от Administrator » Сря Юли 31, 2013 8:15 am
Синдикален лидер алармира: Локомотивни машинисти карат по 21 часа смени
Президентът на "Първи частен синдикат Велико Търново" Дамян Петров иска оставки на БДЖ шефове за дискриминация
Иван ГЕОРГИЕВ | 29.07.2013
Двама локомотивни машинисти от Горна Оряховица са били принудени да карат по 21 часа работна смяна и по този начин са били застрашени животът и здравето на стотици пътници. Това алармира в писмо до транспортния министър Данаил Папазов президентът на "Първи частен синдикат Велико Търново" Дамян Петров. Цитираният от него конкретен случай е пресен, от 21 юли. Локомотивната бригада, състояща се от машинист и помощник-машинист, се явява на смяна в Горна Оряховица в 17, 30 ч и половин час по-късно поема международния влак Букурещ - Истанбул. Двамата карат смяната си до Димитровград, след което тръгват с другия международен влак обратно към Г. Оряховица. Те вече са изкарали 12-те часа от определеното им по закон максимално работно време плюс двата разрешени извънредни часа и затова по закон на гара Меричлери спират влака и искат да им бъде изпратена бригада, която да ги смени. След известно време от Стара Загора идва локомотив, но вместо с двама, само с един техен колега. Така единият от тотално изтощените след 14-те работни часа машинисти отива да почива като пътник във вагоните, а другият е принуден да остане в локомотива и да "избичи" още 6-7 часа до Г. Оряховица, макар и като помощник-машинист, но без възможност за реална почивка и сън. Така неговата смяна на практика станала 21 часа, а с прибирането вкъщи дори и повече.
"Функцията на помощник-машиниста не е декоративна, а много важна за безинцидентното пътуване на композицията. След 14 часа организмът е изморен и реакциите са неадекватни. Така стават влаковите катастрофи. В конкретния случай с колегите са били създадени опасни предпоставки за застрашаване живота и здравето на пътниците", твърди горнооряховският синдикален лидер Дамян Петров. Той настоява министър Папазов да разпореди разследване на случая и виновните да бъдат наказани дисциплинарно.
Президентът на "Първи частен синдикат Велико Търново" настоява също да бъдат уволнени председателят на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" ЕАД Велик Занчев и управителят на "БДЖ Пътнически превози" ЕООД Георги Иванов. "Според заповед №383/28.06.2013 г. на управителя на "БДЖ Пътнически превози" "работници и служители, членове на синдикални организации, които не са страна по действащия КТД на "БДЖ Пътнически превози", трябва да се присъединят с парична вноска или трудовите им възнаграждения ще бъдат коригирани". Това на практика си е живо изнудване и дискриминация към работниците от БДЖ. Или да станат членове на някои от казионните синдикати, или ще получават по-малко пари. В Кодекса на труда никъде не пише, че колективното договаряне е единственото. С тази заповед управителят на "БДЖ Пътнически превози" Георги Иванов открито дискриминира и рекетира част от работниците си, за което трябва да бъде уволнен.
Източник: Вестник "Борба", Велико Търново - стр. 1, 2, 3