Инж. Стоян Братоев: Във втората половина на 2015 г. ще започне строителството на третата линия на метротоИзпълнителният директор на „Метрополитен” ЕАД инж. Стоян Братоев в интервю за Агенция „Фокус” във връзка с предстоящото изграждане на третия метродиаметър в столицатаПубликувано : пн, ное 3rd, 2014 Фокус: Инж. Братоев, има ли опасност от забавяне на строежа на третия лъч на метрото?Стоян Братоев: Няма опасност. Ние вървим по процедурите, които са по закон. Като ги извървим, тогава ще започнем строителство. Има много процедури – тръжни процедури, регулационни планове – всичко се извършва, както се изисква.
Фокус: Какво гласят жалбите, подадени срещу намеренията за строеж на третия метродиаметър и основателни ли са те?Стоян Братоев: Няма жалба срещу намерението на строежа. Жалба има срещу процедурата за общия устройствен план. Това не е наша процедура, а на ДАГ. Ние имаме процедури, свързани с проекта, с регулационните планове, с тръжните процедури за възлагане. Там нещата си вървят. Има още много време, докато приключим. Планира се във втората половина на годината, защото дотогава първо трябва да пуснем участъка „Младост” и летището. Ако започнем по-рано, съвсем ще блокираме София. Има си правила и те трябва да се спазват. В момента се правят 9 километра и с още 8км ще блокираме целия град. Трябва да бъде поетапно, както направихме и пуснахме поетапно втората линия. Догодина пускаме тези два участъка и тогава ще започне третата линия.
Фокус: Ще се наложи ли повторна проверка за оценка на въздействието върху околната среда заради жалбата?Стоян Братоев: Има проверка – те просто не знаят. Има материали за ОВОС с обем и съдържание на доклад за ОВОС. Компетентният орган, който да се произнесе дали това е достатъчно, или трябва да се прави допълнителен доклад, е Министерството на околната среда и водите. Ние сме възложили на външни независими експерти – екип от 12 души професори, доценти и т.н., които са изготвили тези материали, внесени са и министерството е преценило, че това е достатъчно. Това е законовият ред. Компетентният орган преценява дали трябва да се прави нещо допълнително. Всички екологични аспекти са разгледани – и води, и почви, и въздух, и растителност, дали в района „Натура”, а тя е на 5-6 км от обекта, какви въздействия може да има по време на строителството и експлоатацията. Всичко това в тези материали е подробно разгледано със съответните анализи и е внесено в МОСВ. На базата на това те са издали решението. Някой може да го обжалва, но си има законова процедура. Ако министерството прецени, ако трябва, ще се направят допълнителни изследвания и проучвания. Засега те са преценили, че това е достатъчно.
Фокус: Съществува ли възможност някой умишлено да цели строителството на третия лъч на столичното метро да бъде забавено?Стоян Братоев: Каквото и да прави, има много време, докато започнем строителството. Дотогава всички тези процедури ще минат. Ние затова ги почваме по-отрано и винаги досега сме правили така. Тези процедури започват поне една година преди строителство, за да може да има време всичко това да мине, каквито са законовите изисквания. „Метрополитен” е организация, която се старае да спазва максимално всички законови процедури. Тя ги спазва и затова досега метрото го има. Ако не ги спазваше, още на първия участък щяха да го спрат. Ако някой има някакви мераци да изнудва, е сбъркал адреса. Няма как да изнудва, защото си има правила. Като правилата се спазват, всичко е наред. Това е най-екологичният проект, който въобще може да се говори, че се прави в София. Разбира се, че по време на строителството ще има притеснение на хората. Като строихме в кв. „Надежда”, имаше протести, а сега като минем оттам, хората не могат да се нарадват – хем минаха две години, откакто го пуснахме. Метрото е най-доброто нещо, което се е случвало на София в последните сто години.
Фокус: Има ли опасност от липса на европейски средства за реализацията на проекта за третата метролиния?Стоян Братоев: Това, което засега е записано в оперативната програма, е за централния участък на третата линия. На този етап няма финансиране за цялата трета линия. В програмата е записан централният участък на третата линия и затова започваме с него. Той е най-труден, изисква най-много време за строителство и има най-голямо натоварване с пътници. Това е участъкът от бул. „Владимир Вазов” до ж.к. „Красно село”. Според възможностите във времето ще се прави връзката към ж.к. „Овча купел” и по бул. „Владимир Вазов”. Никой не може да каже кога ще станат, без да има финансиране. Аз съм оптимист и мисля, че до 2020 г. ще станат. Засега до 2018 г. планираме централния участък на третата линия.
Фокус: Кога най-рано може да започне строителството на третата линия на метрото?Стоян Братоев: Във втората половина на следващата година. И да искаме по-рано, няма да го почнем, защото с общината в момента работим по участъка до летището, до Бизнес парк София, на бул. „Черни връх”. Ако почнем третата линия, ще блокираме града. Трябва да пуснем тези два участъка, за да се освободи малко натоварването в града и тогава ще започнем. През лятото трябваше да започнем по-рано станцията при бул. „Черни връх”, но я забавихме, за да се пусне кръстовището на Семинарията и тогава я започнахме. Съобразяваме се с общата обстановка в града и това е правилното. Каквото и да стане, по-рано от лятото на следващата година, дори всичко да е минало като процедури, не трябва да започваме преди да сме пуснали тези два участъка. Те са разчетени по график. Нашият график е строителството на третата линия да почне във втората половина на 2015 г. В интерес на истината преди година-година и половина бяхме заложили първоначално началото на 2015 г., но без да се съобразим с пускането на тези два участъка. Впоследствие като седнахме и наложихме графиците, от миналата година позицията ни е, че строителството трябва да започне във втората половина на следващата година.
Фокус: Кога ще бъде готови участъците на метрото до Летище София и до Бизнес парк София?Стоян Братоев: Сроковете им са края на април-началото на май догодина. Двата участъка имат разминаване с около месец. През април-май догодина ще бъдат пуснати и затова говорим да започнем строителството на третата линия във втората половина на следващата година.
Яница ТАНЕВАИзточник:
ЕПБЖ