Страница 1 от 2

Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Сря Юли 31, 2013 8:15 am
от Administrator
Синдикален лидер алармира: Локомотивни машинисти карат по 21 часа смени

Президентът на "Първи частен синдикат Велико Търново" Дамян Петров иска оставки на БДЖ шефове за дискриминация

Иван ГЕОРГИЕВ | 29.07.2013

Двама локомотивни машинисти от Горна Оряховица са били принудени да карат по 21 часа работна смяна и по този начин са били застрашени животът и здравето на стотици пътници. Това алармира в писмо до транспортния министър Данаил Папазов президентът на "Първи частен синдикат Велико Търново" Дамян Петров. Цитираният от него конкретен случай е пресен, от 21 юли. Локомотивната бригада, състояща се от машинист и помощник-машинист, се явява на смяна в Горна Оряховица в 17, 30 ч и половин час по-късно поема международния влак Букурещ - Истанбул. Двамата карат смяната си до Димитровград, след което тръгват с другия международен влак обратно към Г. Оряховица. Те вече са изкарали 12-те часа от определеното им по закон максимално работно време плюс двата разрешени извънредни часа и затова по закон на гара Меричлери спират влака и искат да им бъде изпратена бригада, която да ги смени. След известно време от Стара Загора идва локомотив, но вместо с двама, само с един техен колега. Така единият от тотално изтощените след 14-те работни часа машинисти отива да почива като пътник във вагоните, а другият е принуден да остане в локомотива и да "избичи" още 6-7 часа до Г. Оряховица, макар и като помощник-машинист, но без възможност за реална почивка и сън. Така неговата смяна на практика станала 21 часа, а с прибирането вкъщи дори и повече.
"Функцията на помощник-машиниста не е декоративна, а много важна за безинцидентното пътуване на композицията. След 14 часа организмът е изморен и реакциите са неадекватни. Така стават влаковите катастрофи. В конкретния случай с колегите са били създадени опасни предпоставки за застрашаване живота и здравето на пътниците", твърди горнооряховският синдикален лидер Дамян Петров. Той настоява министър Папазов да разпореди разследване на случая и виновните да бъдат наказани дисциплинарно.
Президентът на "Първи частен синдикат Велико Търново" настоява също да бъдат уволнени председателят на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" ЕАД Велик Занчев и управителят на "БДЖ Пътнически превози" ЕООД Георги Иванов. "Според заповед №383/28.06.2013 г. на управителя на "БДЖ Пътнически превози" "работници и служители, членове на синдикални организации, които не са страна по действащия КТД на "БДЖ Пътнически превози", трябва да се присъединят с парична вноска или трудовите им възнаграждения ще бъдат коригирани". Това на практика си е живо изнудване и дискриминация към работниците от БДЖ. Или да станат членове на някои от казионните синдикати, или ще получават по-малко пари. В Кодекса на труда никъде не пише, че колективното договаряне е единственото. С тази заповед управителят на "БДЖ Пътнически превози" Георги Иванов открито дискриминира и рекетира част от работниците си, за което трябва да бъде уволнен.

Източник: Вестник "Борба", Велико Търново - стр. 1, 2, 3

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Сря Юли 31, 2013 8:33 am
от Administrator
Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

31.07.2013

Машинистът, който работи близо 21 ч, е отказал да вземе законна почивка за сън заради липса на спално бельо. Това заявиха от БДЖ, след като извършиха проверка по подадения от "Телеграф,, сигнал. На 21.7.2013 г. екип от машинист и помощник-машинист докарват за 6 часа и 2 минути влак от Горна Оряховица до Димитровград в 23,45 ч.
Локомотивната бригада е имала време за почивка до 6,30 ч на другия ден, когато е трябвало да кара отново. Помощник-машинистът Борислав Еленски обаче отказва да почива поради неосигурено спално бельо в помещенията за спане на гарата и така де факто остава на смяна. На сутринта машинистът Емануил Радев се явил на работа в 6,30 ч. Явил се и Еленски, чието максимално работно време по закон (14 ч) обаче щяло да изтече по маршрута на влака в Стара Загора. Ето защо бил назначен негов заместник, който да го чака там. Влакът, който идвал от Турция, обаче закъснял на чужда територия и така законното работно време на Еленски изтекло на гара Меричлери. Спазвайки закона, бригадата спряла влака, който се наложило да почака 2,29 ч, докато заместникът дойде от Стара Загора до Меричлери.

Източник: Вестник "Телеграф" - стр. 5

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Сря Юли 31, 2013 11:47 am
от Vancho_4647
Ъ ? Първо откога Дг-ГО се взима за 7 часа ? Второ как така 12 часа смяна, при все че след докарване на 465 по разписание има 8 часа почивка до 464 ? Трето откога 465 тръгва в 18 часа от ГОлямата гара ?

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Сря Юли 31, 2013 11:56 am
от bdz43r
Ами аз вчера си чаках закъснелия влак 5 часа, карах го 2 часа, чаках обратния още 2 часа и приключих работа на 13-тия час.
За машинистите работната смяна не започва със заминаването на влака и не приключва с пристигането му, както пътуването за редовия пътник.

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Сря Юли 31, 2013 12:27 pm
от Vancho_4647
Ок, но дори стоейки и чакайки да ти пристигне влака, пак ли се води работно време ? Щото реално си на работното място, но не изпълняваш служебните си задължения.

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Сря Юли 31, 2013 1:27 pm
от SaiLeR
Води се за работно време Ванчо.Може дори да чоплиш семки, но щом си на работното място в смяната, дори и да няма работа, работодателя те е ангажирал за това време, и е длъжен да ти плаща, дори да няма какво да се работи.

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Сря Юли 31, 2013 3:11 pm
от bdz43r
Vancho_4647 написа:Ок, но дори стоейки и чакайки да ти пристигне влака, пак ли се води работно време ? Щото реално си на работното място, но не изпълняваш служебните си задължения.
Естествено, че ти се води! На работа си от момента на явяването в часа по ежедневния наряд, и можеш да обслужваш влакове и локомотиви не повече от 12+2 часа след това. Дори с 10 мин да превишиш, си в нарушение, ако ще само да прибираш локомотива от гарата до депото.
Обратното би било абсурдно - не си си вкъщи, не си в леглото, а влакът може и утре да дойде. Служебните задължения на машиниста не са само да кара влака и не започват в часа на заминаването му.

Разбира се, възможно е да се уговориш с депомайстора, ако и ти си съгласен, да отидеш по-късно и да си заведеш по-късно явяване според закъснението на влака.

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Сря Юли 31, 2013 4:13 pm
от stankos
В този или другия форум съм чел нещо за прекъсване на работното време . При какви ситуации и в кои случаи се практикува ?

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Сря Юли 31, 2013 4:31 pm
от bdz43r
Прекъсване за почивка в оборотния пункт преди връщане обратно в пункта на явяване. Времето на прекъсването не може да е по-малко от 75% от изработеното.
След прекъсването, бригадата се явява в оборотния пункт за обратния влак и започва да тече нов 12+2-часов период. След такава смяна се полага най-малко 16-часова почивка до следващата.
Понятието прекъсване се употребява по-често за кратковременно такова - 2-3 часа, за повече (цяла нощ, цял ден или повече) се казва почивка, но на практика са едно и също.
В оборотния пункт трябва да има осигурени условия за почивка - стаи с легла, санитарен възел и спално бельо. Реално бельо от известно време ту има, ту няма, съответно се правят компромиси, вследствие на което и никой не си дава зор да реши проблема. Колегата съвсем в правото си е отказал да прекъсва и на 14-тия час е приключил работа и е поискал смяна на първата попътна гара. Допълнителните два часа се разрешават от централното диспечерско ръководство с телефонограма, но само ако машинистът е съгласен. Можеш да поискаш смяна и на 12-тия час и никой не може да те накара да преместиш машината и с 1 метър.
Прибирането без служба след пристигане на смяната също се води за работно време и тогава се получават такива 20-30 часови смени.

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Сря Юли 31, 2013 11:18 pm
от plastikat
Браво на Еленски -машинистите не са кучета и не е редно да спят на земята ,или на опиканите дюшеци !!! Носят голяма отговорност и е редно да им се подсигури качествена почивка . Не знам до колко сте запознати ,ама на скоро ,един "ръб" от София със склонност да залива спотъри с вода и да "му избива тотмъна" го беше нахапала една стоножка в Кулата по време на "почивка" и едвам го върнаха от ония свят !!!

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Сря Юли 31, 2013 11:25 pm
от 1435
До 6 часа работно време с 2 часа почивка можеш да се явиш на общо основание според наредба 50. 75% се изисква за работно време над 6 часа. Подкрепям колегата Еленски само така ще се научат! Да се потърси отговорност от заплатаджиите които е трябвало да осигурят почивката на бригадата.

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Сря Юли 31, 2013 11:49 pm
от bdz43r
Наредба 50 е това.
При по-малко от 6 часа, можеш да прекъснеш колкото искаш, но 12-те часа се разделят от прекъсването, а не започват отначало.
Ако си работил 5 часа и прекъснеш за 2 ч, можеш да работиш още 7 часа след новото явяване.

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Чет Авг 01, 2013 12:00 am
от 1435
Не е верно! Това важи независимо на кой час си. До 6тия с 2 прекъсване може да работиш още 12. След 6тия ако прекъснеш 2 доработваш до 12 ако прекъснеш 75% се явяваш на общо основание..

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Чет Авг 01, 2013 12:36 am
от bdz43r
Така е написано, че може да се тълкува и по двата начина:
Чл. 17. (1) На пътуващия персонал в оборотния (крайния) пункт при работно време на отиване повече от 6 часа се осигурява почивка не по-малка от неговата продължителност, като почивката може да бъде намалена най-много с 25 на сто. След тази почивка персоналът се назначава на работа за обслужване на влак в обратно направление на общо основание. Когато общото работно време на отиване и връщане не е повече от 12 часа, почивката в оборотния пункт може да не отговаря на условието в първото изречение. Когато общото време за отиване и връщане, включително престоя в оборотния пункт, не превишава 12 часа, почивка може да не се осигурява в оборотния пункт.
(7) (Изм. - ДВ, бр. 99 от 2006 г.) Когато в оборотния (крайния) пункт на пътуващия персонал е предоставена стая с условия за почивка, престоят (без времето, определено за предаване, подготовка и приемане на подвижния състав) до два часа се счита за работно време, а когато е над два часа - се осигурява почивка при условията на ал. 1 или ал. 4.

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Чет Авг 01, 2013 12:46 am
от 1435
bdz43r написа:НАРЕДБА № 50...
Когато общото работно време на отиване и връщане не е повече от 12 часа, почивката в оборотния пункт може да не отговаря на условието в първото изречение. Когато общото време за отиване и връщане, включително престоя в оборотния пункт, не превишава 12 часа, почивка може да не се осигурява в оборотния пункт.


В момента на прекъсване как може да знаеш кога ще се прибереш за да го сметнеш това и да си изискаш почивката? от къде ги копираш в моята наредба пише други неща..?

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Чет Авг 01, 2013 12:48 am
от bdz43r
НАРЕДБА № 50 ОТ 28 ДЕКЕМВРИ 2001 Г. ЗА РАБОТНОТО ВРЕМЕ НА РЪКОВОДНИЯ И ИЗПЪЛНИТЕЛСКИЯ ПЕРСОНАЛ, ЗАЕТ С ОСИГУРЯВАНЕ НА ПРЕВОЗИТЕ НА ПЪТНИЦИ И ТОВАРИ В ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯ ТРАНСПОРТ
Обн. ДВ. бр.4 от 11 Януари 2002г., изм. ДВ. бр.46 от 28 Май 2004г., изм. ДВ. бр.99 от 8 Декември 2006г.

Може да се тълкува и по твоя начин обаче. Много хлъзгаво е написано.

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Чет Авг 01, 2013 1:05 am
от railjet
Разбивка на маршрутите решава проблема. Всяко депо обслужва кратко рамо включващо прибиране в началния пункт с обратния влак, без да се надвишава допустимото работно време. Няма да има нужда и от чаршафи.

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Чет Авг 01, 2013 1:10 am
от 1435
Така е най добре ама за МДТВ не става! Дори и Шенкер БГ не знаят с точност кога ще им влезе международния влак...

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Чет Авг 01, 2013 1:19 am
от railjet
Прочетох токущо "ухапан от стоножка". Доста бие на виц и едва ли е истина.

Re: Машинистът с 21 ч смяна не спал, нямало бельо

МнениеПубликувано на: Чет Авг 01, 2013 7:49 am
от plastikat
Не е виц -човека бил алергичен и е лежал една седмица в болница след това.