ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Тук може да публикувате материали от медииите и вашите мнения по тях свързани с реализирането на настоящи и бъдещи проекти от българските железници по Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013, програма ИСПА, проекти по Connecting Europe Facility (Механизъм за свързана Европа), програма "Марко Поло" на ЕС, TEN-T проекти и др. без софийския метрополитен

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот 07 » Чет Окт 02, 2014 4:07 pm

Rado написа:
Administrator написа:инж. Милчо Ламбрев: Очакваме широко отворени очи и прегръдка от бъдещия кабинет и НС

...
Един такъв проект е цялостната модернизация на трасето София - Септември. То включва отсечките София - Елин Пелин, Елин Пелин - Ихтиман и Ихтиман - Септември. За нас е много важно тази отсечка да се случи, защото така ще направим една обвръзка между нашата страна с Турция и Гърция. Това е една високоскоростна линия, за която мечтаем, една линия която ще привлече много товари.
...


Понеже няма как да попитам г-н Ламбрев, да попитам по-запознатите от форума - колко влака годишно минават през българо-гръцката граница при Свиленград?

Колкото косъма има костенурката....
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот Administrator » Сря Окт 29, 2014 11:38 am

Мария Чакърова: Строителният ни надзор е евтин и затова не много качествен (видео)

28.10.2014, 18:09
Спас Стамболски


Изображение
Мария Чакърова, Директор "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НКЖИ

Г-жо Чакърова, измина първият рамков период на ЕС (2007-2013), който съпвадна и с първите години на членството на България в ЕС. Какви са научените уроци през този период?
По време на първия програмен период за България научихме както добри, така и лоши уроци. Добрите включват, че ние можем да планираме, да програмираме и да подготвяме проекти. Другото, което научихме е, че има млади хора, които искат да работят за проектите в железниците и те се чувстват удовлетворени, когато вършат тази работа. Важен урок е, че разбрахме и следното „когато нямаш кадри - създай си". Железницата започна първи програмен период, без да има хора, които са подготвени за нито една от фазите на ОПТ, но във времето успяхме да създадем хора, които днес са ръководители на проекти.
За съжаление лошите уроци се оказаха повече от добрите. Основният извод е, че трябва да сме напълно готови, за да реализираме един проект. Ние започнахме първия програмен период с много ентусиазъм и изготвени идейни проекти. Това се стовари като чук при реалното изпълнение на самите проекти. Сблъскахме се с липса на отчуждителни процедури, на геология, на геодезия, на съгласувателни процедури, които доведоха до значително забавяне на дейностите.
Друго важен урок е, че трябва да готвим тръжни документации, които да са полезни за всички страни, участващи в процеса, без значение колко тежат тези документации на килограм. В този ред на мисли стана ясно, че тръжните документи трябва да се подготвят от специалисти и то добри специалисти. За нас остава начинът по който да изберем най-добрите от тях.
Когато един проект трае твърде дълго, никой не вярва, че той ще свърши. Това е друг важен практически урок, който разбрахме през първия програмен период. В нашата работа ентусиазмът е много важен, тъй като непрекъснато се сблъскваш с негативизъм, с нежелание да ти съдействат. Често се търсят причини нещата да не станат днес, а да се отложат във времето и ако човек няма ентусиазма и подкрепа в един момент всички губят надежда, че даден проект може да бъде изкаран докрай, а от там и да се радваме на неговите резултати.

Какво следва да се направи предвид тези научени уроци?
Една голяма част от мерките вече са предприети - по отношение на кадрите и за реорганизация на звената, прако отговорни с процеса. В момента структурата на НКЖИ е направена така, че стратегията и проектите заемат подобаващото им се място. От там, слизайки по йерархичната стълбичка се взеха мерки за по-бързо взимане на решения не без помощта и на механизма JASPERS.

Как оценавате проектната готовност на НКЖИ за следващия програмен период 2014-2020 г.?
В момента има готовност за започване на строителни действия на проекта Пловдив - Бургас (фаза 2). Части и елементи от тази линия може да започнат своето изграждане още през третото тримесечие на 2015 г.
Тук е мястото да кажем, че в предходния програмен период съотношението във времето между подготовката към изпълнението на даден проект беше 65 на 35. В момента сме предприели всички стъпки, така че да намалим времето за предварителна подготовка, като в новите проекти целим да направим необходимите геоложки и хидроложки проучвания, ОВОС, парцеларни планове и съгласувания. Това се прави с цел, когато строителят дойде на площадката да може да направи първата копка на обекта и да продължи с еднакво темпо по цялата дължина на участъка, а не да бива спиран заради това, че в определен участък няма някакво разрешение или не е изпълнена някоя процедура. Защото коства много по-малко средства да направиш всичко необходимо още в подготвителната фаза, отколкото тепърва да се провеждат някакви процедури, когато строителната техника вече е на терен.

