Страница 59 от 59

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Чет Авг 20, 2020 8:41 pm
от Petko Ivanov
Г-н Деянов, поне аз досега не бях срещал снимка на локомотив 08.03 "Евдокия"
Изображение

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Пет Авг 21, 2020 5:20 pm
от Димитър Деянов
Petko Ivanov написа:Мнение от Petko Ivanov » Чет Авг 20, 2020 8:41 pm
Г-н Деянов, поне аз досега не бях срещал снимка на локомотив 08.03 "Евдокия"

Драги Петко,
Аз също нямам снимка на локомотивът „Евдокия”. И сега, благодарение на твоята публикация, тази липса е запълнена.
На снимката се вижда, че освен табелата с името на локомотива, отстрани на димната камера стои и табела с тогавашният му експлоатационен номер 3. По тази причина можем да предположим, че локомотивът е фотографиран във времето между 1932 г., когато Момчилград става крайна гара на 4-та линия и 1936 г., когато е въведено новото серийно означение на нашия локомотивен парк и локомотив № 3 – „Евдокия” получава табели със серия и номер 08.03 (които носи до бракуването му през 1946 г.), а табелите с номер 3 от димната камера са демонтирани.

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

МнениеПубликувано на: Вто Сеп 22, 2020 1:48 pm
от Димитър Деянов
По случай днешния ден, когато се навършват 112 години от обявяването на Българската национална независимост, представям локомотивът именуван „НЕЗАВИСИМА БЪЛГАРИЯ”.

1. Лок. 12 (08.10) - НЕЗАВИСИМА БЪЛГАРИЯ.jpg
1. Лок. 12 (08.10) - НЕЗАВИСИМА БЪЛГАРИЯ.jpg (56.58 KiB) Прегледано 710 пъти

Бързоходният локомотив № 12 е произведен в баварската локомотивна фабрика J.A.MAFFEI – Мюнхен и е доставен за нуждите на БДЖ през 1905 г. В края на септември 1908 г., по случай обявяването на българската национална независимост, е именуван „НЕЗАВИСИМА БЪЛГАРИЯ”. От двете страни на парният му котел, след димната камера, са монтирани бронзови релефни табели с това име. Локомотивът носи тези табели с името си в продължение на 40 години, до изваждането му от експлоатация през 1948 г.
От 1936 г. получава серия и експлоатационен номер 08.10. Използван е за обслужване на бързи и пътнически влакове, предимно по южната ж п мрежа. Последното му депо на домуване е Бургас.

2. Бс-Пом.- откриване - 25 юни 1939 г..jpg
2. Бс-Пом.- откриване - 25 юни 1939 г..jpg (123.48 KiB) Прегледано 710 пъти

Със същият локомотив на 25 юни 1939 г. Н В Цар Борис III открива официално експлоатацията на новопостроената нормална ж п линия Бургас – Поморие ( 24,8 км), която обслужва с редовни товарни и пътнически превози Бургаските черноморски солници, мина „Черно море” и град Поморие.

3. Бс-Пом.- 25 юни 1939 г..jpg
3. Бс-Пом.- 25 юни 1939 г..jpg (104.61 KiB) Прегледано 710 пъти

За съжаление, локомотивът 08.10 – „НЕЗАВИСИМА БЪЛГАРИЯ” не е запазен като важна историческа ценност, като символ на дързостта, на честта и достойнството на тогавашните наши политически мъже, като паметник на силата и решителността на българския народ, които не само обявяват но и защитават пред света нашата национална независимост и с това увековечават едно от най-значителните събития в историята на България.

Тук, въпреки желанието ми да споделя нещо хубаво, трябва да кажа, че и сега не горим от особено желание да пазим все още малкото оцелели реликви, които носят историческата памет за пребогатото минало на нашите железници.