Инж. Петър Димитров, ръководител на проект "Реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив – Свиленград по коридори IV и IX, фаза 2: участък Първомай - Свиленград":Жп проект Димитровград - Свиленград: Има забавяне в строителството на двата участъкаПроектът "Реконструкция и електрификация на железопътната линия Пловдив – Свиленград по коридори IV и IX, фаза 2: участък Първомай - Свиленград" е на стойност по БФП 663 316 861 лева с ДДС. Разделен е на три позиции. Съществуващата железопътна линия в участъка е еднопътна. Поради финансовите ограничения не се предвижда удвояване на железопътната линия, но новата железопътна линия ще осигури по-висока степен на пропускателна способност и ще гарантира безопасността на движението на влаковете.
Позиция 1 –"Реконструкция и електрификация на железопътната отсечка Димитровград – Харманли (от км 231+560 в междугарието Ябълково – Димитровград до км 266+000 в междугарието Симеоновград – Харманли), включително гарите Димитровград и Симеоновград и всички гари и спирки между тях, с приблизителна дължина на железния път 36 км."
Стойност на договора за строителство по позиция 1: 142 800 000 лв. без ДДС
Строител: "Терна" АД, Гърция
Строителен надзор: Консорциум между "Типса", "Систра", "Луис Бергер", "Рубикон Инженеринг" и "Традемко"
Обхватът на договора с гръцката фирма "Терна" АД включва проектиране, обновяване/възстановяване и строителни работи по железен път, съоръжения и електрификация на железопътната отсечка Димитровград – Харманли с приблизителна дължина от 36 километра. Съгласно условията на договора е предвидено строителните дейности да приключат през август 2014 г. Към настоящия момент физическото изпълнение възлиза на 35%, а финансовото – около 34%.
Позиция 2 – "Реконструкция и електрификация на железопътната отсечка Харманли – Свиленград (от км 266+000 в междугарието Симеоновград – Харманли до км 297+750 в междугарието Свиленград – граница с Република Турция), включително гарите Харманли и Свиленград и всички гари и спирки между тях, с приблизителна дължина на железния път 34 км и рехабилитация и електрификация на железопътната линия Свиленград – граница с Република Гърция с приблизителна дължина 4 км."
Стойност на договора за строителство по позиция 2: 122 322 351 лв. без ДДС
Строител: Сдружение "Железопътна инфраструктура 2011", съставено от "Порр", Австрия, и "ПСТ холдинг", България
Строителен надзор: Консорциум между "Типса", "Систра", "Луис Бергер", "Рубикон Инженеринг" и "Традемко"
Договорът със сдружение "Железопътна инфраструктура 2011" включва проектиране, обновяване/възстановяване и строителни работи по железен път, съоръжения и електрификация на железопътната отсечка Харманли – Свиленград с приблизителна дължина от 34 км и рехабилитация и електрификация на железопътната линия Свиленград – граница с Република Гърция с приблизителна дължина 4 км. Съгласно условията на договора е предвидено строителните дейности да приключат през август 2014 г. Физическият напредък при този участък към момента е 15%, а финансовото изпълнение – около 22%.
За позиция 1 и позиция 2
Към настоящия момент има забавяне в изпълнението на строително-монтажните работи по двата строителни договора в резултат на:
- Забавяне на проектирането от изпълнителите в следствие на променени изисквания на общините (различни от тръжните проекти) и възникване на необходимост от допълнителни земеотчуждения поради промяна в проектите
- Забавяне на издаването на строителни разрешения, поради множество сложни и продължителни съгласувателни процедури и допълнителни изисквания от компетентните институции
- Забавена реакция от съответните институции (общини, областни дирекции, министерства) и срок за съгласуване, по-дълъг от законоустановения
- Новооткрити археологически обекти в обхвата на договора за изграждане на жп отсечка Димитровград - Харманли – в хода на реализиране на строителните работи са открити четири нови археологически обекта – 2 обекта в землището на с. Нова Надежда и 2 обекта в землището на с. Преславец. Съгласно договора с НАИМ – БАН за археологическо наблюдение след отнемане на хумуса в участъците, за които има издадено разрешение за строеж, беше установено, че се засягат нови археологически структури с научна стойност. Строителството в тези участъци не може да продължи, преди да бъдат проведени съответните мероприятия (разкопките/проучването/наблюдението) съгласно Закона за културното наследство и трасето да се освободи за строителни дейности от страна на Министерството на културата.
ДП НКЖИ в качеството си на възложител, изпълнителите и управляващият орган на оперативна програма "Транспорт" предприемат всички необходими действия за избягване или поне минимализиране на забавянето при изпълнението на работите. Провеждат се редовни административни и технически срещи, поддържа се постоянен контакт с различните организации и ведомства и с изпълнителите и общините за ускоряване на напредъка на проектирането, навременно разрешаване на възникналите проблеми, оптимизиране на работните програми и постоянен контрол на изпълнението и спазването на разчетените графици.
Позиция 3 – "Изграждане на нови тягови подстанции в Симеоновград и Свиленград и разширение на съществуващата тягова подстанция в Димитровград."
Стойност на договора за строителство по Позиция 3: 21 368 018 лв. без ДДС
Строител: "Старт инженеринг" АД
Строителен надзор: Консорциум между "Типса", "Систра", "Луис Бергер", "Рубикон Инженеринг" и "Традемко"
Сигнализация, телекомуникация и СКАДА на Пловдив - Свиленград: Общото физическо изпълнение на проекта е 57%
Договорът "Реконструкция и електрификация на железопътна линия Пловдив – Свиленград по коридори IV и IX. Проектиране и строителство за изграждане на системите за сигнализация, телекомуникация и СКАДА за цялата жп линия" е сключен по програма ИСПА на 5.09.2007г. между МТИТС, в качеството на възложител, и международен консорциум "Талес" & "Алкател–Лусент" - изпълнител. Съгласно Решение на Европейската комисия от 22.12.2011 г. договорът е с преходно финансиране по програма ИСПА и оперативна програма "Транспорт". В тази връзка на 30.07.2013 г. е подписано Допълнително споразумение №3, по силата на което ДП НКЖИ поема правата и задълженията по договора за осигуряване на изпълнението му по оперативна програма "Транспорт". Съгласно Допълнително споразумение №3/30.07.2013 г. крайният срок за завършване по договора е 22.07.2015 г. Стойността на договора е 45 637 265 евро без ДДС:
- Компонент на договор по ИСПА - 32 211 442 евро
- Компонент на договора по ОП "Транспорт" - 13 425 823 евро.
Към момента всички дейности по договора се изпълняват в срок. Като общото физическо изпълнение е 57%.
Източник:
Infrastructure.bg