А относно другите отсечки, които се очаква да бъдат направени до 2020 г.
По отношение на линията София - Пловдив в частта и от столицата до Елин Пелин ние ще търсим механизъм за финансирането й чрез инструмента „Свързана Европа". За останалите два по-дълги участъка Елин Пелин - Ихтиман и Ихтиман - Септември ще разчитаме на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура". Тук ние можем да започнем строителството в началото на 2016 г., защото в момента тези отсечки се допроектират.

Как предвиждате да подходите при избор на строител при следващите тръжни процедури?
С цел минимизиране на рисковете смятаме да разделим на по-малки участъци дадените отсечки, така че повече фирми да могат да строят паралелно и в конкуренция една с друга. Сега лотовете са с дължини от средно 40-50 или повече километри, като в следващия програмен период е съвсем възможно да пуснем отсечки за строителство с дължина от 10-15 километра.
Ние смятаме, че това ще доведе до по-голяма конкуренция между строителните фирми и ще даде възможност и на по-малки фирми да участват. В момента малките фирми не могат да участват в търговете за големи лотове защото са непосилни за тях. Така ще се получи съревнование на един участък от много фирми - едната ще е германска, другата българска, третата италианска и така ще се види кой е по-добър.
В момента имаме един единствен консорциум, който строи първата фаза на проекта Пловдив - Бургас. Фирмите вътре в обединението са си разделили изпълнението на дейностите в зависимост от специализацията си. Това обаче е предимство за самия консорциум, но не и за НКЖИ.

Тук идва и въпросът за строителния надзор. Виждаме, че на места бяха констатирани големи забавяния по проектите. Не е ли редно именно строителният контрол пръв да сигнализира за такива нередности?
Личното ми мнение е, че към този момент строителният надзор в България е евтин. От това че е евтин следва, че неговото качество не е на необходимото ниво. Има места, където тези услуги представляват между 5 и 7% от стойността на целия проект, а у нас понякога не надминават и 1%.
Като цяло нашето законодателство в момента е такова, че възпрепятства реализирането на големи инфраструктурни проекти и един от проблемите е именно мястото на надзора.

Източник: News.bg
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2428
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот railjet » Сря Окт 29, 2014 7:17 pm

От всичките безброй кифтаци, които си преписал, в този за първи път прозира светлинка на признание за Глъма. Остава сега поне 10% да го осъзнаят. След още 30години, може би...
railjet
 
Мнения: 7805
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот Варужан Апелян » Пон Ное 03, 2014 4:10 am

Дозата поет глъм е пропорционална на дължината на експозицията в заразената среда.
Варужан Апелян
 
Мнения: 1405
Регистриран на: Пет Дек 20, 2013 12:16 pm

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот Administrator » Пон Ное 03, 2014 3:44 pm

Николина Ангелкова: Най-важното е да съживим БДЖ, да го превърнем в едно конкурентоспособно дружество

Служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова в интервю за Агенция „Фокус”.

Публикувано : пн, ное 3rd, 2014

Фокус: По повод пътуването в Брюксел, какви цели постигнахте там, автомагистрала „Хемус“ ще бъде ли включена в оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020 г. ?
Николина Ангелкова: На поредния кръг неформални преговори, който проведохме на 29 октомври, успяхме да убедим Комисията в значимостта на автомагистрала „Хемус“ за развитието на Северна България. Мисля, че вече виждаме разбиране от тяхна страна, колко е важно за България тази автомагистрала да бъде един от основните проекти, включени в оперативната програма. Още много работа трябва да бъде свършена, но това е една голяма крачка напред.
До момента една от основните трудности в преговорния процес бе именно да убедим комисията да включи АМ„Хемус“ в програмата. Факт е, че автомагистрала „Хемус“ е хоризонтален транспортен коридор, но в частта си от София до Велико Търново е част от централната TEN-T мрежа. Така че автомагистралата отговаря на абсолютно всички критерии да бъде включена като пътен приоритет в оперативната програма и ние имаме основания да настояваме за това.
Знаете, че бюджетът на програмата е 1,9 млрд. евро, а проектите, които първоначално бяха включени в нея са за близо 4 млрд. евро. Този факт наложи да приоритизираме проектите, но по ясни критерии. От съществено значение е да предложим проекти, които са в напреднала фаза на подготовка и същевременно допринасят за приемственост на инвестициите от предходния програмен период. Не по-малко важно е да постигнем баланс на инвестициите между Северна и Южна България. По тази причина предложихме в програмата да бъдат включени АМ “Хемус” и тунелът под Шипка, като същевременно основен приоритет в пътния сектор остава довършването на АМ “Струма” с изграждането на лот 3, който обхваща Кресненското дефиле. Като един от най-успешните проекти, метрото ще продължи да се развива с европейски средства, като включваме в програмата целия трети метродиаметър. Приоритетно ще се работи в отсечката от бул. Янко Сакъзов до Красно село, но не е изключено при икономия на средства или други обективни причини, да стартираме и другите етапи. В жп сектора основен акцент е завършването на цялото направление от сръбска до турска/гръцка граници и продължението до Бургас. В рамките на ОП “Транспорт и транспортна инфраструктура” включваме втората фаза на рехабилитацията на жп линията Пловдив – Бургас и участъците Елин Пелин – Ихтиман и Ихтиман – Септември. За да не остане трасето незавършено, частта Драгоман – София – Елин Пелин ще се финансира по Механизма за свързана Европа.
Споменах колко е важна проектната готовност при определянето на приоритетите ни в програмния период 2014 – 2020 г. По отношение на АМ „Хемус“, можем още през пролетта на следващата година да започнем строителство на участъка от АМ „Хемус“ от Ябланица до Ловеч, ако осигурим финансирането. Проектът е разделен на три етапа с обща индикативна стойност 780 млн. евро. Предвижда се частта от Ябланица до пътя Русе – Велико Търново да се финансира от оперативната програма, а остатъкът до Белокопитово – със заем от ЕИБ. Тази седмица предстои видео конферентен разговор с представители на ЕК, ЕИБ и Джаспърс, за да обсъдим всички оперативни въпроси, в това число и напредъка в работата по подготовка на Мултимодалната транспортна стратегия, по която експерти на министерството работят съвместно с Джаспърс. След това се надявам да има яснота по всички въпроси и в съвсем кратък срок неформално да съгласуваме оперативната програма, за да пристъпим и към официалното одобрение от ЕК.
Фокус: Вие съвсем наскоро подписахте и меморандум за разбирателство в Румъния за извършване на проучвания за изграждане на две мостови съоръжения над река Дунав. В тази връзка какви са очакванията Ви за развитието търговските връзки и отношенията между двете страни? Очакват ли се нови инвестиции в страната ни?
Николина Ангелкова: Аз искрено се надявам това да доведе до привличане на нови инвестиции и развитие на бизнес отношенията между Северна България и Южна Румъния. Подписването на този меморандум е наистина първа, много важна крачка в тази посока. Фактът е, без да звучи нескромно, че успяхме да подготвим този документ и да го подпишем само за 20 дни. Това показва, че има огромна воля между правителствата на двете държави за изграждането на тези мостови съоръжения.
Започваме работа по подготовката на двете мостови съоръжения, при Никопол-Турну Мъгуреле и при Силистра – Кълъраш, едновременно, и едва след като имаме техническите анализи, двете правителства ще могат да вземат информирано решение с кой обект да се стартира. Подготовката на проектите ще се финансира по линия на програмата за трансгранично сътрудничество България –Румъния, 2014 – 2020 г., а самото строителството най-вероятно ще се финансира чрез публично-частно партньорство. В близките дни ще определим състава на работната група от българска и румънска страна, а след това ще се състои и първата среща на екипите, за да се стартира и същинската работа.
Фокус: И сега ще ви върна на Оперативна програма „Транспорт“. Кои са проблемните проекти и има ли опасност от загуба на средства, ако не бъдат изпълнени в срокове?
Николина Ангелкова: До края на тази година няма опасност от загуба на средства по Оперативна програма „Транспорт“2007-2013 г. В началото на моя мандат идентифицирахме пет високорискови проекта В пътния сектор това са АМ „Марица“ – лот 1 и АМ „Струма“, лот 4.В жп сектора високорискови са рехабилитацията на жп линията Пловдив – Бургас, проектът за модернизация на трасето Септември – Пловдив и довършването на линията по направлението Димитровград – Свиленград
По проекта за модернизацията на линията Димитровград-Свиленград. За лот 1 от проекта Димитровград – Свиленград, отсечката до Харманли,се наложи преместване на трасето покрай река Марица, заради наличието на подпочвени води. Проектира се ново трасе, за да се премести бъдещата жп линия сега, вместо впоследствие да започне да се наводнява. Това ще забави изпълнението, защото трябва да бъдат проведени отчуждителни процедури. Другият рисков проект е по трасето Пловдив-Бургас, лот 3 – Церковски-Карнобат-Владимирово-Бургас. Там има забавяне със строителството на гара Карнобат, чието изпълнение още не е започнало. Водим ежедневни разговори с изпълнителя и се надявам, че скоро ще имаме конкретни резултати.
Към днешна дата, след мерките, които предприехме и най-вече засилването на контрола, виждаме конкретен резултат на много от обектите. Такъв е случаят например с железопътното трасе Пазарджик-Стамболийски, което е част от проекта Септември – Пловдив. След първата проверка на място, положението бе толкова тежко, че обмисляхме прекратяване на договора. Днес, след по–малко от два месеца, от 6% изпълнение, физическият напредък е достигнал около 15%, като почти е наваксан първоначалният строителен график. Това показва, че строителят има желание да си свърши работата професионално и да се справи с поетия ангажимент. Налице е огромна мобилизация, работи се на 4 участъка едновременно, на 2 смени с удължено работно време, работещи на обекта са 100 човека и около 80 машини.
