
semafor написа:Здравейте колеги съфорумци.Аз имам два въпроса свързани с едно вече неработещо предприятие.Надявам се,че г-н Деянов ще може да внесе малко яснота по темата,а също така доколкото знам във форума има и хора работели в този комбинат.Моите въпроси може да са малко по-встрани и широкообхватни,но ме глождят от много време и ще се радвам ако успея да получа макар и частични отговори. Интересува ме следното:
1.) Кариерата над с.Делян използвана ли е за снабдяване на МК Кремиковци с инертни материали подобно на Козяк и ако "ДА" с какви темпове?
2.) Приблизително какви суровини са се превозвали от/към Кремиковци във връзка с производството на комбината? За въглищата,рудата и готовите рулони ми е ясно,но ме интересуват също вторичните,странични продукти като различни киселини,химикали,дали шлаката е била използвана в някой циментов завод и други подобни.
За нуждите на цех "Вародоломитен" към производство "Металургични огнеупори" в Кремиковци варовик се караше основно от кариера "Козяк", подделение на същото производство. Там имаше и кремиковски ЖП клон, който след катастрофата на ведомствения Ганц серия 51 се обслужваше от ТЕМ2Б или от ТГМ6. Те и ТГМ-а го изтърваха през 90-те, но вече имаше авариен коловоз и хвана полето, та не се разчу. Варовик се караше с ЖП транспорт и от Делян, както и от Калкас с камиони. За обема не знам, но основно се возеше от Козяка.
Относно другите суровини: До края на 90-те с влакове в "Кремиковци" чрез пристанище Бургас се доставяха и студени сляби от СССР /След 91-ва Русия и Украйна/. Слябите са по-точно полуфабрикат, а не суровина. Консуматив, която се доставяше в големи количества с ЖП транспорт беше сярна киселина за нуждите на цеховете "поцинковане" в производство "Студено валцоване" и Тръбопрокатно производство. До към 2000-2005 та г. и цинка се возеше с ЖП транспорт от Кърджали и Асеновград, но заради многото кражби по пътя и свиване на производството постепенно се премина на автотранспорт. Сред консумативите, превозвани с железници дълги години са и металургичните огнеупори, основно от"Шамот" - Елин Пелин, други заводи и внос. През последните години от съществуването му с ЖП транспорт се доставяха и металургични пелети - внос, които са директна суровина за доменни пещи. Доставяше се и мазут, както и други горива, но след като спря употребата на мазут и там се премина на автотранспорт.
От "Кремиковци", освен рулони - горещо и студено валцовани, с ЖП транспорт се извозваше плоска и профилирана ламарина на пачки, тръби и профили. Също така - кокс, вар, бензол, железен сулфат и др. Сега, от площадката на бившия комбинат, по деелектрифицираната линия от Обединена се вози скрап. Шлака от табана се използваше за настилка на пътища. Чак в последните години и до ден днешен го купува един циментов завод от фирмата, която купи табана и го вози с камиони.