Централна гара София

Тук може да публикувате материали от медииите и вашите мнения по тях свързани с реализирането на настоящи и бъдещи проекти от българските железници по Оперативна програма "Транспорт" 2007-2013, програма ИСПА, проекти по Connecting Europe Facility (Механизъм за свързана Европа), програма "Марко Поло" на ЕС, TEN-T проекти и др. без софийския метрополитен

Централна гара София

Мнениеот Administrator » Сря Юли 17, 2013 2:54 pm

.
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2415
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Централна гара София

Мнениеот Administrator » Вто Сеп 03, 2013 10:49 pm

Подписаха договорите за Централна гара София

22.08.2013

Изображение

Днес, 22.08.2013 г., се състоя официалното подписване на договорите с избраните Изпълнители, за строителство и строителен надзор, по проект „Рехабилитация на гаров комплекс Централна гара София” .

Събитието се проведе във ВИП залата на Централна гара София, от 10.30 часа. На церемонията присъстваха министърът на транспорта Данаил Папазов, неговият заместник, Антон Гинев, Андриян Атанасов, председател на Управителния съвет на ДП НКЖИ и Генералният директор на Компанията, инж. Милчо Ламбрев, както и водещи експерти от УО на ОПТ и НКЖИ.

Договорът за проектиране и строителство на Централна гара София е на стойност 55 962 874,21 лева без ДДС., с Изпълнител - Обединение „ГБС – Централна гара София”. Оценката на съответствие и строителен надзор по проекта ще се извърши от Обединение „ТРТ”, като стойността на сключения договор е 1 045 000,00 лева без ДДС.

Формулярът за кандидатстване по проекта бе одобрен от JASPERS и от Управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт”.


Рехабилитацията на гаров комплекс Централна гара София се осъществява със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР), чрез Оперативна програма „Транспорт” 2007-2013 г.


-


След реализирането на проекта, Централна гара София ще бъде напълно архитектурно обновена, отговаряща на изискванията за енергийна ефективност, в т.ч. подмяна на дограмата – прозорци и врати, пожарно обезопасена, инсталационно осигурена, с много по-добри комуникационни връзки, с възможности за получаване на услуги от първа необходимост, както и такива за приятен престой на територията на приемното здание с топли и удобни чакални. До всички нива на гаровия комплекс ще се осигури достъп на лица с намалена подвижност.

Източник: ДП НКЖИ
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2415
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Централна гара София

Мнениеот Otskov » Вто Сеп 03, 2013 11:59 pm

Кога започва дейността на терен? Коловозите и стрелките няма ли да се подменят, че с тези 25 км/ч си е излагация за столична гара.
Аватар
Otskov
 
Мнения: 1952
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 12:00 am
Местоположение: Горна Оряховица

Re: Централна гара София

Мнениеот Administrator » Сря Сеп 04, 2013 12:01 am

Коловозите и стрелките са в проекта за Железопътен възел София.
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2415
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Централна гара София

Мнениеот rain » Сря Сеп 04, 2013 7:40 am

Петър Делчев написа:Коловозите и стрелките са в проекта за Железопътен възел София.

, който изчезна безследно ...
Аватар
rain
 
Мнения: 235
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 10:33 am
Местоположение: София

Re: Централна гара София

Мнениеот Administrator » Вто Сеп 24, 2013 1:27 pm

Гледна точка
Между целесъобразността и законосъобразността

Втори проект на "Архитектоника студио" за реконструкцията на Централна гара София

Брой 35 от 23/09/2013

Изображение
Външната архитектоника на сградата се запазва, както и кубовете на входа, въпреки че нямат никаква полезна функция. Х-колоните и основната козирка остават елементите, които определят идентичността на сградата.

Изображение
Фоайето ще бъде едно от най-големите обществени пространства в България, а мобилното обзавеждане ще позволява бързата му трансформация за събития като концерти, представления и др.

Изображение
Светлината струи от двете страни на пространството, визуалната връзка с пероните е много силна.

Предисторията
Реконструкцията на Централна гара е дългоочаквано и много наложително събитие в София.
Задачата е тежка и сериозна, тъй като трябва да преобрази сериозно гарата и да я подготви за устойчиво съществуване през следващия й жизнен цикъл.
Сагата там започва през 2007 г., когато в конкурс първопремираният проект на "Архитектоника студио" е злощастно дисквалифициран поради неволно пропуснат текст в записката, разкриващ автора. През 2007 г. пари няма и идеята на тогавашното ръководство е да продаде съседен на приемното здание парцел, с парите от който да се реализира рехабилитацията. Също така има интерес за реализация чрез публично-частно партньорство. Това не се случва. Впоследствие процесите са замразени, има промени в кабинета и администрацията. Написва се обемно задание за функционални и технологични промени, в което участват всички структури, ползващи гарата, министерство на транспорта, консултанти. В края на 2011 внезапно се появява възможност за финансиране чрез европейски пари. Взема се решение за обявяване на търг "на инженеринг", защото така се стига до строителство най-бързо.

Търгът
Изискванията към участниците в търга са, разбира се, тежки и бюрократични, следвайки европейските стандарти. В задачата се вмъква и реконструкция на пероните заедно с железопътната инфраструктура, което налага сложното привличане на редки и тесни жп специалисти в отборите на участниците. На практика обаче дълбоките промени във функциите на приемната сграда означават нов архитектурен проект, какъвто няма. Зад фасадата на "технически спецификации" и "проектно предложение" се крие задание за мащабен архитектурен конкурс с обявяване на цена за изпълнение. Това само по себе си е нелош подход в обстановка на спешност, тъй като е едноетапен. Предизвикателството за участниците е огромно. Това е най-голямата обществена поръчка в България за обществена сграда след "Музеен комплекс", при това в условията на люта инвестиционна криза. Изискванията към участниците са свързани с финансов оборот и филтрират само най-големите играчи.

Битката
Най-тежката задача в този търг се пада на проектантските екипи. Трябва да се изгради проект, близък до нивото на техническа фаза, за да се оцени строителната му стойност за офертата. Трябва да се изработи сложен план за строителство. За всички е ясно, че по-задълбочен проект ще даде по-точна оценка на инвестицията и по-малък риск при обявяване на цената. Цената има 60% тежест, а проектното предложение и качествата на експертите - общо 40%.
Подадени са 7 оферти. По технология се преминава през три етапа: оценка за съответствие по документи, оценка на проектно предложение и отваряне на ценовата оферта. На първи и втори етап са дисквалифицирани петима участници. Остават само два участника, на които офертите се отварят. Печели по-ниската оферта - ГБС с 55 милиона лева. Следващата оферта е с цели 10 милиона по-висока.

Два съществени факта
В журито няма архитекти или инженери, компетентни да оценяват материята на конкурса, въпреки изискването на закона. Основанието е, че комисията оценява проектните предложения (тоест проектите) само по "законосъобразност" и "съответствие на техническите спецификации". Тоест качества като "целесъобразност и функция", "естетика и дизайн", "инженерно решение и параметри" и други остават извън компетентността на комисията.
Проектните предложения (тоест проектите) се оценяват отделно от цената. Въпреки че оценката е комплексна, до отваряне на оферти достигат само проектните предложения, които отговарят на "техническите спецификации".