На лот 1 на АМ „Марица“ също се работи усилено и този обект ще приключи в рамките на програмата. За съжаление, не е такова положението с лот 4 на автомагистрала „Струма“. Това е единственият проект, по който сме стартирали процедура по прекратяване на договора със сегашния изпълнител. По трасето не се работи и въпреки ежедневните проверки и всекидневните доклади със снимки, нямаше резултат. Не видяхме никаква активност и желание за работа от страна на изпълнителя. Затова бяхме принудени да пристъпим към прекратяване на договора. Към настоящия момент обектът е изпълнен на около 50%. Предстои комисия, в която участват представители на възложителя, строителния надзор, проектанта и изпълнителя, да направи оценка на извършените досега строителни дейности на обекта, като ще бъде извършена цялостна проверка на качеството на изпълнените строително-монтажни работи. Агенция „Пътна инфраструктура“ започва подготовката по стартирането на нова обществена поръчка за довършване и цялостно изграждане на обекта, като срокът за изпълнение ще бъде до 150 дни от подписването на разрешението за строеж. От бъдещия изпълнител ще се изиска възстановяване на пътната настилка на обходните маршрути, преминаващи през населените места. Дотогава остава настоящата временна организация на движението в района на обекта. Смятам, че е по-добре сега да се обяви нова процедура, отколкото да загубим средства по програмата и да рискуваме да бъдем още по-притиснати във времето, да се изпуснат напълно сроковете и да сме принудени да правим още отстъпки.
Още веднъж повтарям, че по отношение на Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013г. няма риск от загуба на средства до края на 2014 г., но следващата година ще бъде изключително предизвикателство. До края на програмния период трябва да усвоим общо около 1,4 милиарда лева, а това значи, че трябва да се разплащат по около 100 млн. лв. на месец. Предизвикателството е много голямо, но ако продължи постоянният мониторинг на рисковите обекти и не се допуснат нови забавяния, можем да се справим.
Фокус: По време на управлението на служебното правителство, Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ установи редица нередности. Защо досега не са били установени такива нередности?
Николина Ангелкова: Установихме, че е налице системен проблем в условията на труд, мерките за безопасност и обучението на персонала. В тази връзка направихме серия от срещи със социалните партньори. Използвам случая да им благодаря за изключително конструктивния подход. Заедно с тях успяхме да очертаем основните направления, по които да работим, за да се подобрят както условията на труд, така и безопасността.Създадохме Консултативен съвет по безопасност, който да следи как се прилагат и изпълняват набелязаните мерки.
Фокус: Дайте пример с конкретни мерки, които трябва да се изпълняват, за да се повиши нивото на безопасност?
Николина Ангелкова: Едни от основните мерки, които сме предприели са за завишаване на постоянния, всекидневен контрол на работата на персонала, пряко свързана с безопасността на влаковото движение и ЖП инфраструктурата. Въвели сме ежедневни проверки на изправността на влаковите диспечерски радио връзки автоматичната влакова сигнализация. Провеждаме постоянни тестове на персонала за работа с изолирана осигурителна техника, допълнително обучение и проверки на експлоатационния персонал за работа в аварийни ситуации в графика за движение на влаковете. Заложено е в гарите с изолирана осигурителна техника, да не се осъществява едновременно посрещане и изпращане на влак, началниците на ЖП гарите да оказват помощ и контрол над работниците за осигуряването на нормалното влаково движение. Задължително е влаковото движение да се осъществява с 25 километра в час при влизане и излизане на гарата и т.н.
Като цяло мерките са разделени на средносрочни и дългосрочни. Първите са заложени в бизнес плановете на двете дружества и за тях има осигурен финансов ресурс. Най-общо можем да кажем, че те са свързани с подобряването на условията на труд. Например, стана ясно, че много неща трябва да се променят към по-добро в локомотивите – климатизация, столове и т.н. Всички тези мерки са свързани със закупуването на оборудване, което налага и провеждане на обществени поръчки, за да се спазва законодателството. Тези процедури изискват време и по тази причина сме ги квалифицирали като средносрочни.
В дългосрочните мерки сме включили задължителното закупуване на нов подвижен състав. Друга важна мярка е плановото извършване на ремонтите, защото всички сме наясно с тежкото финансово състояние на БДЖ. Задълженията на дружеството към момента са около 575 милиона лева.
Много е важно да не се работи на парче, а да има дългосрочна визия за развитие на сектора. Това е едно от изискванията и на самата Европейска комисия. В тази връзка сме ангажирали Джаспърс да разработи „Стратегия за съживяване на БДЖ“, която ще се финансира по линия на техническата помощ на Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г. Тази стратегия ще бъде като план за действие, в който са очертани основните стъпки, които трябва да бъдат предприети, за да се получи желаният резултат. Едновременно с това сме в непрекъснат диалог с кредиторите, защото е много важно разсрочване на задълженията на БДЖ. Само така компанията може да получи глътка въздух, който в този момент е жизнено необходим.
Фокус: Защо досега не са предприемани мерки и действия за установяване на тези нередности?
Николина Ангелкова: Това е риторичен въпрос, нали? За мен е важно не да се връщаме назад, а да гледаме напред. Мисля, че вече вървим напред заедно – ръководстватана БДЖ и НКЖИ, които са свързана система, социалните партньори, ЕК и чертаем общплан за действие в следващите години. Най-важното е да съживим БДЖ, да го превърнем в едно конкурентоспособно дружество, което да участва на единния европейски пазар. Но за да има повече товари и пътници е необходимо да се подобри качеството на обслужване. За да стане това ни трябва последователна и упорита работа, а не действия на „парче“. Да, аз никога не съм отричала, че има проблем в железницата, напротив, но когато сме идентифицирали такъв сме го адресирали веднага и сме търсили решение. Затова се надявам да има приемственост и разбиране, за да можем наистина да подобрим положението в българската железница – както за хората, които работят в нея, така и за всички граждани.

