Енергийни източници

Тук може да пишете за всичко, което ви вълнува и което не е пряко свързано с железниците.

Re: Енергийни източници

Мнениеот 07 » Пет Апр 04, 2014 10:05 am

Малко се отместваме от дискусията.
Въпроса дали дизелова тяга или електрическа не може да се разглежда самостоятелно, "играят" и други фактори:
- трафика по дадената отсечка - ако има интензивно движение и много тон/км и пътн/км, много тръгване и спиране, големи наклони, голяма надморска височина - ел.тягата става необходимост. След това иде момента на атмосферните условия и необходимата инфраструктура - какви ветрове трябва да понася КМ, ще настъпва ли обледеняване (то също зависи от трафика, при интензивен трафик - лед по жицата и сняг по линията не успява да натрупа!), колко ТПС ще са необходими, как ще се захранват ТПС - дали от националната мрежа, дали ще са електроцентрали на железопътната администрация, какъв тип ще са - трансформаторни, преобразувателни (честотно-преобразувателни), токоизправителни.... Ако тепърва ще се строи линия е едно, ако ще се електрифицира съществуваща линия на кантара трябва да се сложи и колко ще струва разширението на габарите на тунели, мостове, надлези, подлези така че КМ да може да мине през тях, като задължително се слагат на кантар и загубите от неизползването на трасето по време на ремонта/електрификацията - след отчитането на "препятствията" се тегли чертата и се преценява дали си струва (след колко време би се възвърнала инвестицията), като задължително се отчита и прогнозата на трафика поне 20 год. напред.
Примери:
В САЩ са електрифицирани малка част от линиите поради комбинацията от трафик+ дългите разстояния които водят до оскъпяване на захранването на ТПС и осигуряването на оперативен персонал и подръжка за тях, и не на последно място факта че в САЩ диз. гориво е по-евтино от колкото в Европа, а тока е по-скъп. Електрификациите са предимно край големите градове като има доста по интезивен трафик, а и действат по-строги еко и шумо ограничения...
В Швейцария са електрифицирани дори и клонове с минимално движение - малки разстояния, гъста електроразпределителна мрежа....
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Енергийни източници

Мнениеот stankos » Пет Апр 04, 2014 10:35 am

Колега истинската тема е в раздел общи! ;)
Аватар
stankos
 
Мнения: 437
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 10:21 am

Re: Енергийни източници

Мнениеот 07 » Пет Апр 04, 2014 11:17 am

stankos написа:Колега истинската тема е в раздел общи! ;)

офффффффф :lol:
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Електрическа vs дизелова тяга-дискусия

Мнениеот lui6_figo_cfr » Пет Апр 04, 2014 1:11 pm

stankos написа:
lui6_figo_cfr написа:
stankos написа: Фотоволтаици и перки могат и е задължително да се монтират върху необработваеми земи и на труднодостъпни терени за да се използват ефективно !

Би ли го обосновал?


Какво има да обосновавам в твърдението , че перки трябва да се изграждат високо в планината , където има почти постоянни течения! Или другото ,че фотоволтаични паркове трябва да се изграждат по стръмни каменисти склонове , които дори за пасища не можеш да използваш !
Кое не ти стана ясно ?
Нямат място на полето отнемайки плодородни земи !

Точно, заради това поисках да се обосновеш, защото допусках, че ще кажеш нещо подобно, а това не е съвсем вярно. Първо, що се отнася до ветровите енерго-ресурси, при тях е необходимо много задълбочено и всеобхватно проучване по отношение на техния потенциал за добив на ел.енергия, посока, скорост (средна и екстремална), поривистост, честота и повторяемост, брой на дни с вятър с определена посока и скорост в даден диапазон, характер на въздушния поток, закономерности в териториалните му проявления и факторите, които го пораждат и др. Необходими са достатъчно дълги и хомогенни статистически редици от данни и тяхната обработка със съответни математико-статистически методи. Необходими са и достатъчен брой метеорологични станции със задоволителна база данни. Иначе, най-общо казано, не е вярно, че само по високите части на планините има постоянни въздушни течения с голяма скорост. У нас като най-ветровито място в планините е известен масива Мургаш, част от Зап. Ст. планина, а в извънпланинските райони- Сливенско (бораподобен вятър), Черноморието (особено лете и особено Бургаската низина и Добруджа), както и през преходните сезони и зимата- северното подножие на Ст. планина, Витоша, Средна гора, Рила, Родопите, Беласица ( фьонов вятър). У нас първите такива установки за добив на ел.енергия от вятъра са били край с.Красен, Росица и др. в Добруджа. "перки" , както ги наричаш ти, могат да се монтират не само високо горе в планината, а и по други високи места- плата, хълмисти издигнатини, височини, могили и др. и вече има опити в тази насока (напр. Сомовитското плато край р. Дунав). По същия сложен и нееднозначен начин стоят нещата и при изграждането на фотоволтаичните паркове. Не са само по каменистите голи и стръмни склонове с юг-югозападна експозиция, а могат да бъдат и по Черноморието, по покриви на високи сгради в градовете и курортните комплекси и дори в равнините и низините. Важно изискване за ефективност е, пътят от мястото на добив на ел.енергията по тези способи и мястото на нейното потребление за битови и стопански субекти, да бъде максимално кратък, а при високо разположение горе в планината, е ясно, че това не е така. Няма проблем, там където има изградени ветроенергийни паркове, земята около тях да се обработва, защото перките са раположени на пилони с малко напречно сечение, които не отнемат много земя. Монатжът на фотоволтаици по покривни конструкции ( напр. русенското предприятие Зита-Карбохим) е удачно решение, зашото не отнема обработавеми и др. земи, а пътят до потребителя е максимално скъсен.
lui6_figo_cfr
 

