История на железопътния транспорт в България

Обсъждане на по-общи теми, които не попадат в обхвата на горните форуми (например обсъждане на ръководните структури на БДЖ и НКЖИ). Макар и "общи", темите трябва да са свързани с железниците или поне с някакъв друг вид транспорт или транспортна инфраструктура. Координация на срещи за наблюдение на влакове, обиколка на линии, обмяна на идеи и т.н.

История на железопътния транспорт в България

Мнениеот NikolaiRG » Съб Авг 17, 2013 7:47 pm

Понеже досега не помня да съм допринесъл с нещо полезно на този форум, ще опитам да се включа с много кратка история на железопътния транспорт в България. Данните са взети от сайта на БДЖ и Уикипедия. Ако откриете неточности, моля, пишете ми, за да ги коригирам. Благодаря предварително.

Предлагам тази тема да стане място за добавяне на любопитни факти от историята на железопътния транспорт.


1864 г. – Започва строителството на жп на линията Русе - Варна от английска компания на братя Бъркли. Линията е официално открита на 07.11.1866 г.

1870 г. – Барон Хирш започва строителството на линията Цариград – Белово. Линията е открита официално през 1873 г.

1885 г. – Приет е „Закон за железните пътища", съгласно който железните пътища в България стават собственост на държавата и се експлоатират от нея.

1888 г. – Одържавена е линията Вакарел – Белово (построена и експлоатирана до този момент от дружеството на Виталис) и започва нейната експлоатация.
На 01.08. цялата линия Цариброд – София – Белово е открита за международни превози. Откупена е линията Русе Варна и на 10-ти август започва нейната експлоатация. С железопътните линии Цариброд – София – Белово и Русе – Варна се създават Българските държавни железници.

1899 г. – Започва строителството на железопътната линия Русе – Стара Загора – Подкова, по която експлоатацията започва през 1901 г. Влиза в експлоатация линията София – Горна Оряховица – Варна.

1912 г. – Създава се самостоятелно Министерство на железниците, пощите и телеграфите.
Открита е железопътната линия Царева ливада – Габрово на 29.01.

1915 г. – Започва строежът на първатa теснопътна 600 мм линия от гара Радомир на юг към Бяло море по долината на река Струма до Валовища. Първият й участък Радомир - Дупница 44,5 km e открит на 4 март 1916 г.

1922 г. – Създава се държавно железопътно училище.

1926 г. – Открит е първият участък от теснолинейката Септември – Добринище.

1936 г. – дължината на всички нормални линии в експлоатация е 3533 км, от които 2618 км са открит път, а 916 км са линии в гарите. Има 80 тунела с обща дължина 19 км. Най-дългият тунел е на линията Раковски – Момчилград, с дължина 1121 метра. Има 5236 мостове и водостоци. Най-дългият мост е с дължина от 292 метра над река Марица, на линията Златидол – Нова Загора. Броят на гарите е 66, а на спирките – 170. В експлоатация са 500 локомотива, 630 пътнически каруци и 10 250 товарни вагони, фургони, пощенски и специални вагони. В БДЖ работят 17 751 души, от които 5200 в София. През същата година дължината на теснопътните линии е 468 км с 98 гари и спирки. Те се обслужват със 103 локомотиви и 1447 пътнически и товарни вагони.

1948 г. - Открита е линията Ловеч - Троян.

1950 г. – Учредява се Ден на железничаря, който се чества през първия неделен ден на м. август.

1952 г. – Открита е Подбалканската железопътна линия.

1954 г. – на 20.06. е открит първият мост над река Дунав между Русе и Гюргево. Мостът е на две нива – двулентов автомобилен път на горното ниво и единична железопътна линия отдолу.

1963 г. – Започва използването на дизелова тяга за влаково движение. Пуснат е в експлоатация първият електрифициран железопътен участък София – Пловдив.

1964 г. – Завършен е първият удвоен железопътен участък Синдел – Варна.

1974 г. - Завършен е последният участък от жп линията Самуил - Силистра на 02.09. По същото време е открита и гарата в Силистра.

1978 г. – Въвежда се в експлоатация фериботната линия Варна – Иличовск.

2002 г. – 01.01.2002 г. влиза в сила новият Закон за железопътния транспорт, съгласно който Национална компания "Български държавни железници" е разделена на две отделни предприятия - железопътен превозвач (Български държавни железници" ЕАД) и инфраструктурна компания (Национална компания "Железопътна инфраструктура").
Демонтирани са теснолинейките Червен бряг – Оряхово и Пазарджик – Варвара.

2013 г. – Открит е вторият мост над река Дунав в българския участък между България и Румъния при Видин, включващ единична железопътна електрифицирана линия.
Последна промяна NikolaiRG на Нед Авг 18, 2013 6:51 pm, променена общо 1 път
Аватар
NikolaiRG
 
Мнения: 513
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 4:39 pm
Местоположение: Русе

Re: История на железопътния транспорт в България

Мнениеот ПЖИ43в » Нед Авг 18, 2013 6:06 pm

След 1990г.и особено след посочената 2002г. ж.п. транспорта НЯМА история!!
ПЖИ43в
 
Мнения: 372
Регистриран на: Чет Авг 08, 2013 5:00 pm


Назад към Общи теми / Other railway topics

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron