Реформи в българските железници ?

В този раздел се публикуват и коментират всички материали от официалните медии за българските железници като целта е всички жп любители и професионалисти да са в течение на информацията, която циркулира в медийното пространство за сектора. В този раздел може да публикувате и коментирате всякакви материали от официалните български медии за българските железници. Разделът няма за цел да популяризира определени медийни публикации, а да ги потвърди, отрече, коментира и пр. от гл.т. на професионалната фактология и обективност. При по-задълбочени дискусии, които се отклоняват от конкретните коментари по даден медиен материал, модераторския екип си запазва правото да премества дискусиите в съответните специализирани категории и раздели на форума.

Re: Реформи в българските железници

Мнениеот SaiLeR » Пон Сеп 16, 2013 8:43 pm

bdz написа:
SaiLeR написа: по добре всичко за скраб и да се купят нови.

Има ли смисъл ?След като и новите след няколко години ще заприличат като сегашните ?Без поддръжка нищо не става...

Еми дай да закриваме всичко, и да се молим някой чужд превозвач, да дойде тук да ни вози.
SaiLeR
 
Мнения: 112
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 10:59 am

Re: Реформи в българските железници

Мнениеот bdz43r » Пон Сеп 16, 2013 8:45 pm

SaiLeR написа:тук няма кой да ги модернизира тия вагони като хората.
Защо пък трябва да е тук?
SaiLeR написа:Еми дай да закриваме всичко, и да се молим някой чужд превозвач, да дойде тук да ни вози.
Пука му на чуждия превозвач за нас... ние не искаме да си поддържаме наличните отлични вагони, нови ще купуваме... или като ги омажем и потрошим, ще си купим още по-нови?
bdz43r
 
Мнения: 3169
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: Реформи в българските железници

Мнениеот Nikss » Пон Сеп 16, 2013 8:48 pm

При хубавата ни инфраструктура, поддържането (както си пише в дебелите книги) на известен брой подвижен състав ще излиза направо златно... първо трябва да се оправи инфрата и тогава вече евентуално да се мисли за покупки, иначе няма голям смисъл. :? :roll:
Nikss
 
Мнения: 593
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 11:35 am
Местоположение: Сф

Re: Реформи в българските железници

Мнениеот bdz » Пет Сеп 20, 2013 9:40 am

Християн Кръстев: Очакваме до дни да намерим решение с кредиторите на БДЖ
За актуалните проблеми на националния ж.п. превозвач разговаряме с изпълнителния директор на Холдинг БДЖ, Християн Кръстев.

Г-н Кръстев, какви са опорните точки в плана, който заявихте, че ще оздрави дружеството до 2023 г.?

Първото нещо, което и правим в момента, е да водим преговори с кредиторите за подписване и разсрочване на задълженията към европейските банки. След като направим това, ще започнем с ремонтните дейности и увеличаването на пътникопотока и товарите.

На какъв етап са преговорите с кредиторите и смятате ли, че са склонни на отстъпки?

Очакваме до края на седмицата да разберем. Надяваме се, да постигнем разсрочване, което ние предвиждаме в нашия 10 годишен план. Мисля, че кредиторите ще са съгласни да си вземат парите, вместо да фалират БДЖ.

При представянето си заявихте, че планирате да увеличите броя на влаковете с новия график за движени от декември, предприехте ли вече стъпки по този въпрос?

Новият график за движение на влаковете е изготвен и е даден за съгласуване в Национална компания „Железопътна инфраструктура". След това проектът отива за съгласуване с общините, за да кажат и те своето мнение.

Увеличеното натоварване как ще се отрази върху числеността на кадровия състав на БДЖ?

Целта е да се справим с наличния състав. Правителството и министърът на транспорта вече обявиха, че няма да има съкращения. Единствените кадри, от които бихме се освободили са тези, на които им предстои пенсиониране.

Каква сума заварихте в касите на БДЖ , когато встъпихте в длъжност?

Сумите бяха нищожни. Само в „Пътнически превози" имаше 20 млн. лв., които непрекъснато се поддържат.

Стана ясно, че една от алтернативите за закупуване на нови вагони и локомотиви е НКЖИ да получи статут на втори пътнически превозвач, как гледате на такъв вариант?

Не е задължително НКЖИ да експлоатира новите вагони. Очаква се пътническият състав, който ще бъде купен да ни бъде отдаден под наем и да бъде експлоатиран от БДЖ „Пътнически превози".

Как намирате работните условия в компанията...

Условията са трагични, най-вече за обикновените хора, които работят в дружеството. Тотално занемарени битови услови. Голяма част от служителите нямат необходимото работно облекло.

На тема зимна подготовка работим спешно, като се стараем да осигурим на служителите си дрехи и обувки, които са им крайно необходими. Също така осигуряваме необходимите твърди горива, там където има нужда.

Какво предвиждате за организацията на ремонтната дейност в компанията?

В момента има 3 сключени договори за ремонт на пътнически вагони. Има и по един договор за ремонт на локомотив в Товарни и Пътнически превози. В близко време ще обявим и други обществени поръчки за ремонт на вагони и локомотиви.

Важно е да прегледаме нашите ремонти бази и да ги специализираме, защото до този момент не е направено нищо по този казус. Идеята е ремонтно депо „София" да го специализираме и преоборудваме, така че да извършваме големите ремонти на електрическите локомотиви.

В Горна Оряховица ще специализираме за тази цел депото за дизелови локомотиви. Депо „Надежда" ще бъде екипирано, за да правим „средните" ремонти на пътническите вагони. За ремонт на товарни вагони ще ползваме базата в Подуяне и в Стара Загора.

Какво се случва с холдинга, след като не се състоя сделката за продажба на БДЖ „Товарни превози"?

От Агенцията по приватизация и следприватизационен контрол получихме писмо, с което ни уведомяват, че вече имаме право да прехвърляме активи на дружеството. Това на практика означава, че ще можем вече да продаваме активи на „Товарни превози", защото по време на процедурата имаше забранително писмо, което забраняваше каквито и да е действия с активи на дружеството.

В тази връзка планирате ли продажба на вагони и имоти?

В програмата е залегнала продажбата на активи - движими и недвижими. Това са вагони, скрап, част от локомотивите, които не са годни и др. Така ние очакваме да постъпят в касите на дружеството 35-40 млн. лева. Продажбата на недвижимо имущество, е също част от действията, свързани с уреждането на финансовите взаимоотношения с НКЖИ.

Какви са вашите планове, какво трябва да се случи с БДЖ до края на 2014 г.?

Трябва да си стегнем подвижния състав. Да увеличим клиентите, изгубени в последните години товарни превози, да увеличим потока с пускането на ремонтираните вагони. Трябва да мине и програмата за закупуване на пътнически състав, така че от догодина да имаме сключен договор.

Какъв подвижен състав планирате да закупите, защото наскоро се появи идеята това да бъдат т.нар шинобуси?

Все още не е решено дали да бъдат шинобуси (бел.ред.-малки мотриси с размерите на автобуси) или електрически мотриси. Закупуването на тези шинобуси ще доведе до последващ проблем, защото трябва да има тактов график и такъв шинобус през 20 минути да тръгва една гара за друга, като не е ясно, какви ще са разходите свързани с това.

А под електрически мотриси, имате предвид такива като Сименс Дезиро?

Да.

Смятате ли, че ще има кой да ги достави, предвид тежкото финансово състояние на БДЖ?

Тези мотриси ще се купуват със свежи пари от държавата по договора, който имаме като национален превозвач.

Каква подкрепа очаквате от Министерството на транспорта и правителството като цяло?

Ще искаме да бъдат отново заложени необходимите средства, така че да можем да сключим договорите за нов подвижен състав.

Кога най-рано може да очакваме първата доставка на такива мотриси?

Най-рано през 2015 година?

Източник:http://money.bg/interview/id_831380848/%D0%9E%D1%87%D0%B0%D0%BA%D0%B2%D0%B0%D0%BC%D0%B5_%D0%B4%D0%BE_%D0%B4%D0%BD%D0%B8_%D0%B4%D0%B0_%D0%BD%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D1%80%D0%B8%D0%BC_%D1%80%D0%B5%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5_%D1%81_%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B5_%D0%BD%D0%B0_%D0%91%D0%94%D0%96_
bdz
 
Мнения: 747
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 6:27 pm

Re: Реформи в българските железници

Мнениеот Administrator » Вто Сеп 24, 2013 1:19 pm

Данаил Папазов: За последните месеци се забелязва ръст в БДЖ „Товарни превози”

24 септември 2013 | 13:08

София. За последните месеци се забелязва ръст в БДЖ „Товарни превози”. Това каза на пресконференция министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов, предаде репортер на Агенция „Фокус”. „Според последните данни на миналия месец БДЖ „Товарни превози” превозваше под 300 000 тона на денонощие, което не се случвало от доста години”, каза още министърът. Папазов допълни, че в „Български държавни железници” се разработва план за по-добрата им дейност, който е представен и в Министерски съвет, и в Министерство на финансите. По думите му е възстановен диалогът с кредиторите, които са поставили доста условия. „Всички действия, които са включени в програмата за управление на БДЖ, следва да бъдат утвърдени правителството и Министерство на финансите”, добави той. Папазов подчерта, че са предложени три варианта, за да могат да бъдат подобрени услугите на БДЖ. В експлоатация вече са и спалните вагони и са в отлично състояние и предлагат много добри условия, посочи министърът.
„Заложили сме да бъде закупен нов подвижен състав. Подготвяме и форми, които да дават възможност на БДЖ да участват в следващия програмен период като бенефициент”, каза Данаил Папазов. По думите му, има възможност в следващата година БДЖ да е на счетоводна печалба, ако се задейства цялата програма за развитие на министерството. „За пръв път от дълги месеци дълговете на БДЖ са паднали под 700 милиона лева. Надяваме се до края на годината задълженията да са в рамките на 670 милиона лева, а и е започнало изплащането към кредиторите и главниците, осен лихви”, каза още Папазов.
„Обединихме две дирекции и провеждаме проучване на специалисти, които да оглавят обединената дирекция, с цел да се ускори работата по въвеждане на електронното управление”, заяви Данаил Папазов. „Засега там действа карта за единичност, която е изработена и в момента се тества. 5 000 са бройките, които се изработват”, допълни министърът. По думите му, „карта за единичност” е документ за разпознаваемост от системата или е електронно ЕГН. С тази карта е възможно влизане в услугите, които предоставя електронното управление и позволява достъп до информация, която предвижда на картата като достъп. Папазов посочи, че най-големият проблем на електронното управление е, че са разработвани много модули в различни министерства и общини, които сега трябва да бъдат приведени в съвместимост да работят в общо управление.

Инна ПОГЛУБКО

© 2013 Всички права запазени. Позоваването на Информационна агенция "Фокус" е задължително!

Източник: Фокус
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2429
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Реформи в българските железници

Мнениеот Administrator » Чет Сеп 26, 2013 1:50 pm

Министър Данаил Папазов: Оздравителната програмата за БДЖ е готова

26 септември 2013 | 11:48

Варна. Оздравителната програмата за БДЖ е готова. Това каза пред журналисти министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов, който откри конференцията „Приоритети в транспорта за следващия програмен период 2014 - 2020 г.", предаде репортер на Радио „Фокус” – Варна. Министърът посочи, че са подготвени три варианта на оздравителната програма, които са представени на Министерството на финансите и на правителството.
„В понеделник предстои поредната среща при премиера, на която ще бъде обсъждано бъдещето на БДЖ и как то да бъде финансирано през следващите няколко години с цел обновление на пътния състав. Ще търсим и финансиране по европейските програмите за закупуване на нов подвижен състав, особено за пътническите превози, но условията са няколко и са много тежки. Най-важното условие е дружеството да бъде минимум на нула или на печалба, за да кандидатства като бенефициент за такава инвестиция”, каза министърът. Той допълни, че в дружеството в момента вървят много промени. Очаква се до Нова година за влаковете по направленията София – Варна и София – Бургас да може да се закупуват билети по новата система за билетопродаване. „Интензивно се работи в тази посока заедно със специалисти от „Информационно обслужване”. Системата, която е закупувана до момента, има несъвместимост между отделните елементи и това създава пречки при реализацията”, допълни министърът. Той каза още, че се работи и по ремонта на вагоните. За последните дни на август за първи път „Товарни превози” превозват по 30 000 тона на денонощие, което не се е случвало отдавна, посочи министърът. По думите му, всичко ще стане ясно до дни, когато се изясни вариантът, по който ще се работи за оздравяване на дружеството, ще се търси одобрението на кредиторите.
„Трябва да е ясно, че нищо в БДЖ в момента не може да бъде направено, без диалог с кредиторите главно по двата заема. По-малките заеми са уредени и разсрочени”, каза Данаил Папазов. Той допълни, че до месец май предприятието БДЖ е било на загуба с близо 25 млн. лева, в момента загубите са под 17 млн. лева.

Петко ПЕТКОВ

© 2013 Всички права запазени. Позоваването на Информационна агенция "Фокус" е задължително!

Източник: Фокус
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2429
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Реформи в българските железници

Мнениеот Administrator » Чет Окт 03, 2013 2:32 pm

Пари няма, реформирайте

Иван Михалев

03.10.2013 11:34

Рискът от втора актуализация на бюджета добива все по-ясни очертания на фона на тревожните данни за събираемостта на приходите в хазната.

В тази ситуация правителството има два варианта - или рязко да подобри събираемостта, или драстично да ограничи харченето. А най-добре и двете. Но като за начало - отказ от всякакви непредвидени социални харчове, като коледни добавки за пенсионерите и наливане на още пари в нереформирани сектори като енергетиката, пощите и БДЖ.

Това, което кабинетът със сигурност не трябва да прави, е да иска нова актуализация, след като вече се закле, че такава няма да има. Това би бил най-лошият сигнал към пазарите преди планираното теглене на нов дълг догодина.

