Християн Кръстев: С подкрепата на правителството ще бъдат платени просрочените задължения на БДЖ05 септември 2013 | 10:55 Християн Кръстев, изпълнителен директор на Холдинг БДЖ, в интервю за предаването „Това е България” на Радио „Фокус”Водещ: Г-н Кръстев тези дни според министъра на транспорта Данаил Папазов холдинг БДЖ започва да излиза от тунела. Бихте ли казали повече подробностите за това.Християн Кръстев: Актуалното състояние се разбира най-ясно от консолидирания финансов резултат на холдинг БДЖ ЕАД за 7-те месеца на 2013-та година и от загубата в размер на 16.8 милиона лева. Тук трябва да се има предвид, че само за първото тримесечие на годината, загубата е била в размер на 16.7 милиона лева, тоест през последните месеци заради предприетите мерки за финансовото стабилизиране на дружеството натрупването на загубите в холдинга е ограничено. Може също така да кажем, че това натрупване е намаляло и то многократно. Разработен е план, който включва пакет от заздравителни мерки, някои от тях са краткосрочни, други са средносрочни, а третите са дългосрочни. Планът е представен в Министерството на транспорта, разглежда се и ще бъде одобрен така, че да предстои последващо развитие на железницата.
Водещ: Какви са приоритетите на новото ръководство?Християн Кръстев: Една от най-важните цели в момента и то първата и основна главна цел, която сме си поставили, е постигане на споразумение с кредиторите, което ще постави компанията на стабилна финансова основа и ще й даде възможността да подобрява качеството на предлаганите услуги и резултатите на двете дъщерни дружества – БДЖ Пътнически превози и БДЖ Товарни превози.
Водещ: Това е водещата ви цел, а съответно другата е изпълнението на плана за оздравяване. Мерките, които сте заложили в него?
Християн Кръстев: Успешното изпълнение на плана за преструктуриране, в който сме заложили и финансовото оздравяване на холдинг БДЖ изисква прилагане на широк набор от мерки за подобряване на състоянието на финансовите резултати на кампанията. Тези мерки могат да бъдат обобщени в няколко основни групи, съгласно техният характер.
Водещ: Например?Християн Кръстев: Както вече споменах, групите мерки ще се прилагат в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен хоризонт, като част от тях са с еднократен характер, а другите с постоянен характер за разглеждания период. По-важните групи мерки са за постигане на взаимно приемливо споразумение с основни финансови кредитори на холдинг БДЖ. Важни са и мерките, свързани с продажби на ненужни активи – движими, недвижими, както и неоперативни. Те включват освобождаване от ненужни на дружеството материални активи, така че да не правим разходи по този подвижен състав, защото мога да ви цитирам, в момента имаме подвижен състав, който престоява повече от 15 години по гарите, за който плащаме и инфраструктурни такси, и охрана и имаме само разходи в годините. Ако ги пресметнем, ще се види, че общо те не струват толкова, колкото е платено само за охрана.
Водещ: Трябва да оптимизирате, съответно да изрежете това, което не ви е нужно.Християн Кръстев: Точно така. Заради това трябва да си огледаме къщата, трябва да си оптимизираме разходите на групата на холдинга. Последващата мярка е свързана с повишаване на приходите на основни дейности от групата на холдинга, включително търговската дейност на дъщерните дружества. Парадоксално е, но в момента в двете дъщерни дружества не съществуват добре работещи търговски маркетингови структури, които да се грижат за продажбите на основния продукт – превоз на пътници и превоз на товари. Става въпрос най-вече за товари, които да извършват така наречената логистика с големи европейски товародатели, независимо от коя точка на Европа ще бъдат дадените товари. Също така да бъде направена и цялостна логистика специално за товари. Освен това, ще създадем търговско звено с акаунт мениджъри, за да предлагаме комплексни услуги на товародателите включително от врата до врата.
Водещ: Вероятно и при преференциално условия, за да можете да спечелите при конкуренцията?Християн Кръстев: Точно така, да, да бъдем конкурентноспособни. При пътническите превози, създаването на търговско звено върви редом с внедряването на резервационната и билети издаващата система, която се коментира толкова много, но не се е случила. До момента има само похарчени пари. Ще включим също съвместната работа с туристическите бюра, предвиждаме и продажби по интернет или чрез СМС, както и издаващите в гарите и влаковете билети автомати. Другите мерки са свързани с модернизацията на технологиите, тук се включва разработването на дългосрочната визия и стратегия за модернизацията на подвижния състав, включително за използване на капиталовия трансфер от държавния бюджет и средства по оперативна програма транспорт, както и внедряване на нови информационни технологии. Следват мерките за оптимизиране на организационно-управленската структура на администрацията на групата на холдинга. Тук имам предвид следното: в холдинга ще бъдат съсредоточени всички общо административно управленски дейности, а ще закрием допълващите звена и дейности, които в момента съществуват в самите дружества. Това ще позволи налагане на единен подход и методология при управление на дружествата, уедряване за системи за управление на качеството във всички дружества и на всички равнища в групата. Изключително важно условие за повишаване на конкурентно способността на БДЖ и дъщерните дружества е точното изпълнение на програмата на НКЖИ, която е за модернизации и реконструкция на железопътната мрежа. Без изпълнение на това условия, дъщерните дружества на холдинг БДЖ, дори и с подновен подвижен състав, не биха били в състояние да предложат конкурентна услуга за превоз на пътници и товари, съответно заложените амбициозни цели и резултати не биха били постигнати като такива.
Водещ: Говорите вече за основната амбиция на България да има модерна железница?Християн Кръстев: Точно така.
Водещ: А, как ще го осъществите? От къде средства за него и най-вече, как ще се справите с банките кредитори?Християн Кръстев: Индикацията, която получаваме, е, че ще получим подкрепата и на държавата и на правителството, така че да бъдат подсигурени пари и да бъдат платени просрочените задължения на банките кредитори, впоследствие да получим успокоение на системата и след това вече да разгърнем основната си дейност, така че да модернизираме и да възстановим техниката, която в момента съществува. Също така ще участваме по европейски проекти за закупуване на нова техника. Реално това няма да стане веднага, но то е заложено в дългосрочния план за развитие. Трябва да се знае, че тази техника не може да бъде закупена толкова лесно. Само договарянето й е процес, който продължава поне две години, а е необходима поне още една година, за да бъде произведена тази техника и сложена, за да заработи в България.
Водещ: Можем да се досетим, че банките кредитори нямат интерес от фалирало дружество, защото те така или иначе трябва да си приберат дадените заеми и то с лихвите. Те имат интерес от работещо дружество. Този техен интерес съвпада с амбицията на България да има модерна железница. В разчетите във вашия план, във вашите мерки, какъв период от време предвиждате?Християн Кръстев: Отношението с банките е нарушено, защото почти не е разговаряно с тях и те са се отдръпнали. През януари и февруари тази година те дори са предприели действия за блокиране на сметките на дружеството. От март – при служебния кабинет – диалогът с банките кредитори е бил възстановен, като са проведени няколко кръга от срещи и разговори за намирането на комплексно решение по дълговия проблем в холдинга. През втората половина на септември предстои срещи на високо ниво с представителите на банките кредитори, представители на министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и представители на министерството на финансите. На срещата ще бъдат конкретно обсъдени параметрите за едно бъдещо всеобхватно решение на проблема между банките кредитори и холдинг БДЖ. Междувременно през изминалите няколко месеца са постигнати споразумения или са в процес на финализиране на такива за разсрочване на задълженията към голяма част от по-малките кредитори - финансови и търговски.
Водещ: Г-н Кръстев, до сега говорихме за макро аспекти, но има и някои от всекидневните ваши проблеми, които могат да се окажат малките камъчета обръщащи колата. Те включват унищожаването на вагоните, вандалското отношение, замерянето с камъни, трошенето на инвентар, кражбите на кабели.Християн Кръстев: Посегателствата върху подвижният състав, който е и ограбван по време на път, разбиван по време на движение на влаковете, замерян с камъни са основен голям проблем, който не спира 24 часа в денонощието и продължава. Мога да цитирам, че през тази година случаите на замеряните с камъни влакове се увеличават и от месец януари до сега са регистрирани 56 случая при които наши влакове са замервани с камъни. При 11 от тези случаи обект на злонамерени действия са били Сименсовите мотриси „Дезиро”, които, както знаем, са най-новия ни подвижен състав, докато през 2012 общо случаите са били 46.
Водещ: Как ще овладеете този проблем?Християн Кръстев: В момента водим срещи с районните управления на МВР по места, с общините, включително срещи със самите хора, за да обясним защо не би трябвало да се прави това. Ще предприемем срещи по места и в училищата, защото повечето от вандалите са младежи и непълнолетни, но когато им бъде обяснено, биха могли да разберат и да спрат да го правят.
Цоня СъбчеваВсички мнения, оценки и твърдения, изказани в интервютата отразяват лични виждания и „Фокус” не носи отговорност за тях© 2013 Всички права запазени. Позоваването на Информационна агенция "Фокус" е задължително!Източник:
Фокус