Латвийска компания проявява интерес към рециклирането на подвижен състав на БДЖ
10.07.2014
Сдружението Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт съобщи, че на 9-ти и 10-ти юли 2014 г. се провежда обща среща между представители на Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт, БДЖ, Министерство на транспорта и представители на латвийски завод за железопътен подвижен състав. Поводът е желанието на Инициативата да бъдат спасени от нарязване мотрисните влакове (наричани още електрички), произведени в Латвия през 70-те години на XX век.
"През септември 2013г, се свързахме с латвийския завод, произвел електричките, които се експлоатират от БДЖ, с питането дали могат да участват в рециклирането на произведените от тях влакове, казва Даниела Вуковска координатор на Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт. До този момент ръководствата на БДЖ и министрите от последните правителства твърдяха, че тези влакове трябва да се нарежат на скрап, защото "им замръзвали спирачките". За наша изненада от латвийската компания отговориха положително, след което започна неколкомесечна кампания и активна кореспонденция от наша страна. Поставихме многократно въпроса на обществения съвет към МТИТС, а също и на обществения съвет към МОСВ. Имахме среща с ръководството на БДЖ. Изпратихме писма до Европейската комисия. Сега представители на латвийското дружество пристигат в България за оглед и преговори, предвидена е среща със зам.министъра на транспорта Антон Гинев. От МОСВ не получихме отговор, обобщи Даниела Вуковска."
Подобни мотриси се експлоатират и реновират успешно в Черна гора, Сърбия, Латвия, Русия, Грузия и др. Мнението на Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт е, че в сегашната тежка ситуация, в която се намира БДЖ, рециклирането/реновирането на подвижен състав може да бъде една от мерките, които да увеличат броя на влакове и да подобрят услугата. Това е екологична мярка, която се насърчава от ЕС, защото създава зелени работни места.
За да не бъдат обвинени, че лобират за определена фирма, от Гражданската инициатива предлагат същата процедура да бъде повторена и с останалите производители, които са създали тягов подвижен състав, експлоатиран от БДЖ. Имат се предвид чешки, румънски и др. заводи.
От Гражданската инициатива напомнят, че цялата кампания е организирана от техните членове.
Източник: Infrastructure.bg