Ива САПУНДЖИЕВА

Източник: ЕПБЖ
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2428
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот Otskov » Пон Ное 03, 2014 6:48 pm

Окончателният вариант на ОПТТИ 2014-2020 докъде е стигнал - изготвен ли е внесен ли е в ЕК (има ли надежда в него да фигурира Кн-Сл) ?
Аватар
Otskov
 
Мнения: 1980
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 12:00 am
Местоположение: Горна Оряховица

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот vlado » Вто Ное 04, 2014 10:51 am

Доколкото си спомням от ГЕРБ заявиха преди време, че не са съгласни с обявените от сл. правителство проекти по ОПТ и ако дойдат на власт, ще ги променят отново. Тъй че предстои екшън, няма спор. Може пък и да има късмет Кн - Сл, кой знае...
vlado
 
Мнения: 762
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:15 am

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот 07 » Вто Ное 04, 2014 10:53 am

Зависи дали някой ще си "заплюе" този проект, и колко ще "кихне"....
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот railjet » Вто Ное 04, 2014 12:47 pm

vlado написа:Доколкото си спомням от ГЕРБ заявиха преди време, че не са съгласни с обявените от сл. правителство проекти по ОПТ и ако дойдат на власт, ще ги променят отново. Тъй че предстои екшън, няма спор. Може пък и да има късмет Кн - Сл, кой знае...


Ще се върнем към темата в Параметрите. Оставил съм голи цитати, защото има много писане как може да се спаси този проект.
railjet
 
Мнения: 7805
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот Administrator » Вто Ное 04, 2014 4:09 pm

vlado написа:Доколкото си спомням от ГЕРБ заявиха преди време, че не са съгласни с обявените от сл. правителство проекти по ОПТ и ако дойдат на власт, ще ги променят отново. Тъй че предстои екшън, няма спор. Може пък и да има късмет Кн - Сл, кой знае...


Кн-Сл няма работа в ОПТ, нито Русе-Варна. Това си е работа за НКЖИ - стига държавата да даде достатъчно пари за това. За ОПТ трябва да са големите проекти с магистрални параметри.
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2428
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот railjet » Вто Ное 04, 2014 5:16 pm

Аха, тези с голямите параметри дето обилно засрахме. Чудесно са параметрирани...
ОПТ какво ще каже за параметрите на Медковец-Видин, които глъвите се чудят как да смалят?
railjet
 
Мнения: 7805
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот Administrator » Пон Ное 17, 2014 10:21 am

Московски: Голямо ми е притеснението за ОПТ, тъй като всички проекти са забавени през времето на „Орешарски“

Публикувано : пт, ное 14th, 2014

Най-голямото ми притеснение е ОП „Транспорт“, тъй като всички проекти са забавени точно с толкова, колкото беше времето на експеримента „Орешарски“. Това каза пред журналисти в Народното събрание министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, предава Агенция „Фокус“. „Почти нищо не е правено по проектите, изпуснати са и имам сериозни притеснения, че може да се стигне до загуба на немалко средства. Визирам суми от порядъка на стотици милиони лева. Проектите са изпуснати и вероятно ще излязат в изпълнение през 2015 година. Визирам ЛОТ 4 от АМ „Струма“, АМ „Марица“ и трите големи железопътни проекта“, обясни Московски. По думите му, сега се търси възможност, като другата седмица транспортният министър ще извика всички изпълнители, за да говори с тях и да види какви срокове и допълнителни средства са необходими.

Източник: ЕПБЖ
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2428
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот stankos » Пон Ное 17, 2014 2:18 pm

Administrator написа: Московски: Голямо ми е притеснението за ОПТ, тъй като всички проекти са забавени през времето на „Орешарски“

Публикувано : пт, ное 14th, 2014

...., за да говори с тях и да види какви срокове и допълнителни средства са необходими.

Източник: ЕПБЖ


Тя крушката си имала опашка !
Аватар
stankos
 
Мнения: 461
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 10:21 am

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот 07 » Пон Ное 17, 2014 4:25 pm

На *** пак някой му е виновен, деба и брикета - всичките обекти бяха договорени и подписани по негово време с избрани от него и вожда му изпълнители....
Последна промяна Administrator на Пон Ное 17, 2014 5:30 pm, променена общо 1 път
Причина: Без лични обиди и груби епитети.
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот Administrator » Сря Дек 03, 2014 10:49 am

Московски: Няма загуби по ОП „Транспорт“

Публикувано : пн, дек 1st, 2014

Ускоряваме работата по ОП „Транспорт“ 2007 – 2013 г. и полагаме максимални усилия за отваряне на новата програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на дискусионен форум на тема „Строителството през 2015 г. – перспективи и предизвикателства. Възможностите през новия програмен период 2014 – 2020“, организиран от Камарата на строителите в България. По думите му се установяват закъснения по повечето проекти, които инспектира през последните седмици.

„Няма да има загуба на средства по ОП „Транспорт“ към края на 2014 г., но през 2015 г. трябва да дадем всичко от себе си, за да постигнем максимално разплащане“, каза Ивайло Московски. Според него въпреки всичко е възможно да се стигне и до евентуална загуба в края на следващата година. Към момента метрото остава един от най-успешните проекти. Строителството на двете отсечки – до летище София и до Бизнес парка в Младост 4, се движи в срок и се очаква да приключи до края на месец април. За подземната железница са отделени около 400 млн. евро през следващия програмен период, с които да се изгради участъка на третия метродиаметър от бул. Янко Сакъзов до Красно село.

Средствата за пътна и жп инфраструктура ще бъдат разделени по равно през новия програмен период, като за всяка ос ще има по 673 млн. евро. „АМ „Хемус“ е приоритет и тя задължително ще бъде построена. Това е въпрос, по който няма дискусии“, каза министър Московски. В момента се преговаря с Европейската комисия първата отсечка от нея – от Ябланица до пътя Ловеч – Плевен да бъде включена като резервен проект в ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“, заедно с тунела под връх Шипка. Към момента Комисията счита, че основен приоритет е изграждането на лот 3 на АМ „Струма“. „Ще търсим и други варианти на финансиране, но няма да се откажем от АМ „Хемус“, заяви транспортният министър.

В железопътния сектор ще се работи за цялостната модернизация на линията Пловдив – Бургас, както и на трасето сръбска граница – София – Септември. Предвижда се частта от Елин Пелин до Септември да се финансира по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“, а остатъкът от линията до Драгоман – по Механизма за свързана Европа.

Източник: ЕПБЖ
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2428
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот railjet » Сря Дек 03, 2014 11:23 pm

07 написа:На манго пак някой му е виновен, деба и брикета - всичките обекти бяха договорени и подписани по негово време с избрани от него и вожда му изпълнители....


Няма какво да ровим. Проекта се спечели от Трейс по времето на Б... I. Тотална осир@ция и окрадвация! Както казва IUnknown нещата след ремонта са по-зле от преди това. С изключение на хората от Трейс и тези, които им дадоха поръчката за половин милиард. Жп сектора се използва активно за касичка, защото за разлика от пътищата и особено магистралите почти никой не знае какво се прави там и почти никой не ги контролира. А ресурса който разпределят е колкото този за пътища. Ефекта клони към нула. Ако имаше начин трябваше във Втори програмен период парите от ОП Транспорт за ж.п. да са равни на 0 (нула). Повече не заслужават.
railjet
 
Мнения: 7805
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот Administrator » Чет Дек 18, 2014 1:26 pm

Мартин Георгиев за приоритетите на ОПТТИ 2014-2020

Публикувано : ср, дек 17th, 2014

По новата оперативна програма е предвидена приоритетна ос, Иновации в управлението и услугите – внедряване на модернизирана инфраструктура за управление на трафика, подобряване на безопасността и сигурността на транспорта, която е на стойност 68 170 108 евро. Това каза Мартин Георгиев, началник отдел „Програмиране”, дирекция „Координация на програми и проекти“ в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, по време на представяне на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020г., предава Агенция „Фокус”.
Сумата за развитие на железопътната инфраструктура по “основната” ТЕН-Т мрежа е 673 345 449 евро, а за пътната инфраструктура по “основната” и “разширена” ТЕН-Т мрежа е в размер на 673 345 448 евро. Предвидени са средства за подобряване на интермодалността при превоза на пътници и товари: метро – 401 529 412 евро; интермодални терминали – 23 529 412 евро.
От приоритетните железопътни проекти на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014 – 2020 сa Рехабилитация и модернизация на жп линия Пловдив – Бургас Фаза 2, включително жп възел Пловдив и жп възел Бургас (за скорост 130 км/час), с дължина 100 км.Индикативна стойност на проекта е 320 млн. евро. В програмата с приоритет е предвиден и проектът за Модернизацията на жп гари Стара Загора, Нова Загора, Ямбол и Карнобат, както и на жп линията Елин Пелин – Ихтиман – Септември (за скорост 160 км/час); участъци Елин Пелин – Ихтиман и Ихтиман – Септември, с дължина 78 км. Размерът на обща индикативна стойност е 740 млн. евро
Два са железопътните проекта по Механизма за свързана Европа. Първият е Драгоман – София – Елин Пелин, в т.ч. и част от жп възел София, с дължина 65 км. Индикативна стойност на проекта е 200 млн. евро. По думите на Георгиев един от сложните проекти, който би следвало да допълни ползите на моста при Дунава до Видин, това е проектът за Модернизация на жп трасето Видин – Медковец, с дължина 60 км с индикативна стойност 375 млн. евро.

Ива САПУНДЖИЕВА

Източник: ЕПБЖ
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2428
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот dobriii123 » Чет Дек 18, 2014 8:35 pm

Новина от преди минути -ОП Транспорт (2014-2020) е одобрена в Брюксел.
dobriii123
 
Мнения: 588
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 9:52 am

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот Administrator » Чет Дек 18, 2014 11:09 pm

България получи одобрение за ОП „ТТИ” за 2 млрд. евро

Публикувано : чт, дек 18th, 2014

България получи одобрение за ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура” – 2 млрд. евро. Това съобщиха за Агенция „Фокус” от българската делегация в Брюксел. 800 млн.евро са предназначени за пътища и 800 млн. евро за жп линии.С тези средства ще се реализират проектите – АМ „Струма”, частично АМ „Хемус” – от Ябланица до разклона за Ловеч и тунела под Шипка. 400 млн. евро ще отидат за изграждане на метрото в София.

Източник: ЕПБЖ
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2428
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: ОБЩА ТЕМА за европейските програми и проекти

Мнениеот Administrator » Пон Яну 26, 2015 5:22 pm

Мария Чакърова: Целта за 2015 г. е да усвоим възможно най-голям ресурс допустими разходи по ОПТ

пн, яну 26th, 2015

Мария Чакърова, директор „Стратегическо развитие и инвестиционни проекти“ в НКЖИ в интервю за в. Строителство Градът

Ако има останали работи за изплащане през 2016 г., да осигурим съфинансирането със средства на НКЖИ

Г-жо Чакърова, от какво се нуждае железопътната инфраструктура на България? Кои са основните задачи на НКЖИ за 2015 г. по отношение на проектите в изпълнение и бъдещите обекти?
– Железопътната инфраструктура в България се нуждае от ясна визия кои направления ще се експлоатират и от кого, както и от вниманието на обществеността относно ползите, които имаме всички, когато качваме гигантските камиони на влакове. Ние заслужаваме по-атрактивни превозвачи за пътнически превози, които да предлагат луксозни, надеждни и бързи превози. Колкото и да модернизираме линиите и да вдигаме скоростите по тях, няма да има пътници, ако бързите/експресните влакове спират на всяка гара и спирка, а условията за пътуване са неприемливи за съвременните изисквания, когато всеки сравнява начина на пътуване със самолетите и луксозните автобуси.
През 2015 г. имаме три основни групи задачи:
– Да работим усилено по проектите за строителство, които са в процес на изпълнение
– Да подготвяме бързо новите проекти, за които са сключени договори за техническа помощ със средствата от ОПТ 2007 – 2013 г.
– Да осигурим средствата за строителство на новите проекти по ОПТТИ 2014 – 2020 г. и Механизма за свързване на Европа (МСЕ).

Моля ви за коментар по състоянието на жп проектите в изпълнение, които от управляващия орган са определени така: Пловдив – Бургас е високорисков, Първомай – Свиленград е сериозно застрашен, Пловдив – Септември е критичен.
– Всички проекти с такива мащаби са рискови. Нашите не правят изключение и затова класификации от този род са само понятия, чрез които управляваме риска. Да, проектите са рискови, защото в тях са включени огромен брой изпълнители, инженери от различни специалности, доставчици, оторизиращи или съгласуващи институции и т.н. Ангажиран е невероятен по мащабите си финансов ресурс, който от своя страна изисква постоянен и много строг контрол, респективно дълги административни процедури. Една брънка от тази сложна система да не е на мястото си или да се забави, и проектът е изложен на риск. НКЖИ е само част от тази система, може би важна част, но не единствена. Всеки, който доставя, подписва, приема, предава, изгражда, проектира, одобрява и т.н., може да забави или да изложи на риск качеството на изпълнение на проекта. Въпреки това ние полагаме всички усилия да координираме, изискваме, молим, убеждаваме, инициираме и да процедираме така, че да успеем да направим „рисковите проекти“ в „изпълнени проекти“.
Новото по проектите е, че предвид крайния срок за разплащане по ОПТ всички участници са мобилизирани. Вярно, по различни причини, но важен е крайният резултат. В последните два месеца имаме значителен напредък, като само за ноември и декември сме разплатили извършени работи за над 90 милиона лева. Този темп продължава и сега през януари.
Целта ни е за 2015 г. да усвоим възможно най-голям ресурс допустими разходи по ОПТ, а евентуално ако има останали работи за изплащане през 2016 г., да осигурим съфинансирането със средства на НКЖИ за довършване на проектите и постигане на целите им.

Какво е развитието на проекта за гарите и кога завършва изпълнението им. Обновяването на жп гара Бургас ще бъде ли завършено до края на 2015 г.?
– Както знаете, жп гара Пазарджик беше завършена и предадена в срок. Централна жп гара София се изпълнява по график, а жп гара Бургас вече има издадени всички разрешения, така че и там няма основания за съмнения относно изпълнението в срок.

Какъв е процентът на разплащане при големите линейни инфраструктурни проекти?
– Финансовото изпълнение на проекта за рехабилитация на железопътната линия Пловдив – Бургас е 73% към днешна дата. При проекта за реконструкция и електрификация на железопътен участък Първомай – Свиленград, в чийто обхват са включени реконструкция на железния път в участък Димитровград – Свиленград и изграждане на нови тягови подстанции в Симеоновград и Свиленград, както и разширяване на тягова подстанция Димитровград, финансовото изпълнение е 52%. Към момента процентът на разплащане за проекта за модернизация на железопътния участък Септември – Пловдив е малко под 30%.

Има ли опасност от загуба на средства?
– Изпълнението на проектите и респективно усвояването на средствата е процес, който не зависи единствено и само от НКЖИ. Изпълнителите по проектите са основните лица, които дирижират усвояването с напредъка на дейностите. Всички те са подали графици, според които никой не трябва да загуби средства – те като изпълнители, ние като бенефициент и България като цяло. Обективната ми преценка е, че вероятно има опасност от загуба на средства, но всички сме се обединили, ако има такава, да бъде минимализирана. Разпределяме плащания по източници, предоставяме извънредни условия за работа на изпълнителите за сметка на проблемите, които създаваме на колегите от експлоатацията, но имаме пълната им подкрепа в името на бъдещите придобивки за НКЖИ.

Възможно ли е завършването на някои от обектите да бъде прехвърлено във втория програмен период?
– Да, възможно е, но се надяваме да не се случи. Все пак разполагаме с цялата 2015 г. и 2016 г. за недопустими разходи и участие на бенефициента.

Какво е развитието на проекта за сигнализация на Септември – Пловдив и телекомуникация на София – Пловдив; за сигнализация, телекомуникация и СКАДА на Пловдив – Свиленград?
– За сигнализация на Септември – Пловдив и телекомуникация на София – Пловдив всички проекти са предадени, 90% от оборудването за обекта са доставени, изпълняват се дейности по монтаж на оптичен кабел, изграждане на GSM-R кули, ремонт на помещенията по гарите за разполагане на апаратурата и др. Система СКАДА в участъка Септември – Пловдив ще бъде пусната с приключване на дейностите по участъка и изграждането на тягова подстанция (ТПС) Прослав.
За участъка Пловдив – Първомай всички външни инсталационни работи в гарите и спирките са завършени и работят ежедневно. Функционирането с използването на цялото оборудване на системите (включително СКАДА) се контролира от диспечерски център Пловдив. Акт 15 по ЗУТ е подписан на 27.06.2012 г.
Всички проекти за участъка Първомай – Свиленград са предадени, 85% от оборудването за обекта е доставено, инсталирано е вътрешно оборудване в гара Димитровград и гара Нова Надежда. Предстои поставяне на вътрешно и външно оборудване за другите гари. Изградени са 5 от общо 8 GSM-R кули. СКАДА е пусната и работи там, където са изградени ТПС в Крумово и Първомай. В участъка Димитровград – Свиленград ще бъде пусната с приключване на дейностите по участъка и изграждане на ТПС Свиленград, Симеоновград и разширение на ТПС Димитровград.

Каква е отговорността на строителния надзор за състоянието на проектите?
– Отговорността е в съответствие с разпоредбите на ЗУТ и конкретните договори. За нас те са важни партньори в процеса на управление и координация на проектите, защото разчитаме на техните становища и препоръки. За съжаление напоследък се забелязва тенденция на необосновано снижение на офертните цени по тези договори, което няма начин да не се отразява и на качеството. В момента обмисляме оптимизация на изискванията към надзорните фирми и формата на договора, така че да стимулираме тези експертни фирми не да пестят средства за сметка на качеството, а да наемат най-добрите специалисти.

Интервюто взе Милена ВАСИЛЕВА

Източник: ЕПБЖ
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2428
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

ПредишнаСледваща

Назад към Европейски програми и проекти

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта