Страница 1 от 1

Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Пет Окт 30, 2015 10:21 pm
от Димитър Деянов
Откривам тази тема за поддържането и ремонта на подвижния железопътен състав (ПЖПС) без особено желание и в същото време разбирам, че трябва. Без желание, защото това е една от твърде болните страни, с много голяма давност, в системата на БДЖ като цяло, а трябва, защото в нашият форум, обсъжданията и становищата по тази тема вече добиват доста задълбочен характер, правят се категорични оценки и търсят причините за негативните резултати при тази дейност, а така също и за изборът на един или друг ПС. Напоследък се пише, например: че мотрисните влакове Дезиро (ДМВ серия 10) са „боклуци”, при това „скъпи боклуци”, които „не стават за нищо”, които трябва да тежат на съвестта на Мики Маус на Царя и пр.

По принцип, ние българите сме винаги критично настроени към всяка новост. Трябва да кажа, от опит, че няма нововъведен в БДЖ подвижен състав, на който да не са намерени някакви кусури (мними или действително съществуващи). Такива примери има много и се надявам по-нататък, да ги използваме за да обясним едни или други промени по ПС в процеса на експлоатацията и ремонта.
Но нека да кажем за мотрисите.
Когато ДМВ серия 10 се доставиха, беше сключен и договор със Сименс, за поддържането им в продължение на 7 години от българско-германски екип, като германците трябваше да предават опит и да следят за спазването на всички предписания и изисквания за поддържането и ремонта на мотрисите. Най-напред обаче, трябваше да се намери място където ще работи този екип и където ще се приемат мотрисите за плановите ревизии и други ремонти. Ние, живи и здрави, вече си бяхме ликвидирали локомотиворемонтните заводи и къде, къде, тук-там, тук-там, накрая се определи едно местенце в Локомотивно депо Варна. Работата уж потръгна, но германците издържаха едва две години и си отидоха, заради неспазването от наша страна на редица основни изисквания.
Германецът е научен, знае и понеже е дисциплиниран, не може да приеме обстоятелството, че повечето мотриси се подават за ревизия със значителен препробег. А защо е така ? Защото сложихме единствената база за обслужване на ДМВ на единия край на страната, а мотрисите са пръснати по цялата ж п мрежа: от Варна до Гюешево и от р. Дунав до Подкова. Навремето, имахме по-малко мотриси, но имахме три бази за поддържане и ремонт (в депо София, депо Левски и депо Пловдив) и мотрисите работеха в прилежащите на тези бази ж п линии. Как една мотриса от софийския район, която днес е писана за Гюешево и прави нормирания пробег, утре ще се озове във Варна и като какъв влак ще отиде до там ?
Германецът е научен и знае, че описът за съответната ревизия е закон и трябва да се изпълни точно от А до Я. Тук опираме до човешкият фактор. Българинът, когато достигне до записаният за ревизия в описа агрегат, ако последния работи, не го пипа, защото е изправен и продължава нататък. Да всемем примерът с климатика. На ревизията работи, затова не го отваря, не проверява дали всичко е в нормите. На следващата ревизия пак работи и пак не го отваря, защото такава е нашата практика. Идва момент обаче, когато по време на експлоатацията агрегата се поврежда, излиза от строя и ако е по-отговорен, да кажем от силопедавателната система на мотрисата, може да създава затруднения или даже, да доведе до оставяне на влака.
Германецът е научен и знае, че когато возилото влезе в планова ревизия или случаен ремонт и трябва да се смени поведена част, възел или агрергат, отива в склада, взема нова или изправна такава, монтира и возилото заминава. Тук опираме до материалното осигуряване. Ние българите обаче, не спазваме задължителното правило: „който иска брада, трябва да има и гребен, за да си я сресва”. Ние не осигуряваме дори минималното количество от бързоизносващи се части и материали, да не говорим за комплектни възли и агрегати. Когато се наложи това, българинът знае, че в склада няма, отива и сваля от стоящото на съседния коловз возило, за да излезе от ремонта това, а за другото, ще мислим после. С тази практика, преди време, един ДМВ беше изпразнен от съдържание. Сега не зная как е.
Германците си отидоха, защото не можеха да допуснат, да станат съучастници в тази практика за обслужване и ремонт, ширеща се в локомотивното стопанство на БДЖ А ние продължихме да подържаме мотрисите както си знаем, т.е. по описания метод.