Re: Енергийни източници

Мнениеот evrokoma » Пет Апр 04, 2014 6:28 pm

Ами дай да "засадим ДОБРУДЖА и всички плодородни земи с перки и фотоволтаици и после ще ръбаме дедовия. Зимата когато прехвалените ВЕИ имат малко производство ще се топлим на кюмюр, връщаме парната тяга и т.н само за да угодим на чичковците искащи да спрем атомната енергия за да ни продават тяхната идваща от същите източици. На някой хора не може да им се набие в главите че не сме толкова богата държава че да си позволяваме скъпа зелена енергия. За няколкото месеца в Гърция не видях фотоволтаил или перка които да са на плодородна земя а тук най-вече в Добруджа всичките са на такива места.
Луиш има и то огромен проблем да се обработва земята под тези перки особенно когато са на гъсто разположени забравяш пътищата които се изграждат за да обслужват тея пущини,забравяш трансформаторите,а ако се наложи сериозен ремонт кой ще плати на земеделеца съсипаната продукция за да може чичкото собственик на перката да печели
evrokoma
 
Мнения: 63
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 9:37 pm
Местоположение: Добрич

Re: Енергийни източници

Мнениеот lui6_figo_cfr » Пет Апр 04, 2014 8:56 pm

evrokoma написа: Ами дай да "засадим ДОБРУДЖА и всички плодородни земи с перки и фотоволтаици и после ще ръбаме дедовия. Зимата когато прехвалените ВЕИ имат малко производство ще се топлим на кюмюр, връщаме парната тяга и т.н само за да угодим на чичковците искащи да спрем атомната енергия за да ни продават тяхната идваща от същите източици.

Зимата имаш по-малко производство от фотоволтаиците, но не и от ветровите. До този момент забравихме да споменем електоинсталациите на базата на метан, изграждани в някои страни в непосредствена близост до депа и сметосъбирища. Те имат и допълнителна екологична роля, защото намаляват обема на депонираните отпадъци с органичен произход. Има варианти за производство на ел.енергия от дървесни и хартиени отпадъци от дървопреработвателната, мебелната и целулозно-хартиената индустрия, както и от биомаса и органични отпадъци от хранително-вкусовата промишленост, растениевъдството, животновъдството и общественото хранене.При тези източници сезонността е по-слабо проявена, а "горивото" може да се складира. При ПАВЕЦ- сезонност без значение. При ВЕЦ на големи язовири с голяма височина на стената, както и при водносиловите пътища (хидроенергийни каскади)- слабо изразена сезонност. И как така "чичковците" искали да спрем атомната енергия, за да продавали от същите източници, след като източниците са други и те, въпреки всичките си несъвършенства и технико-технологични недостатъци, са почти безвредни за хора и околна среда.

evrokoma написа: На някой хора не може да им се набие в главите че не сме толкова богата държава че да си позволяваме скъпа зелена енергия.

Струва много, но си струва да ползваме именно такъв тип чиста, "зелена" енергия. Да, скъпо удоволствие е- засега, обаче това ще става устойчива тенденция в енергийния баланс на все повече страни по света. А междувременно, някои от недостатъците се изчистват, цената на детайли, панели и механизми- пада. Това, което днес ни струва много, един ден ще ни се изплати многократно, защото няма по-голямо и по-ценно богатство от съхранената природна среда и здравословните условия за живот, които ние сме длъжни да предадем на идните поколения.
evrokoma написа: За няколкото месеца в Гърция не видях фотоволтаил или перка които да са на плодородна земя а тук най-вече в Добруджа всичките са на такива места.
Луиш има и то огромен проблем да се обработва земята под тези перки особенно когато са на гъсто разположени забравяш пътищата които се изграждат за да обслужват тея пущини,забравяш трансформаторите,а ако се наложи сериозен ремонт кой ще плати на земеделеца съсипаната продукция за да може чичкото собственик на перката да печели

Има начини да се оптимизират нещата, така че да не се ощетяват обработваемите земи в околовръст, вкл. и да се извършва монтаж/ремонт на ел.добивните съоръжения с хеликоптер, който да спуска над точно определен обект всичко необходимо и самите техници.И сега има предостатъчно черни пътища около и между блоковете с определена земеделска култура, така че достъпът на земеделска техника да бъде подсигурен. В Гърция не очаквай да видиш перка на плодородна земя, защото първо, те не разполагат с много такава и второ- не навсякъде, където има плодородни земи, има и добри ветро-енерго-ресурси. И в Добруджа условията не са съвсем еднакви- едно е Черноморска Добруджа и по платата, а съвсем друго в силно нарязаната от суходолия вътрешна част и Крайдунавска Добруджа. В Гърция, тамошната "житница" - Тесалийската котловина, както личи от името й, е обградена от планини и не се слави със силни ветрове.
lui6_figo_cfr
 

Re: Енергийни източници

Мнениеот lui6_figo_cfr » Пет Апр 04, 2014 9:10 pm

07 написа:Малко се отместваме от дискусията.
Въпроса дали дизелова тяга или електрическа не може да се разглежда самостоятелно, "играят" и други фактори:
- трафика по дадената отсечка - ако има интензивно движение и много тон/км и пътн/км, много тръгване и спиране, големи наклони, голяма надморска височина - ел.тягата става необходимост.

Искаш да кажеш, че една дизелова тяга от типа на ДМВ не е в състояние да реализира голям брой тръгвания и спирания на къси разстояния с нисък разход на гориво? А що се отнася до интензивно движение на много тон/км при големи наклони, мисля, че всеки човек у нас най-напред се сеща за мощния дизел 07- дори ти се кръстил на него :mrgreen: Разбира се, той не е от най-икономичните, обаче нали щяхме да говорим за модерна дизелова тракция или такава, която е в период на разработка? Ние докато си изплатим инвестицията в електрификация на дадена линия, новите дизелови локомитиви и мотриси с подобрени параметри, ще са влезли в масова експлоатация и ще се окаже, че напразно сме наливи пари за изграждане на контактни мрежи.
lui6_figo_cfr
 

Re: Енергийни източници

Мнениеот plastikat » Пет Апр 04, 2014 9:21 pm

Абе , Луиш ,ти да не си си купувал нафта от някой машинист ,който ти е секнал кранчето ,защото вече е на електровоз и затова да държиш толкова на дизеловата тяга ???
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1327
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: Енергийни източници

Мнениеот lui6_figo_cfr » Пет Апр 04, 2014 9:26 pm

Еййй, как се досети :lol: Разкри ме. Хубава нафта беше наистина- там по линията към Чукурово, редовно си дояхме дизела :mrgreen:
lui6_figo_cfr
 

Re: Енергийни източници

Мнениеот 07 » Пет Апр 04, 2014 10:43 pm

lui6_figo_cfr написа:Искаш да кажеш, че една дизелова тяга от типа на ДМВ не е в състояние да реализира голям брой тръгвания и спирания на къси разстояния с нисък разход на гориво? А що се отнася до интензивно движение на много тон/км при големи наклони, мисля, че всеки човек у нас най-напред се сеща за мощния дизел 07- дори ти се кръстил на него :mrgreen: Разбира се, той не е от най-икономичните, обаче нали щяхме да говорим за модерна дизелова тракция или такава, която е в период на разработка? Ние докато си изплатим инвестицията в електрификация на дадена линия, новите дизелови локомитиви и мотриси с подобрени параметри, ще са влезли в масова експлоатация и ще се окаже, че напразно сме наливи пари за изграждане на контактни мрежи.

Луиш, 07 е отлична и икономична за времето си (краят на 60те год) машина.... Самият факт че вече 80 години нито едната от двете ( ел. и диз. тяга) се е наложила категорично в световен мащаб означава че има място и за двете. Не си мисли че само ДЛ и Дмв се развиват... Ел тягата също се развива. КПД то на ЕЛ зависи слабо от натоварването и не зависи от надморската височина, ДЛ няма как да спират или намалят скоростта си с рекуперация, колкото и да напрдват технологиите КПД то само на диз. двг е по ниско от това на системата ТПС КМ ЕЛ, дори и без рекуперация.
ДВГ работят икономично в тесен диапазон от натоварване, при тръгване и ускорение положението е плачевно, а ако прибавим и надморска височина над 700-800 метра и/или наклони от порядъка на 20/1000нещата съвсем не изглеждат розови...
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Енергийни източници

Мнениеот 07 » Пет Апр 04, 2014 10:47 pm

plastikat написа:Абе , Луиш ,ти да не си си купувал нафта от някой машинист ,който ти е секнал кранчето ,защото вече е на електровоз и затова да държиш толкова на дизеловата тяга ???

Сега сме на фаза ел/диз тяга, минахме презАЕЦ... Може още много неща да разгледаме, но накрая пак ще се стигне до 41 и 86 линии и победата на левите сили в световен мащаб.
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Енергийни източници

Мнениеот plastikat » Пет Апр 04, 2014 11:22 pm

Зависи от "сигналите" ,които ще получи нашият герой ..........
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1327
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: Енергийни източници

Мнениеот lui6_figo_cfr » Пет Апр 04, 2014 11:27 pm

Все пак очаквах да чуя някои примери за модерна дизелова тракция, която би могла да се внедри един ден и у нас. За подобрените модели на 55-та и Зулцер сме говорили, та нещо друго, ако може.
lui6_figo_cfr
 

Re: Енергийни източници

Мнениеот plastikat » Пет Апр 04, 2014 11:33 pm

Отговори си на въпроса ,защо има дизел-електрически локомотиви и повече няма да коментираме ;)Модерна и "дизелова" тракция ,звучи някакси несъвместимо(поне за мен) . Хората вече са измислили "Маглев" ,който незнайно защо не върви на дизел ???
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1327
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: Енергийни източници

Мнениеот Варужан Апелян » Съб Апр 05, 2014 12:18 am

Варужан Апелян
 
Мнения: 1405
Регистриран на: Пет Дек 20, 2013 12:16 pm

Re: Енергийни източници

Мнениеот 07 » Съб Апр 05, 2014 9:37 am

plastikat написа:Отговори си на въпроса ,защо има дизел-електрически локомотиви и повече няма да коментираме ;)Модерна и "дизелова" тракция ,звучи някакси несъвместимо(поне за мен) . Хората вече са измислили "Маглев" ,който незнайно защо не върви на дизел ???

MagLev е пасивен активната част от системата е пътя. Тоест там се захранва пътя самия ПС не консумира ток за тягови нужди.
Модерна диз. тракция не е оксиморон, вярвай ми, но за всеки влак си има пътници
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Енергийни източници

Мнениеот lui6_figo_cfr » Съб Апр 05, 2014 9:51 am

Аз очаквах railjet да се включи с подходящи примери, защото тъкмо той е най-компетентен от всички нас по въпроса за модерната дизелова тракция. А да се твърди, че това звучало несъвместимо и нелепо, е доста неправилно. Освен това, нека все пак говорим за това, което е най-оптимално за жп линиите в България, т.е. при нашите профили на трасета, дължини на линии, разстояния между гари и спирки, натоварености и др.
Благодаря на инж. Апелян за интересната статия, от която разбираме, че един от начините за намаляване разхода на дизелово гориво с над 10 % при продължително придвижване на дизелов локомотив с ниска скорост и чести спирания и тръгвания, е заместването на традиционната хидравлична с по-модерната автоматична трансмисия с 5-степенна зъбна предавка. Добро техническо решение за условията на България, но е все още в експериментален етап.
lui6_figo_cfr
 

Re: Енергийни източници

Мнениеот ivajlo_nikolov » Съб Апр 05, 2014 12:28 pm

В посочената по-горе статия става дума за модернизация на стари ДМВ, а не за локомотиви. Докато БДЖ има нови ДМВ от същия клас - Сименсите серия 10. Разликата е, че нашите са с 4-степенна автоматична трансмисия. И в миналото сме имали подобни ДМВ с автоматична скоростна кутия - Ганц серия 18. Общото и при двете е, че в БДЖ не могат да поддържат такова "хай-тек" изделие като автоматичната трансмисия. А и едно е да "доиш" нещо с разход 20 л/час, друго е с 200 л/час :mrgreen: . По тази причина се провали електрификацията на маневрената дейност в София, както и подмяната на 52-ките с локомотиви MDD 4 на Експрес сервиз.
Аватар
ivajlo_nikolov
Глобален модератор
 
Мнения: 957
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 8:39 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Предишна

Назад към Други теми / Miscellaneous

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron