Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

В този раздел се публикуват и коментират всички материали от официалните медии за българските железници като целта е всички жп любители и професионалисти да са в течение на информацията, която циркулира в медийното пространство за сектора. В този раздел може да публикувате и коментирате всякакви материали от официалните български медии за българските железници. Разделът няма за цел да популяризира определени медийни публикации, а да ги потвърди, отрече, коментира и пр. от гл.т. на професионалната фактология и обективност. При по-задълбочени дискусии, които се отклоняват от конкретните коментари по даден медиен материал, модераторския екип си запазва правото да премества дискусиите в съответните специализирани категории и раздели на форума.

Ще има ли одобрение от ЕК за отпускането на държавни средства за БДЖ ?

Анкетата свършва на Вто Юни 10, 2014 3:43 pm

ДА
8
38%
НЕ
11
52%
НЕ ЗНАМ
2
10%
 
Общо гласове : 21

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот ilian » Нед Юли 20, 2014 1:20 am

07 написа:Още един червей, наял се и изпълзял от ябълката - сега вика че ябълката е червива.... ПФУ!

Поклон!
ilian
 
Мнения: 166
Регистриран на: Сря Юли 24, 2013 10:39 pm

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот Локомотив » Сря Сеп 03, 2014 9:54 pm

http://www.capital.bg/shimg/oo_2373968.jpg
Ето ви финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ. Вижда се, че всичко, що се управлява от държава или община е батак. Дори е софийското метро със стотиците милиони налети от Европа е БАТАК. Дори на фона на моментното състояние БДЖ пътнически и товарни превози са цвете. Ако не бяха старите дългове са си абсолютно нормални фирми. Нещо което учудващо не може да се каже за НКЖИ.
Локомотив
 
Мнения: 143
Регистриран на: Сря Авг 21, 2013 9:15 pm

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот Administrator » Вто Сеп 09, 2014 3:56 pm

Европейската комисия смята за допустима държавната помощ за БДЖ

Публикувано : вт, сеп 9th, 2014

В специално писмо за подкрепа, изпратено от ГД „Конкуренция“ до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова, се казва, че Европейската комисия смята за допустима държавната помощ за преструктуриране на БДЖ, съобщават от пресцентъра на МТИТС.

Полученото писмо, е вследствие на проведените разговори през миналата седмица в Брюксел, на които министър Ангелкова е предоставила своите допълнителни анализи и аргументи за ускоряването на процеса за нотификация на държавната помощ за БДЖ от страна на Европейската комисия, като необходимо условие бъдещите преговори с кредиторите да придобият по-ясни параметри и да позволят нормално функциониране на БДЖ.

„…В срещата ни наскоро ме информирахте за напредъка на българските преговори с международните кредитори на БДЖ и ме помолихте да Ви предоставя позицията на ГД „Конкуренция“ по отношение на планираното опрощаване на дълговете от 172 милиона лева, които БДЖ е натрупало преди присъединяването на България към ЕС през 2007 г.“, се казва в писмото, подписано от Герт-Ян Купман, заместник-генерален директор „Политики за държавна помощ“ в ГД „Конкуренция“.

В писмото за подкрепа се уточнява, още че „…по отношение на опрощаването на дълговете от 172 милиона лева, които БДЖ е натрупало преди присъединяването на България към ЕС през 2007 г., мога да Ви информирам, че на базата на предоставената информация от страна на българските власти, тази мярка изпълнява условията, заложени в Насоките за държавна помощ на железопътните предприятия, които предоставят основа за обявяването на отмяна на дълговете на доставчиците на ж.п. услуги, натрупани преди присъединяването към ЕС (или преди либерализация на сектора).“.

„За нас подкрепата, която ни дава Европейската комисия е много важна за подновяване диалога с кредиторите на държавните железници. Предстои среща с кредиторите и облигационерите на компанията, за да обсъдим възможностите за разсрочване на задълженията. Първата крачка вече е направена, тъй като с това писмо ЕК се произнася, че не се нарушава законодателството, свързано с конкуренцията и държавната помощ за БДЖ може да бъде отпусната“, каза министър Ангелкова и допълни, че предстои още доста работа да бъде свършена, за да се подобри финансовото състояние на компанията.

„Холдинг БДЖ и ние, като принципал на компанията вече показахме, че предприемаме конкретни действия за изпълнение на поетите ангажименти към кредиторите, като например редовното изплащане на дължимите месечни суми към тях и сме готови да продължим конструктивния диалог“, каза още министър Ангелкова.

Източник: ЕПБЖ
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2429
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот Варужан Апелян » Сря Сеп 10, 2014 2:44 am

Допустима, с условия или безусловно?
Варужан Апелян
 
Мнения: 1405
Регистриран на: Пет Дек 20, 2013 12:16 pm

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот 07 » Сря Сеп 10, 2014 8:57 am

Варужан Апелян написа:Допустима, с условия или безусловно?

неща случили се преди членството в ЕС - на ЕС не им дреме за тях. Отделно че не става въпрос за колосална помощ, а за изчистване на несъбираем (на практика) дълг
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот CH_M » Чет Сеп 11, 2014 8:09 pm

Някакви скоростомерни ленти се разхвърчаха из ефира ........ след 5.40 мин. гледайте .....
http://novatv.bg/dvr/?t=1410451205-1410454795

Май никога няма да се разбере истинската причина за инцидента :mrgreen:
CH_M
 
Мнения: 186
Регистриран на: Вто Авг 20, 2013 9:19 pm

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот plastikat » Чет Сеп 11, 2014 9:37 pm

Не можело да се фалшифицира лента ,така ли ? Как ще кажем ,че сме взели милиони от ЕС и сме осрали яко ?
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1328
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот 07 » Чет Сеп 11, 2014 10:41 pm

plastikat написа:Не можело да се фалшифицира лента ,така ли ? Как ще кажем ,че сме взели милиони от ЕС и сме осрали яко ?

Всичко може да се фалшифицира, както и всяка фалшификация може да се докаже.
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот Варужан Апелян » Чет Дек 11, 2014 12:55 am

Транспортният министър поиска жп субсидиите да надскочат 500 млн. лв.
Ивайло Московски предупреди, че ако догодина железницата не получи 40 млн. лв. над заложените 472 млн. лв., ще съкращава влакове и служители

Калина Горанова

Данъкоплатците за поредна година ще дадат над 200 млн. лв. субсидия на БДЖ. Но според министъра на транспорта Ивайло Московски и това не е достатъчно. И ако бюджетната инжекция за пътническите превози не се увеличи с 40 млн. лв., ще трябва да се съкратят 200 - 220 влака и 1500 - 2000 служители. Това заяви пред депутатите в транспортната парламентарна комисия министърът.

За 2015 г. субсидията не е свита, просто е преразпределена. Московски обясни, че 40 млн. лв. от парите, с които разполагаше досега пътническото поделение за компенсиране на социалните пътувания, ще отидат за погасяване на задълженията към кредиторите. Те от доста време не могат да си съберат парите от държавната компания и вече предупредиха, че могат да осребрят обезпеченията по кредитите, т.е. вагони и мотриси на БДЖ.

При предишното си управление Московски беше доста по-реформаторски настроен и бяха съкратени 138 губещи влака. При Орешарски обаче част от тях са били върнати на жп картата на железницата, обясни министърът. Сега обаче Московски не е конкретен за ново преразглеждане на ефективността на влаковете, а иска директно повече пари.

Едновременно с това последният финансов отчет на пътническата компания показва, че и субсидия от 175 млн. лв. е почти два пъти по-голяма от събраните от бизнес дейността приходи от под 100 млн. лв. И на всичко отгоре компанията е на загуба от 12 млн. лв.

Почти половин милиард не стигат
Общо за жп транспорта през 2015 г. държавата е заделила 472 млн. лв. За тази година предвидените в бюджета пари за БДЖ за дотации на намалените билети бяха 180 млн. лв. Отделно пътническата компания получи и 30 млн. лв. капиталов трансфер. Сега в бюджет 2015 предвидените пари за доплащане на билетите са 140 млн. лв., пак се предвижда капиталов трансфер от 30 млн. лв., а отделно холдингът майка ще получи 40 млн. лв. за разплащане с кредиторите.

Към "Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще отидат 135 млн. лв. субсидии и 105 млн. лв. капиталов трансфер. Отделно за железопътен транспорт бюджетът предвижда още 22 млн. лв. в категорията на субсидиите, но с неизвестен получател.

Субсидията като решение
Московски обаче пропусна да спомене пред депутатите, че до момента финансовата всеотдайност на държавата към БДЖ не може да се похвали като много печеливша стратегия. През 2013 г. въпреки сериозните субсидии към "БДЖ - Пътнически превози" от 175 млн. лв. компанията е на загуба от 12 млн. лв. Общо приходите на дружеството за 2013 г. са 278 млн. лв. Традиционно обаче от тях компанията реализира самостоятелно от продажби едва около 30%, като всичко останало са държавните дотации. В доклада на одитора пък се говори за "значителна несигурност, която може да породи съществено съмнение относно възможността на дружеството да продължи да функционира като действащо предприятие".

