Страница 1 от 1

Re: Обща тема за софийския метрополитен

МнениеПубликувано на: Съб Дек 14, 2013 11:55 am
от Administrator
След Нова година в софийското метро тръгват 10 нови влака

13.12.2013

През 2014 година ще бъдат пуснати в движение 10-те нови влака на софийското метро.

Пет от влаковете вече са готови за движение, а останалите пет ще са готови до Нова година.
Това съобщи кметът на София Йорданка Фандъкова по време на представяне на един от новите влакове за метрото, на което присъстваха и заместник-кметът по транспорт Любомир Христов и изпълнителният директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев.

Новите метровлакове са доставени по проекта "Изпълнение на дейности за подобряване качеството на атмосферния въздух чрез закупуване и доставка на 10 метровлака" по процедурата за подобряване на качеството на атмосферния въздух чрез осигуряване на екологични превозни средства на градския транспорт, финансирана по оперативна програма "Околна среда".

Новите влакове са съставени от вагони серия 81-740 и 81-741. Дължината им е 83 метра и имат по 16 врати за пътници от всяка страна. Състоят се от двойно съчленени вагони с дължина 27 м за междинните и 28 м за вагоните с кабини.
Влаковете са кооперирано производство между японската фирма "Хитачи" и "Метровагонмаш".

Всеки влак е оборудван с 12 асинхронни тягови двигателя с мощност по 160 kW. Скоростта се управлява с инвертор с амплитудно-честотна модулация. Всеки един двигател при спиране генерира елекрическа енергия (извършва се рекуперация на енергията), която се връща в контактната релса и се консумира от другите влакове. Това дава средно 25% икономия на електрическа енергия.

Всеки влак има капацитет 140 седящи места и 930 правостоящи.

Максималната скорост е 90 км/час.
Приетата максимална експлоатационна скорост на движение на влаковете на метрото в София е 80 км/час. За сигурността на пътниците има технически средства, които контролират непрекъснато скоростта на влака и не позволяват нейното превишаване.

Разписанието на влака се контролира от диспечерска система, която контролира местоположението на всеки влак и следи за спазване на графика на движение с максимално отклонение до 30 сек.

Със съвместните усилия на Столична община и Министерството на околната среда и водите направихме така, че да можем да усвоим средства по програмата, предназначена за София, и в града да има 10 нови влака за метрото, каза Фандъкова.
Започнаха да пристигат новите трамваи, предстои доставката и на новите тролеи по проекта за интегриран столичен градски транспорт, финансиран по оперативна програма "Регионално развитие", допълни кметът.

Източник: Infrastructure.bg

Re: Обща тема за софийския метрополитен

МнениеПубликувано на: Сря Дек 18, 2013 11:30 am
от Administrator
Разговор с инж. Стоян Братоев, директор на Метрополитен ЕАД

БНР, Нещо повече | 16.12.2013 | 17:18

Тема: Състоянието на столичното метро

Гост: инж. Стоян Братоев, директор на Метрополитен ЕАД

Водещ: В рубриката ни „Евранет плюс” от слушателския ни телефон е следващата тема. Граждани на София питат „Върви ли по план новата отсечка на метрото в „Младост” до Бизнес парка и колко евро средства се харчат? Какъв е процентът на евросредствата и на тези, които българската държава отпуска? Имаше и други въпроси: Къде точно ще бъдат спирките? Дали след 2015-та ще продължи строителството към лифта за „Черни връх”? Но един по един. На пряката ни телефонна линия е Стоян Братоев, шефът на метрополитена. Здравейте.

Инж. Стоян Братоев: Добър вечер.

Водещ: Какви са, най-напред да питаме, хората питат и за парите, какви евросредства? Знаете, още в началото на проекта беше споменато, но явно хората се интересуват, какъв е процентът на евросредствата? Колко са като размер? Дали се харчат, както трябва? Малко повече подробности?

Инж. Стоян Братоев: Първо, разширението на метрото в София се извършва на три етапа. Това разширение се включва в ОПТ. Миналата година, 2012 г., съответно април и август месец, приключиха първите два етапа и в момента се изпълнява третия етап, който започна тази година от началото. Третият етап включва участъка „Младост”, от „Цариградско шосе” - „Дружба” - летище и от „Младост” 1 до бизнес парка в „Младост” 4, за който преди малко стана въпрос, така че това е един етап. Общо 8 километра, 7,8 километра със 7 метростанции като общата стойност на тези 8 почти километра е 116 милиона евро, от които 7,9 % е дял на столична община, останалото е от ОП Транспорт.

Водещ: Има ли някакво забавяне по строителните работи или всичко върви на етапите така, както сте го разположили във времето?

Инж. Стоян Братоев: Първо, трябва да се има в предвид, че тези 2 участъка се строят за първи път в такъв кратък срок. Участък от „Цариградско” до летището е за 2 г. и половина, а от „Младост”1 до бизнес парка е за 2 г. Съответно на 25 април т. г. започна „Младост” - Бизнес парка и трябва да бъдат завършени и двата участъка на 25 април 2015 г. Т.е. след по-малко от година и половина. Строителството върви, съгласно графиците. Разбира се, такова сложно и тежко строителство винаги има проблеми, но тези проблеми, все още нямаме притеснения, а надявам се и до края да нямаме, по отношение графика на строителство. Решават се всички технически проблеми, които възникват. Всяка седмица сме по обектите с колегите. Когато има нужда, съответно се намесваме, помагаме. Изискваме от тях да спазват, както нормативите, както изискванията за качество, така и сроковете, така че всичко върви по график.

Водещ: Ще има ли някакъв малко по-специален режим на работа при по-големите студове? Ето сега и експертите твърдят, че в близките няколко дни, синоптиците предричат много по-големи студове - 10-15. Има ли някакъв по-специален режим на работа или това не пречи на работата?

Инж. Стоян Братоев: Не. Все още пречи, защото все още не сме, така да се каже, изцяло под земята. Когато работим във вече изградени конструкции, тогава няма никакви проблеми. Въобще не се влияем от атмосферните условия, но за съжаление, работата, която извършваме все още, преобладаващо е на открито, така че разбира се, че ще има някакво влияние, но това не може да бъде такова съществено влияние, че да повлияе на сроковете. Разбира се, има изисквания на нормите. Има изисквания, санитарни изисквания, в какви условия как може да се работи. Имаме много строги надзорни фирми на двата участъка. Те следят за това, така че там, където се налага, се вземат съответните мерки.

Водещ: Г-н Братоев, имаше едно запитване от граждани на кв. „Бункера” и „Бистрица”, къде точно ще бъде последната спирка? Дали пък няма да бъде зад околовръстното, но доколкото знам, няма да стига чак дотам този лъч, който е до бизнес парка. Къде точно ще бъдат разположени, специално в тази отсечка от „Цариградско” към бизнес парка, спирките?

Инж. Стоян Братоев: Да, ще кажа. За съжаление, и до „Бистрица” няма да може да стигне. Метрото е такова съоръжение, което се изгражда там, където има много хора, където има големи пътнически потоци. Ние получаваме ежедневно писма. Почти всяка седмица имаме писма от хора, които в този квартал, в онзи. Има си правила, по които се строи, така че ние трябва да спазваме правилата. По отношение на това за продължението след станцията, която се строи в момента до бизнес парка, тъй като участъкът от „Младост” 1 до бизнес парка има 3 метростанции, едната е на „Деница”, другата е, където е магазинът „Хит”, сега на кръстовището и третата е в началото на бизнес парка, където се намира сградата на „Софийска вода”. Аз казвам за ориентир само. Имаме разработка, миналата година направихме разработка, мина на технически съвет, за по-нататъшно продължаване с още 2 спирки, с оглед излизане на околовръстното шосе и евентуално достигане в посока лифта. Това е наистина много атрактивна дестинация. По нея в момента започва проектиране, тъй като, за да се говори за финансиране, за строителство, първо трябва да е готов проектът, но на този етап финансиране там няма, така че първо трябва да се изготви проектът. Едната метростанция е на само околовръстното, като излезе трасето и свие на запад, а другата е там, където има „ИКЕА”. Евентуално след това се обсъжда единия вариант да се удължи лифта, защото е икономически по-изгодно, но това е вече въпрос на бъдеще. Засега тези метростанции, двете, се готви проект и съответно ще има евентуално допълнителен проект, по отношение на ситуацията с лифта.

Водещ: Новият проект едва ли ще стане готов, предполагам, до пролетта или тогава, поне проект може да имаме, имам предвид за тази малка отсечка до лифта?

Инж. Стоян Братоев: Проект ще имаме следващата година, но финансиране едва ли ще има, защото според мен, има приоритетни участъци, които, както третата линия на метрото. По нея в момента усилено се работи. Тя е предвидена в следващия програмен период да се изпълнява, тъй като там има страшно много хора, над 170 хиляди пътника се очакват по третата линия. Поради това, в момента усилията са там, както финансово, така и по подготовка на техническата документация. Имаме вече готов проект. По този проект в момента готвим тръжна документация. Предстоят апликационни форми да се изготвят и в началото на следващата година , в първото тримесечие, да стартираме процедурите…

Водещ: Говорите за третата линия, към кои квартали?

Инж. Стоян Братоев: Ако се намери за участъка за лифта допълнително финансиране, разбира се, то може да се търси, когато има проект. Няма ли проект, само е пожелание, нищо повече. Затова нашата идея е да има проект.Затова стана втората линия н а метрото,защото бяха изготвени предварително проектите. Да има проекти готови и вече с тях да се ходи, да се търси финансиране.

Водещ: Третата линия на метрото, кои…

Инж. Стоян Братоев: Третата линия на метрото, като започне от бул. „Владимир Вазов” в кв. „Левски”, „Герена”, театъра зад канала, по „Евлоги Георгиев” по канала, Орлов мост, след това „Патриарх Евтимий” и където е на попа кръстовището с „Граф Игнатиев”, след това НДК, „Витошка” и „Патриарх Евтимий”, медицинска академия, …, бул. „България”, „Красно село”. От там по „Житница”, достига до кв. „Овча купел” и дори допира се до пътната линия София-Перник, където ще има една съвместна спирка влак и метро, за да може хората да се прикачват директно на метрото от влака за Перник. Така че това е цялата линия. Това, което ние от следващия програмен период, засега има индикации, че е осигурено като финансиране е централният участък от театъра зад канала до „Красно село”, който е най-трудоемък, който и най-много време иска за строителство и е най-скъп, за съжаление, но трябва да се почне това, което иска повече време, защото в процеса на работа вече, ако се осигури допълнително финансиране, ще се работят другите участъци. Централният иска 4 г. почти, а другите са около две години – две години и половина.

Водещ: Благодаря ви. Бяхте достатъчно изчерпателен и отговорихте на всички въпроси на наши слушатели. Директорът на метрополитена Стоян Братоев.

Източник: БНР, Нещо повече

Re: Обща тема за софийския метрополитен

МнениеПубликувано на: Пон Фев 03, 2014 10:53 am
от Administrator
10 нови метровлака тръгват в София

03.02.2014 09:44

10 нови влака тръгват днес в софийското метро. На официалното им въвеждане в експлоатация ще присъства екоминистърът Искра Михайлова.

Парите за влаковете са от Европа, а стойността на инвестицията е над 80 милиона лева, съобщава Нова телевизия.

С европари ще се финансира и строителството на железопътната отсечка Стамболийски-Пловдив, което също започва от днес. Символичен старт на дейностите ще бъде даден от министъра на транспорта Данаил Папазов.

Проектът е на стойност над 67 милиона лева. Парите са осигурени от оперативна програма транспорт. След завършването на обекта влаковете по трасето ще могат да се движат със 160 километра в час.

Източник: 24 часа

Re: Обща тема за софийския метрополитен

МнениеПубликувано на: Пон Фев 03, 2014 2:08 pm
от Administrator
Стоян Братоев: Новите метровлакове са последно поколение подвижен състав

3 Февруари 2014 | 13:03

София. Метровлаковете, които днес официално пускаме в експлоатация, са последно поколение подвижен състав за метро. Те са кооперирано производство между японската фирма „Хитачи” и „Метровагонмаш”. Това каза на церемония по пускането в експлоатация на 10 нови метро влака Стоян Братоев, изпълнителен директор на Метрополитен, предаде репортер на Агенция „Фокус. Цялата силова електроника и двигателите са производство на „Хитачи”, а купето от неръждаема стомана, което осигурява един дълъг експлоатационен период, и талигите, са руско производство на „Метровагонмаш”. Преди да стигнем до днешния ден, имаше няколко етапа, а именно заводски изпитания, които се извършваха в завода на производство. Когато се доставиха в България, през ноември и декември, започнаха повторни изпитания, съвместно с „Хитачи” и „Метровагонмаш”, където всички детайли се изпитаха реално по трасето на метрото. Много от вас са виждали влакове с надпис „Изпитателен” през деня. Именно това беше периодът, в който се извършваха изпитанията, повечето от които се извършваха нощта. За целта имаме оформени всички необходими документи и от 31 януари 2014 година има издадена официална заповед за въвеждане на експлоатация на влаковете. Влаковете са действително модерни, спомена се за тяхната икономичност. В работа на спирачен режим и в работа в движение по инерция, двигателите им се превръщат в генератори и произвеждат ток, който се връща в енергосистемата на метрото и се консумира. Тези влакове действително са на високо технологично ниво. Двигателите на фирмата „Хитачи” имат живот над 10 - 12 милиона километра. Взели сме наистина доброто от най-доброто.

Източник: Фокус

Re: Обща тема за софийския метрополитен

МнениеПубликувано на: Чет Мар 13, 2014 4:40 pm
от Administrator
Инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД:

Подписахме договора за строителство на метрото до "Хладилника"

Брой 10 от 10/03/2014


Инж. Братоев, кои са особеностите на метрото от "Младост І" до Бизнес парка?
Цялото трасе и подземно минава под бул. "Александър Малинов". Първите две метростанции - 14 и 15, са разположени под съществуващия булевард, а третата - под неговото продължение. В участъка от ул. "Проф. Балан" до ул. "Самара" в Бизнес парка трасето на булеварда минава по нова регулация - там ще се изгради новата му част, под която е третата метростанция - 16. Метрото в "Младост" се строи по милански способ - изграждат се стени и покривна плоча, след което под нея започват изкопните работи. Така запазваме движението по булеварда - по време на целия период на строителство се запазва движението в по една лента в посока.
Завършени 40% от строителните работи по цялото трасе. Изграждането на конструкциите надхвърля 75.5%. През май ще започне работата по вътрешните конструкции и полагането на релсовия път, а през юни - довършителните работи. Започват и доставки на основното оборудване. Строителството завършва през пролетта на 2015 г.
Характерно за тази част от метрото е паралелната реконструкция на бул. "Ал. Малинов" - булевардът ще бъде разширен с по една лента в посока, а от ул. "Проф. Балан" до ул. "Самара" се изгражда новата му част. Ремонтът ще бъде завършен през есента на тази година, в някои от частите вече се полагат плочки на тротоарните пространства.

Каква е архитектурата на метростанциите, кое е специфичното за МС 16, която е наречена пътнически хъб заради паркинга?
Нашите метростанции се правят по индивидуален архитектурен проект. Метростанцията пред "Деница" (№14) е решена с облицовки, комбинирани с гранитогрес и закалени стъкла. Изображенията по стените наподобяват гора - сякаш си в полите на Витоша. Метростанция 15 е контрапункт на МС 14. Акцентът в нея са силуетите на високи сгради по стените - градът е оставил своя отпечатък. Метростанция 16 има по-различен облик. Вътрешното оформление е съставено от няколко модулни пана по стените - техно изгледът подчертава присъствието наблизо на Бизнес парка. Последната метростанция поради това, че минава покрай река, трябваше да слезе по-надълбоко. Над нея направихме паркинг за около стотина автомобила, който ще има буферен ефект. За крайните станции може да се прилага моделът Park & Ride - паркираш личния си автомобил и се качваш на метрото.

Използват ли се паркингите, строени преди около две години?
Моделът работи в другите страни, при нас построените вече буферни паркинги се пълнят около 50%, а по празници и събития - повече. Необходимо е време, за да разберат хората колко полезни са паркингите на метрото.

Какви са подходите към МС 16?
От двете страни на бул. "Ал. Малинов" има подходи към МС 16. Входовете към метрото са четири: един пред сградата на "Софийска вода", един срещу нея и още два в посока към центъра на "Младост".

Какъв е резултатът от проучването за още две метростанции след Бизнес парка?
Миналата година завърши изследването за метростанции 17 и 18 към Софийския околовръстен път, чиято цел беше да се свърже лифтът на Витоша с метрото. Предпроектното проучване беше одобрено от столичния експертен съвет. Оттук нататък са необходими изчисления за стойността на участъка, за което е нужен проект, а след това и финансиране. Тези станции биха обслужили транспортно южните територии на София, а на околовръстното да се оформи транспортен център за крайградски автобуси, които да не влизат в София, като пътниците се транспортират към центъра с метро.

Ще обявите ли търг за проектиране?
На, не му е сега времето, а и финансиране няма.

Кога ще започне строителството на метрото от МС "Джеймс Баучер" до "Хладилника"?
На 6 февруари подписахме договора с изпълнителя обединение "Метро Черни връх 2013", съставено от "Станилов", "Метропроект Прага" и "Джи Пи Груп", подизпълнител е "Стартинженеринг". Строителството ще трае 22 месеца. Строителното разрешение и акт 2 за строителната площадка ще бъдат готови до края на март. След това започва и строителството.

Очакваше се търгът за третия метродиаметър да бъде обявен през март?
Документацията е внесена в управляващия орган на оперативна програма "Транспорт" и в Агенцията по обществените поръчки. Очакваме тяхното решение.
Интервюто взе Милена ВАСИЛЕВА

Източник: Строителство Градът

Re: Обща тема за софийския метрополитен

МнениеПубликувано на: Пон Дек 01, 2014 12:14 pm
от Administrator
Инж. Стоян Братоев: През 2015 година интервалът на метро влаковете в София в пикови часове ще бъде скъсен с 30 секунди

Публикувано : пн, дек 1st, 2014

Интервалът на столичното метро в пикови часове ще бъде скъсен през 2015 година, сега влаковете идват на всеки 3,5 мин, а догодина ще са на всеки 3 мин. в най-натоварените часове на деня. Това заяви в сутрешния блок „Добро утро, България” на Радио „Фокус” изпълнителният директор на „Метрополитен” инж. Стоян Братоев, предаде Агенция Фокус. Той съобщи, че разширението на метрото върви по план и се очаква да бъде изпълненo в срок до април догодина. В двата участъка – до летището и ще бъдат разкрити общо 7 нови метро станции. „Участъкът до летището в момента е изпълнен на 84%, до края на годината изпълнението на строителството му да прехвърли 90% и да останат повече монтажни работи, изпитания, настройки на апаратура, което ще се прави януари, февруари, март месец 2015 г.”, съобщи инж. Братоев. Той обясни, че вторият участък, до Бизнес парка, е завършен на 78%, но крайният срок за завършването му е един месец по-късно. Участъкът от Цариградско шосе до летището има 4 метростанции – две са в ж.к. Дружба, една в индустриалната зона и една – на летището, посочи изпълнителният директор на „Метрополитен“. Във връзка с втория участък, до Бизнес парка, той уточни, че е дълъг 3 км и включва три подземни метростанции. Инж. Стоян Братоев каза още, че метрото е два пъти по-бързо от другия градски транспорт, като всеки ден се спестяват 25 000 часа, заради факта, че хората ползват метро, а не друг начин на придвижване. Освен това е много по-екологичен и безопасен начин на придвижване, така че разширението със сигурност ще облекчи трафика в столицата, каза още инж. Братоев.

Източник: ЕПБЖ

Re: Обща тема за софийския метрополитен

МнениеПубликувано на: Нед Апр 12, 2020 4:57 pm
от Димитър Деянов
Имам информация, че сега в дните преди Великден, ще бъде пуснат в експлоатация по 1-ва и 2-ра линия на софийския метрополитен, единият от завърналите се два модернизирани метровлака серия 1000/5000. Влаковете са модернизирани от завода в град Митишчи до Москва (където са и първоначално произведени). Те са с изцяло ново електрическо оборудване, нови талиги с асинхронни тягови двигатели, съвременно управление с много електроника, нов пулт пред машиниста, ново челно оформление на кабините за управление и подобрен дизайн в пътническите салони. Външно единият от влаковете е оцветен в зелено и бяло, а другият – в червено и бяло.

Челен вагон 1019.JPG
Челен вагон 1019.JPG (67.36 KiB) Прегледано 16664 пъти

Пътническия салон.jpg
Пътническия салон.jpg (73.19 KiB) Прегледано 16664 пъти

Влакът оцветен в зелено и бяло.jpg
Влакът оцветен в зелено и бяло.jpg (62.32 KiB) Прегледано 16664 пъти

Re: Обща тема за софийския метрополитен

МнениеПубликувано на: Пет Апр 17, 2020 8:41 pm
от Димитър Деянов
Поради липса на готовност, пускането на единия от модернизираните влакове серия 1000/5000 се отлага за след празниците.

Re: Обща тема за софийския метрополитен

МнениеПубликувано на: Сря Авг 26, 2020 8:56 am
от Димитър Деянов
От днес, 26 август 2020 г., се пуска в редовна експлоатация (с превоз на пътници) част от новата линия № 3 (зелената) на Софийския метрополитен. Участъкът обхваща 8 метростанции (от МС “Цар Борис III” – “Красно село” до МС “Хаджи Димитър”) и е с експлоатационна дължина около 7 км. Връзка с 2-ра линия на метрото (синята) ще има на МС “НДК”, а връзка с 1-ва линия (червената) и отново с 2-ра линия (синята) – на МС ”Орлов мост” (с преход към МС “СУ Климент Охридски”).
Линията ще се обслужва с нови мотрисни влакове производство на концерна SIEMENS, съставени от по три вагона и захранвани от контактна мрежа. Инвентарното означение на крайните два вагона, които са еднакви и имат командни кабини, е серия 3000 (№ 3001.... и т.н.), а вагонът между тях – серия 7000 (№ 7001 ... и т.н.).
Сега депото за метровлакове “Земляне”, което ще обслужва 3-та линия, разполага с 20 комплектни метровлака готови за експлоатация, но скоро паркът ще се увеличи, защото започват да пристигат и поръчаните допълнително още 10 от същите метровлакове.

Метровлак Siemens за линия № 3 на Софийския мерополитен.jpg
Метровлак Siemens за линия № 3 на Софийския мерополитен.jpg (105.76 KiB) Прегледано 15253 пъти