Железницата може без БДЖ, не може без железничари

В този раздел се публикуват и коментират всички материали от официалните медии за българските железници като целта е всички жп любители и професионалисти да са в течение на информацията, която циркулира в медийното пространство за сектора. В този раздел може да публикувате и коментирате всякакви материали от официалните български медии за българските железници. Разделът няма за цел да популяризира определени медийни публикации, а да ги потвърди, отрече, коментира и пр. от гл.т. на професионалната фактология и обективност. При по-задълбочени дискусии, които се отклоняват от конкретните коментари по даден медиен материал, модераторския екип си запазва правото да премества дискусиите в съответните специализирани категории и раздели на форума.

Железницата може без БДЖ, не може без железничари

Мнениеот Administrator » Пон Авг 12, 2013 2:07 pm

Железницата може без БДЖ, не може без железничари

Заплахата за фалит от кредиторите е само блъф, Данаил Папазов държи печелившата ръка

Автор: Михаил Рангелов

Дата: 11.8.2013


Новият транспортен министър Данаил Папазов явно не е от екстремните състезатели. Поне що се отнася до реформите в железницата. И поне доколкото станаха ясни първите стъпки и програмата за тях. Те в общи линии могат да се сведат до една абревиатура – БДЖ. И се следват утъпканите стъпки на един куп управляващи преди него – колко са тежки разговорите с кредиторите, колко е важна компанията, грижата за работещите. Нищо ново под слънцето. Като изключим декларираното намерение за въвеждане на система за управление на качеството. За която Папазов все по-малко и малко говори.
В общи линии цялата програма за спасение се свежда до вкарването на поредния финансов експерт (в случая дошлия от авиацията Филип Алексиев), който с поредния гениален спасителен план да установи в края на мандата на съответното правителство, че железницата не е само цифри в папка.
Най-много се спекулира със заплахата БДЖ да изпадне в несъстоятелност. И че кредиторите едва ли не всеки момент ще си вземат компанията. Груба грешка и заблуда ! В момента чрез джиросване и изкупуване на дългове основните кредитори, на които БДЖ дължи пари са специализирани финансови институции, чиято основна дейност е точно изсмукване на средства от закъсали предприятия. И които в случай на фалит ще получат много под себестойността на задълженията си.
Друга спекула е, че железницата не може без БДЖ. Отново градска легенда. Нека да разгледаме хипотетично какво е най-ценното като активи на компанията. Това са точно две неща. Клиентите в товарните превози и договора за обществена услуга в пътническите превози. Чисто хипотетично ако кредиторите вземат компанията от българската държава ще получат едно опаковано в целофан нищо. Защото основната част от клиентите стоят на обслужване само и единствено защото компанията е държавна. А държавата веднага може да създаде нов товарен превозвач на мястото на БДЖ – Товарни превози, като използва лиценза за извършване на превози на друго държавно предприятие - „Транспортно строителство и възстановяване“. Което като наследник на бившите транспортни войски има материална база, достатъчно добре съпоставима с тази на БДЖ. Единственото, от което предприятието има нужда са локомотиви и товарни вагони. Които първоначално могат да бъдат наети, а впоследствие – дори купени от новите собственици на БДЖ, когато разберат какъв таралеж са си сложили в гащите.
Доста специфично е и положението в пътническите превози. По договор БДЖ трябва да извършва превози в определен размер, срещу които получава годишна субсидия от 175 милиона лева. Срещу това трябва да се изпълняват точно определени праметри – като брой влакове, брой вагони, изминати километри. Обществена тайна е, че БДЖ не спазва тези параметри. Вагоните са половината от изискваните, а около 85% от субсидираните влакове (описани в приложение към договора) от година и половина са вече само спомен. Въпреки неизпълнението на договора държавата си затваря очите. Резултат – БДЖ са глобени едва с 916 хиляди лева. Ако обаче компанията е частна, държавата едва ли би била толкова благоразположена и евентуалния нов собственик би се оказал с отрязана до 70% субсидия, стари вагони и технологии за превоз от миналия век. Да не говорим, че при вариант кредиторите да фалират държавната компания едва ли ще получат финансиране по Оперативна програма „Транспорт“ за нов подвижен състав. И ще трябва да се бръкнат с няколко стотин милиона за да изпълняват задълженията си по договора.
Така че независимо от приказките за тежките преговори с кредиторите, в момента транспортният министър Данаил Папазов държи печелившата ръка, с която може да спаси железницата. Възможно е да се постигне договореност за намаляване наполовина на задълженията (по примера, по който бе спасена Гърция) и разсрочване на изплащане на задълженията за период от 20 до 50 години.
Ако пък кредиторите откажат, държавата ще може да си направи ново БДЖ. За предпочитане без калинки, компютри „Правец“ и с така мечтаната от Данаил Папазов система за управление на качеството. А за тези, които се страхуват, че по този начин железничарите ще останат на улицата – едва ли ще стане така. По-скоро на улицата ще останат стотиците партийно-приятелско-семейни назначения в управлението. В железницата ръководител може да бъде всеки, но машинист не.

Източник: Класа
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2429
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Железницата може без БДЖ, не може без железничари

Мнениеот 46-211 Dzver » Пон Авг 12, 2013 6:19 pm

стотиците партийно-приятелско-семейни назначения в управлението.

:!:
Аватар
46-211 Dzver
 
Мнения: 391
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 4:22 pm

Re: Железницата може без БДЖ, не може без железничари

Мнениеот ivajlo_nikolov » Пон Авг 12, 2013 8:41 pm

Най-после журналист да напише истината за железопътния ни транспорт!
Аватар
ivajlo_nikolov
Глобален модератор
 
Мнения: 961
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 8:39 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria


Назад към Българските железници през погледа на медиите

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта