от Administrator » Сря Дек 18, 2013 11:30 am
Разговор с инж. Стоян Братоев, директор на Метрополитен ЕАД
БНР, Нещо повече | 16.12.2013 | 17:18
Тема: Състоянието на столичното метро
Гост: инж. Стоян Братоев, директор на Метрополитен ЕАД
Водещ: В рубриката ни „Евранет плюс” от слушателския ни телефон е следващата тема. Граждани на София питат „Върви ли по план новата отсечка на метрото в „Младост” до Бизнес парка и колко евро средства се харчат? Какъв е процентът на евросредствата и на тези, които българската държава отпуска? Имаше и други въпроси: Къде точно ще бъдат спирките? Дали след 2015-та ще продължи строителството към лифта за „Черни връх”? Но един по един. На пряката ни телефонна линия е Стоян Братоев, шефът на метрополитена. Здравейте.
Инж. Стоян Братоев: Добър вечер.
Водещ: Какви са, най-напред да питаме, хората питат и за парите, какви евросредства? Знаете, още в началото на проекта беше споменато, но явно хората се интересуват, какъв е процентът на евросредствата? Колко са като размер? Дали се харчат, както трябва? Малко повече подробности?
Инж. Стоян Братоев: Първо, разширението на метрото в София се извършва на три етапа. Това разширение се включва в ОПТ. Миналата година, 2012 г., съответно април и август месец, приключиха първите два етапа и в момента се изпълнява третия етап, който започна тази година от началото. Третият етап включва участъка „Младост”, от „Цариградско шосе” - „Дружба” - летище и от „Младост” 1 до бизнес парка в „Младост” 4, за който преди малко стана въпрос, така че това е един етап. Общо 8 километра, 7,8 километра със 7 метростанции като общата стойност на тези 8 почти километра е 116 милиона евро, от които 7,9 % е дял на столична община, останалото е от ОП Транспорт.
Водещ: Има ли някакво забавяне по строителните работи или всичко върви на етапите така, както сте го разположили във времето?
Инж. Стоян Братоев: Първо, трябва да се има в предвид, че тези 2 участъка се строят за първи път в такъв кратък срок. Участък от „Цариградско” до летището е за 2 г. и половина, а от „Младост”1 до бизнес парка е за 2 г. Съответно на 25 април т. г. започна „Младост” - Бизнес парка и трябва да бъдат завършени и двата участъка на 25 април 2015 г. Т.е. след по-малко от година и половина. Строителството върви, съгласно графиците. Разбира се, такова сложно и тежко строителство винаги има проблеми, но тези проблеми, все още нямаме притеснения, а надявам се и до края да нямаме, по отношение графика на строителство. Решават се всички технически проблеми, които възникват. Всяка седмица сме по обектите с колегите. Когато има нужда, съответно се намесваме, помагаме. Изискваме от тях да спазват, както нормативите, както изискванията за качество, така и сроковете, така че всичко върви по график.
Водещ: Ще има ли някакъв малко по-специален режим на работа при по-големите студове? Ето сега и експертите твърдят, че в близките няколко дни, синоптиците предричат много по-големи студове - 10-15. Има ли някакъв по-специален режим на работа или това не пречи на работата?
Инж. Стоян Братоев: Не. Все още пречи, защото все още не сме, така да се каже, изцяло под земята. Когато работим във вече изградени конструкции, тогава няма никакви проблеми. Въобще не се влияем от атмосферните условия, но за съжаление, работата, която извършваме все още, преобладаващо е на открито, така че разбира се, че ще има някакво влияние, но това не може да бъде такова съществено влияние, че да повлияе на сроковете. Разбира се, има изисквания на нормите. Има изисквания, санитарни изисквания, в какви условия как може да се работи. Имаме много строги надзорни фирми на двата участъка. Те следят за това, така че там, където се налага, се вземат съответните мерки.
Водещ: Г-н Братоев, имаше едно запитване от граждани на кв. „Бункера” и „Бистрица”, къде точно ще бъде последната спирка? Дали пък няма да бъде зад околовръстното, но доколкото знам, няма да стига чак дотам този лъч, който е до бизнес парка. Къде точно ще бъдат разположени, специално в тази отсечка от „Цариградско” към бизнес парка, спирките?
