railjet написа:Кривите са 500м. Въпреки това ограничението на скоростта е 85, а не 100км/час. Зли дол прави пълно завъртане и освен главозамайване, ще има и по-голямо износване на бандаж/глава релса.
Предвид скромния наклон от 13/1000, възможно е в бъдеще да се помисли за полу-подземен шунт на междугарието Стряма-Клисура, като дълбането може да започне непосредствено след изхода на Козница, като се изчисли какъв наклон ще е необходин за промушване на правата линия в средата на спиралата на Зли дол. Предполагам, че 18-20/1000 биха били достатъчни да отведат тази хипотетична права към ПС-то на Клисура страна Розина. Ефектът в пестене на километри и време е огромен за транзитните през Клисура влакове, още повече че се оформя дълго бързо рамо 120км/час+ още от входа на Козница страна Ко.
Сегашното междугарие Стряма-Клисура ще си остане като....път2. Тази 3-та линия има нужда да диша с частични удвоявания през 50-70км.
След 1935 г., когато в Главната дирекция на БДЖ решават, че няма да се строят повече нови главни линии с наклони по-големи от 15/1000 и радиуси на кривите по-малки от 500 метра, сегашните главни линии са били вече построени, с изключение на участъка Долно Камарци - Сопот, който е част от бъдещата главна линия номер 3.
Затова казаният планински участък е проектиран и започва строителството му още преди Втората световна война с параметри: максимални наклони 15/1000 и минимални радиуси на кривите 500 м. Завършен е през 1952 г. Зададените параметри са постигнати, но и цената си я бива. Не напразно в този участък са най-дългите тунели и най-високите мостове по нашата железопътна мрежа. С този участък се гордеят нашите строители на железни пътища. А ако става дума за цялата главната линия номер 3, това е участъкът, в който трябва последно да се пипа. Има много други места, в старта част до Макоцево и в Подбалканските полета, през които преминава линията, където могат да се направят значителни подобрения. Защо например, между Горна малина и Саранци линията трябва да обикаля през Негушево ? Има участъци от по 20 - 30 километра, през споменатите Подбалкански полета, които могат да се подготвят за скорости от 120 - 140, а защо не и за 160 км/час и при нужда да се удвоят. За новата част от линията (Долно Камарци - Сопот), е достатъчно сега, да не се отстъпва от проектните скорости на трасето.