Източник: Труд
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2429
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Реформи в българските железници

Мнениеот Administrator » Чет Окт 03, 2013 3:09 pm

Християн Кръстев: Финансовата оздравителна програма на БДЖ е готова на 100%

03 октомври 2013 | 10:09

София. Финансовата оздравителна програма на БДЖ е готова на 100%. Това каза за Радио „Фокус” Християн Кръстев, изпълнителен директор на дружеството. В момента тя се разглежда от Министерството на финансите, за да се избере един от трите предложени варианти, поясни Християн Кръстев. „Що се касае до оздравителната програма за ремонти на локомотиви и вагони – готови са плановете както до края на годината, така и за догодина. Продължават ремонтите, които се извършват по трите договора на пътнически вагони. От 273 вагона в експлоатация, те вече са 295. Тези 22 вагона се отремонтираха през последния един месец, надявам се нашите клиенти да са доволни от това състояние, в което са.” Има забавяне на доставката на резервни части за ремонтите на локомотиви, тъй като тази дейност през последните две години не е извършвана и едва сега са направени заявки за доставка на резервни части, каза изпълнителният директор на БДЖ. Християн Кръстев допълни, че преговорите с кредиторите продължават и ръководството се надява до края на месеца да бъде постигнато споразумение за разсрочване на задълженията в рамките на 10 години. През последния месец има 30% завишение на товарните превози, каза Християн Кръстев и уточни, че се водят преговори и с нови клиенти. Поисканото 5% увеличение на цените на билетите се отнася само за търговските влакове, а не за тези, които са по договор с държавата. Очаква се след утвърждаване на новите цени, те да влязат в сила в началото на следващата година, каза Християн Кръстев.

© 2013 Всички права запазени. Позоваването на Информационна агенция "Фокус" е задължително!

Източник: Фокус
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2429
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Реформи в българските железници

Мнениеот Administrator » Чет Окт 03, 2013 3:17 pm

Християн Кръстев: Финансовата оздравителна програма на БДЖ е готова на 100%

03 октомври 2013 | 11:59

Изпълнителен-директор на БДЖ Християн Кръстев в интервю за сутрешния блок „Добро утро, България” на Радио „Фокус”

Водещ: На какъв етап е готова оздравителната програма за БДЖ?
Християн Кръстев: Финансовата оздравителна програма е готова на 100%. В момента се разглежда от Министерството на финансите, за да изберат един от трите варианта, които са предложени и другата седмица ще имаме вече окончателно решение по кой от етапите ще работим. Що се касае до оздравителната програма по ремонти на локомотиви и вагони, готови са плановете както до края на годината, така и за догодина. Продължават ремонтите, които са извършени по трите договора на пътнически вагони. Мога да ви споделя, че вагоните в експлоатация бяха 273, а сега са 295. Тези 22 вагона се отремонтираха през последния един месец. Надявам се нашите клиенти да са доволни от състоянието, в което са. Що се касае до локомотивите, извършват се ремонти по локомотивните депа, има изготвени програми за всеки локомотив какво точно е необходимо. Има малки проблеми с доставките на резервни части. През последните две години не им е обръщано внимание. Очаквам представители на фирмата да пристигнат да преговаряме на тази тема.

Водещ: С колко се бави доставката на резервни части?
Християн Кръстев: Не беше направена никаква доставка и процедура за доставка на резервни части. Ние сега подехме кампанията – преди два месеца. Дойдоха, направиха оглед на необходимите части и чакаме преговорите. Очакваме да видим каква ще бъде офертата.

Водещ: А ще търсите ли финансиране по европейски програми за проекти на БДЖ?
Християн Кръстев: Надявам се да получим и финансиране по европейски проекти. Създали сме отдел, който да работи по европейските проекти, защото до момента нямаше такъв. Така че и там търсим вариант на финансиране на различни дейности.

Водещ: Няма как да не попитам как вървят преговорите с кредиторите?
Християн Кръстев: Преговорите с кредиторите продължават. Надяваме се, че до края на месеца ще приключим, така че да разсрочим плащанията в рамките на 10-годишен период. Имаме подкрепата, включително и на министъра на транспорта, както и на премиера на републиката. Мисля, че ще се споразумеем в рамките на този 10-годишен период да подпишем разсрочване.

Водещ: Какво се случва при товарните превози?
Християн Кръстев: По отношение на товарните превози имаме завишаване в последния един месец с около 30% на товарите. Работим и с нови клиенти, преговаряме да качим част от товарите от камиони на влакове и да облекчим трафика по автомобилните пътища по този начин. Там нещата вървят добре. Имаме преизпълнение на плановете на тази тема. Що се касае още до пътническите превози, гледаме да подобрим почистването и прането на вагоните. Изпрани са 131 вагона. Лошото е, че времето ни притиска в момента, навън е влажно и седалките съхнат трудно. 11 електрически мотриси са изпрани и 5 дизелови мотриси. Всички теснопътни вагони, които пътуват по маршрута Септември-Добринище, са изпрани и почистени. Надяваме се клиентите също да са доволни. Възстановихме от 1 октомври кушет вагони за направлението София-Истанбул, София-Букурещ и София-Белград. Те бяха спрени преди две години, така че и международните вагони отново пътуват по различните направления на съответните близки държави и следим за тяхното запълване като брой пътници. Но все още хората не знаят, че това е възстановено, така че се надявам до две седмици да напълним и тези вагони с пътници. Работим активно и по ценообразуването на картите, които се раздават на хората, включително и на нашите клиенти и партньори, включително и хората от НКЖИ. Цената е десет пъти по-ниска от тази, която беше определена преди, така че ще бъде достъпна за всички. Тази цена, мога да твърдя, е нормалната, защото покрива разходите ни по тях. Запазваме и картите на пенсионерите.

Водещ: Заговорихте за цени и за карти, предполагам трябва да дадем отговор и на основния въпрос, който вълнува пътуващите и клиентите. Очаква ли се повишаване на цените на билетите?

Християн Кръстев: Очаква се да ни бъде утвърдено 5-процентното увеличение, което сме поискали от Министерството на транспорта. То касае само търговските влакове, а не влаковете, които са по договора с държавата.

Водещ: Кога може да влезе в сила то?
Християн Кръстев: Тези 5% ще влязат от Нова година, от януари.
Наталия ГАБАРЕВА

Всички мнения, оценки и твърдения, изказани в интервютата отразяват лични виждания и „Фокус” не носи отговорност за тях

© 2013 Всички права запазени. Позоваването на Информационна агенция "Фокус" е задължително!

Източник: Фокус
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2429
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Реформи в българските железници ?

Мнениеот Administrator » Сря Окт 09, 2013 2:51 pm

Християн Кръстев: Финансовата оздравителна програма на БДЖ е готова на 100%

Изп.-директор на БДЖ Християн Кръстев в интервю за сутрешния блок на Радио „Фокус” – „Добро утро, България”

Водещ: На какъв етап е готова оздравителната програма за БДЖ?

Християн Кръстев: Финансовата оздравителна програма е готова на 100%. В момента се разглежда от Министерството на финансите, за да изберат един от трите варианта, които са предложени и другата седмица ще имаме вече окончателно решение по кой от етапите ще работим. Що се касае до оздравителната програма по ремонти на локомотиви и вагони, готови са плановете както до края на годината, така и за догодина. Продължават ремонтите, които са извършени по трите договора на пътнически вагони. Мога да ви споделя, че вагоните в експлоатация бяха 273, а сега са 295. Тези 22 вагона се отремонтираха през последния един месец. Надявам се нашите клиенти да са доволни от състоянието, в което са. Що се касае до локомотивите, извършват се ремонти по локомотивните депа, има изготвени програми за всеки локомотив какво точно е необходимо. Има малки проблеми с доставките на резервни части. През последните две години не им е обръщано внимание. Очаквам представители на фирмата да пристигнат да преговаряме на тази тема.

Водещ: С колко се бави доставката на резервни части?

Християн Кръстев: Не беше направена никаква доставка и процедура за доставка на резервни части. Ние сега подехме кампанията – преди два месеца. Дойдоха, направиха оглед на необходимите части и чакаме преговорите. Очакваме да видим каква ще бъде офертата.

Водещ: А ще търсите ли финансиране по европейски програми за проекти на БДЖ?

Християн Кръстев: Надявам се да получим и финансиране по европейски проекти. Създали сме отдел, който да работи по европейските проекти, защото до момента нямаше такъв. Така че и там търсим вариант на финансиране на различни дейности.

Водещ: Няма как да не попитам как вървят преговорите с кредиторите?

Християн Кръстев: Преговорите с кредиторите продължават. Надяваме се, че до края на месеца ще приключим, така че да разсрочим плащанията в рамките на 10-годишен период. Имаме подкрепата, включително и на министъра на транспорта, както и на премиера на републиката. Мисля, че ще се споразумеем в рамките на този 10-годишен период да подпишем разсрочване.

Водещ: Какво се случва при товарните превози?

Християн Кръстев: По отношение на товарните превози имаме завишаване в последния един месец с около 30% на товарите. Работим и с нови клиенти, преговаряме да качим част от товарите от камиони на влакове и да облекчим трафика по автомобилните пътища по този начин. Там нещата вървят добре. Имаме преизпълнение на плановете на тази тема. Що се касае още до пътническите превози, гледаме да подобрим почистването и прането на вагоните. Изпрани са 131 вагона. Лошото е, че времето ни притиска в момента, навън е влажно и седалките съхнат трудно. 11 електрически мотриси са изпрани и 5 дизелови мотриси. Всички теснопътни вагони, които пътуват по маршрута Септември-Добринище, са изпрани и почистени. Надяваме се клиентите също да са доволни. Възстановихме от 1 октомври кушет вагони за направлението София-Истанбул, София-Букурещ и София-Белград. Те бяха спрени преди две години, така че и международните вагони отново пътуват по различните направления на съответните близки държави и следим за тяхното запълване като брой пътници. Но все още хората не знаят, че това е възстановено, така че се надявам до две седмици да напълним и тези вагони с пътници. Работим активно и по ценообразуването на картите, които се раздават на хората, включително и на нашите клиенти и партньори, включително и хората от НКЖИ. Цената е десет пъти по-ниска от тази, която беше определена преди, така че ще бъде достъпна за всички. Тази цена, мога да твърдя, е нормалната, защото покрива разходите ни по тях. Запазваме и картите на пенсионерите.

Водещ: Заговорихте за цени и за карти, предполагам трябва да дадем отговор и на основния въпрос, който вълнува пътуващите и клиентите. Очаква ли се повишаване на цените на билетите?

Християн Кръстев: Очаква се да ни бъде утвърдено 5-процентното увеличение, което сме поискали от Министерството на транспорта. То касае само търговските влакове, а не влаковете, които са по договора с държавата.

Водещ: Кога може да влезе в сила то?

Християн Кръстев: Тези 5% ще влязат от Нова година, от януари.

Наталия ГАБАРЕВА

Източник: Фокус
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2429
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Реформи в българските железници ?

Мнениеот 07 » Сря Окт 09, 2013 3:18 pm

Сега остава и БДЖ да дочака ефект от "оздравителната програма"
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Реформи в българските железници ?

Мнениеот railjet » Сря Окт 09, 2013 3:21 pm

Мнениеот Петър Делчев » Чет Окт 03, 2013 3:17 pm

Християн Кръстев: Финансовата оздравителна програма на БДЖ е готова на 100%

03 октомври 2013 | 11:59

Изпълнителен-директор на БДЖ Християн Кръстев в интервю за сутрешния блок „Добро утро, България” на Радио „Фокус”
...................................................................................................
Водещ: Кога може да влезе в сила то?
Християн Кръстев: Тези 5% ще влязат от Нова година, от януари.
Наталия ГАБАРЕВА

Всички мнения, оценки и твърдения, изказани в интервютата отразяват лични виждания и „Фокус” не носи отговорност за тях

© 2013 Всички права запазени. Позоваването на Информационна агенция "Фокус" е задължително!

Източник: Фокуc...





Мнениеот Петър Делчев » Сря Окт 09, 2013 2:51 pm

Християн Кръстев: Финансовата оздравителна програма на БДЖ е готова на 100%

Изп.-директор на БДЖ Християн Кръстев в интервю за сутрешния блок на Радио „Фокус” – „Добро утро, България”

Водещ: На какъв етап е готова оздравителната програма за БДЖ?
.............................................................................................
Водещ: Кога може да влезе в сила то?
Християн Кръстев: Тези 5% ще влязат от Нова година, от януари.
Наталия ГАБАРЕВА

Източник: Фокуc...



:mrgreen:

За най-наблюдателните: Открий разликата между картинка 1 и картинка 2.

Като се появи същата статия след 6 дни,а дано се сетим да турим едно "реформата е готова на 110%", че май ни е подгонил доктор Алцхаймер :geek:
railjet
 
Мнения: 7809
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: Реформи в българските железници ?

Мнениеот Administrator » Съб Окт 12, 2013 6:21 pm

Християн Кръстев, Холдинг "БДЖ": Подобряват се връзките, увеличават се спирките и броят на вагоните в съставите на влаковете с новия график на БДЖ

12 октомври 2013 | 12:14

Християн Кръстев, изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ” ЕАД, в интервю за Агенция „Фокус” за приоритетите в развитието на дружеството и новите проекти

Фокус: След два месеца влиза в сила новият график за движение на влаковете, с какво е по-различен той от предишния и как ще се подобри услугата, предлагана от БДЖ?

Християн Кръстев: Новият график за движение на влаковете вече е съгласуван с общините. Първото и най-важно нещо, от което сме се ръководили при неговото изготвяне, е необходимостта на хората по места. Подобрени са връзките между влаковете, увеличена е тяхната честота, както и броя на спирките. Предвидили сме възобновяване на някои от влаковете в участъците Русе - Стара Загора, София - Лакатник, София - Пловдив, София - Драгоман и др. Увеличен е и броят на вагоните в съставите на влаковете. По този начин се надяваме да подобрим услугата за превоз на пътници.

Фокус: Наближава зимният сезон. Започнахте ли вече подготовката за него?

Християн Кръстев: Зимната подготовка започна още от началото на месец септември. Влаковете и вагоните се оборудват с необходимите ел. предпазители, нагреватели, осветление, отопление. Тече и зимната подготовка на локомотивите и персонала. Така че на темата подготовка за зимния сезон, бих могъл да кажа, че сме напълно готови.

Фокус: Имате ли гаранция, че няма да има проблеми с вагоните и локомотивите?

Християн Кръстев: Това е техника и проблеми винаги би могло да има, но се надявам, че те ще бъдат сведени до минимум.

Фокус: Какви са най-честите проблеми, които възникват?

Християн Кръстев: Най-честите проблеми са неподдържаните през последните години локомотиви и честите повреди по тях. В тази връзка сме изготвили цялостна програма за техния ремонт. Програмата е дългосрочна и краткосрочна, но това отнема време и не може да се случи в рамките на два дни или на два месеца. Ще ни трябват минимум 6 месеца, за да се видят резултатите. Що се касае на тема култура на гражданите, там е по-големият ни проблем. Това са ежедневните престъпления и щети за нас като предприятие, които се отразяват и върху качеството на обслужване на пътниците, ползващи услугата, предлагана от БДЖ. Във връзка с този проблем започваме да правим срещи с Районните управления на МВР по места и с общините. Ежедневно сме свидетели на посегателства и вандалщини върху подвижния железопътен състав. От началото на годината до настоящия момент 69 влака на БДЖ са замервани с камъни, като 14 от тях са мотриси „Дезиро” – най-новия подвижен състав на железницата.

Фокус: Как стои въпросът с картите за безплатни пътувания на служителите в системата?

Християн Кръстев: По отношение на картите вече има прието решение на Съвета на директорите на БДЖ. Приета е нова методика и картите на служителите са върнати. Резултатите от проучването, което извършихме показаха, че картите на служителите излизат на стойност 577 лева на година, а не 4 600 лева – цифра, която беше изнесена от предишното ръководство на БДЖ. Карти ще получат всички наши служители, надяваме се и колегите от Национална компания „Железопътна инфраструктура”, които използват нашите карти да се успокоят.

Фокус: Ще се налагат ли съкращения на служители?

Християн Кръстев: От самото начало на управлението ни на дружеството до момента декларираме, че съкращения на служители няма да има. Може да отпаднат определени работни места, само при вариант, че даден служител напусне и нямаме необходимост от това работно място. Всъщност ние се надяваме да увеличим работата и да назначаваме служители, а не да съкращаваме.

Фокус: Какви са приоритетите от тук нататък за развитието на БДЖ?

Християн Кръстев: До края на месеца трябва да приключат преговорите с банките кредитори. Надяваме се да постигнем едно дълготрайно разсрочване на натрупаните задължения, за да може дружеството да си поеме глътка въздух и да започнем да инвестираме в ремонтните си програми, така че да предложим на своите клиенти една по-добра и по-качествена услуга. Също така да имаме възможността да започнем да готвим програма за закупуването на нов подвижен състав от следващата година.

Фокус: Каква част от този подвижен състав ще бъдат скоростни влакове?

Християн Кръстев: Този състав ще бъде закупен точно за развитие на скоростните линии със 160 км/ч, защото в България още няма линии за движение с 200-250 км/ч. Необходимостта ни е да бъде закупен подвижен състав за движение с до 160 км/ч. Има назначена комисия, която работи по този въпрос, като основните ни виждания са за закупуване на около 50 електрически мотриси и рециклиране на вагони така, че те да бъдат напълно обновени.

Фокус: В какво състояние заварихте холдинга при встъпването си в длъжност?

Християн Кръстев: При встъпването си в длъжност заварих холдинга в не добро състояние. На първо място той беше изпразнен от съдържание като дейност. От тук течеше само един финансов поток и нищо повече. В момента има нова структура, така че холдинга да може оптимално и по най-добър начин да управлява двете си дружества - Пътнически и Товарни превози.

Фокус: Възможно ли е БДЖ да излезе на печалба и как?

Християн Кръстев: Подкрепям твърдението на министър Данаил Папазов, че това е възможно. Оптимален стимул да мисля така ми дава факта, че само в рамките на последните два месеца увеличихме товарите с около 30% и те продължават да се повишават като привличаме нови клиенти и водим преговори за подписване на нови договори. Оттам ще дойдат приходи. Подобряването на услугата за превоз на пътници чрез пускането на новия график за движение на влаковете също ще даде отражение върху нашата дейност.

Фокус: Откъде ще дойдат инвестиции в БДЖ?

Християн Кръстев: Инвестициите са предвидени от държавата на база на договора, който имат „Пътнически превози” за обслужването на населението. Създали сме и специален отдел, който ще работи по отношение на участието на БДЖ в европейски програми. Останалото са собствени средства.

Фокус: На какъв етап са преговорите с кредиторите?

Християн Кръстев: През последните години отношенията с банките кредитори са били изключително влошени. От месец март диалогът с тях е възстановен и преговорите са в доста напреднал етап. В момента очакваме потвърждение за среща с тях през следващата седмица, след която ще мога да кажа повече подробности.

Фокус: Кога ще заработи новата система за продажба на билети?

Християн Кръстев: Очакваме новата система за продажба на билети да бъде въведена или в края на годината или с новия график за движение на влаковете в средата на месец декември. Процедурата е започната и върви избор на изпълнител. Сроковете, които сме поставили са кратки, така че очакваме до Нова година да имаме онлайн издаване на билети.

Цветелина ПЕНЧЕВА

Всички мнения, оценки и твърдения, изказани в интервютата отразяват лични виждания и „Фокус” не носи отговорност за тях

© 2013 Всички права запазени. Позоваването на Информационна агенция "Фокус" е задължително!

Източник: Фокус
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2429
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Реформи в българските железници ?

Мнениеот Administrator » Вто Окт 15, 2013 11:38 am

Християн Кръстев за това ще бъдат ли спасени от фалит Българските държавни железници

15 Октомври 2013 | 11:11 | Bulgaria on Air

Християн Кръстев за това ще бъдат ли спасени от фалит Българските държавни железнициСнимка: БДЖ
Християн Кръстев - изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ” , в интервю за Сутрешния блок на Bulgaria on Ai
r

Водещ: Ще бъдат ли спасени от фалит и реформирани Българските държавни железници и как реално да стане това? За коментар в студиото ни гостува изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ” Християн Кръстев. Здравейте и добре дошли в нашето предаване.

Християн Кръстев: Здравейте.

Водещ: Вчера започнахте инспекция на пътническите вагони, какво е състоянието на парка по предварителни данни?

Християн Кръстев: По предварителни данни паркът е в критично състояние – лошо, неподържано в последните години. В момента започна тази проверка, за да направим един цялостен анализ на подвижния състав в БДЖ, не само в „Пътнически”, но и в „Товарни превози”, така и локомотивното стопанство да бъде проверено, включително и депата за поддръжка на подвижния железопътен състав, включително и да анализираме числения персонал, който работи по различните дейности в дружествата.

Водещ: Това означава ли, че предвиждате и нови съкращения?

Християн Кръстев: Не, не означава това. Искаме да анализираме кой какво работи в момента, кой с какви задължения е в своята работа и как я върши.

Водещ: Искате да кажете, че досега са провеждани най-различни планове за реформи и преструктуриране без да има цялостна информация за реалното състояние на дружеството?

Християн Кръстев: Реално от плановете, които съм чел за преструктуриране в предишно време, бяха само съкращаване на средства, но не и развитие на дейността на дружествата. Без дейност на двете дружества, които са определени за превоз на пътници и товари няма как да се реализират едни приходи в това дружество.

Водещ: Като говорим за приходи, за съжаление и разходите са доста високи, има много задължения БДЖ, към момента какво е финансовото състояние?

Християн Кръстев: Към момента всички разходи се плащат дотолкова, доколкото са направени. Всички задължения са изплащат, но това, което е натрупано в годините като кредити и като заеми, там погасяваме за момента лихвите. От миналия месец започнахме погасяване и на част от главницата към западноевропейските банки, които са наши кредитори. Този месец наваксваме в периода, след като направим срещата с кредиторите.

Водещ: Все още имате голям обем от задължения, какъв е той?

Християн Кръстев: Този обем от задължения няма как да бъде намален или стопиран в рамките на 6 месеца, на 1 година. Нашата цел е да го разсрочим в рамките на 10 години и да можем да го погасим. При направените анализи това може да се случи реално.

Водещ: Казахте ми преди разговора в ефир, че около 640 млн. е в момента сумата?

Християн Кръстев: 690 млн. са задълженията в момента.

Водещ: Общо?

Християн Кръстев: Да, общо. В последните четири месеца са намалели със 7 млн. и половина задълженията.

Водещ: Казахте, че предстои среща с кредитори тази седмица?

Християн Кръстев: Тази седмица на 17-ти е срещата с кредиторите.

Водещ: Какви предложения ще отправите към тях?

Християн Кръстев: Ние сме отправили предложенията към тях, те са ги анализирали. Надяваме се, като се срещнем на живо да бъдат приети най-вече.

Водещ: Конкретно?

Християн Кръстев: Няма да има решение точно на дата 17-ти, това ще бъде първа такава конкретизираща среща, те ще продължат във времето. Надяваме се, че до един месец вече ще има яснота какво се случва.

Водещ: Има ли реален риск от фалит на железниците?

Християн Кръстев: Не смятам, че банките имат интерес да фалират Българските държавни железници, смятам, че те имат интерес да си получат парите, така че никой няма интерес да бъдат фарилани. А и няма държава без железница, в крайна сметка.

Водещ: Имате ли вече конкретен план за преструктурирането, за реформата? Защото знаем, че преди време се борехме за един заем от Световната банка, имаше конкретни начертани стъпки.

Християн Кръстев: В момента нямаме намерения и не се водят никакви преговори със Световната банка.

Водещ: Няма да искаме заем от Световната банка?

Християн Кръстев: Не. Надяваме се, че ще се разберем с кредиторите така, че да тръгнем да погасяваме задълженията без нов заем.

Водещ: Какво предвижда вашата визия за реформа?

Християн Кръстев: В краткосрочен план целим оздравяването на дружествата да се направи така, че да започнат да функционират, защото самата им дейност беше блокирана. В последните месеци увеличихме приходите от товари, имаме ръст на товарите с около 30%. Надяваме се, че след откриването на Босфора ще тръгнат още товари, които са от Европа за Азия, както и от Азия за Европа.

Водещ: Инфраструктурата осигурена ли е, в добро състояние ли е?

Християн Кръстев: В момента е осигурена. По направлението Драгоман – Свиленград се извършиха доста ремонти в инфраструктурата, те продължават, но с тяхното приключване се надявам, че трафикът ще бъде увеличен многократно. Тези товари трябва да минат през България, няма как да ни заобикалят.

Водещ: Какъв би бил ръстът тогава при товарните превози?

Християн Кръстев: Откриването на тунела на Босфора ще го направят този месец. Реалната дейност ще започне през януари месец. По данни и разчети на турските железници това са около 30 влака на денонощие, които ще вървят в направление Запад.

Водещ: Тоест ще има чувствителен ръст?

Християн Кръстев: Ще има чувствителен ръст, и то огромен.

Водещ: Понеже става дума за товарните превози, приватизацията беше спряна, защо и при какви условия ще има промяна на това решение според вас?

Християн Кръстев: След оздравяване на дружеството евентуално могат да бъдат предприети такива мерки и сред решение на министъра и Министерски съвет.

Водещ: Това е политическо решение, разбира се.

Християн Кръстев: Това е и политическо решение, няма как без политическо решение да се случи. Но не би трябвало да се извърши приватизация, както и многократно министъра споделя, че трябва да се случи приватизация на всяка цена.

Водещ: На каква цена според вас?

Християн Кръстев: Цената, на която беше предвидено да бъде продадено преди това варираше от 70 до 100 млн. лева, а това е дружество с активи за 320 млн.

Водещ: Коя би била добрата цена за България?

Християн Кръстев: Добрата цена винаги е над това, което притежаваш като активи.

Водещ: „Пътнически превози”, какво предстои там? От средата на декември влиза в сила и нов график за движението на влаковете, какъв ще бъде той?

Християн Кръстев: Да, от 15 декември влиза новият график за движение на влаковете. Предвиждаме увеличаване на броя влакове, предвиждаме увеличаване на вагоните във влаковете, предвиждаме увеличаване на спирките и гарите, в които ще спират.

Водещ: При положение, че състоянието на парка е толкова недобро в момента и ако се окаже от вашата проверка в момента, че действително има сериозен проблем там?

Християн Кръстев: В момента инвестираме с каквото можем и закупуваме резервни части така, че да отстраним повредите, които са реализирани по вагоните и локомотивния парк. Ние имаме три договора, които са за ремонт на пътнически вагони. Два са в България, един е в Румъния, който е изтекъл, но имаме вагони, които още имаме да пристигат от ремонт. Надяваме се, че дотогава те ще излязат и ще бъдат включени в съставите така, че съставите да бъдат подобрени.

Водещ: Ще има нови влакове по дестинациите, но ще бъдат ли закривани някои гари?

Християн Кръстев: Закриването на гари не зависи от БДЖ, това е по решение на Железопътната инфраструктурата, за съкращаване на разходите го правят. Има невероятна реакция от общините, общинските кметове, както и от областните управители.

Водещ: Което е разбираемо.

Християн Кръстев: Което е разбираемо да подкрепят хората. Веднага те реагират и се взима решение дали да остане като гара или като спирка.

Водещ: Поискахте скок в цената на билетите с около 5%?

Християн Кръстев: Петте процента се предвиждат да се случат след Нова година, но само на търговските влакове, не по влаковете, които са с договор с държавата.

Водещ: Тоест там няма да има корекции или ще се водят преговори?

Християн Кръстев: Не, няма да има корекции. Единственото повишение на цените в рамките на 5% ще бъде в т.нар. „Търговски влакове”, които не са по договор с държавата.

Водещ: Именно заради финансовите проблеми БДЖ не може да кандидатства по европейските фондове, което е един сериозен проблем. Днес изтича срокът за представяне на проекти за следващия програмен период до 2020, какви са шансовете част от парите от Евросъюза да бъдат пренасочени?

