До края на април пристигат всички трамваи в София

Тук може да обсъждате теми свързани с градския транспорт в България и чужбина. Обсъждайте основно релсовия градски транспорт, особено що се отнася до технически характеристики.

До края на април пристигат всички трамваи в София

Мнениеот Administrator » Вто Апр 29, 2014 4:32 pm

Евгений Ганчев, изпълнителен директор на "Столичен електротранспорт" ЕАД:

До края на април пристигат всички трамваи

Договорите за доставка на тролеите и трамваите се изпълняват предсрочно

Брой 16 от 22/04/2014

Г-н Ганчев, как се изпълняват договорите за подвижния състав - тролеи и трамваи?
- И двата договора се изпълняват предсрочно.
Пристигналите 16 трамвая са вече в движение, на 10 април получихме още един. За него предстоят подготвителни дейности и тестове - монтиране на тикет система, GPS и пробен пробег от около 200 км. Такава е процедурата. Трамваите са производство на полската фирма "Песа", финансирането е чрез оперативна програма "Околна среда" 2007 - 2013 и е 100% от европейските фондове. Крайният срок за изпълнение е 31 май 2014 г., но всички трамваи, т.е. останалите 4, ще пристигнат до края на април предсрочно. Когато в края на юни завърши ремонтът на релсовия път на трамвайна линия 7, всички нови трамваи ще бъдат прехвърлени от линия 1 на линия 7.
От пристигналите 16 тролейбуса 8 вече са в движение, а другите 8 са в процес на подготовка, което означава поставяне на тикет система и GPS, както и при трамваите, и пробен пробег от минимум 50 км. Общият брой на тролеите е 50, финансирането за тях е от оперативна програма "Регионално развитие" 2007 - 2013, съфинансирането е заем от Европейската банка за възстановяване и развитие. До септември 2014, какъвто е срокът на договора за новите тролеи, на практика ще бъде подменен 80% от тролейбусния парк на столицата.

С какви проекти, свързани с електротранспорта, ще се кандидатства за втория програмен период 2014 - 2020 г.?
- Предвидено е това да са три инфраструктурни трасета (чрез ОПРР 2014 - 2020) и доставка на 20 трамвая (чрез ОПОС 2014 - 2020) за скоростни трамваи (скоростен в случая означава да има обособено трасе, да е осигурено интелигентно управление на светофарите). Това най-вероятно ще са трасетата на трамвай 5 по бул. "Цар Борис ІІІ"; на бул. "Александър Стамболийски" от бул. "Константин Величков" до Захарна фабрика - трасето тук е достатъчно широко и няма да се обособява; изграждане на трамвайно трасе от бул. "Копенхаген" до метростанция 18 в "Младост". Обсъжда се и трамвай 22 по бул. "Ботевградско шосе". Съответните линии следва да бъдат обновени или построени и по тях да има интелигентно управление на светофарните уредби.
Ще добавя нещо за скоростта. И старите трамваи могат да вдигнат висока скорост (60 км в час), важна е средната скорост. Например при новите тролейбуси скоростта софтуерно е ограничена до 70 км в час.

Възможно ли е при ремонта на релсовия път на линия 7 да се направи контролиран достъп до трамвая?
- Резултатът от проекта за трамвая е да се ремонтира линията и да има ITS управление на светофарните уредби, които да дават предимство на масовия градски транспорт. Търгът за 20-те кръстовища с ITS ще бъде повторен и по бул. "България" ще върви нов трамвай по обновен релсов път и с предимство пред останалия транспорт. Експериментално за страната може да се направи контролиран достъп за трамвай №7, където има подлез. Поначало подобно нещо може да се направи и по бул. "Ботевградско шосе", защото и там има подлези.

Все още има протести за новия трамвай от Семинарията към "Дървеница"?
- Апликационната форма е одобрена. Изсичат се 94 дървета, ще бъдат засадени 300. Трамваят от Семинарията минава през просеката над топлофикационния колектор, през някогашната гара "Пионер", по бул. "Никола Габровски" и се включва в старото трасе на трамваите 2 и 19 при онкологията, а оттам върви по бул. "Климент Охридски" до ухото за обръщане на движението по старото трамвайно трасе.

По-добро ли е страничното ситуиране на релсовия път до единия от двата тротоара?
- В много градове е така. Решава се въпросът с паркирането, отводняването, а за пътниците е по-удобно, защото се качват веднага от тротоара. По този начин решихме местоположението на трамвая и по бул. "Рожен", когато там се измести трамвайната линия при строителството на метрото. Проучванията показват, че този вариант е добър. За централната част на града невинаги е подходящо поради кръстовищата като даденост, но за нови и крайни трасета страничният вариант на трамвай е подходящ.

Как приемате идеята на главния архитект на София арх. Петър Диков за скоростен трамвай, който свързва линиите №5 и №22?
- Това е бъдещо намерение и мисля, че ще бъде много удобно за пътниците.

А как ще се съвместят широк и тесен трамвай? Как ще се мине през центъра?
- По линия №5 по бул. "Цар Борис ІІІ", към "Люлин" и към "Обеля" траверсите са такива, че може да се сложи трета релса - за т.нар. широк трамвай (с междурелсие 1009 мм), и така по релсите да се движат различни конфигурации. Там, където не е направено, е нужно при бъдещи реконструкции да се поставят достатъчно дълги траверси, които да издържат съответната тежина на мотрисите, и да се предвидят габарити на трасето за широк трамвай (междурелсие 1435 мм). Що се отнася до тунелно преминаване под центъра - както преминава метрото, така може да премине и трамвай.

Какви други ремонти на трамвайни трасета се предвиждат?
- Където има ремонти на улици, ще се налагат корекции на трамвайни трасета - така ще е на бул. "Дондуков", при изграждане на кръговото на бул. "Гешов" и бул. "България", на "Лъвов мост", "Руски паметник" и т.н.

Каква е ползата от асинхронните двигатели от енергийна гледна точка?
- В съвременните превозни средства в момента използваните двигатели са предимно асинхронни. Съвременните тролейбуси и трамваи могат да постигнат икономия на ел. енергия от рекуперация до 30% - зависи от системата на управление и от това дали има други превозни средства в участъка, които да поемат тази спестена и върната енергия. В някои европейски страни се разработват концепции за връщане на енергията в изправителните станции или на специални устройства за съхранението й, но най-добре е да има наблизо друго возило, което да поеме тази енергия.

Какви промени се предвиждат в развитието на електротранспорта?
- "Столичен електротранспорт" ЕАД има разработена програма за развитие на нови тролейбусни трасета, търси се финансиране. Развитието на трамвайните трасета е свързано с ОУП на столицата, предвижда се ремонт на съществуващи трасета и подмяна на подвижния състав.
Електротранспортът в цял свят се развива. Важно е това да става и в България, още повече че много от българските градове са в челото на класациите за градове с най-замърсен въздух в Европа.
Интервюто взе
Милена ВАСИЛЕВА

Източник: Строителство Градът
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2429
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Назад към Градски транспорт / Metro, Light Rail and Other Public Transport

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron