Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Обсъждане на по-общи теми, които не попадат в обхвата на горните форуми (например обсъждане на ръководните структури на БДЖ и НКЖИ). Макар и "общи", темите трябва да са свързани с железниците или поне с някакъв друг вид транспорт или транспортна инфраструктура. Координация на срещи за наблюдение на влакове, обиколка на линии, обмяна на идеи и т.н.

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот транзитен пътник » Съб Окт 19, 2013 3:31 pm

Благодаря за скицата! Интересно е (макар и съвсем естествено) как входът на тунел „Зли дол“ страна Стряма е по-далече (геометрично) от гара Стряма от другия вход.
транзитен пътник
 
Мнения: 373
Регистриран на: Пет Сеп 20, 2013 4:49 am

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Нед Окт 20, 2013 5:03 pm

KRAKOMOBILA написа:Аз имам въпрос - каква е разликата във височината между входа на Зли дол страна Карлово и линията над него ? Тоест - колко е разстоянието от входа до линията над него и вижда ли се тя от входа на тунела ?


Вече измерено по мащабната скица на трасето, се вижда, че разстоянието между пресечните точки на линията горе и долу през тунела "Зли дол", е 3450 м. При среден действителен наклон от 13,6 хилядни в зоната на тунела се получава, че разликата в нивата между пресечната точка-горе и пресечната точка-долу е около 47 метра. Когато се пътува от Стряма към Клисура, при приближаването на тунел "Зли дол" се вижда от дясно долу, на около 47 метра по-ниско част от линията между тунела "Зли дол" и тунел номер 10. Самият портал на тунела - страна Клисура мисля, че не се вижда, защото е в изкоп и наоколо е обрасло с растителност.

Тунел Зли дол - страна Стряма.jpg
Тунел Зли дол - страна Стряма.jpg (144.64 KiB) Прегледано 4207 пъти

Тук помествам още веднаж снимката на портала "Зли дол" - страна гара Стряма, вече по-добре обработена, на която ясно се вижда част от постройката на вентилаторната станция за принудително вентилиране на тунела.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 710
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот bdz43r » Нед Окт 20, 2013 5:19 pm

Всъщност наклона е 13‰ в цялото междугарие, освен в този тунел. Вътре в него е доста по-малък - не повече от 5-6 ‰. Съдя по това, че извън тунела влаковете "побягват", а вътре дори понякога скоростта намалява. Следващия път специално ще загледам, но мисля, че съм виждал и наклоноуказатели за 5 ‰.
Така разликата във височините ще е по-малка.
Последна промяна bdz43r на Нед Окт 20, 2013 5:23 pm, променена общо 1 път
bdz43r
 
Мнения: 3169
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот 07 » Нед Окт 20, 2013 5:22 pm

bdz43r написа:Всъщност наклона е 13‰ само извън тунела. Вътре в него е доста по-малък - не повече от 5-6 ‰. Съдя по това, че извън тунела влаковете "побягват", а вътре дори понякога скоростта намалява.
Така разликата във височините ще е по-малка от 47 м.

В тунела наклона е около 13 на 1000. Влака се мъчи защото имаш и съпротивление от крива с R=450, извън тунела мисля че имаше един малък участък надолнище към Стряма.
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот bdz43r » Нед Окт 20, 2013 5:33 pm

450 м радиус е твърде голям, за да има такова съпротивление, а кривата започва много преди портала, но там скоростта се увеличава.
Тунела в никакъв случай не е 13 ‰. Пред долния му портал има наклоноуказател, но не помня какво пише на него, трябва да е около 6 ‰.
bdz43r
 
Мнения: 3169
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот 07 » Нед Окт 20, 2013 5:37 pm

Всъщност си прав - в малките тунели преди Зли Дол наклона е доста по-голям!
Р.S. А закръстосания сигнал на горната снимка какъв е бил?
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Нед Окт 20, 2013 6:23 pm

bdz43r написа:Всъщност наклона е 13‰ в цялото междугарие, освен в този тунел. Вътре в него е доста по-малък - не повече от 5-6 ‰. Съдя по това, че извън тунела влаковете "побягват", а вътре дори понякога скоростта намалява. Следващия път специално ще загледам, но мисля, че съм виждал и наклоноуказатели за 5 ‰.
Така разликата във височините ще е по-малка.


Разбира се, че ако наклоните в зоната на тунела са по-малки и разликата във височината ще е по-малка. Примерното пресмятане е направено на база разликата в котите на гарите Стряма и Клисура, като се изключат гаровите платформи, които са в 0 на хиляда. Така се получава среден наклон за междугарието около 13,6 на 1000. Ако знаем колко точно е наклона в зоната на тази 360 градусова въртележка, ще може по-точно да се пресметне и разликата във височините преди и след тунела. Аз също съм съгласен, че визуално разликата във височината на линията откъдето се вижда участъка между тунелите 9 и 10 е по-малка и е може би около 20 - 25 метра, но това е индивидуална преценка.
Иначе, съгласно мащабната скица на участъкът Стряма - Клисура, кривите са с R = 500 m. и следователно допълнителното съпротивлението от тях е 700/500 ( 700/R) = 1,4 на 1000.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 710
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Димитър Деянов » Нед Окт 20, 2013 6:35 pm

07 написа:Р.S. А закръстосания сигнал на горната снимка какъв е бил?


Предполагам, че това е заградителният сигнал, който свети червено когато е спусната специалната твърда завеса на самият портал, при вентилиране тунела. Има и предупредителен сигнал, на определеното разстояние, което трябва да бъде най-малко на най-големия спирачен път в този участък. Снимката е правена след като се електрифицира участъка и беше преустановено вентилирането на тунелите. Затова сигналът е закръстосан, а сега вече сигурно е демонтиран.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 710
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот railjet » Нед Окт 20, 2013 9:09 pm

Кривите са 500м. Въпреки това ограничението на скоростта е 85, а не 100км/час. Зли дол прави пълно завъртане и освен главозамайване, ще има и по-голямо износване на бандаж/глава релса.

Предвид скромния наклон от 13/1000, възможно е в бъдеще да се помисли за полу-подземен шунт на междугарието Стряма-Клисура, като дълбането може да започне непосредствено след изхода на Козница, като се изчисли какъв наклон ще е необходин за промушване на правата линия в средата на спиралата на Зли дол. Предполагам, че 18-20/1000 биха били достатъчни да отведат тази хипотетична права към ПС-то на Клисура страна Розина. Ефектът в пестене на километри и време е огромен за транзитните през Клисура влакове, още повече че се оформя дълго бързо рамо 120км/час+ още от входа на Козница страна Ко.

Сегашното междугарие Стряма-Клисура ще си остане като....път2. Тази 3-та линия има нужда да диша с частични удвоявания през 50-70км.
railjet
 
Мнения: 7809
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот 07 » Нед Окт 20, 2013 11:03 pm

Ти да не мислиш че преди 60 години не са се сетили за това..... И явно е имало защо да не го направят (сегашния вариант хич не е бил евтин дори и за тогавашните мащаби)
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Rado » Нед Окт 20, 2013 11:29 pm

KRAKOMOBILA написа:Аз имам въпрос - каква е разликата във височината между входа на Зли дол страна Карлово и линията над него ? Тоест - колко е разстоянието от входа до линията над него и вижда ли се тя от входа на тунела ?