Тук искм да кажа още, че докато пълната обезличка в процеса на експлоатацията при електрическия ПС, макар с някои недостатъци, върви сравнително добре и може да се приеме вече като изпитан метод, при дизеловия ПС не е така. По-целесъобразно е, предвид грижата за обслужване и наблюдаване на повече машини и системи (термични източници за добив на енергия и по-сложна предавателна уредба), дизеловите локомотиви и мотриси да са зачислени постоянно към съответно депо и да се обслужват от постоянен локомотивен персонал. При тях обезличката е вредна.

Освен грижите за поддържането и ремонта на машини и системи при ревизията на возилата, тракционният подвижен състав трябва да се почиства и излиза не само технически изправен, а и с добър външен вид. Много неприятно впечатление прави, че ДМВ както влизат така и излизат от ревизия с покрити от пепел и мръсотия талиги, а те се виждат много добре и загрозяват външния вид. Не споменавам нарочно за графитите – тази съвременна простотия, защото това е друга тема.

И така, много са факторите, които влияят (определят), както изправността, така редовната експлоатация и дълготайността на подвижния състав, затова мисля, че когато раздаваме оценки за качествата на един или друг подвижен състав е добре, най-напред да се огледаме, как поддържаме и използваме този ПС и тогава да правим изводи, защото най-често, „повредата е в нашия телевизор”.

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Нед Ное 01, 2015 12:00 pm
от Nikss
ДМВ работещи по Сф и региона ги пращаха към Ва и връщаха обратно през нощта като ТСВ...
Моите наблюдения са, че ДМВ след първата година експлоатация почнаха да дават проблеми - основно прегрявания и неработещи климатици. :?

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Нед Ное 01, 2015 2:06 pm
от Otskov
Датата е 13.09.15
Качвам се на ПВ 40163 от началната му тогава гара Клц
Ще пътувам за гара Крж
Гледам в мотрисата някакви туби и шишенца с вода и се чудя за какво са ?
Тръгваме
До спирка Книжовник всичко е наред
Но на спирка Царева поляна влакът не потегли след половин-минутния престой и взех да се чудя какво става
Надничам аз и какво да видя - бригадата си подават шишетата и ги изливат върху радиатора от където се носи пара,
питам какво става викат ми прегрява (а от поляната започва стръмно нагорнище)
Та по видяното си правя извода, че на това ДМВ не пу е за първи път и очевидно регулярно има нужда от подобна интервенция.
Въпросът е защо ?

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Нед Ное 01, 2015 2:18 pm
от bdz46203
Точно това е мястото да кажа на всички плюещи по мотрисните влакове на Сименс и величаещи "вечните" 32-00. Едно време подръжката в БДЖ изобщо не е била както в момента. Всичко се ремонтирало, ако не както гермаците, то поне както трябва. Ако подръжжката през годините е била както в момента, 32 серия отдавна щяха да са забравени. И за това не трябва да се плюе против Сименс-ите. Защото те са направени перфектно. Просто тази никаква поддръжка ги скапва и няма да изкарат много.

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Нед Ное 01, 2015 2:20 pm
от 07
Като не мият питите на радиаторите и карат на фалшиви антифризи...

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Нед Ное 01, 2015 2:22 pm
от bdz46203
07 написа:Като не мият питите на радиаторите и карат на фалшиви антифризи...

Антифризи ли? Минаха на вода още първите години. Ето за това говоря. Илия, ето за това прегряват. Защото от некачествена подръжка скапаха иначе много коравите двигатели. А и не само тях...

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Нед Ное 01, 2015 6:27 pm
от BDZ 07
И с кенефите имаше проблеми. Напълни се клозетът и да не се дават пари за източването, направо го заключваха. Имаше скандали и разправии, та спряха с тия номера. Вода също не се пълнеше редовно в резервоарите.

Спомням си като ги докараха и пуснаха в движение - края на май, началото на април 2005 г., пуснаха БВ Кюстендил - Бургас. Имаше БВ Пловдив - Момчилград.

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Нед Ное 01, 2015 8:49 pm
от 07
bdz46203 написа:
07 написа:Като не мият питите на радиаторите и карат на фалшиви антифризи...

Антифризи ли? Минаха на вода още първите години. Ето за това говоря. Илия, ето за това прегряват. Защото от некачествена подръжка скапаха иначе много коравите двигатели. А и не само тях...

ИЗроди.... После ДМВтата били такива и онакива :(

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Нед Ное 01, 2015 9:18 pm
от plastikat
Гадни са ДМВ-тата - малко харчат и по-трудно се краде от тях !!!

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Пон Ное 02, 2015 2:36 pm
от Димитър Деянов
Връщам се на темата „Поддържане и ремонт”, с гледна точка за бъдещия нов пътнически подвижен ж п сътав. Но нека да започна от по-далече.

Всички знаят, че за да върнем пътниците във влаковете, е необходимо да се намалят драстично сегашните времепътувания, особено на бързите и пътнически влакове по-главните линии, а и не само по главните линии. Преди всичко обаче, това важи за направленията София – Варна и София – Бургас. Ако искаме да бъдем реалисти, на първо време (а то трябва да настъпи колкото може по-скоро), времепътуванията на бързите влакове от София до Бургас и обратно, както през Пловдив, така и през Карлово, трябва да бъдат сведени до 4 часа и 20-30 минути, а тези на бързите влакове от София до Варна и обратно, както през Г.Оряховица, така и през Карлово – до 5 часа и 20-30 минути. По-нататък, с подобряване на отделните участъци по тези линии и повишаване на допустимите скорости по път, трябва да продължи намаляването на посочените времепътувания.

Специалистите по подвижен състав са обединени във виждането си, че за това и за по-нататъшното намаляване на времепътуванията, трябва да се доставят пет- или шест-вагонни електрически влакове-гарнитури, с всички удобства и екстри за далечни пътувания, с достатъчна мощност и конструктивна скорост, която да покрива с резерв допустимите скорости по път в нашата ж п мрежа.
Още когато пое ръководството на НКЖИ и преди това, инж. Ламбрев (когото всички в нашия форум наричате с малкото име – Милчо), стоеше на позицията (мисля и сега), че железопътните линии у нас трябва да се реконструират за максимална скорост до 160 км/час, защото са ни били малки разстоянията. Аз също не си представям, че можем да опънем, която и да е от нашите главни линии, от началото до края за 200 км/час, но ако има места където стават за такава скорост, защо не ! Един транзитен бърз влак спокойно ще използва тази скорост, като за кратко разстояние ще повиши скоростта от 160 на 200 км/час, при навлизане в такива участъци, а това означава минути по-малко времепътуване.
От такава гледна точка идва и изводът, че новодоставяните влакове трябва да са от категорията на високоскоростните и да имат конструктивна скорост поне 200 – 220 км/час.

Сега си представете, че на днешното държавно управление му светне лампата и реши да се обърне с лице към железопътния транспорт, като закупи няколко от тези нови влакове, за да се съвземат БДЖ ПП. Задавам си въпроса: ние подготвени ли сме за такова развитие на нещата ? Това ще са влакове, които ще правят по около 1000 км (че и повече) средно-денонощен пробег. Не следва ли да се попитаме: къде ще ги посрещнем за първата, че и за следващите им планови ревизии ?
Преди повече от 15 години разрушихме мотрисното депо в София и на неговото място започна изграждането на ново хале. Скоро обаче строителството беше преустановено и досега стърчат стени и колони, като неми свидетели за неосъществени планове. Това хале, трябва да се удължи още и да получи полезна дължина 145 – 150 метра, за да може на всеки от трите му коловоза да се събира по един шест-вагонен скоростен влак.
Поддържането и ремонтът на дизеловите локомотиви и ДМВ серия 10, които работят в софийския район, може да се пренесе в неизползваната (нова) сграда за обработка на пощенските вагони, а старото хале на депо София (това с трансбордьора) да стане железопътен музей, с осигурен достъп за посещение от публиката и с възможност за подготовка на атракционни пътувания с ретро-подвижен състав.

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Пон Ное 02, 2015 6:59 pm
от railjet
То и 160 км/час му идват в повече на Милчо. Ако се допитаме до всички Милчовци, постигането и поддържането на 130 км/час ще е Успехът на кариерата им.

Но, преди да мечтаем за "неземните" 200км/час, може да се направи нещо друго, съвсем елементарно, г-н Деянов. Мероприятие с минимални инвестиции, но със съществен ефект.

Кое е то?

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Вто Ное 03, 2015 9:55 am
от Florian
Към момента БДЖ са тотално неспособни да поддържат какъвто и да е било съвременен ПЖПС - ДМВ или ЕМВ, в т.ч. серия 10.
Липсват им почти всички предпоставки:

1. Хора знаещи чужди езици (без английски и немски няма как да поддържаш съвременен състав);
2. Хора със съвременни технически познания - диагностициране и обслужване на електроника, двигатели и предавки с електронно управление, обслужване и програмиране на контролери, хидравлика, пневматика и т.н.
3. Сгради с необходимата хигиена и скъпи съоръжения;
4. Цялостната инфраструктура на доставките - ако трябва да се правят обществени поръчки за компонентите при обслужването - няма да стане;
5. Добро планиране на работата и доставките, както техническа компетентност при организация на производството;
6. Гъвкавост и разчупено мислене при взимането на решения, а не скованост от страх за службата и военна субординация;

От тези липсващи фактори, нека първо осигурят 4-5, а тогава да става въпрос за нови ЕМВ/ДМВ и за качествена поддръжка на сегашните.

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Вто Ное 03, 2015 10:02 am
от railjet
Нивото е толкова първобитно, че е истинско чудо как ДМВ 10 и ЕМВ 30/31 са все още в движение.

Естествено, вината е изцяло в управляващите. Тези самодоволни туруци поддържат първобитното статукво по етажите надолу. И понеже нищо не е в състояние да ги разкара тези, спасението може да дойде само когато ПЖПС и ТПС започне да минава през цивилизовани и знаещи ръце.

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Вто Ное 03, 2015 4:14 pm
от bdz46203
railjet написа:Но, преди да мечтаем за "неземните" 200км/час, може да се направи нещо друго, съвсем елементарно, г-н Деянов. Мероприятие с минимални инвестиции, но със съществен ефект.

Кое е то?

И кое е то?

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Вто Ное 03, 2015 9:07 pm
от plastikat
Спирачката ,нали ?

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Вто Ное 03, 2015 9:35 pm
от Otskov
+ карачката, за да може навсякъде да се кара реално със скоростта по железен път; после скопен ПЖПС на БВ да не се подава.

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Вто Ное 03, 2015 11:29 pm
от BDZ 07
Otskov написа: после скопен ПЖПС на БВ да не се подава.


За да се случи това, трябва нормална поддръжка.

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Вто Ное 03, 2015 11:41 pm
от railjet
Има няколко варианта за постигане на времепътуване от 4:30 Сф-Бургас и 5:30 Сф-Варна. Единият започва със скромната инвестиция от....100 000 (сто хиляди) лева. :idea:

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Сря Ное 04, 2015 9:00 am
от bdz46203
railjet написа:Има няколко варианта за постигане на времепътуване от 4:30 Сф-Бургас и 5:30 Сф-Варна. Единият започва със скромната инвестиция от....100 000 (сто хиляди) лева. :idea:

Е, че те колко са 100 000. Тука от форума да се напънем и ще ги съберем. :) А, за какво ще бъдат използвани?

Re: Поддържане и ремонт на ПЖПС

МнениеПубликувано на: Сря Ное 04, 2015 12:40 pm
от railjet
Нищо не са. С тях ще проверя спирачките на дараците и ще купя табелки. Стотина табелки и ти гарантирам по-цързо пътуване.