Пускането на 20 нови трамвая ще спести на столичани над 5 000 тона вредни емисии13 яну 2014, 13:40Над 5 000 тона вредни емисии от въглероден диоксид годишно ще бъдат спестявани на столичани с пускането на общо двайсет нови модерни трамвайни мотриси в столицата. Това изчисление на експерти от Министерството на околната среда и водите съобщи екоминистърът Искра Михайлова по време на официална церемония, на която две от тези мотриси бяха пуснати в експлоатация от този понеделник. Останалата част от трамваите трябва да се включи активно в градския трансопрт на София най-късно до 31 май тази година, уточни кметът Йорданка Фандъкова.
5 000 тона спестени вредни емисии изглеждат реалистични на база човекопоток без да имаме началните данни, коментираха пред "Дневник" експерти от екологичната организация "За Земята", които приветстват инвестиции на публични средства в качествен обществен транспорт. "Доволни сме, че държавната администрация разпознава ползите за обществото и климата от използване на повече трамваи. Смятаме, че инвестициите в трамвайната мрежа трябва да бъдат сериозен приоритет, дори спрямо плановете за развитие на метромрежата на София и други големи градове в България," заяви Генади Кондарев от организацията като учочни, че трамваите представляват по-малка инвестиция в сравнение с много други алтернативи.
В същото време от "За земята" са на мнение, че е крайно време плановете за устойчиво развитие на обществния транспорт да бъдат съчетани с мерки за намаляване
ръста на автомобилния трафик във всички големи градове на България и да има още по-категорична подкрепа за екологичите форми на транспорт.
Статистиката сочи, че автомобилния трафик в страната продължава да расте, а с него се затвърждава и водещото място на България по отношение на замърсеност с фини прахови частици и други особено вредни за човешкото здраве и климата емисии, алармират природозащитниците.
Модерните мотриси – досъпни и за хора с увреждания
Новите трамваи са произведени в Полша и като начало ще се движат по линията на трамвай N "1". Те ще будат пуснати по линия №7, когато приключи рехабилитацията на трамвайната линия, а следващата седмица предстои цялостната рехабилитация на трамвайната линия по булевард "България" заедно с подлезите и озеленяването около тях, уточни Йорданка Фандъкова по време на церемонията.
Мотрисите са климатизирани и са нископодови, за да са достъпни за хора с увреждания. Проектът "Изпълнение на дейности за подобряване на качеството на атмосферния въздух чрез закупуване и доставка на трамвайни мотриси" е финансиран по линия на оперативна програма "Околна среда" и с безвъзмездната финансова помощ от 66,3 млн.лева.
Цената на един такъв трамвай е 1 660 000 евро, или общо за двадесетте - 33 200 000 евро. Новите трамваи са с всички модерни системи, които могат да съществуват в този тип транспорт – освен климатизация и ниски подове, те имат и система на съобщаване на спирките, видеонаблюдение за ватмана. Вече тече обучение на ватманите, защото системите са нови и служителите имат нужда да свикнат с технологиите. Това разясни столичният кмет Йорданка Фандъкова след се вози няколко спирки с първия подобен трамвай.
С церемонията в понеделник Столична община отбеляза и 113-годишнината от първия трамвай в столицата, който тръгва по софийските улици на 1 януари 1901 г. в 10.30 ч. от гарата към площад "Славейков".
Източник:
Дневник