Историята на МК"Кремиковци"

Тук може да пишете за всичко, което ви вълнува и което не е пряко свързано с железниците.

Историята на МК"Кремиковци"

Мнениеот ivajlo_nikolov » Чет Фев 12, 2015 10:59 pm

:arrow:
semafor написа:Здравейте колеги съфорумци.Аз имам два въпроса свързани с едно вече неработещо предприятие.Надявам се,че г-н Деянов ще може да внесе малко яснота по темата,а също така доколкото знам във форума има и хора работели в този комбинат.Моите въпроси може да са малко по-встрани и широкообхватни,но ме глождят от много време и ще се радвам ако успея да получа макар и частични отговори. Интересува ме следното:

1.) Кариерата над с.Делян използвана ли е за снабдяване на МК Кремиковци с инертни материали подобно на Козяк и ако "ДА" с какви темпове?

2.) Приблизително какви суровини са се превозвали от/към Кремиковци във връзка с производството на комбината? За въглищата,рудата и готовите рулони ми е ясно,но ме интересуват също вторичните,странични продукти като различни киселини,химикали,дали шлаката е била използвана в някой циментов завод и други подобни.


За нуждите на цех "Вародоломитен" към производство "Металургични огнеупори" в Кремиковци варовик се караше основно от кариера "Козяк", подделение на същото производство. Там имаше и кремиковски ЖП клон, който след катастрофата на ведомствения Ганц серия 51 се обслужваше от ТЕМ2Б или от ТГМ6. Те и ТГМ-а го изтърваха през 90-те, но вече имаше авариен коловоз и хвана полето, та не се разчу. Варовик се караше с ЖП транспорт и от Делян, както и от Калкас с камиони. За обема не знам, но основно се возеше от Козяка.
Относно другите суровини: До края на 90-те с влакове в "Кремиковци" чрез пристанище Бургас се доставяха и студени сляби от СССР /След 91-ва Русия и Украйна/. Слябите са по-точно полуфабрикат, а не суровина. Консуматив, която се доставяше в големи количества с ЖП транспорт беше сярна киселина за нуждите на цеховете "поцинковане" в производство "Студено валцоване" и Тръбопрокатно производство. До към 2000-2005 та г. и цинка се возеше с ЖП транспорт от Кърджали и Асеновград, но заради многото кражби по пътя и свиване на производството постепенно се премина на автотранспорт. Сред консумативите, превозвани с железници дълги години са и металургичните огнеупори, основно от"Шамот" - Елин Пелин, други заводи и внос. През последните години от съществуването му с ЖП транспорт се доставяха и металургични пелети - внос, които са директна суровина за доменни пещи. Доставяше се и мазут, както и други горива, но след като спря употребата на мазут и там се премина на автотранспорт.
От "Кремиковци", освен рулони - горещо и студено валцовани, с ЖП транспорт се извозваше плоска и профилирана ламарина на пачки, тръби и профили. Също така - кокс, вар, бензол, железен сулфат и др. Сега, от площадката на бившия комбинат, по деелектрифицираната линия от Обединена се вози скрап. Шлака от табана се използваше за настилка на пътища. Чак в последните години и до ден днешен го купува един циментов завод от фирмата, която купи табана и го вози с камиони.
Аватар
ivajlo_nikolov
Глобален модератор
 
Мнения: 961
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 8:39 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот semafor » Чет Фев 12, 2015 11:09 pm

Благодаря изключително много за изчерпателният отговор.Значи към комбината основно са се превозвали варовик,химикали,горива,смазочни материали,въглища и суровини за самото производство на металите,а от него - да кажем пак химикали,готова продукция,шлака,вар и тн.Наистина доста голям обем товари е имало. :cry:
Имате ли представа откъде мога да намеря информация за организационната структура на Кремиковци - колко и какви заводи,цехове и различни производства е включвал комбината?Извинявам се на модераторите и на другите участници във форума.Опитах да изпратя това запитване на ЛС,но не се получи.
semafor
 
Мнения: 222
Регистриран на: Вто Сеп 17, 2013 10:43 am

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот KRAKOMOBILA » Пет Фев 13, 2015 12:36 am

Не минавайте на ЛС - ще се радвам да се отвори нова тема за МК Кремиковци - и на мен ми е интересна историята.
KRAKOMOBILA
 
Мнения: 966
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 9:13 pm

Re: Инж. Димитър Деянов отговаря на вашите въпроси

Мнениеот Rado » Пет Фев 13, 2015 5:01 pm

KRAKOMOBILA написа:Не минавайте на ЛС - ще се радвам да се отвори нова тема за МК Кремиковци - и на мен ми е интересна историята.


Подкрепям мнението на KRAKOMOBILA.
Rado
 
Мнения: 203
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 12:25 pm

Re: Историята на МК"Кремиковци"

Мнениеот dobriii123 » Пет Фев 13, 2015 10:28 pm

Аз добавих същата тема,не видяхте ли?
dobriii123
 
Мнения: 588
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:52 am

Re: Историята на МК"Кремиковци"

Мнениеот ivajlo_nikolov » Пет Фев 13, 2015 10:36 pm

Ето малко снимки от локомотивно депо Кремиковци, подделение на управление "Железопътен транспорт" на "Кремиковци" АД. Снимките са правени през 2012г., когато комбината вече беше закрит:
Поздрав на входа на депото
В депото
031-доставен 2002 г. сн.1
031 сн.2
Акумулаторна батерия за ТЭМ
Талига за ТЭМ
Общ изглед на 1-во хале
ТГМ-6
ТГМ-и във 2-ро хале
Един от най-новите ТГМ-и
ТЭМ в 3-то хале
ТГМ-6А - 2494 пулт
Целият албум, включващ и снимки от сп. Ботунец. Повече инфо за нея има :arrow: тук
Аватар
ivajlo_nikolov
Глобален модератор
 
Мнения: 961
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 8:39 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Историята на МК"Кремиковци"

Мнениеот ivajlo_nikolov » Пет Фев 13, 2015 10:47 pm

dobriii123 написа:Аз добавих същата тема,не видяхте ли?

При прехвърлянето на мненията, понеже са по-стари от темата, се смени името. Извинявай. Факт е, че ти добави темата.
Аватар
ivajlo_nikolov
Глобален модератор
 
Мнения: 961
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 8:39 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Историята на МК"Кремиковци"

Мнениеот railjet » Пет Фев 13, 2015 10:50 pm

Преди 2 години изникна от нищото един напълно непознат младеж, който гръмко обяви,че купува Кремика за 110 млн. Помните ли го това?
railjet
 
Мнения: 7805
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: Историята на МК"Кремиковци"

Мнениеот semafor » Пет Фев 13, 2015 11:13 pm

За жалост разсипията е пълна...Предполагам,че локомотивите са заминали за скрап,но ми е интересно какво се е случило със стотиците вагони които Кремиковци притежаваше? Още от малък по това ги помня - имаха различни цветове от тези на БДЖ,а в последните години даже имаха и емблема и надпис на комбината.Спомням си преди време,че гледах в уикимапия комбината отгоре.Снощи пак погледнах и то почти нищо не е останало ибаси.Даже като се вгледах и се сетих къде са били заснети сцените от последната серия на Непобедимите и ме набра яд.Дотам си докарахме страната и икономиката,че да ставаме евтини площадки за холивудските филми :/ От друга гледна точка сега човек като слезе в софийското поле и не умира на момента от отровите на коксохимическия ама и десетки хиляди хора не могат да карат само на чист въздух...Засега намерих информация за няколко завода и производства в рамките на комбината - рудоподготвително предприятие ,ремонтно-механичен завод, коксохимически завод, агломерационно производство (не разбрах какво се има предвид под това?!), тръбо-прокатно производство, феросплавно производство, вародоломитен цех, термонаплавъчен цех, чугонодобивно производство, студено валцуване и различните станове.Само не разбрах напълно в какъв порядък са - дали становете са отделни производства или цикълът е суровини -> доменни пещи -> станове -> готов продукт :? На първо четене се сещам за три предприятия които са ползвали суровини от Кремиковци - заводите в Роман и Ихтиман,леярната край Шишманци,Пловдивско.Предполагам,че това се отнася и за ЧЛК-то във Враца.Сигурно има и други предприятия,но е факт,че към две от споменатите предприятия е имало обособени електрифицирани (!!) индустриални клонове по които е доставяна суровината за производството.Предполагам и за Ихтиман,че е имало клон,а сега като се замисля може и за врачанския завод да е имало покрай базата на Петрол,но там Добри може да каже по-добре ако има информация.Иначе цялото порно около продажбата беше за Оскар направо.Някакъв дришльо се появи от нейде и извади нам си колко милиона и хоп купи Кремиковци.Брех тая работа.Абе и аз съм на неговите години ама явно не съм случил на доходоносна работа :lol:
semafor
 
Мнения: 222
Регистриран на: Вто Сеп 17, 2013 10:43 am

Re: Историята на МК"Кремиковци"

Мнениеот dobriii123 » Пет Фев 13, 2015 11:56 pm

Между другото в книгата с историята на Роман бях прочел,че тамошният завод е бил нещо като филиал на „Кремиковци" или нещо подобно,но знам,че двете предприятия са били свързани някак.Към момента с мноого намален капацитет продължава да функционира Заводът в Роман,за разлика от „Кремиковци"
off:Няма проблеми,просто преди това бях отворил тема,затова питам :)
dobriii123
 
Мнения: 588
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:52 am

Re: Историята на МК"Кремиковци"

