2019 г. е решаваща за развитието на жп проектиВ периода 2014-2020 НКЖИ управлява над 2.4 млрд. лв. за жп инфраструктура
от 19.10.2018, Автор: Милена Василева
Железопътните проекти поглъщат значима част от финансовия ресурс на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ) и Механизма за свързване на Европа (МСЕ).
От общо 1.888 млрд. евро, с които разполага ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" за 6 големи проекта, 1 759 млрд. лв. без ДДС са за проектите "Елин Пелин - Костенец" (1.084 млрд. лв. без ДДС) и "Пловдив – Бургас", фаза 2 (675 млн. лв. без ДДС). 90% от МСЕ на обща стойност 406 млн. евро са за железопътни проекти.
Проектът "Елин Пелин – Костенец" се определя като рисков, поради забавяне на тръжните процедури заради системно обжалване на обществените поръчки. Той е в етап на провеждане на тръжни процедури, като сключването на договори се очаква да стане през декември 2018 – януари 2019 г., съобщи инж. Мария Чакърова, директор на дирекция "Стратегическо развитие на инвестиционни проекти".
Същия срок на сключване на договорите важи и за поредицата обекти от проекта Пловдив – Бургас, фаза 2, от които само Стралджа – Церковски е завършен, а Скутаре - Оризово се строи.
В тръжни процедури са гаровите комплекси Подуяне, Искър и Казичене (общо 6.1 млн. лв.), гарите Стара Загора и Нова Загора (общо 14.8 млн. лв.), гара Карнобат (4.8 млн. лв.). И за тях срокът на сключване на договори за строителство е декември 2018 - януари 2019 г.
В Механизма за свързване на Европа са включени проектите:
-жп линията София – Елин Пелин (133 млн. лв. ) в процес на изграждане;
-развитие на жп възел София: жп участък София – Волуяк (204 млн. лв.) в етап на тръжна процедура, а сключването на договор предстои през януари 2019 г.
-модернизация на жп участък Костенец – Сертември (349 млн. лв.), като срокът за сключване на договори също е януари 2019 г.
-предстои търг за жп възел Пловдив, тръжните процедури са в процес на подготовка, стартът на обществената поръчка е предвиден за октомври 2018 г.
Според Мария Чакърова предизвикателства пред експертите на НКЖИ е системното обжалване на големите обществени поръчки, тежките и продължителни съгласувателни процедури. Затова от държавното предприятие предлагат законозателни промени: всяко лице, оспорващо тръжната процедура, да обоснове правен интерес; спиране на процедурата да става след образуване на производство от страна на КЗК, генериране на спазването на срокове за процедиране на жалби от компетентните органи и възможност за приоритетно разглеждане, увеличаване на размера на таксите при обжалване.
От НКЖИ са на мнение, че са необходими санкции: за съответните институции, които не спазват сроковете и некоректно предоставят първична информация в рамките на тяхната компетентност, и за неправомероно забавяне на съгласувателните процедури на ПУП от общинските администрации. Настояват на възможност строителството на обектите с национално значение с влязъл в сила ПУП да не бъде спирано, въпреки жалби и образувани дела срещу решенията на МС.
При завършването на жп проектите по ОПТТИ се очаква да бъдат реализирани 220 км жп трасета и 6 гари, а по МСЕ - 100 км жп линии.
Източник:
Строителство Градът