Християн Кръстев: Шансовете за европейските пари, които бихме подсигурили като пари както за инфраструктурата, така и за БДЖ не са изгубени. Оздравяването на двете дружества зависи не само от нас като ръководство, но зависи и от държавата и хората, които ползват тази услуга. Надяваме се, че двете дружества ще бъдат на печалба тази година.

Водещ: Тази година?

Християн Кръстев: Да.

Водещ: С колко според вас?

Християн Кръстев: Може да е с 3%, но да са на печалба.

Водещ: А как завършиха миналата?

Християн Кръстев: През миналата година са на загуба и двете дружества.

Водещ: А тази година вярвате, че ще успеете да ги изведете на плюс?

Християн Кръстев: Надяваме се, че ще успеем, да. Ако нещо трагично не се случи, смятам, че ще успеем.

Водещ: Пожелавам ви го. По отношение на европейските пари всъщност железниците са приоритет в следващия програмен период за Европа. Какви са перспективите пред България? Проблемът е, че това е една система, която дълго време не е била подържана, не е била модернизирана и сега се изискват много инвестиции и много усилия.

Християн Кръстев: В Западне Европа това развитие на железниците се случваше в последните десет години с невероятни темпове. Там се инвестираха милиарди евро, както и преди еврото да се появи като парична единица, и марки в Германия. Това развитите на железниците вече трябва да се случи и в Източна Европа. Отпускат се много средства от ЕС не само за нашата държава. Чехия, Полша са участвали и са спечелили сериозни проекти. Жалкото е, че при нас в БДЖ нямаше хора, които да се занимават с тази дейност.

Водещ: А сега има ли?

Християн Кръстев: Да. Направихме такъв отдел, назначили сме хората, които да работят, така че се надяваме да наваксаме загубеното време.

Водещ: Дано да е така. Много ви благодаря за разговора.

© 2013 Всички права запазени. Позоваването на Информационна агенция "Фокус" е задължително!

Всички мнения, оценки и твърдения, изказани в интервютата отразяват лични виждания и „Фокус” не носи отговорност за тях

Източник: Фокус
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2429
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Реформи в българските железници ?

Мнениеот Administrator » Чет Ное 07, 2013 10:12 am

БДЖ продава стари локомотиви за 5,7 млн. лв.

40 стари локомотива и мотриси ще бъдат предложени на търг.

07.11.2013

Холдинг „Български държавни железници” е обявил търг за продажбата на 40 стари електрически локомотива и мотриси, става ясно от сайта на превозвача. Те ще бъдат продадени чрез търг с тайно наддаване. От общата стойност на стартовата тръжна цена на всички вагони става ясно, че БДЖ ще търси над 5,7 млн. лв. приход от продажбата.

Търгът е част от мерките на новото ръководство на железницата да подобри финансовото й състояние. Целта е да се преструктурира работата на БДЖ и да се продаде част от движимото имущество на холдинга. Наддаването за продажбата на 40-те стари локомотива и вагона ще се проведе на 22 ноември в сградата на БДЖ.

Железниците се стараят да продадат колкото се може повече ненужни активи в стремеж да намалят борчовете си към различни кредитори.

Източник: Монитор
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2429
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Реформи в българските железници ?

Мнениеот Nikss » Чет Ное 07, 2013 4:53 pm

Изкарват ги ненужни, а де факто са си напълно годни, с някои липси... всъщност някой може ли да публикува въпросният списък, да видим за какво иде реч :?:
Nikss
 
Мнения: 593
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 11:35 am
Местоположение: Сф

Re: Реформи в българските железници ?

Мнениеот vlado » Чет Ное 07, 2013 5:33 pm

От Локомотивния форум:
dian_707 написа:Лок. депо/район
1. 06-010 Пловдив
2. 06-059 Ст. Загора
3. 06-063 Димитровград
4. 06-065 София
5. 07-034 Горна Оряховица
6. 07-035 Горна Оряховица
7. 07-073 Варна
8. 07-074 Каспичан
9. 07-077 Варна
10. 07-078 Каспичан
11. 07-080 Горна Оряховица
12. 07-085 Добрич
13. 07-086 Добрич
14. 32-065/066 ЕП Тулово
15. 32-073/074 Варна - ферибот
16. 32-143/144 Кулата
17. 32-151/152 Пловдив
18. 32-155/156 база Калояновец
19. 44-071 Варна
20. 44-072 София
21. 44-073 София
22. 44-075 София
23. 44-080 София
24. 44-083 София
25. 44-095 София
26. 44-112 Русе
27. 44-143 София
28. 45-154 Пловдив
29. 51-009 Русе
30. 52-020 Пловдив
31. 52-025 Пловдив
32. 52-027 Бургас
33. 55-020 София
34. 55-062 Горна Оряховица
35. 55-102 Каспичан
36. 55-103 Каспичан
37. 55-105 Горна Оряховица
38. 55-110 Бургас
39. 55-149 Мездра
40. 55-191 Мездра
vlado
 
Мнения: 766
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:15 am

Re: Реформи в българските железници ?

Мнениеот railjet » Чет Ное 07, 2013 6:29 pm

Крайно време беше!
Средно по 142 000 лв на дарак, под 2000лв/тон желязо. Правете сметка колко са годни и "нужни".
railjet
 
Мнения: 7809
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: Реформи в българските железници ?

Мнениеот ivajlo_nikolov » Чет Ное 07, 2013 9:58 pm

Nikss написа:Изкарват ги ненужни, а де факто са си напълно годни, с някои липси... всъщност някой може ли да публикува въпросният списък, да видим за какво иде реч :?:


http://bdz.bg/files/2012/publicorder/11 ... PS_new.doc
Аватар
ivajlo_nikolov
Глобален модератор
 
Мнения: 961
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 8:39 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Реформи в българските железници ?

Мнениеот Administrator » Пет Ное 08, 2013 3:49 pm

Християн Кръстев: БДЖ са водени към умишлен фалит

08.11.2013

С изпълнителния директор на БДЖ ХРИСТИЯН КРЪСТЕВ разговаря СВЕТОСЛАВ МЕТАНОВ

- Г-н Кръстев, докъде стигнаха преговорите с кредиторите на БДЖ?
- Продължават с пълна пара. Предложили сме им разсрочване за 10-годишен период. Това е реалното, което можем да си позволим да платим. Надяваме се до края на годината да имаме разсрочване и догодина реално да започнем да ги разплащаме в договорения размер.

- През последните месеци само лихвите ли изплащахте?
- Не, преди месец внесохме голяма сума. На една от банките преведохме 7 млн. лева, а на другата група банки - 20 милиона. Това е погасена главница, а не лихви. Тях ги плащаме всеки месец.

- Откъде намерихте 27 млн. лева?
- Седемте милиона са спестени средства на компанията, а другите са от капиталовия трансфер за 2013 г.

- Колко са дълговете на БДЖ в момента?
- Точният им размер е 689 млн. лв. Намалението за последната година е с 42 млн. лв., което не е малко.

- В тази връзка ще коментирате ли бившето ръководство на компанията?
- Мисля, че то е водило компанията към умишлен фалит. И мога да го докажа. Работено е с идеята, че БДЖ е излишна на държавата. Сега не се разсъждава така и имаме пълната подкрепа на транспортното министерство и на правителството.

- Защо мислите, че компанията е водена към умишлен фалит?
- Спирането на практика на много дейности в компанията точно това означава за мен. Неплащането на задълженията към кредитори и доставчици. Начислявани са наказателни лихви за милиони левове. В същото време в банковите сметки е имало достатъчно пари да се плащат задълженията. За мен това е водене към фалит.

- Ако имате доказателства, защо не ги придвижите към компетентните органи?
- Вече ги придвижваме. В момента се готви анализ и той най-вероятно ще отиде в прокуратурата.

- Каква е ситуацията сега в БДЖ? През последните месеци отчитате ръст на товарите. Това тенденция ли е?
- Вече няколко поредни месеца това се потвърждава. Има увеличение и на товарите, а и се връщат някои загубени през годините клиенти. Ръстът е с около 30%. Това се отнася за август, септември и октомври. Голяма част от продукцията на “Стомана”-Перник вече се вози от БДЖ. Те година-две возеха продукцията си с автомобили. От завода са товарили по 9600 камиона на година за Западна Европа. Сега част от продукцията се върна на влаковете. Има увеличение и от натовареността на мините и на ТЕЦ-овете с въглища. Фирма TBL през последните месеци също активира голямо производство и след намаляването на преносната такса за продажба на електроенергия в чужбина де факто тецовете им са натоварени и има необходимост от превоз на много повече въглища. Увеличени са и превозите на зърно за Турция.

- Но май съвсем загубихте превозите на “Лукойл Нефтохим”!
- Те имат договор с частната компания БЖК. Преди години са купили техните вагони цистерни. Но също така “Лукойл” намаляват като цяло обемите на превоза с влакове на горивата. Те си пуснаха тръбата до Пловдив и София и тези превози отпадат.

- Какъв финансов резултат очаквате в края на годината?
- Ако нещата продължат да се развиват така, както в момента, и имаме ръст на товарите през ноември и декември, ще имаме ако не печалба, то поне ще излезем на нула. Това ще даде глътка въздух на “БДЖ-Товарни превози”.

- А за “БДЖ-Пътнически превози”?
- В момента те са на счетоводна печалба. За деветмесечието на т.г. имат 2,5 млн. лева положителен финансов резултат. За същия период “БДЖ-Товарни” имат 9 млн. лева загуба, но смятам, че през последните три месеца на годината ще я компенсираме.

- Някои жп специалисти обаче твърдят, че септември и октомври традиционно са най-силните месеци за жп транспорта.
- Ноември също е силен месец. През декември пък се приключват годишни договори и също очакваме товари, така че мисията не е невъзможна. Като обем на товарите очаквам да сме на нивото на миналата година, въпреки че в началото на 2013 г. положението е било страшно - огромен срив на превозите. Миналата седмица имахме 45 000 т за един ден, което не се е случвало никога през последните 3 г. В крайна сметка има някакво съживяване на икономиката, което ни се отразява.

- Целите се и в доставките за “Южен поток”.
- Не смея да го коментирам, докато не приключат преговорите и не бъде иницииран превозът на тръбите. Искаме да спечелим процедурата и да ги превозваме. Ще има тръжна процедура от страна на производителя, ще се водят преговори. Става дума за 500 000 т допълнителен товар на година. Имаме свободен подвижен състав, с който можем да осигурим този превоз.

- Бяхте ли на откриването на тунела под Босфора?
- Да, става дума за уникално съоръжение. Засега няма да има превоз на товари през този тунел, докато не изградят товарна гара в европейската част. Правят я в момента и се очаква след Нова година да бъде пусната в експлоатация. Движение на товарни влакове през тунела ще има само през нощта в рамките на 4-5 часа, но това не е малко. Строи се и нов мост, който ще бъде на 2 нива. Трябва да е готов през 2015 г. На едното ниво ще минават товарни влакове, а на другото - автомобили. Това са добри предпоставки за увеличаване на товаропотока между Азия и Европа.

- Кога очаквате да се увеличат товарите през наша територия?
- Турските колеги, с които разговарях, очакват след пускане на товарната гара в европейската част веднага да има увеличение на трафика с 10 влака на денонощие към Западна Европа. Това са повече приходи както за нас като превозвач, така и за НК “Железопътна инфраструктура”.

- Прехвърлихте ли вече имоти на НКЖИ за покриване на дълговете за инфраструктурни такси?
- Дълговете към НКЖИ са на стойност 106 млн. лева. Имотите ще им бъдат прехвърлени на 2 етапа. Първият вече е готов. Направени са оценки от независими оценители. Те са приети и одобрени от БДЖ, НКЖИ и транспортното министерство. Чакаме само разрешение от правителството за прехвърлянето им. Надявам се първият етап да приключи до началото на декември. С прехвърлянето на трите групи имоти до края на следващата година ще изчистим всичките си дългове към инфраструктурната компания.

- Говореше се, че централата на БДЖ в центъра на София ще бъде продадена. Има ли вече решение за такава сделка?
- Сградата няма да бъде продадена. Това е последното указание на министъра. Няма смисъл да го правим и след това да плащаме наеми.

- Какви реформи ще направите в компанията?
- Най-важното е бързо възстановяване на част от подвижния състав. Ще ремонтираме много локомотиви и вагони. Част от тях вече идват от заводите. Само преди няколко месеца на ден не достигаха между 16 и 25 локомотива. В момента са 5-6. Така че работим много усърдно по този казус. Ремонтите по пътническите вагони също вървят добре. Губеха ни се по 80 вагона на ден, а сега недостигът е 13 вагона. Може би до края на месеца ще излязат от заводите и ще успеем да покрием целия график за движение. Остава обаче проблемът с поддръжката на дизеловите мотриси “Сименс”. Нямаме договор за доставка на резервни части и водим преговори в момента. Опитваме се да решим този проблем, така че всичките влакчета да са в движение. Готвим и нова стратегия за закупуване на нов подвижен състав - електрически мотриси.

- Звучи невероятно! Откъде ще дойдат парите?
- На финален етап е работата на комисията, която подготвя проекта. Парите ще са от собствени приходи, както и от капиталовия трансфер от бюджета.

- Досега той беше 20 млн. лева на година.
- Така беше, но в проектобюджета за 2014 г. са заложени 30 млн. лева. Това е ръст от 50%. Тези пари ще се използват за закупуване на нови влакове.

- За колко мотриси ще ви стигнат?
- Тези пари ще са само за авансово плащане на поръчка на нови влакове. Ще ги плащаме няколко години.
В момента няма произведени влакове, които да ни чакат да отидем да ги купим. След като мине обществената поръчка, изберем изпълнител и сключим договор, ще чакаме година и половина - две, за да бъдат произведени. Искаме да купим 25 или 30 мотриси, но това ще зависи от цената.

Източник: Труд
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2429
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

ПредишнаСледваща

Назад към Българските железници през погледа на медиите

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron