Машинист е моят татко, машинист ще съм и аз

В този раздел се публикуват и коментират всички материали от официалните медии за българските железници като целта е всички жп любители и професионалисти да са в течение на информацията, която циркулира в медийното пространство за сектора. В този раздел може да публикувате и коментирате всякакви материали от официалните български медии за българските железници. Разделът няма за цел да популяризира определени медийни публикации, а да ги потвърди, отрече, коментира и пр. от гл.т. на професионалната фактология и обективност. При по-задълбочени дискусии, които се отклоняват от конкретните коментари по даден медиен материал, модераторския екип си запазва правото да премества дискусиите в съответните специализирани категории и раздели на форума.

Машинист е моят татко, машинист ще съм и аз

Мнениеот Варужан Апелян » Пон Окт 20, 2014 2:49 am

Машинист е моят татко, машинист ще съм и аз
Всеки може да кара влака, независимо на колко години е


Клуб Z

– Татко, ти работиш много,
уморен си, татко,
почини си, каза Гого,
аз ще карам влака...

Така започва стихотворението на Никола Вапцаров. (прочетете цялото в края на текста) Едва ли можем да го сложим към най-високите му литературни постижения, но то е един добър пример как преди няколко десетилетия професията на локомотивния машинист е изглеждала романтична, отговорна и мъжествена. Днес, ако попитате цял отбор юнаци какви искат да станат като пораснат, едва ли ще получите отговор машинист. Опции като бизнесмен, банкер или програмист отдавна са за предпочитане дори и в детските представи за кариерно развитие.

Иначе днес е денят на локомотивния машинист. От 1992 г. насам той се отбелязва през третата събота на септември.

В момента в „БДЖ – Пътнически превози” и „БДЖ – Товарни превози” работят 1700 локомотивни машинисти и помощник-машинисти, които са възпитаници на Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков” или на неговия предшественик – Полувисшия железопътен институт.

Колкото и странно да звучи напоследък се увеличава интересът към професията машинист, обясни пред Клуб Z Марийка Маринова, директор на Центъра за професионално обучение на БДЖ. От началото на годината досега школата за подготовка на кадри в жп компанията е привлякла 36 външни лица за системата, които са посещавали курсове за помощник-машинисти. Предстои съвсем скоро програмата за обучение да преминат още 20 души.

Тези хора не само че никога не са учили в жп училище, но и си плащат, за да бъдат обучавани за помощник-машинисти. Цената на тримесечния курс е 435 лева и изобщо не е сигурно дали след това ще влязат в кабината на локомотива. Защото достъпът до професията е регулиран от Изпълнителна агенция "Железопътна инфраструктура" към транспортното министерство и има доста сериозна пресявка на кандидатите. Освен практически умения и теория се правят психотестове и медицински подбор.

"Повечето от курсистите ни имат роднини, които са работили в железниците - бащи, дядовци, но други са такива, които в един момент от живота си решават да се върнат към детската си мечта да станат машинисти", обяснява Маринова.

Други търсят сигурността на системата, която дават железниците:

"Имали сме курсисти, които са завършили модерни специалности като мениджмънт или маркетинг. След като са завършили, те са се сблъскали с реалния живот и са разбрали, че образованието им всъщност не може да им помогне да си намерят работа", обяснява шефката на центъра.

Маринова разказа и че възрастови ограничения за това да завършиш курса няма.

"Имахме кандидат на възраст над 50 години, който през целия си трудов стаж бе работил в депо за ремонт на вагони. Изведнъж решил, че иска да пътува. Завърши обучението, издържа успешно изпитите и сега работи в Мездра", добави тя.

Успешно завършилите обучението и издържалите изпита не се назначават веднага. Те обаче получават правото да кандидатстват за работа, когато се отворят свободни места. Ако това се случи, те трябва да работят три години като помощник-машинисти преди да получат правото сами да карат влака.

На професионалния си празник обаче машинистите ще имат повече работа от обичайното. БДЖ ще прикачи допълнителни вагони към 122 влака, които пътуват по основните направления в страната. Повечето места в пътническите жп композиции са за по-удобното придвижване на клиентите по време на празничните дни по повод Деня на Независимостта на България, съобщиха от превозвача.

В дните до 23-и септември БДЖ ще осигури над 9000 допълнителни места във влаковете по най-натоварените маршрути в страната. С увеличени състави през празничните дни ще се движат общо 18 бързи влака със задължителна резервация и 104 бързи влака.

От компанията напомнят на клиентите си, че при закупуване на билети за отиване и връщане, могат да ползват от 10% до 30% намаление от редовната цена на билета в зависимост от различните търговски оферти на дружеството.

Днес с увеличен състав ще се движат:

- пет бързи влака със задължителна резервация по направленията София – Бургас („Слънчев бряг”), Бургас – София („Слънчев бряг”), София – Варна („Златни пясъци”), София – Горна Оряховица („Янтра”) и Горна Оряховица – София („Янтра”);

- двадесет и шест бързи влака по направленията София – Бургас (два влака), Бургас – София (два влака), София – Варна, Варна – София (пет влака), София – Видин (три влака), Видин – София (три влака), Лом – София, Петрич – София, София – Ямбол, Ямбол – София, София – Пловдив, Пловдив – София, София – Русе, Русе – София, Пловдив – Варна и Варна – Пловдив.

В неделя допълнителни вагони са осигурени за съставите на:

- девет бързи влака по направленията София – Бургас, Бургас – София, София – Варна (три влака), София – Ямбол, Ямбол – София, София – Лом и Видин – София.

На Деня на независимостта - 22-ри септември допълнителни места са прибавени към:

- пет бързи влака със задължителна резервация по направленията София – Бургас („Слънчев бряг”), Бургас – София („Слънчев бряг”), Варна – София („Златни пясъци”), София – Горна Оряховица („Янтра”) и Горна Оряховица – София („Янтра”);

- тридесет бързи влака по направленията София – Бургас (три влака), Бургас – София (два влака), София – Варна (два влака), Варна – София (четири влака), София – Видин (три влака), Видин – София (два влака), София – Лом, Лом – София, София – Петрич, София – Русе, Русе – София, София – Ямбол, Ямбол – София, София – Пловдив, Пловдив – София, Пловдив – Варна (два влака), Варна – Пловдив, Варна – Русе и Русе – Варна.

Допълнителни места ще има и за последните завръщащи се след празниците. Във вторник допълнителни вагони ще имат:

- три бързи влака със задължителна резервация по направленията София – Варна („Златни пясъци”), София – Горна Оряховица („Янтра”) и Горна Оряховица – София („Янтра”);

- шестнадесет бързи влака по направленията Бургас – София, София – Варна, Варна – София (два влака), Видин – София, Лом – София, Петрич – София, Ямбол – София, София – Русе, Русе – София, София – Горна Оряховица, София – Пловдив, Пловдив – София, Пловдив – Варна и Варна – Пловдив (два влака).



...Най-напред ще си намажа
с сажди двете бузи,
а след туй ще сложа важен
синята ти блуза.

Видят ли ме там на влака,
още отдалече
да си кажат: „Тоз юнак е
машинист изпечен!“

Мислиш, че не зная, татко,
влака как се кара?
Нека дойде чичов Владко
да смени огняра,

нека грабне във ръцете
здравата лопата
и погледай как ще цепи
влака през полята!

Гара стигнем ли – спирачка
удари веднага,
да не може нито крачка
влака да избяга...

Гледа уж бащата строго,
но му става ясно.
машинист ще стане Гого,
нека да порасне!
[url]
http://clubz.bg/8336-mashinist_e_moqt_t ... e_sym_i_az[/url]
Варужан Апелян
 
Мнения: 1405
Регистриран на: Пет Дек 20, 2013 12:16 pm

Re: Машинист е моят татко, машинист ще съм и аз

Мнениеот luk89 » Нед Май 10, 2015 12:05 pm

аз
luk89
 
Мнения: 1
Регистриран на: Нед Май 10, 2015 11:49 am


Назад към Българските железници през погледа на медиите

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron