Теснопътни локомотиви и мотриси

Информация и дискусии за дизеловите локомотиви и ДМВ на БДЖ и частните превозвачи. Разпределение на подвижен състав по депата, технически характеристики, завършени модернизации. Предимства и недостатъци, експлоатация. Информация и предложения за нов и поръчан подвижен състав.

Теснопътни локомотиви и мотриси

Мнениеот Administrator » Чет Юли 18, 2013 9:40 am

.
Administrator
Администратор
 
Мнения: 2429
Регистриран на: Сря Юли 17, 2013 11:35 am

Re: Теснопътни локомотиви и мотриси

Мнениеот lui6_figo_cfr » Сря Фев 05, 2014 8:38 pm

Все повече си задавам въпроса дали изобщо да се наливат огромни пари в подобряване техническото състояние на железния път, особено по второстепенни отсечки, защото истината за повечето от тях е, че каквото и да се направи (освен ако не е нова следа, което на този, а и на бъдещ, етап, едва ли е оправдано), скоростта по тях няма да се повиши кой знае колко. Дали решението не е в закупуването на шинобуси, релцобуси и леки мотриси, които позволяват достигането на по-значителна скорост и при по-лошо състояние на железния път, тъй като с традиционен влак лок.-вагони примерно е 60 , то за шинобус би било +15-20, а това значи към 80 км/ч, което си е доста прилична скорост за второстепенна отсечка. Там където е по-лошо ( Кюст-Гю, ГО-Елена) може от 25 км/ч да стане 40-45 км/ч, което вече е доста добре. Между другото, ако на времето имахме теснопътни шинобуси, сега те щяха да "хвърчат" по Чб-Орх с поне 60 км/ч, с изключение на острите криви и тогава времепътуването не би било 3:30-4 часа, а около 2 часа. Разбира се, аз не съм специалист и не знам дали е точно така, както си го предствям и искам да бъде, но е факт, че чешките теснолинейки са по-бързи от много наши нормални влакове и се движат с около 50 км/ч средна скорост в полупланински с много криви и наклони, а у нас сао Спт-Варвара е толкова. Има ли техническо ограничение една теснолинейнка 760 мм по право равнинно трасе на стабилна основа, съоръжена с тежки релси и добро техническо състояние на пътя, да не може да развие над 60 км/ч?
lui6_figo_cfr
 

Re: Теснопътни локомотиви и мотриси

Мнениеот Димитър Деянов » Чет Фев 06, 2014 9:43 pm

lui6_figo_cfr написа:Има ли техническо ограничение една теснолинейнка 760 мм по право равнинно трасе на стабилна основа, съоръжена с тежки релси и добро техническо състояние на пътя, да не може да развие над 60 км/ч?


Когато в началото на 1966 г. приемахме теснолинейните дизелови локомотиви серия 75, ги изпитвахме в участъка Варвара - Пазарджик с конструктивната им скорост 70 км/час, при това за да се провери защитата от свърхобороти на хидропредавката, която е регулирана на конструктивната скорост + 10% (т.е. 77 +/- 2 км/час) в правия участък след сп. Ветрен дол развивахме скорост до задействане на споменатата защита. Участъкът Вра - Пзк беше с релси РПШ-31,2 кг/м, но добре поддържан и ходът на машините беше спокоен.
Аватар
Димитър Деянов
 
Мнения: 732
Регистриран на: Съб Авг 10, 2013 3:50 pm

Re: Теснопътни локомотиви и мотриси

Мнениеот lui6_figo_cfr » Чет Фев 06, 2014 10:12 pm

Благодаря на инж. Деянов за интересната и важна информация. Но мисля, че най-важно от всичко горепосочено, е годината- 1966 година! Тогава, преди, 50 години, е било възможно теснолинеен дизелов локомотив да се движи с 77 км/ч, хайде нека са 70 км/ч за по-сигурно или 65 км/ч за най-сигурно. Е как тогава да не е възможно днес, при изключителния напредък на техниката, в т.ч. и при теснопътната тракция ( защото и там нещата се развиват, а не са застопорени, както се опитваха да ме убеждават някои съфорумци), да се постигнат същите, ако не и по-високи скорости. А ако не е теснопътен дизелов локомотив, а теснопътен електрически шинобус/релсобус/мотриса, тогава сигурно може да се достигнат и още по-високи скорости. Разбира се, всичко идва с уговорката за добро техническо състояние на железния път по равно стабилно трасе с големи радиуси на кривите и евентуално тежки релси. Казвам всичко това, за да си представим какво би било възможното настояще на закритата, демонтирана и разбойнически плячкосана теснолинейка Чб-Орх. Нейното възможно настояще щеше да е същото като това на подобни теснолинейки в други страни, в т.ч. и подобни нам страни като Чехия. Тоест, щяхме да имаме 2 часа времепътуване за 104 км Чб-Орх и вагоните/мотрисите щяха да са пълни, което щеше да наложи пускането на повече от 3 чифта в денонощие, предвид и по-малкия превозен капацитет на мотрисите. А те щяха да са пълни, по няколко причини: 1) беднотия на българина; 2)предимно селско , още по-бедно население в региона; 3) удобни връзки на Чб за различни направления; 4)голям брой населени места по трасето на теснолинейката и близост на гари и спирки до тях- това, което за някой е негатив, че много била обикаляла, всъщност е позитив, защото така обслужва доста удобно и в максимална близост доста малки градчета и големи села с достатъчен потенциал за генериране на пътникопоток. И тогава никой нямаше да обяснява и оправдава случилото се с Чб-Орх с това, че била теснолинейка, която си е изпяла песента.
Не издържат и мотивите на някои за оскъпяване и удължаване на процедурата по претоварване на товари от теснолинейни на нормални вагони, защото: 1) в секцията за Чб-Орх в дял Инфраструктура Веско предложи на всеобщо внимание един доста интересен и непознат у нас начин за лесно и бързо прехвърляне на нормални товарни вагони върху полунормални колооси и по-нататъшното им безпроблемно обслужване в теснопътни участъци; 2)ако говорим за товарни влакове в България, всички знаем с какво раздуто и странни разписание се придвижват те. Помня, че някъде гледах как някакъв локален товарен влак в участъка Чб-Зл.Панега е разписан с престой от 55 мин. на гара Луковит, при положение, че цялото времепътуване в участъка е по-малко. Е, разбира се, това е препоръчително разписание и то почти никога не се изпълнява по този начин, но тогава възниква и въпроса, щом не се държи точно на минутата, тогава едва ли би било фатално прехвърлянето на нормални вагони върху теснопътни колооси, което е достатъчно бърза процедура.
Разбирам и мълчанието на повечето съфорумци по темата за Чб _Орх и изобщо за теснолинейките, защото доводите им не издържат. За съжаление сме в България и тук всякакви доводи минават с вечните и удобни обяснения, че НЕ МОЖЕ ДА СТАНЕ или че НЯМА ПАРИ.
lui6_figo_cfr
 

Re: Теснопътни локомотиви и мотриси

Мнениеот plastikat » Чет Фев 06, 2014 10:36 pm

Прав си ! Сега напиши писмо до другарите и го издействай !!! Досега никой не е успял ,може ти да създадеш прецедент. Успех !
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1328
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: Теснопътни локомотиви и мотриси

Мнениеот lui6_figo_cfr » Чет Фев 06, 2014 10:55 pm

Мерси за пожеланието! А ти може би трябва да напишеш благодарствено писмо на господата от СДС и НДСВ, които ликвидираха теснолинейката и облагодетелстваха няколко автобусни фирми. Подобни на тази теснолинейка в Полша, Чехия и др. си функционират и до ден днешен, макар и по частично трасе.
lui6_figo_cfr
 

Re: Теснопътни локомотиви и мотриси

Мнениеот plastikat » Чет Фев 06, 2014 11:17 pm

Хапчетата ;)
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1328
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: Теснопътни локомотиви и мотриси

Мнениеот 07 » Пет Фев 07, 2014 9:45 am

plastikat написа:Хапчетата ;)

И системи не помагат...
07
 
Мнения: 3118
Регистриран на: Чет Юли 25, 2013 8:45 pm

Re: Теснопътни локомотиви и мотриси

Мнениеот lui6_figo_cfr » Пет Фев 07, 2014 7:07 pm

Знаеш го от личен опит, нали? ;)
lui6_figo_cfr
 

Re: Теснопътни локомотиви и мотриси

Мнениеот lui6_figo_cfr » Пет Фев 07, 2014 7:09 pm

Все пак някой поне сносен аргумент по същество относно обширния пост по-нагоре, в който не съм засегнал никой лично, освен ако някой не се е разпознал в думите ми или пък не е един от "господата от СДС и НДСВ"? Никой български политик не заслужава пламенната ви защита!
lui6_figo_cfr
 

Re: Теснопътни локомотиви и мотриси

Мнениеот plastikat » Пет Фев 07, 2014 9:20 pm

Прав си ,затова се надявам ти да станеш министър и да те подкрепяме с двете си ръце.
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1328
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: Теснопътни локомотиви и мотриси

Мнениеот lui6_figo_cfr » Пет Фев 07, 2014 11:09 pm

Шеф на железницте или министър- последно? Няма как да се разкъсам :mrgreen:
lui6_figo_cfr
 

Re: Теснопътни локомотиви и мотриси

Мнениеот plastikat » Пет Фев 07, 2014 11:19 pm

Ти си невиждан капацитет ,а и имаш нужното образование ,затова вярвам в теб ,че ще се справиш ;)
Аватар
plastikat
 
Мнения: 1328
Регистриран на: Пон Юли 22, 2013 5:44 pm
Местоположение: Бургас

Re: Теснопътни локомотиви и мотриси

Мнениеот lui6_figo_cfr » Пет Фев 07, 2014 11:21 pm

Е, всъщност като се замисля, поне ще спестим за две заплати, които никак не са малки. В страна като България, един човек преспокойно може да изпълнява и двете длъжности, особено в условията на криза.
lui6_figo_cfr
 

Re: Теснопътни локомотиви и мотриси

Мнениеот Petko Ivanov » Нед Ное 30, 2014 1:18 am

"Бъди щастлива, Ани", български филм от 1961 г. На 0:23:46 има кадър с теснолинейна дизелова мотриса серия 82+ремарке. Поне аз на друго място не съм виждал в движение тези мотриси, а се чува и специфичния шум на двигателя.
https://www.youtube.com/watch?v=N_mwECRQ5Eg
Petko Ivanov
 
Мнения: 328
Регистриран на: Нед Юли 28, 2013 12:44 pm


Назад към Дизелови локомотиви и ДМВ

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта

cron