Картината стана известна, когато преди две години държавата опита да мотивира свиването на нерентабилните линии. Данните тогава бяха, че най-ефективните влакове на БДЖ, т.е. експресните, които не са предмет на договора с държавата за извършване на социалната услуга, покриват разходите си едва на около 50%. При всички останали (бързите, крайградските) ефективността пада, като при регионалните влакове, обслужващи малки населени места по главни линии, покритието на разходите вече е само 21%, а при прегионалните, движещи се по второстепенни линии, то пада до едва 12%.

Ясно е, че черната дупка БДЖ може да погълне още милиони субсидии. Но истинското решение е да се намери по-печеливш бизнес модел. За такива промени обаче министърът не заговори.
http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2014/12/10/2435981_transportniiat_ministur_poiska_jp_subsidiite_da/
Варужан Апелян
 
Мнения: 1405
Регистриран на: Пет Дек 20, 2013 12:16 pm

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот Варужан Апелян » Чет Дек 11, 2014 5:10 pm

ИПИ: Още пари за БДЖ. Докога?
БДЖ е класическа илюстрация на липсата на стимули за успешно управление на бизнеса, присъщи на държавната собственост, смятат от института

Преструктурирането на БДЖ отново стана актуална тема през тази седмица, пишат в коментар икономистите от Института за пазарна икономика (ИПИ) Десислава Николова и Мария Неева. В анализа се посочва, че преди дни от ЕК одобриха отпускането на 172 млн. лв. от държавния бюджет за погасяване на задължения на компанията, натрупани преди присъединяването към ЕС.

„Въпросът е доколко поредната държавна инжекция ще помогне на (де факто) отдавна фалиралата държавна компания или е поредното прахосване на бюджетни средства“, се казва още в анализа.

Според авторите очакваната държавна помощ ще погаси само малка част от дългове на БДЖ. Към края на юни, 2013 г. – последните данни за задълженията на държавните предприятия, с които ИПИ разполага на база заявление за достъп до информация до Министерството на финансите – задълженията на цялата група БДЖ, която включва „Холдинг БДЖ” , „БДЖ – Пътнически превози” и „БДЖ – Товарни превози”, са 996 млн. лева.

59% от всички задължения се падат на холдинга, 28% - дружеството за пътнически превози и останалите – на товарните превози.

Съпоставен с общия размер на задълженията, дългът, който ще се погаси с държавната помощ (172 млн. лева), е едва 17%. „Много е вероятно този дял да е дори по-малко, тъй като няма яснота дали 172 млн. лева включват и натрупани лихви или само главница. Освен това групата нито за момент не е спирала да трупа задължения и най-вероятно те вече превишават 1 млрд. лева“, посочват от ИПИ.

Спрямо края на 2010 г., т.е. само за 2 години и половина, дълговете на холдинга и двете дружества (за пътнически и товарни превози) са нараснали със 183 млн. лева или с повече, отколкото се планира да бъде погасения дълг с помощта на държавна помощ. Основният виновник за нарастването на задълженията е „БДЖ – Пътнически превози”, макар и товарните превози също да отчитат нарастване на дълговете.

В същото време, превозните услуги, които компанията предоставя, очевидно стават все по-малко привлекателни за потребителите, както личи от значително намалелия обем (около 2 пъти) превозени товари и брой пътници между 2000 г. и 2012 г.

Превозените товари се свиват от 21 млн. тона до 12,5 млн. тона, като това се дължи изцяло на вътрешните товари, които намаляват наполовина – от 17,7 млн. тона до 8,9 млн. тона, за същия период. Същият рязък спад се наблюдава и при превозените пътници – от 50 млн. през 2000 г., през 2012 г. са останали 26,5 млн., като, отново, спадът се дължи изцяло на вътрешните превози на пътници. Последните намаляват от 49,8 млн. през 2000 г. на 26,2 млн. през 2012 г.

БДЖ е класическа илюстрация на липсата на стимули за успешно управление на бизнеса, присъщи на държавната собственост. Освен това компанията и е добър пример за това, че липсата на преки конкуренти не означава непременно просперитет за държавния монополист в даден сектор. Напротив – липсата на конкуренция и „празният чек” от държавата води до застой, тъй като повишаването на ефективността се превръща във функция на политическата воля на управляващите, а не на личния интерес на предприемача.

Управление, при което няма механизъм за поемане на отговорност, не може да бъде ефективно, а за съжаление, това се потвърждава за пореден път както от БДЖ, така и от други държавни предприятия (пример – държавните енергийни дружества).

За реформи в жп сектора се говори от дълго време, но реалните действия в тази насока са трудно начинание, което нито едно от последните две правителства не намери политическата дързост да предприеме, се казва още в анализа.
По статията работиха: Екип на Investor.bg , редактор Деляна Петкова
http://www.investor.bg/analizi/85/a/ipi-oshte-pari-za-bdj-dokoga-179947/
Варужан Апелян
 
Мнения: 1405
Регистриран на: Пет Дек 20, 2013 12:16 pm

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот diesel07 » Чет Дек 11, 2014 5:21 pm

Вътрешните кражби в БДЖ и НКЖИ кой ще ги спре.Примери много.
diesel07
 
Мнения: 385
Регистриран на: Сря Фев 12, 2014 5:22 am

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот stankos » Пет Дек 12, 2014 9:42 am

Варужан Апелян написа:ИПИ: Още пари за БДЖ. Докога?
Към края на юни, 2013 г. – последните данни за задълженията на държавните предприятия, с които ИПИ разполага на база заявление за достъп до информация до Министерството на финансите – задълженията на цялата група БДЖ, която включва „Холдинг БДЖ” , „БДЖ – Пътнически превози” и „БДЖ – Товарни превози”, са 996 млн. лева.
http://www.investor.bg/analizi/85/a/ipi-oshte-pari-za-bdj-dokoga-179947/


Нали до скоро се биеха в гърдите, че са намалили задълженията на 600 милиона ! Сего тоя милиард от де цъфна !?!
Аватар
stankos
 
Мнения: 464
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 10:21 am

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот Florian » Пет Дек 12, 2014 11:50 am

Нали до скоро се биеха в гърдите, че са намалили задълженията на 600 милиона ! Сего тоя милиард от де цъфна !?!

Всичко е въпрос на интерпретации, дефиниции и счетоводни и балансови еквилибристики. Не е много сложно даден дълг да бъде и 600, и 1000 - като и двата резултата ще са донякъде верни. Въпросът е каква теза искаш да защитиш и коя ти е гледната точка. ИПИ ги боде в очите 1млрд., ако питаш министъра е друго, според синдикатите - трето.
Florian
 
Мнения: 124
Регистриран на: Пет Апр 18, 2014 6:53 pm

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот qwerty » Пет Дек 12, 2014 12:01 pm

Към края на юни,2013г...
qwerty
 
Мнения: 299
Регистриран на: Пон Юли 14, 2014 8:57 pm

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот railjet » Пет Дек 12, 2014 2:13 pm

Нещата се свеждат до нещо много простичко, които всички проверяваме в края на месеца: колко парички остават в касичката. Досега не видяхме никъде сведения за чист приход от дейностите на двете дружества.
railjet
 
Мнения: 7809
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm


Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот Nikss » Вто Дек 16, 2014 9:35 pm

Фалитът идва с икономиите и орязването, а те - с тъпанарите! ;)
Nikss
 
Мнения: 594
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 11:35 am
Местоположение: Сф

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот Rado » Пет Мар 20, 2015 2:10 pm

Какво ще кажете за това (след 01.05.30 от началото на записа и изтърпяване на рекламите):

http://play.novatv.bg/programi/zdravei-bulgariya/587903?autostart=true

Най-евтиното билетче в БДЖ не струваше ли 1 лев?
Rado
 
Мнения: 203
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 12:25 pm

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот Недев » Пет Мар 20, 2015 6:09 pm

Тя жената в прав текст си го казва как оставила 50 стотинки на кондуктора за ''билетче''. Сигурно има карта за 50% намаление, щото минималната цена е 1 лев ;)
Недев
 
Мнения: 140
Регистриран на: Сря Мар 12, 2014 6:18 pm

Re: Финансовото състояние на БДЖ и НКЖИ (с анкета)

Мнениеот Варужан Апелян » Пон Мар 23, 2015 3:58 am

От НКЖИ гневни на БДЖ: Не ни плащат, можем да им спрем влаковете
Железничари подозират, че е в ход сценарий за фалит на товарната компания

Светослав Метанов

Финансовото състояние на "БДЖ-Товарни превози" продължава да се влошава. От началото на годината държавната компания на практика е спряла да плаща инфраструктурни такси за преминаване по релсите у нас на другата държавна фирма Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която е стопанин на железните пътища.

Това е все едно точно определена тираджийска фирма да вози без винетка по пътищата в страната и никой да не я санкционира за нарушението.

Новината бе съобщена на Клуб Z от частни железопътни превозвачи и бе потвърдена от служители на релсовата компания.

"Имаме пълното право да спрем влаковете на "БДЖ-Товарни превози" заради нарушени клаузи на договорите ни с тях. Те не си плащат и дълговете им непрекъснато се увеличават. И досега бе зле, но от началото на годината е още по-зле. Дълговете плашещо се увеличават", заяви източник от ръководството на НКЖИ.

Според него товарния жп превозвач се възползва от факта, че Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е принципал и на двете компании и реално няма как едната да се оплаче от действията на другата. Освен това в същото ведомство е и службата, която трябва да следи за нередности и нарушения на конкуренцията в железопътния транспорт. Изпълнителна агенция "Железопътна инфраструктура" (ИАЖА) също би могла да се намеси в казуса, но никой няма интерес от това.

Затова "забатачването" на фирмата продължава с бързи темпове и компанията се тласка към неминуем фалит и разграбване на активите ѝ, категорични са железничари.

"Става дума за грубо погазване на правилата на свободната конкуренция. БДЖ имат право да возят по железните пътища и да не плащат, а нас ни гонят дори и за най-малкото забавяне", недоволстват от частните жп компании.

Те обаче не смеят да внесат официален протест пред ИАЖА срещу непазарните протекции, с които се ползват "БДЖ-Товарни превози", тъй като регулаторът не е независим орган и също е на подчинение на министър Ивайло Московски.

"Как да го направим като БДЖ, НКЖИ и ИАЖА реално са едно и също нещо. Внесем ли възражение, ще ни смачкат от проверки и глоби за щяло и не щяло", обясни пред Клуб Z мениджър в частен жп превозвач.

Затова засега конкурентите на БДЖ са решили да чакат и да гледат отстрани как държавната компания потъва и без тяхна намеса и вместо помощ от държавата очакват проверката на Европейската комисия на жп транспорта в България. Очаква се мисия от Брюксел по тази тема да пристигне у нас през лятото. Чиновниците от Брюксел вече разследват страната ни по две наказателни процедури в областта на жп транспорта.

Изчаквателната позиция е логична

И това е по простата причина, че БДЖ се загробват сами.

Въпреки протекциите от страна на държавата на "БДЖ-Товарни превози", от началото на годината компанията губи със светкавични темпове пазарен дял. Частните превозвачи вече возят повече товари от държавното дружество, което е още едно доказателство за неефективността на новото ръководство на компанията. Всичко това се случва въпреки че релсовата компания НКЖИ се опитва да спира ръста на частните играчи, отказвайки им маршрути за допълнителни влакове. Такива откази през последните два месеца са получили няколко от конкурентите на БДЖ. Въпреки трудностите обаче частните жп фирми увеличават рязко транзита през България, особено в посока Турция.

Това всъщност изобщо не е лошо, тъй като държавата печели повече инфраструктурни такси за преминаване - приходите на НКЖИ растат.

Мрачно бъдеще

В същото време допълнителното влошаване на финансовото състояние на "БДЖ-Товарни превози" превръща продажбата на жп компанията в невъзможна мисия. Сред железничарите напоследък се разпространява и доста конспиративна теория. Според нея крайната цел е дружеството да се превърне в тотално непродаваемо, да се фалира, след това активите да се разграбят на безценица и хиляди хора да останат на улицата.

Според източници на Клуб Z все още има интерес към покупката на "БДЖ-Товарни превози" и то от стратегически инвеститор. Това е румънската компания "Груп Феровиар Ромън", която е собственик на най-голямата частна жп компания у нас - БЖК.

Потърсихме коментар и от страна на БДЖ. За да знаем защо компанията не си плаща за услугите, които ползва. От пресслужбата обаче предпочетоха да не отговарят на мобилните си телефони.

http://www.clubz.bg/16353-ot_nkji_gnevni_na_bdj_ne_ni_plashtat_mojem_da_im_sprem_vlakovete
Варужан Апелян
 
Мнения: 1405
Регистриран на: Пет Дек 20, 2013 12:16 pm

ПредишнаСледваща

Назад към Българските железници през погледа на медиите

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта

cron