Мнениеот dobriii123 » Съб Фев 14, 2015 12:06 am

Към днешна дата клонът към ЧЛК във Враца продължава да съществува,през октомври минах покрай него и още е цял(КМ няма и не е имало).Клонът към завода в Роман продължава да съществува с разликата,че е махната КМ и влакове от/до завода няма,вагоните,които возеха продукцията от завода бяха нарязани преди три години.Към момента пак казвам,линията към завода е цяла,тук-таме липсват скрепления,иначе като цяло само жиците са премахнати,стълбовете,изолатори и други от елементите на КМ все още са там.
dobriii123
 
Мнения: 588
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:52 am

Re: Историята на МК"Кремиковци"

Мнениеот plam71en » Съб Фев 14, 2015 12:50 am

Той клона си седи,а в бившият завод само "Стал 20" мисля,че изполвза минимална част.
plam71en
 
Мнения: 232
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 4:55 pm

Re: Историята на МК"Кремиковци"

Мнениеот bdz43r » Съб Фев 14, 2015 1:01 am

semafor написа:Предполагам,че локомотивите са заминали за скрап,но ми е интересно какво се е случило със стотиците вагони които Кремиковци притежаваше? Още от малък по това ги помня - имаха различни цветове от тези на БДЖ,а в последните години даже имаха и емблема и надпис на комбината.
От време на време срещам по някой такъв вагон. Явно част от тях са отишли при БДЖ и пътуват. Виждал съм дори небоядисани - сини със стария надпис.
bdz43r
 
Мнения: 3169
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: Историята на МК"Кремиковци"

Мнениеот dobriii123 » Съб Фев 14, 2015 12:34 pm

Малко offtopic: и заводът „Метизи",и „Стал 20" би трябвало да работят,но работят с минимални мощности,т.е. работят нещо,ама много малко и си карат продукцията с камиони.
dobriii123
 
Мнения: 588
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:52 am

Re: Историята на МК"Кремиковци"

Мнениеот semafor » Съб Фев 14, 2015 4:33 pm

По романския клон едва ли последните 10-на години е минавало нещо освен ДМ-ката когато са сваляли кабелите на КМ :roll: Последно в гарата съм виждал вагони с продукция и суровини в края на 90-те.Оттогава - нъцки пък и както Добри казва - работи се с такива темпове,че 1 ТИР на седмица им върши работа. Давайте инфо за Кремиковци кой до каквото може да се добере.За Ихтиман също е хубаво който има информация да я сподели.За Шишманци имаше тук във форума май доста изписано в темата за индустриалните клонове.Иначе доста ефективна мярка - с убийството на един комбинат затриваш още 10-на предприятия свързани с него.Въпросът,че е трупнат на неособено добро място е съвсем друго нещо ама все пак...Интересното е че и в Румъния има подобен случай на нашето Кремиковци (е разбира се не в тези мащаби).Мисля,че беше в град Хунедоара - типичен грандомански индустриален град задръстен с химически комбинат от едната страна,металургичен от другата и кариери от третата.Даже в слънчев ден околната среда изглеждаше ужасяващо по снимките на фона и на традиционната местна мизерия в средата и края на 80-те.Сега май и двата комбината не работят,а според изследванията околната среда е толкова отровена,че в следващите 20 години зоната ще трябва да се самопрочиства.В дърветата намиращи се между двата комбината имаше изброени повече химически елементи от цялата Менделеева таблица и дърветата бяха станали буквално черни както и тревата и стълбовете на КМ понеже гарата е разположена между двата комбината.В сравнение с това родното Кремиковци изглежда като производител на парфюми.Някой има ли представа Верилата работи ли още и Лакпром ползват ли услугите на БДЖ? :roll:
semafor
 
Мнения: 222
Регистриран на: Вто Сеп 17, 2013 10:43 am

Re: Историята на МК"Кремиковци"

Мнениеот BDZ 07 » Чет Мар 12, 2015 5:28 pm

В Шишманци беше стоманолеярен комбинат. Никога те е работил на пълна мощност. Стоманата там се топеше на ток ( :!: ). Беше неефективен и някъде в началото на 1991 г. спусна кепенци. Дори към него имаше и футболен отбор, който се състезаваше във “В“ група - Стоманолеяр Шишманци. Преди това там са били оризища, но после вдигат комбината.

Чугунолеярният в Ихтиман работи, но при много свито производство. Вечер, когато минаваш с влака покрай него, се виждат мъждукащите прозорци. Някаква италианска фирма го държи. Мисля, че миналата година там стана и инцидент с двама електротехници в един трафопост, при който имаше една жертва.
Аватар
BDZ 07
 
Мнения: 1078
Регистриран на: Пон Фев 09, 2015 5:32 pm
Местоположение: Пловдив


Назад към Други теми / Miscellaneous

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта