Третият лъч на метрото ще мине първо през центъра на София Столичната община се надява до края на годината да започне строителството, за коeто чака европейско финансиране от 600 млн. лв.МАРИЯ КОЙЧЕВАВ навечерието на битката за европейско финансиране на проекти в новия програмен период 2014-2020 г. Столичната община е в пълна готовност с най-големия си проект - третия метродиаметър. Всички документи са готови заедно с тръжната документация и само се чака старт на програмите за кандидатстване, а от общината твърдят, че има "да" от Европейската комисия за финансиране на проекта. Трасето е ясно - бул. "Вл. Вазов" - бул. "Евлоги Георгиев" - Орлов мост - НДК - "Красно село" - жк "Овча купел". По предварителни данни изграждането на целия трети лъч ще струва около 1.4 млрд. лв. Реализацията му ще е на етапи и като за начало, за новия програмен период общината ще кандидатства за участъка, който минава през центъра на София - от театър "София" до пазара в "Красно село". По предварителни разчети този участък ще струва около 600 млн. лв.
По-важно е строителството да започне от центъра,
защото ако се започне от по-периферните квартали, метрото ще закара хората само донякъде, казва директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев. За другата част на метрото все още не е ясно откъде ще се намери финансиране и кога ще започне строителството. За трасето на третия лъч имаше пет варианта, които не се различаваха много. За окончателен беше избран вариант, предложен главно за подобряване на обслужването на жилищните квартали "Овча купел", кв. "Васил Левски" и кв. "Хаджи Димитър" и на областите южно от центъра. 60% от третата линия ще е разположена подземно в централната част на града, а открито в периферните части на града - 40%. Дължината й е 16. 5 км с 18 метростанции. Откритите участъци са 7 км с 9 метростанции, подземните участъци - 9.5 с 9 метростанции. Прогнозният пътнически поток по третата линия е 170 хил. души. Въпреки че строителството ще започне от центъра, одобреното трасе започва от бул. "Ботевградско шосе", а
ето и къде ще са станциите на третия лъч
Първата ще е на бул. "Ботевградско шосе", от там трасето продължава по бул. "Владимир Вазов", минава покрай стадион "Герена", където също ще има метростанция. В този участък метрото ще е надземно. От Малък градски театър "Зад канала" продължава подземно по бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" през централната градска част. Ще има станция на ул. "Шипка", а тази на Орлов мост ще бъде свързана с вече действащата. От там трасето продължава по бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий" и НДК. Новите подлези при бул. "Витоша" и "Патриарх Евтимий" ще служат за вход на новата метростанция. Метростанция ще има на кръстовището при бул. "България" и бул. "Иван Ев. Гешов", като съществуващият подлез ще бъде вход на новата метростанция. Следват станции на ул. "Дойран", на бул. "Цар Борис Трети" в "Красно село", където ще има изходи от четирите страни на кръстовището. От ул. "Житница" до "Овча купел" метрото ще е надземно, като само последната спирка ще бъде изградена под земята, поради особеностите на терена.
В "Овча купел" спирките на метрото ще са три. От там линията продължава по оста на ул. "Президент Линкълн" по естакада. Станцията е предвидена да обслужва северната и западната част на квартала. Нататък трасето продължава по естакада по оста на ул. "Президент Линкълн" до бул. "Овча купел". В жилищния комплекс ще има още две станции. На кръстовището с бул. "Овча купел" също е предвидена станция, която да осигури връзка с трамвайния транспорт. Трасето продължава по естакада през река Владайска и в пространството на съществуващите автобусни гаражи навлиза под земята. Станцията ще има и под Околовръстния път, където ще се изгради връзка с жп линията София - Перник.
Етапите
Първият етап е именно този през центъра, който е с дължина 8.5 км и 9 метростанции. Той включва участъка бул. "Вл. Вазов" - Орлов мост - НДК- бул. "България" - кв. "Красно село". Трасето е подземно. Прогнозната стойност без влаковете е 280 млн. евро. Междинното депо ще струва допълнително 40 млн. евро. Времето за изграждане на тази част е четири години, а оптимистичният срок за началото му е краят на тази година. По време на обсъждането на трасето в тази му част в комисии към общината главният архитект на София Петър Диков обясни, че е имало спорове за изходите и входовете на метрото. Променен е методът за изпълнение на станцията при Орлов мост. Тя беше единствената в тази част, която трябваше да се строи по открит способ, но в крайна сметка е решено да е по тунелен. Така при Орлов мост ще бъдат засегнати само 150 кв.м зелена площ без дървета. При открития способ на строителство застрашени са били 4000 кв.м от територията. Корекции има и на станцията на "Патриарх Евтимий" и "Граф Игнатиев". Вместо през входа на Нотариата изходът се преориентира към тротоара, за да не засегне новата градинка.
Вторият етап е кв. "Красно село" - жк "Овча купел" - Околовръстно шосе и жп линия София - Перник. Дължината е 4 км с 5 метростанции. Прогнозната стойност е 80 млн. евро. Строителството ще продължи 2.5 години. Третият етап включва бул. "Ботевградско шосе" - бул. "Вл. Вазов" (жк "Левски", кв. "Герена", жк "Хаджи Димитър"). Дължината е 4 км и 4 метростанции. Прогнозната стройност е 80 млн. евро, времето за строителство също е 2.5 г. Въпреки че за тези два етапа още не е ясно откъде ще се намери финансиране, Столичната община вече има три варианта за разширение на метрото към кв. "Слатина" с цел транспортното обслужване на квартала, както и на спортната зала "Арена Армеец" и бъдещия "София технопарк". Проучването е направено от същата фирма, която изготви вариантите на основното трасе - "Метропроект Прага". И трите трасета минават през район "Слатина" и отвеждат през зала "Арена Армеец", бул. "Цариградско шосе" до Окръжна болница.
Бъдещите ползи в цифри
Очаква се през 2015 г. метрото да се ползва от 380 хил. пътници дневно, а през 2020 г. броят им да достигне до 550 хил. Максимумът на натоварване е 50 хил. пътници на час, а скоростта на пътуване е до 80 км в час. Времето на пътуване до центъра на града е 10-15 минути от всички краища на метрото. Очаква се през 2020 г. метрото да намали вредните газове в един от най-мръсните градове на Европа със 110 хил. тона, а спестеното време на гражданите да е 160 хил. часа дневно. На метрото се разчита да намали и пътните произшествия през 2015 г. с 18%, а през 2020 с 25 на сто.
Източник:
СЕГА