Инж. Стоян Братоев: Да, ще кажа. За съжаление, и до „Бистрица” няма да може да стигне. Метрото е такова съоръжение, което се изгражда там, където има много хора, където има големи пътнически потоци. Ние получаваме ежедневно писма. Почти всяка седмица имаме писма от хора, които в този квартал, в онзи. Има си правила, по които се строи, така че ние трябва да спазваме правилата. По отношение на това за продължението след станцията, която се строи в момента до бизнес парка, тъй като участъкът от „Младост” 1 до бизнес парка има 3 метростанции, едната е на „Деница”, другата е, където е магазинът „Хит”, сега на кръстовището и третата е в началото на бизнес парка, където се намира сградата на „Софийска вода”. Аз казвам за ориентир само. Имаме разработка, миналата година направихме разработка, мина на технически съвет, за по-нататъшно продължаване с още 2 спирки, с оглед излизане на околовръстното шосе и евентуално достигане в посока лифта. Това е наистина много атрактивна дестинация. По нея в момента започва проектиране, тъй като, за да се говори за финансиране, за строителство, първо трябва да е готов проектът, но на този етап финансиране там няма, така че първо трябва да се изготви проектът. Едната метростанция е на само околовръстното, като излезе трасето и свие на запад, а другата е там, където има „ИКЕА”. Евентуално след това се обсъжда единия вариант да се удължи лифта, защото е икономически по-изгодно, но това е вече въпрос на бъдеще. Засега тези метростанции, двете, се готви проект и съответно ще има евентуално допълнителен проект, по отношение на ситуацията с лифта.
Водещ: Новият проект едва ли ще стане готов, предполагам, до пролетта или тогава, поне проект може да имаме, имам предвид за тази малка отсечка до лифта?
Инж. Стоян Братоев: Проект ще имаме следващата година, но финансиране едва ли ще има, защото според мен, има приоритетни участъци, които, както третата линия на метрото. По нея в момента усилено се работи. Тя е предвидена в следващия програмен период да се изпълнява, тъй като там има страшно много хора, над 170 хиляди пътника се очакват по третата линия. Поради това, в момента усилията са там, както финансово, така и по подготовка на техническата документация. Имаме вече готов проект. По този проект в момента готвим тръжна документация. Предстоят апликационни форми да се изготвят и в началото на следващата година , в първото тримесечие, да стартираме процедурите…
Водещ: Говорите за третата линия, към кои квартали?
Инж. Стоян Братоев: Ако се намери за участъка за лифта допълнително финансиране, разбира се, то може да се търси, когато има проект. Няма ли проект, само е пожелание, нищо повече. Затова нашата идея е да има проект.Затова стана втората линия н а метрото,защото бяха изготвени предварително проектите. Да има проекти готови и вече с тях да се ходи, да се търси финансиране.
Водещ: Третата линия на метрото, кои…
Инж. Стоян Братоев: Третата линия на метрото, като започне от бул. „Владимир Вазов” в кв. „Левски”, „Герена”, театъра зад канала, по „Евлоги Георгиев” по канала, Орлов мост, след това „Патриарх Евтимий” и където е на попа кръстовището с „Граф Игнатиев”, след това НДК, „Витошка” и „Патриарх Евтимий”, медицинска академия, …, бул. „България”, „Красно село”. От там по „Житница”, достига до кв. „Овча купел” и дори допира се до пътната линия София-Перник, където ще има една съвместна спирка влак и метро, за да може хората да се прикачват директно на метрото от влака за Перник. Така че това е цялата линия. Това, което ние от следващия програмен период, засега има индикации, че е осигурено като финансиране е централният участък от театъра зад канала до „Красно село”, който е най-трудоемък, който и най-много време иска за строителство и е най-скъп, за съжаление, но трябва да се почне това, което иска повече време, защото в процеса на работа вече, ако се осигури допълнително финансиране, ще се работят другите участъци. Централният иска 4 г. почти, а другите са около две години – две години и половина.
Водещ: Благодаря ви. Бяхте достатъчно изчерпателен и отговорихте на всички въпроси на наши слушатели. Директорът на метрополитена Стоян Братоев.
Източник: БНР, Нещо повече