Проектът на "Архитектоника студио": втори опит неуспешен
Нашият проект е изключително амбициозен. За да спечелим, трябваше да постигнем ниска цена и в същото време да направим най-доброто функционално и инженерно решение. Цялата концепция се ръководеше от мисълта за устойчиво бъдеще на гарата: минимум енергия, оптимално и разумно функционално решение, дълбоко уважение към съществуващата сграда. Най-голямата ни гордост беше енергийното решение: разработихме мащабен проект за постигане на нулево потребление на външна енергия за отопление: изцяло преминаване към слънчево отопление чрез използване на слънчева инсталация и иновативна технология за съхранение на топлинна енергия в сутерените на сградата.
Оптимизацията на площите и вътрешната реорганизация даваше възможност за изцяло отделяне на половината от сградата като търговско-административен обект, който можеше да се отдаде на концесия или дори да се продаде, с което се зануляваха всички бъдещи разходи на НКЖИ по поддръжка и обслужване на сградата. Чрез хитроумно инсталационно решение за топене на снега чрез отработения въздух избегнахме необходимостта от усилване на иначе перфектно изпълнената покривна конструкция.
Целият проект е публикуван на страницата на www.arhitectonika.com
Офертата, която не се отвори беше, за ....... милиона лева.
Бяхме дисквалифицирани преди отваряне на офертата поради несъответствие с "техническите спецификации".
В същото време по наша информация цените на всички недопуснати до отваряне на офертите предложения са били значително по-ниски от спечелилите...

Опит за съпротива
В изискуемия срок възразихме срещу решението на комисията с основанието, че въпросните "несъответствия" са "целесъобразни" и ние сме се обосновали за тях, което е наше законно право. Друга част не са несъответствия, а комисията просто не е разчела вярно чертежите. Отговорът беше, че не може да вменяваме на комисията ангажимент да оценява проекта по "целесъобразност", тъй като това не било нейна задача.
Възразихме и пред КЗК, подкрепени от становище на Камарата на архитектите и Камарата на инженерите. Отговорът на КЗК, общо взето, гласеше същото.
След отказа на КЗК партньорът на "Архитектоника студио - "Щрабаг" ЕАД, Австрия, се отказа от по-нататъшни дела, тъй като тяхната задача в България е да правят бизнес, а не да водят дела. Както впрочем и на "Архитектоника студио".

В заключение
Надяваме се, че спечелилият проект ще отговори на "техническите спецификации" на заданието и въпреки по-високата цена София да се радва най-после на една модерно изглеждаща и комфортна гара. Надяваме се, че инвеститорът - държавата и нейните структури, ще получи инфраструктура, която да оцелее през следващите 30 години, защото една обновена, но пуста и студена сграда ще убие окончателно надеждата ни за проспериращ жп транспорт. Надяваме се, че проектантите на спечелилия проект ще бъдат отговорни за резултата. Надяваме се процесите по реконструкция да преминат "законосъобразно", за което обществото и съответните органи да бдят зорко.
Надяваме се това да бъде последният търг в България, в който "целесъобразността" да не е ангажимент на оценяващата комисия.

"Архитектоника студио"
септември 2013

Източник: Infrastructure.bg
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2415
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Централна гара София

Мнениеот Administrator » Вто Сеп 24, 2013 1:48 pm

Илия Илиев, управител на "Трансгео" ООД и представляващ ДЗЗД "Oбединение TPT":

Мястото на администрацията на БДЖ не е в сградата на Централната жп гара

Брой 35 от 23/09/2013

Изображение
Фотограф: Мария Съботинова

На 22 август 2013 година бяха подписани договорите за строителство и строителен надзор на проекта за рехабилитация на гаровия комплекс на Централна гара София.
През тази година се навършиха 21 години, през които експертите на "Трансгео" ООД допринасят със своя професионализъм за развитието на железопътния транспорт.

Известна със своя принос в областта на проектирането, тук ролята на фирмата е друга. Фирмата е част от дружество по ЗЗД "Oбединение TPT", което изпълнява договора за "Оценка на съответствието и строителен надзор за проект "Рехабилитация на гаров комплекс Централна гара София", в което останалите съдружници са "Рубикон Инженеринг" ООД и "ТЕСТ Консултинг" ООД, фирмите с доказан опит в областта на строителния надзор.

Основната цел съгласно тръжната документация е да се изпълни рехабилитация на съществуващото приемно здание и околното пространство, като изпълнителят е предложил офертен проект, основан на разработка приета от ДП "НКЖИ" през 2008 година. В момента се подготвя идейният проект, който предстои да бъде разгледан на експертен съвет.

Тук обаче ще си позволя да включа мое лично мнение по отношение на появилите се публикации, че администрацията на БДЖ трябва да бъде настанена в сградата, която е предмет на този договор. Считам, че приемно здание на Централна гара София трябва да изпълнява своите функции така, както е в другите европейски страни, а именно за управление на гаровата дейност, обслужването на пътниците, включително места за търговско обслужване, забавления и почивка. В съседство има други незастроени територии на транспорта, които биха могли да бъдат мястото за нова сграда, където да бъде настанена на администрацията на БДЖ.

В качеството си на представител на възложителя в управлението на договора за строителство ние създаваме условия за едни добри взаимоотношения между участниците в процеса на проектиране и строителство. Ще бъдем активната страна при комуникацията със съгласувателните организации за бързо получаване на разрешение за строеж.
Един месец след подписването на договорите изпълнението е в съответствие с договорените срокове, отчитаме активна работа от страна на изпълнителя обединение "ГБС – Централна гара София" и много добро взаимодействие с възложителя ДП "НКЖИ".
С други думи, предизвикателството е свързано с реализацията на този проект в срок и качество съгласно подписаните договори.

Източник: Infrastructure.bg
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2415
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Централна гара София

Мнениеот Administrator » Вто Сеп 24, 2013 1:50 pm

Изпълнителят на обновяването на Централна жп гара София "Главболгарстрой", водещ партньор:
Гара за всички

Брой 35 от 23/09/2013

Изображение
Новата визия на старата Централна жп гара София

Изображение

Изображение

През 1888 година, след продължило близо шест години строителство, в София се открива първото приемно здание на гара София. За времето си то е най-голямо на Балканския полуостров. Проектът е дело на арх. Колар, арх. Прошек и инж. Марков. Осемдесет и шест години след това паметно събитие на мястото на старата железопътна гара е изградена сегашната. Минават още 36 години, за да се стигне до сегашния момент, когато на сградата предстои да се вдъхне нов живот. След започналия през миналата есен конкурс за избор на изпълнител на ремонтните работи обединението между "Главболгарстрой", "Водстрой 98" и "Промишлено строителство холдинг" вече подготвя обекта за започване на работа. Срокът за изпълнение на всички дейности е 26 месеца, от които до 8 месеца за проектиране.

Целите на проекта
Като цяло управлението и обслужването на Централна гара, функционалното разпределение на помещенията и последващите преустройства изостават от съвременното развитие на железниците, пазара и обществените нужди. Голяма част от площите в гарата са неизползваеми или с намален търговски и експлоатационен ефект. Реалните отдаваеми площи са нисък клас, без модерна инфраструктура, без обща концепция за обслужване. През годините са правени спорадични належащи ремонти на сградата, но като цяло тя е силно амортизирана; отоплителната, вентилационната и ВиК инсталациите са в изключително лошо състояние, с неработещи или силно остарели енергоемки машини и съоръжения. Перонните покрития също са в много лошо състояние. Водосборната улама, която минава надлъжно по средата на покритията, често се задръства, при обилни дъждове водата прелива и тече на много места, което от своя страна компрометира осветителната ел. инсталация.
Изпълнителят следва да проектира и изпълни функционално преустройство на разпределенията на етажите на приемната сграда във връзка с изискванията на отделните експлоатационни служби, бързото и удобно обслужване на заминаващите и пристигащите пътници, както и разполагане на търговски обекти и офиси върху оставащите незаети за основната дейност на приемната сграда площи.С настоящия проект за рехабилитация на гаровия комплекс ще се прецизира предназначението на съществуващите обслужващи помещения, многото от неизползваеми сега площи като някогашния ресторант и коно зала ще променят предназначението си - за търговски площи и обществено обслужване, в съответствие със съвременните изисквания към тях. Ще бъде изграден нов, модерен единен център за управление движението на влаковете, който ще бъде разположен в едно от подземните нива. В надпартерното ниво в източното крило на гарата е предвидено да се обособи зона със заведения за хранене, магазини и детски кът, а в западната част на това ниво ще се реновира и отдели административната част. Проектът предвижда и обособяването на подземен паркинг за служителите на гарата.
След приключването на ремонта отдаваемата търговската площ на гарата ще бъде близо 11 хил.кв.м., което значително ще повиши генерираните от отдаването им приходи, а в същото време ще повиши комфорта на пътниците. Предвижда се и пълно подновяване на пероните.
С рехабилитацията се цели сградата да стане комфортна за бъдещото ползване, да има информация и достъп до всички части на гарата за хора с намалена или затруднена подвижност – пътеки, рампи, ескалатори. Ще бъде изграден специален път, санитарни помещения, както и медицински кабинет.

Повече приходи, по-малко разходи
Проектът за рехабилитация трябва да се справи и с нуждата от повишаване на енергийната ефективност на сградата, като в този аспект проектът цели да се постигне почти пълна енергийна независимост на гаровия комплекс.
Изпълнителите предвиждат изцяло да се променят фасадите, старата дограма да се демонтира и да се подмени с високо енергийноефективна. На покрива и част от пероните ще бъдат монтирани фотоволтаични системи, чрез които енергията от слънцето ще се ползва за отоплението, вентилацията и климатизацията на сградата. Ще бъде изградена напълно нова ОВК инсталация на сградата, а осветителни тела ще бъдат подновени с енергоспестяващи.

Обхватът на реконструкцията и модернизацията
• пълно обновяване на приемната сграда;
• пълно обновяване на пешеходния подлез с подмяна на хидроизолацията му, поради което ще бъде необходимо разваляне и направа на железен път в обсега на подлеза, осъществяващ достъп до 11 коловоза (6 перона) и с дължина 109 м;
• перонни покрития и настилки;
• рехабилитация на контактната мрежа в зоната на перонните покрития;
• вътрешен подземен паркинг с приблизителна площ 700 м2;
• направа на пътен подход и външен паркинг върху обща площ 5785 кв. м

Обект: Рехабилитация на гаров комплекс Централна гара София
Възложител: Национална компания "Железопътната инфраструктура"
Проектант: ПроАрх
Изпълнител: "Главболгарстрой", "Водстрой 98" и "Промишлено
строителство холдинг"
Строителен надзор: Обединение ТРТ
Стойност на договора за строителство: 55.962 млн. лв без ДДС
Срок за изпълнение: 26 месеца.

Източник: Infrastructure.bg
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2415
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Централна гара София

Мнениеот Administrator » Пон Яну 13, 2014 7:13 pm

Инж. Ивайло Дженев – ръководител отдел "Изпълнение на малки проекти"

Обновяване на жп гари: Строителството на жп гара София започва до пролетта, а в Пазарджик завършва до края на 2014 г.

Проектът "Рехабилитация на гарови комплекси по TEN – T мрежата – "Рехабилитация на гаров комплекс Централна гара София", "Рехабилитация на гаров комплекс жп гара Бургас, пътническа", "Преустройство и саниране на приемно здание гара Пазарджик – II етап" възлиза на 96 951 164,00 лева, от които общата стойност на допустимите за финансиране от БФП разходи е 72 916 41906 лева. Обновяването на две от трите гари вече е в ход.

- Договорите за обект "Рехабилитация на гаров комплекс Централна гара София" стартираха през септември 2013 г. Към настоящия момент проектът е в процес на проектиране, като в първото тримесечие на 2014 г. ще стартира и строителството. Срокът за завършване на обекта е краят на 2015 г.
Изпълнител за проектиране и строителство: Обединение "ГБС – Централна гара София"
Строителен надзор: Обединение "ТРТ".
Общата стойност на проекта е 57 007 874.21 лева без ДДС, която включва договор за проектиране и строителство на стойност 55 962 874.21 лева без ДДС и договор за оценка на съответствието и строителен надзор на стойност 1 045 000 лева без ДДС.

Източник: Infrastructure.bg
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2415
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Централна гара София

Мнениеот plastikat » Пон Яну 13, 2014 9:57 pm

Интересна информация относно ремонта на ЖП гара София :
"Обединение между “Главболгарстрой” на Симеон Пешов и “Водстрой 98”, зад която стои банкерът Цветан Василев, спечелиха търга за ремонта на Централната жп гара в София с цена за близо 74 млн. лв. Техните ценови оферти бяха отворени без медиите да бъдат уведомени. Обектът се финансира със средства по оперативна програма “Транспорт”, която е на подчинение на министъра на транспорта Кристиан Кръстев.
Коментарите оставяме на вас..."
източник :Фейсбук
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1327
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: Централна гара София

Мнениеот транзитен пътник » Вто Яну 14, 2014 7:39 am

plastikat написа:Интересна информация относно ремонта на ЖП гара София :
"Обединение между “Главболгарстрой” на Симеон Пешов и “Водстрой 98”, зад която стои банкерът Цветан Василев, спечелиха търга за ремонта на Централната жп гара в София с цена за близо 74 млн. лв. Техните ценови оферти бяха отворени без медиите да бъдат уведомени. Обектът се финансира със средства по оперативна програма “Транспорт”, която е на подчинение на министъра на транспорта Кристиан Кръстев.
Коментарите оставяме на вас..."
източник :Фейсбук


Но откога е това?
транзитен пътник
 
Мнения: 373
Регистриран на: Пет Сеп 20, 2013 4:49 am

Re: Централна гара София

Мнениеот 07 » Вто Яну 14, 2014 9:55 am

Че от кога медиите се уведомяват за отваряне на оферти? И как ще са спечелили "техните оферти" като са обединение - тоест офертата е една...
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Централна гара София

Мнениеот rain » Вто Яну 14, 2014 10:27 am

Не е вярно, че медиите не са уведомени. Достатъчно рано всичко бе обявено на сайта на НКЖИ.
Аватар
rain
 
Мнения: 235
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 10:33 am
Местоположение: София

Re: Централна гара София

Мнениеот Vancho_4647 » Вто Фев 18, 2014 5:18 pm

Някой да има представа каква е дължината в метри на пероните на челните и на останалите коловози на ЦГ (на един перон) ?
Vancho_4647
 
Мнения: 1510
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 5:32 pm

Re: Централна гара София

Мнениеот railjet » Вто Фев 18, 2014 6:16 pm

Ще ти кажа,ама ако обясниш пьрво защо ми изтри необосновано едно мнение.
railjet
 
Мнения: 7795
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: Централна гара София

Мнениеот Vancho_4647 » Вто Фев 18, 2014 6:36 pm

Преценил съм, че не е свързано с темата най-вероятно както и останалите изтрити
Vancho_4647
 
Мнения: 1510
Регистриран на: Вто Юли 23, 2013 5:32 pm

Re: Централна гара София

Мнениеот railjet » Вто Фев 18, 2014 6:54 pm

Да ти имам преценката,съвсем по темата беше. Нали знаеш колко обичам едно да се говори в сряда,пък друго в петък. Ама дреме ми на капата- трий колкото искаш.

Иначе извън темата: от 800 до 900м са коловозите на ЦГ.
railjet
 
Мнения: 7795
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: Централна гара София

Мнениеот bdz43r » Вто Фев 18, 2014 6:56 pm

5-ти е 1108 м.
1г е 250 м.
bdz43r
 
Мнения: 3166
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 7:51 pm

Re: Централна гара София

Мнениеот railjet » Вто Фев 18, 2014 7:13 pm

Поправям се: визирах дължината на пероните,не коловозите(релсиге).
railjet
 
Мнения: 7795
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 3:12 pm

Re: Централна гара София

Мнениеот diesel07 » Вто Фев 18, 2014 7:29 pm

Според Ж.П.Транспорт брой 11-12/2004 година дължината на междинните перони за далечни влакове е 400метра.
Последна промяна diesel07 на Вто Фев 18, 2014 9:01 pm, променена общо 1 път
diesel07
 
Мнения: 381
Регистриран на: Сря Фев 12, 2014 5:22 am

Следваща

Назад към Европейски програми и проекти

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта

cron