано 1741 пъти

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Пон Яну 07, 2019 6:19 pm
от Petko Ivanov
Г-н Деянов, много благодаря за отговора Ви.