Според Google Earth (доколкото може да му се вярва де) разликата във височината е около 28-30m, така че вероятно bdz43r прав за по-малкия наклон в тунела.
Rado
 
Мнения: 203
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 12:25 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот 42 072.9 » Нед Окт 20, 2013 11:34 pm

В тунелите има съпротивление и от разликата в наляганията, затова в метрополитена изкуствено се създава атмосфера, за да могат мотрисите да работят нормално и да не влизат в преразход.
В надолнището в Зли дол с лек влак започва да се ускорява около проходния.
42 072.9
 
Мнения: 364
Регистриран на: Сря Юли 24, 2013 7:42 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот zifata » Пон Окт 21, 2013 6:06 pm

[quote="42 072.9"]В тунелите има съпротивление и от разликата в наляганията, затова в метрополитена изкуствено се създава атмосфера, за да могат мотрисите да работят нормално и да не влизат в преразход.

Обясни как се създава тази атмосфер в метрото.Аз не знам да има такава система.
Аватар
zifata
 
Мнения: 8
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 3:59 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот 07 » Пон Окт 21, 2013 6:10 pm

zifata написа:
42 072.9 написа:В тунелите има съпротивление и от разликата в наляганията, затова в метрополитена изкуствено се създава атмосфера, за да могат мотрисите да работят нормално и да не влизат в преразход.

Обясни как се създава тази атмосфер в метрото.Аз не знам да има такава система.

Между Ж.Кюри и ст. Васил Левски има вентилаторна станция. В еднопътен ЖП тунел с габарити ала 40те години на 20 век имаш още по сериозно аеродинамично съпротивление - движещият се напред влак се опитва да избута въздуха настрани, но тунела затруднява това, а зад влака се образува разреждане.... Вентилаторната система помага на влака като изсмуква въздуха пред влака, вакуума отзад не е сериозна пречка. в еднопътен метро-тунел е аналогично.
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот bdz43r » Пон Окт 21, 2013 6:17 pm

Вентилаторната станция в метрото не работи при нормална обстановка. Тунелите се проветряват естествено при движение на влаковете през изходите на станциите и вентилационните шахти.
bdz43r
 
Мнения: 3169
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот NikolaiRG » Пон Окт 21, 2013 7:40 pm

Преди 3 седмици когато пътувах по линията Рим - Неапол, при навлизане в тунелите (по дългите тунели се пътува по 3 - 4 минути) със скорости от порядъка на 150 км/ч ушите ми заглъхваха. Това свързано ли е с промяната на налягането вследствие на т. нар. "бутален ефект" или с нещо друго? В България по 3-та линия по дългите тунели не съм усетил подобно нещо, вероятно заради малката скорост.
Аватар
NikolaiRG
 
Мнения: 513
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 4:39 pm
Местоположение: Русе

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот bdz43r » Пон Окт 21, 2013 7:51 pm

И в метрото, и в нашите тунели, където скоростта е голяма се получава такъв ефект.
По 3-та от една страна скоростта не е толкова висока, от друга - габарита е по-голям. По 5-та линия обаче в последните два тунела, където се влиза с 90 км/ч заглъхването на ушите е налице.
bdz43r
 
Мнения: 3169
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот NikolaiRG » Пон Окт 21, 2013 7:55 pm

Аха, благодаря. В нито едно метро, в което съм пътувал (най-малко в седем града), не съм го усетил и затова ми беше чудно. А по 5-а линия не съм пътувал никога в живота си :oops:
Аватар
NikolaiRG
 
Мнения: 513
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 4:39 pm
Местоположение: Русе

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот 42 072.9 » Пон Окт 21, 2013 8:20 pm

До колкото знам се вкарва принудително въздух по тунелите. Явно съм бил в грешка.
42 072.9
 
Мнения: 364
Регистриран на: Сря Юли 24, 2013 7:42 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот railjet » Пон Окт 21, 2013 9:04 pm

За RFI (италианска национална жп инфра) е характерно увеличаване на скоростите в дългите тунели, когато радиусът на кривите го позволява. Така например м/у Болоня и Флоренция се достигат 175км/час в правите тунели, докато извън тях скоростта не надхвърля 140-145. Все едно да опънеш Козница със 130. Другаде подобна практика не съществува.
railjet
 
Мнения: 7809
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

ПредишнаСледваща

Назад към Общи теми / Other railway topics

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron